Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Gecastreerde reu aantrekkelijk voor andere reuen
Moderator: moderatorteam
- Marco88
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): nova scotia duck tolling retriever
- Aantal honden: 1
Re: Gecastreerde reu aantrekkelijk voor andere reuen
weet je zeker dat het rijden is omdat ze geil worden van de lucht, of dat ze hem proberen te domineren?
-
Lizzie.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Poedel
dit is een algemeen bekend verschijnsel bij castraten, hormonenhuishouding is verandert en dan worden ze vaak aantrekkelijker voor andere reuen. Ik zou zelf actie ondernemen en je kan inderdaad lavedel, tea three olie gebruiken, helpt gelijk tegen vlooien en teken 

- Marco88
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): nova scotia duck tolling retriever
- dagmar88
- Zeer actief
Maya en Pluto schreef: Niet alleen voor Boaz en mezelf, maar ook voor de baasjes die hun best doen om het rijden van hun hond te laten stoppen zou het handig zijn als zoiets simpels als een luchtje ervoor zorgt dat die reuen niet meer geinteresseerd zouden zijn.
Ik geloof er helemaal niets van. Wij ruiken mensen al door hun deodorant heen en dan zou zo'n opgewonden reu zich daardoor in de luren laten leggen? Ja hoor.
-
gonnie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
- Aantal honden: 2
Ja hoor, ik heb het ook weleens gebruikt toen mijn honden loops waren en we een Duitse Pinscher wandeling hadden. De reuen bleven echt uit hun buurt.dagmar88 schreef:Maya en Pluto schreef: Niet alleen voor Boaz en mezelf, maar ook voor de baasjes die hun best doen om het rijden van hun hond te laten stoppen zou het handig zijn als zoiets simpels als een luchtje ervoor zorgt dat die reuen niet meer geinteresseerd zouden zijn.
Ik geloof er helemaal niets van. Wij ruiken mensen al door hun deodorant heen en dan zou zo'n opgewonden reu zich daardoor in de luren laten leggen? Ja hoor.
Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
- dagmar88
- Zeer actief
En de urine.
- Shiloh86
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hollandse Herder
Of het werkt weet ik niet. Maar het doel van lavendel is niet om geur te maskeren. Lavendel zou een kalmerend effect hebben. Het wordt bijvoorbeeld ook bij mannetjes muizen gebruikt om ze samen te kunnen houden ter voorkomen dat ze gaan vechten. Het is geen heilige graal die altijd werkt. Maar het kán wel werken. Maar de ene rijdende hond zal er gevoeliger voor zijn dan de andere.

- dagmar88
- Zeer actief
Dat verandert inderdaad niet.
Kleine reutjes vindt hij vaak geen probleem, grote smijt ik er zonder pardon af. Dikke doei.
Mijn (volle) reuen mogen ook geen andere honden aanranden, of dat nu castraten of loopse teven zijn.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Voor zover ik weer wordt het niet minder geurig als je daar op hoopteMaya en Pluto schreef:Maakt het trouwens nog uit hoe lang geleden een reu gecastreerd is? Kan dit nog veranderen?
Het mooiste zou zijn als je een paar keer er zelf bij zou kunnen en dan kon corrigeren.
Zoals ik het indertijd deed bij mijn hond (geen reu, maar een aantrekkelijke jonge dame).......
Bij het oor van de verliefde reu rammelen met een blikje steentjes.
Als je dat een paar keer lukt als ze dicht bij je zijn, hoef je er later helemaal niet naar toe te lopen, dan is rammelen met dat blikje al genoeg om die verliefde reu te laten stoppen.
Voorwaarde is wel dat Boaz zich niet wezenloos schrikt van dat gerammel.
Die No Love spray of iets dergelijks kan je natuurlijk altijd proberen.
Het is niet schadelijk voor Boaz en als er daardoor in ieder geval een aantal reuen weg blijven heb je dat vast gewonnen
- ranetje
- Zeer actief
Maya en Pluto schreef:Hmmmm......... Had gehoopt op een oplossing voor alle reuen tegelijk ...
Ik ga maar eens starten met de tea tree en lavendel... Als het niets doet dan heb ik het in ieder geval geprobeerd. En voorlopig maar als een Dolle Mina elke reu de stuipen op het lijf jagen met het blikje met steentjes.
Boaz vindt dat soort geluiden wel eng (schrok zich wild van de man bij het draaiorgel met zijn klepperende bakje) dus maar eens kijken of dit werkt.
