Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Even het blafgedrag van me afschrijven

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

dorinda1991
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Zwitserse witte herder
Aantal honden: 1

Even het blafgedrag van me afschrijven

Ongelezen bericht door dorinda1991 »

Hoi allemaal,

Ik wilde de situatie die ik gister mee maakte toch even van mij afschrijven.. Onze Mylo, een zwitserse witte herder van 10 maanden, is van pup af aan al bang voor kinderen. We hebben daar behoorlijk mee geoefend, langs scholen gelopen, tijdens de pauzes op een bankje gezeten met heeel veel lekkere beloningen, langs kindjes lopen met stepjes etc. Dat ging steeds beter. Hij uit zijn angst overigens door de kids weg te blaffen, want ja, dat heeft succes.. Maar toen kwam er een fase waarin niet alleen kinderen eng waren, maar eigenlijk alle vreemden die we tegen kwamen op straat, in het flatgebouw, in de lift, enzovoorts. Alles en iedereen was eng en moest weggeblaft worden. Na wederom heel veel met hem geoefend te hebben, hebben we dit gedrag redelijk onder controle. We kunnen inmiddels rustig langs mensen lopen of zelfs even een kort woordje wisselen zonder dat hij uit zijn plaat gaat.
Dit alles is aan de lijn, los is het een heel ander verhaal. Hij loopt vaak los in wandelgebieden. Als er mensen zonder hond aan kwamen lijnden we hem altijd even aan en lieten hem weer los als ze voorbij waren. Gaat prima, maar zorgt voor jezelf toch voor een ietwat a-relaxte wandeling. Mensen met honden zijn overigens geen probleem, die mogen hem wonderbaarlijk genoeg zelfs aaien! In ieder geval, het gaat de laatste tijd zo goed dat we hem steeds bij ons roepen als we mensen zonder honden aan zien komen. Omdat hij de laatste tijd goed luistert lieten we de lijn er af en gewoon onder appel naast ons, vaak wel met een balletje oid zodat de aandacht echt bij ons bleef. Daarna mocht hij weer zijn weg vervolgen. Gister wandelden we in een stuk bos waar de paden wat nauwer waren en de begroeiing erg hoog, we konden dus niet zien wat er achter de bochten aan zou komen. Dus hielden we hem aan de flexi en riepen we hem bij ons zodra we aan hem zagen dat hij mensen zag. (Hij kon vanwege de flexi al de hoek om kijken) Dit ging zo goed dat we hem op een gegeven moment toch maar los hebben gegooid. Want ja, dan kon hij zo lekker rennen en zijn energie kwijt. Domdomdom. Na 4 paar mensen succesvol te hebben gepasseerd zag ik aan Mylo dat er weer wat om de hoek aan kwam. Hij met zijn bal in de bek stond al te fixeren, dus ik riep hem snel heel enthousiast bij me. Hij heek even om, maar fixeerde daarna weer direct. Ik roepen, en er snel naar toe, maar de afstand was zodanig groot dat ik hem te laat bereikte. Gevolg: Het bleken twee kids van een jaar of 10 te zijn die aan kwamen lopen en hem aan keken (iets waar hij heel erg gevoelig voor is). Mylo rende er al blaffend op af waardoor die kids al gillend hard terug renden naar papa en mama. Mylo blijft vervolgens rondjes om het stel heen cirkelen, al blaffend. En dan heb ik het wel echt even over de grote boze herder blaffen, niet even een blafje hier en daar. (Helaas) Toen ik de meute had bereikt rende hij uiteraard voor mij weg, maar bleef wel weg van de kids. Uiteindelijk liet hij zich rustig pakken en heb ik hem niet gestraft, maar ook niet beloond. Direct kort aangelijnd en even terug gelopen naar het stel om uit te leggen dat hij heel bang is en dit op deze manier uit. Kindertjes helemaal overstuur, maar de ouders begrepen het na de uitleg gelukkig en accepteerden mijn herhaaldelijke excuses. Mylo bleef tijdens mijn uitleg rustig (en zonder geluid!) naast me zitten, maar was nog steeds behoorlijk onder de indruk.