Anders een waterpistool ? Supersoaker?
Zo'n supersoaker is wel een heel gesjouw
- Hanneke2
- Zeer actief
Met andere bazen die wel hun best doen zou ik afspreken dat jij ook mag corrigeren. En dan niet zo'n beetje maar echt een flinke brul geven, hond er desnoods vanaf plukken (of er woest op af rennen als het op afstand gebeurt) en nog even stijf schelden. Echt uit je tenen boos worden op zo'n hond. Rijden. Mag. Niet.Maya en Pluto schreef:Ben het helemaal met je eens ! Maar het gaat zowel om honden van baasjes die niet ingrijpen als van baasjes die wel hun best doen. Ik schat dat minimaal 30% van de reuen op hem wil rijdenTara schreef:Ik zou het helemaal niet in zulke middelen zoeken. Je hond wordt gewoon aangerand en dat hoeft hij niet goed te vinden en jij ook niet.
Andere mensen hebben niet te bepalen wat jouw hond met die van hun heeft uit te zoeken, dat mag je namelijk gewoon zelf bepalen. Jouw hond, jij bepaalt hoor. Ik zou de eigenaar van het opdringsel vragen zijn hond bij de jouwe weg te halen en zeggen dat je het anders zelf doet. Heel vervelend dat een castratie de status van een hond verandert, maar het is nog altijd geen excuus om je hond maar aan te laten klieren zonder zelf in te grijpen.
Boaz zelf heeft nog maar naar 1 hond die echt elke seconde achter hem aankomt gegromd. Bij de rest is het een soort Houdini die zich uit hun voorpoten loswurmt. Het speelveld in de wijk is leuk en best groot, ik schat 50 x 200 meter. Dat maakt het ondoenlijk om altijd meteen zelf in te grijpen. Zeker met zo'n stuiterbal als Boaz die daar maar rond blijft crossen. Bij de honden die niet totaal geobsedeerd zijn komt het na een paar keer ingrijpen van de baas vaak tot een heerlijk partijtje hollen en spelen. Maar er zijn er ook die maar terug blijven komen.
Niet alleen voor Boaz en mezelf, maar ook voor de baasjes die hun best doen om het rijden van hun hond te laten stoppen zou het handig zijn als zoiets simpels als een luchtje ervoor zorgt dat die reuen niet meer geinteresseerd zouden zijn.
Als je dat een keer goed doet, valt soms het kwartje al. En anders doe je het twee keer en word je de tweede keer nog bozer. Niet slaan ofzo hoor, maar echt over die hond heen hangen en tetteren dat dat niet mag.
Bij onnozele bazen inderdaad eerst vragen of ze die hond tot de orde willen roepen, en anders zelf bovengenoemde methode toepassen. Je kan ook zeggen dat je hond HD heeft of pas een rugoperatie heeft gehad, of dat hij vlooien of schurft heeft.
En als Boaz zelf netjes afsnauwt, belonen en steunen in die actie door ook nog even een boze stap in de richting van die andere hond te zetten. Het moet voor hem ook duidelijk zijn dat hij in dit geval zijn tanden mag laten zien en dat jij achter hem staat.
Ik ben zelf lichtelijk fanatiek in mijn verbod op rijden, ik vind het buiten de eigen roedel ontoelaatbaar gedrag. Er wordt niet op mijn honden gereden, en mijn honden mogen het zelf ook niet. Jack heeft het lang geleden heel even geprobeerd met jonge verlegen gecastreerde reuen, maar dat was ook heel snel afgelopen.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
- dagmar88
- Zeer actief
Heavy schreef:
Ik zou ook zonder pardon al die vervelende reuen van hem aftrekken hoor grote kans dat hij dan genoeg vertrouwen krijgt om zelf van zich af te gaan bijten.
Pjotr durft dat niet. Nu blijft het eigenlijk vooral bij extreme verliefdheid, maar een grote reu aan z'n hol geplakt vindt hij helemaal niet leuk.
Hij speelt heel graag met anderen en zulke negatieve ervaringen zijn nergens voor nodig, dus bij de eerste aanstalten ben ik er al bij.
Ben niet meer zo gecharmeerd van rijdende reuen sinds er een newf ("hij doet niks") mijn hond met slechte heupen stond te berijden.
- Hanneke2
- Zeer actief
Zeker naar dat speelveld blijven gaan hoor! Voor sommige honden is dat spelen echt ontzettend belangrijk. Toto is er ook zo eentje, die gaat zelfs achterlijk lopen piepen als we in het park geen speelvriendjes tegenkomen.Maya en Pluto schreef:Best belangrijk.
Met mijn vorige hond kwam ik nooit op dit speelveld. Ze was niet betrouwbaar met vreemde honden en het leverde stress op als ze meer dan 1 hond tegelijkertijd op zich afkreeg.
Boaz is een heel ander verhaal. Hij speelt enorm graag met andere honden, zowel samen achter een bal aangaan of dom achter elkaar aan rennen, maar ook lekker liggend, rollebollend over elkaar. Hij heeft er dus echt plezier.
Hij kan niet los op onomheind terrein, dus ook ballen gooien is alleen daar mogelijk en llos oefenen doe ik daar.
Het enige wat ik minder vind is dat gerij. En zeker vorige week toen hij echt bloedende krassen in zijn onderbuik had.
- Hanneke2
- Zeer actief
Toto is een Spaanse podenco inderdaad. Heel sociaal en dol op zijn vriendjes. Ik denk dat Boaz en Toto het wel goed met elkaar zouden kunnen vinden.Maya en Pluto schreef:Is Toto ook een buitenlandse hond? Heb het gevoel dat daar heel veel spelende honden bijzitten.Hanneke2 schreef:Maya en Pluto schreef:
Zeker naar dat speelveld blijven gaan hoor! Voor sommige honden is dat spelen echt ontzettend belangrijk. Toto is er ook zo eentje, die gaat zelfs achterlijk lopen piepen als we in het park geen speelvriendjes tegenkomen.
- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Finn is ook gecastreerd en er zijn inderdaad reuen die hem heel interessant vinden. Vaak merk ik wel aan Finn wat hij ervan vindt. Bij sommige honden ziet hij er blijkbaar geen probleem in, want hij blijft proberen te spelen. Bij andere blijft hij weg draaien en zie ik aan zijn kop dat hij zichzelf beschermt. In het eerste geval laat ik ze vaak maar even hun gang gaan en als het me te gortig wordt gaan we weg. In het tweede geval haal ik Finn weg en zorg dat de andere hond ook weg blijft. Naar die veldjes ga ik niet vaak, maar Finn heeft wel veel behoefte aan hondse contacten, dus alle reuen bij voorbaat ontwijken doe ik niet. Het gaat ook vaker goed dan niet goed.
- Lunatic
- Erelid
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix - Aantal honden: 2
Ik denk dat jij hem meer in bescherming moet nemen. Max was ook altijd de pineut, dat was mijn zachte watje die niks durfde te doen, ik haalde elke hond eraf en voorkwam het zo veel mogelijk.
Als het tever bij me vandaan gebeurde dan haalde Doran de reuen eraf
daar was hij heel bedreven in 
Als het tever bij me vandaan gebeurde dan haalde Doran de reuen eraf
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
- Gollum
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeense schone
Gol is dan wel een gecastreerde teef maar die ruikt ook al haar hele leven lekker. Ik bonjour alles er gewoon af, hoppa. Desnoods gooi ik er een lijn om en bind ik hem vast. En als de baas dat niet bevalt zorgt hij maar dat zijn hond niet in de buurt van de mijne komt. Zeker nu Gol wat ouder en krakkemikkiger is.
- ranetje
- Zeer actief
Dat hoeft ook niet.Maya en Pluto schreef:Ik ga ook zeker meer de zaakjes regelen voor Boaz vanaf nu.
Maar de "schuld" wil ik niet bij de andere honden neerleggen, hij ruikt blijkbaar ook echt heel erg lekker en dat instinct is er nou eenmaal.
Ik ga ermee aan de slag, wordt vervolgd !
Er ligt wel wat "schuld" bij de respectieve baasjes
- xTessa
- Actief
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Maar je mag wel de baasjes die er niets tegen doen aanspreken dat je dit gedrag niet wilt hebben. Beau wilt het soms ook doen bij andere reutjes en dan trek ik hem er af en krijgt hij een harde Nee van mij. Blijft hij het doen, aan de lijn en naast mij komen zitten. Na vijf minuten mag hij het dan weer proberen en als hij dan door blijft gaan, gaan we weg. Jammer dan als hij niet normaal kan spelen. Maar dat gebeurt nu eigenlijk niet meer.
Ik vind dat argument 'oh ze lossen het zelf wel op' zo stom. Nee, soms lossen ze het zelf niet op of gaat het over je eigen grens heen. Als je dan aangeeft dat je iets niet wilt hebben, mag daar best naar geluisterd worden.