Ik ben er heel erg van geschrokken en laat hem voorlopig alleen nog maar los in gebieden waar ik van grote afstand al kan zien wat er aan komt. Hebben jullie enig idee waarom hij de keus maakt om naar de kids toe te rennen en ze weg te jagen in plaats van naar mij te komen, weg van de kinderen? Ik breek mijn hoofd er over. Hij stond uiteraard tussen de kids en mij in en de kinderen waren iets dichterbij dan ik bij hem was (maar nog steeds op flinke afstand). Het enige wat ik kan bedenken is dat de kids op hem af kwamen lopen. Althans, niet persee op hem natuurlijk, maar ze kwamen onze kant op en volgden gewoon het pad.
Bah wat kan een mens zich rot voelen over zo iets :(
*Skye*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 2

Re: Even het blafgedrag van me afschrijven

Ongelezen bericht door *Skye* »

Kan me voorstellen dat je je heel rot erover voelt. Maar je hebt zo goed mogelijk ingegrepen en je excuus meerdere malen aangeboden. Meer kan je nu niet doen.

Hoe je hem verder van dit gedrag 'af kan helpen' weet ik niet. Ik denk dat je op de goede weg bent en dat het gewoon tijd duurt. Ik zou er sowieso voor zorgen dat je altijd het overzicht hebt. Met wat voor hond dan ook je loopt. Al heb jij de braafste hond die er is, je weet niet wat er om de onoverzichtelijke bocht aan komt.

En wat betreft het op de kinderen afrennen. Ik denk dat hij denkt dat beste verdediging 'de aanval' is. En daar heeft hij succes mee want dan rennen ze weg.

Het is zo idd niet heel relaxed lopen. Ik vind het super fijn om in de polder te lopen. Overzichtelijk en heel rustig.
j.werkman
Zeer actief
Mijn ras(sen): Heidewachtel

Ongelezen bericht door j.werkman »

Dat is wat angst doet. Angst maakt onbetrouwbaar en kennelijk was hij te ver van je vandaan. Jammer van de ervaring voor de hond, maar je hebt er wel weer een leerervaring bij. Je laat hem nu alleen los, waar je controle hebt en dat voorlopig, zou ik nu even schrappen.
De hond is nog jong en jullie zijn nog onervaren als ik het zo lees.

Een hond van 10 maanden, die stabiel is, daar sta je al vaak verbaasd wat hij nu weer verzint. Met mijn jachthond was het toen ook veel moeilijker om te voorkomen dat hij toch niet even achter het haasje aanging, dan op een jaar of 3.
Je leert gewoon bij. Met angst moet je ook leren wat de hond nodig heeft en angst is niet zo voorspelbaar als jagen natuurlijk
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Rani vertoont precies hetzelfde gedrag bij kinderen. Op onoverzichtelijke plekken gaat ze even aan de flex maar ze loopt zoveel mogelijk los. Ik heb altijd een heel leuk speeltje en een lading lekkers bij me om Rani's aandacht op mij te houden. Ik doe ook oefeningen tijdens het wandelen, even hierkomen, zit, koekje en weer gaan zodat het een routine word. Ik heb haar nu 9 maanden en het gaat steeds beter!
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Muah, ik denk niet zozeer dat dit voortkomt uit angst. :wink:
Ik ken witte herders vooral als control freaks, die als ze de kans krijgen heel graag even de boel naar eigen hand zetten.
Kinderen en mensen zijn blijkbaar bestempeld als 'niet oké' en dan voelt je hond, die waarschijnlijk wel vrij onzeker is, zich blijkbaar genoodzaakt in te grijpen.
Ik zou er echt veel meer bovenop gaan zitten, dat hele fixeren of 'kijken' moet je al voor zijn. Dat moet gewoon een no-go zijn.
En als hij dus niet betrouwbaar terugkomt, hem ook niet los laten in situaties waarbij je andere mensen tegen kan komen.
Dan kan je hem beter aan de lange lijn houden.
Corrigeer je hem wel eens? Of werk je alleen met beloning?
lucie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herders (x), Beauceron, Hongaarse windhond, Bodeguero
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door lucie »