Ik vind dat argument 'oh ze lossen het zelf wel op' zo stom. Nee, soms lossen ze het zelf niet op of gaat het over je eigen grens heen. Als je dan aangeeft dat je iets niet wilt hebben, mag daar best naar geluisterd worden.
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Elco doet het ook weleens. En ik wil het gewoon niet hebben. Dus eerst waarschuwen, dan weghalen, dan aan de lijn en/of vertrekken. Ben zelden op speelterreinen voor honden. Het is meestal tijdens een wandeling. Als het een hond is die met ons meeloopt, gaat Elco dus aan de lijn. Als het bij een ontmoeting is, is het al heel snel gewoon doorlopen
- gyanty
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Border Collie
Kay kan ook erg verliefd worden op gecastreerde reuen. Maar dat is echt meer dan alleen maar rijden hoor. Nu is Kay best galant, maar ik merk het al bij de kennismaking. Kay wordt super enthousiast en doet een soort piepjes en gaat snelle rondjes draaien. De punt van zijn oren raken elkaar, die liggen helemaal naar achter gevouwen. En bij het besnuffelen, wat hij dan ook graag wil, begint hij ook echt te smakken, zoals hij dat bij loopse teven doet.
Bij reuen die er meteen oprammen, vraag ik mij af of het echt alleen om gecastreerde reu gaat of dat ze dat eigenlijk bij veel andere honden doen. Of dat niet gewoon hele onzekere honden zijn(want rijden om die reden is never nooit zelfverzekerd/dominant gedrag), of honden die onhandig met zijn enorme speelsheid omgaan en waarbij het rijden dus eigenlijk stress/kalmering is omdat de honden eigenlijk zelf over verhit raken.
In alle gevallen is het onwenselijk, maar ligt het dus niet altijd aan het feit dat jou hond gecastreerd is. Soms kan het helpen om met bepaalde honden eerst aangelijnd of in kleinere cirkel dan kennis te laten maken, zodat ingegrepen kan worden op moment dat een reu er boven op springt. Ik denk dat je zelf als je goed kijkt ook mogelijk kan leren om het voorspel van zulke reuen al te herkennen en het dus vroegtijdig te kunnen begeleiden. En je hond aanleren om in zulke situaties toch snel bij te krijgen (in vroeg stadia lukt dat makkelijk dan dat de reu er al op zit)
En er zijn toch niet de hele dag mensen op dat veld. Er zijn altijd rustigere momenten. En dan afspraken met bijvoorbeeld een hondenvriendje waar het wel leuk mee klikt, zodat je de belagers misschien een beetje kan ontlopen (en ik zou als ik ze zie, gewoon meteen aanlijnen en van het veld afgaan. Toedeloe kom ander moment wel weer terug om met andere leukere hondjes te spelen.)
Bij reuen die er meteen oprammen, vraag ik mij af of het echt alleen om gecastreerde reu gaat of dat ze dat eigenlijk bij veel andere honden doen. Of dat niet gewoon hele onzekere honden zijn(want rijden om die reden is never nooit zelfverzekerd/dominant gedrag), of honden die onhandig met zijn enorme speelsheid omgaan en waarbij het rijden dus eigenlijk stress/kalmering is omdat de honden eigenlijk zelf over verhit raken.
In alle gevallen is het onwenselijk, maar ligt het dus niet altijd aan het feit dat jou hond gecastreerd is. Soms kan het helpen om met bepaalde honden eerst aangelijnd of in kleinere cirkel dan kennis te laten maken, zodat ingegrepen kan worden op moment dat een reu er boven op springt. Ik denk dat je zelf als je goed kijkt ook mogelijk kan leren om het voorspel van zulke reuen al te herkennen en het dus vroegtijdig te kunnen begeleiden. En je hond aanleren om in zulke situaties toch snel bij te krijgen (in vroeg stadia lukt dat makkelijk dan dat de reu er al op zit)
En er zijn toch niet de hele dag mensen op dat veld. Er zijn altijd rustigere momenten. En dan afspraken met bijvoorbeeld een hondenvriendje waar het wel leuk mee klikt, zodat je de belagers misschien een beetje kan ontlopen (en ik zou als ik ze zie, gewoon meteen aanlijnen en van het veld afgaan. Toedeloe kom ander moment wel weer terug om met andere leukere hondjes te spelen.)