ik ga een eind met Apple mee. Herders hebben graag de regie over wie/wat geaccepteerd wordt en wie niet. De beste manier om daar mee om te gaan is om die regie van ze over te nemen. Jij bepaalt wie er in de buurt mag komen en je hond heeft daar niets over te zeggen.
Kinderen zijn wellicht erg onvoorspelbaar voor je hond, en daarom moeten ze worden weggejaagd.
Ik zou een volgende keer als er kinderen aankomen je hond achter je parkeren, waardoor je al laat zien dat jij het op gaat lossen. Verder zou ik me even niet met hem bemoeien in de zin van afleiden. Gewoon 'confrontatie' aangaan. Natuurlijk belonen als hond de kinderen negeert. Maar ook zeker niet accepteren dat de hond zich met jouw zaakjes (dealen met de 'indringers') gaat bemoeien.

Mijn DH Kailen is erg territoriaal en heeft in het verleden (andere eigenaren) ook gebeten; er viel totaal niet meer tot hem door te dringen. Als er nu bezoek komt, dan rent hij naar de poort, blaft, maar als ik kom neem ik het over en wordt hij rustig. Hij mag blijven kijken maar ik zorg dat alles in goeie banen word geleid.

Succes, 10 maanden is natuurlijk ook een moeilijke leeftijd, maar daarom des te belangrijker om je hond te tonen dat jij zorgt voor het welzijn van de groep :wink:
Afbeelding
Kayltje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeentjes, Laekense Herder en een terror-terriër
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Kayltje »

Flow is ook bang voor kinderen. En voor van alles en nog wat. Of was, moet ik zeggen.
Ze is nu bijna 2, en het begint stabiel te worden. Echt leuk zal ze kinderen nooit gaan vinden, maar ze kan ze nu zonder gedoe passeren. Zonder angst dus. Op dit moment ligt ze op de bank te slapen terwijl zoon met een vriendje op de Xbox speelt :mrgreen:

Vanwege haar ontvlambare aard is ze met dik anderhalf hier komen wonen, ik woon buiten, eerst woonde ze in een woonwijk, in een gezin met twee jonge kinderen. Ook daar was meer dan genoeg kennis aanwezig, genoeg inzet en wil, maar kleine kinderen en een reactieve hond is gewoon een onacceptabel risico.
Die van mij zijn 9 en 7, en mechels gewend. Plus dat ze elkaar hier uit de weg kunnen, mochten ze dat willen.
Hier kan ik incidenten tot nagenoeg 0 reduceren, prikkels beheersen en gericht trainen. We hebben een reactieve honden cursus gedaan. En thuis geduldtraining, Flow kon geen enkel flintertje geduld opbrengen. Alles gericht op eerst denken en dan doen. Ofwel, wachten tot ik bepaal wat er gebeurd. :wink:
Ombuiging van haar boze focus. In plaats van uit je dak te gaan tegen iets engs, die energie uitkuren op een trekspelletje met de bal. De bal is trouwens van mij. Thuis of aan de lijn mag ze de bal best winnen, maar als ze losloopt gaat de bal altijd weer in mijn zak.
Eigenlijk denk ik dat dat fout is gegaan tijdens je wandeling. De enige momenten dat Flow nog met een vuil oog naar vreemde dingen kijkt is wanneer ze de bal heeft en mijn focus daar niet ligt.

Ik heb haar nu 4 maand, zoiets, en ze heeft grote stappen gemaakt.
Ondanks alle training die ik erin gestopt heb, denk ik dat vooral de prikkelarme omgeving haar enorm geholpen heeft. Als ze te veel spanning achter elkaar heeft, bijvoorbeeld een drukke training, dan een wandeling en dan nog druk spelen thuis, dan heeft ze de volgende dag moeite met haar impulsbeheersing.

Dan het bang. Ik geloof ook niet zo dat zoiets alleen maar angst is. Zeker niet bij een herder. Iets of iemand uitkafferen omdat je zo ontzettend bang bent is geen snuggere aanpak immers. Het is (bij Flow) ook zeker haar regelneferige karakter.
:I: Maddie :I: Fitz :I: Imp :I: Djinn :I:
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Iets waar je bang voor bent, ga je stomweg niet lopen drijven. Als je écht bang bent, zorg je dat je als de sodemieter uit de enge situatie komt. Ik ga in dat opzicht dus met Apple en Kailen mee. Maar dat kan juist góed nieuws zijn voor jullie. Aangeboren angst is een bítch om mee te werken (ik kan er persoonlijk he-le-maal niks mee), maar een herder die gewoon denkt dingen te mogen bepalen/regelen, kun je met de goede aanpak snel op z'n plek wijzen. Zeker omdat hij nog jong is.

Ik weet daarbij natuurlijk ook niet hoe je hebt getraind toen hij pup was. Als je een beloning standaard op het verkeerde moment geeft, voer je slecht gedrag. Letterlijk. Nou ja. Een goede hondenschool kan ik wel aanraden in ieder geval ;) Succes.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Hij word ook ouder en groeit en daarmee ook in zijn gedrag. Zou het echt serieus gaan nemen en er mee gaan werken want dit gedrag vanuit angst en zijn herder gedrag wat naar boven komt is een slechte combi en kan wel eens behoorlijk fout gaan.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
lucie
Zeer actief

bouvierpoedel schreef:Hij word ook ouder en groeit en daarmee ook in zijn gedrag. Zou het echt serieus gaan nemen en er mee gaan werken want dit gedrag vanuit angst en zijn herder gedrag wat naar boven komt is een slechte combi en kan wel eens behoorlijk fout gaan.
eens, maar het hoeft niet. het kunnen soms kleine dingetjes zijn die het gedrag van de hond al positief kunnen beinvloeden. Je moet alleen wel de knopjes zien te vinden :mrgreen:
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Lemuria schreef:Iets waar je bang voor bent, ga je stomweg niet lopen drijven. Als je écht bang bent, zorg je dat je als de sodemieter uit de enge situatie komt. Ik ga in dat opzicht dus met Apple en Kailen mee. Maar dat kan juist góed nieuws zijn voor jullie. Aangeboren angst is een bítch om mee te werken (ik kan er persoonlijk he-le-maal niks mee), maar een herder die gewoon denkt dingen te mogen bepalen/regelen, kun je met de goede aanpak snel op z'n plek wijzen. Zeker omdat hij nog jong is.

Ik weet daarbij natuurlijk ook niet hoe je hebt getraind toen hij pup was. Als je een beloning standaard op het verkeerde moment geeft, voer je slecht gedrag. Letterlijk. Nou ja. Een goede hondenschool kan ik wel aanraden in ieder geval ;) Succes.
:ok:
Een goede hondenschool is ook een prima idee.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

En niet meer los, behalve op kilometers lange overzichtelijke stukken én niet meer aan de flex. Al mijn honden mogen pas aan de flex als ze "af" zijn.
Gr. Aniek

Afbeelding
dorinda1991
Vaste gebruiker

Dank voor alle reacties!
Dat word inderdaad alleen los op heel overzichtelijke plekken en wanneer meneer zijn bananen thuis heeft gelaten.
Budkes schreef:En niet meer los, behalve op kilometers lange overzichtelijke stukken én niet meer aan de flex. Al mijn honden mogen pas aan de flex als ze "af" zijn.
Mag ik vragen waarom jij de flex afraad? Ik weet dat de spanning op de lijn niet mee helpt en je hem met de flex minder makkelijk corrigeert of in bedwang houdt, maar het is wel de ideale manier om te oefenen met het bij je roepen wanneer je iemand in de verte aan ziet komen oid. Als hij niet luistert kan je hem in uiterste nood altijd nog 'binnen halen'. Het is een jonge hond en uberhaupt een hond die veel beweging nodig heeft. Wanneer dit een keer minder is dan gebruikelijk merken we sowieso altijd dat hij drukker en wat gestresster is en dus ook eerder vocaal word. Met de flex kan hij op wijdse stukken toch nog lekker rennen. Overigens loopt hij hier door de wijk en met de 'normale' wandelingen altijd aan de gewone riem, nooit de flex. Daar ben ik ook op tegen :wink:

@Apple, Lucie en Kayltje; Ik vind het zelf ook moeilijk te geloven dat dit alleen pure angst is. Misschien dat dit tot op een paar maanden geleden nog wel zo was, maar we hebben inmiddels zoveel geoefend en gedaan dat ik ook moeite heb om daar volledig achter te staan. Wel geloof ik dat het een reactie is die voortkomt uit onzekerheid. We hebben twee privelessen gehad met een gedragstherapeut van onze hondenschool en die vond ook dat hij erg heftig reageerde, maar dat wanneer de vreemde persoon bleef staan en hem negeerde je wel echt aan hem kon zien dat hij ofwel bang of iig heel onzeker was. (zich honderd keer uitschudden, jeuk aan de oren, hijgen, staart laag en oren heel wijd of naar achteren) Dit gedrag vertoonde hij dit weekend bij de kinderen dus overigens niet.
Jullie hebben het over corrigeren, maar hoe geven jullie een goede correctie aan jullie hond waardoor hij meteen begrijpt dat wat hij deed écht niet door de beugel kon?
@Apple; Ik werk vooral met beloning, maar hij krijgt ook zeker wel eens een correctie als ik vind dat hij echt onnodig uit zijn plaat gaat. (alsin grote afstand, etc) En met een correctie bedoel ik dan een ferme ruk aan de riem (waar hij overigens echt niets van heeft..), even in zijn nekvel knijpen of zijn bek dicht houden. (soms is de wanhoop nabij :roll: ) Dit alles heeft letterlijk 3 seconden effect voordat hij weer opnieuw begint. Een beloning krijgt hij overigens alleen als hij zijn smoelwerk dicht houd en met regelmaat vlak voordat we bijvoorbeeld een persoon passeren en ik de 'kijk eens' heb gevraagd en hij dit netjes doet.

De helft van het probleem ligt waarschijnlijk ook aan dat hij denkt het allemaal zelf te moeten oplossen. Ik doe vast iets heel erg verkeerd wat dat betreft, maar kan er mijn vinger niet op leggen. Wat ik bijvoorbeeld wel doe om uit te stralen dat ik het oplos is; hem wat schuin-achter me laten lopen op momenten dat we iemand passeren, ik ga altijd eerst de deur uit zodat hij niet eerst eventuele voorbijgangers op de gallerij ziet (we wonen in een appartementencomplex), bij en in de lift sta ik voor hem en staat hij in de hoek, enzovoorts. Dit weerhoud hem er overigens niet van om zich in allerlei bochten te wringen om maar om mij heen te kunnen blaffen.
In en bij de lift hebben we weten te reduceren tot één enkele blaf. Dit is wanneer de lift open gaat en er staat bijvoorbeeld iemand in of er komt iemand uit. Ook al staan we dan daarna bij diezelfde mensen in de lift blijft het nu 85% van de tijd bij één enkele blaf en heel soms nog wat gemopper/gebrom, maar dat is echt maar heel zachtjes.
Hebben jullie tips wat betreft het laten zien dat ik de leiding heb en niet hij?

Even zodat jullie up to date zijn, we hebben de puppy, basis en vervolgcursus met succes afgerond en gaan volgende week beginnen met de rally-o cursus (combinatie van spel en gehoorzaamheid) om door de donkere puberperiode heen te komen haha :wink:

Oh en mocht er iemand nog leuke, overzichtelijke uitlaatplekken weten in omgeving Rotterdam dan hoor ik dat natuurlijk graag!
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

dorinda1991 schreef:Mag ik vragen waarom jij de flex afraad?
Budkes gaat het vast zelf uitleggen maar ik raad het ook af.

Aan een flex zijn ze vrij. Je hebt geen controle buiten je stem. Gewoon niet doen tenzij ze volledig onder appel staan.

Verder geloof ik niet in angst in dit geval. Het is denk ik controledrang.
Ik heb dan geen witje, maar wel regelneven van wetters. Die denken dat ze alles moeten controleren en beschermen en regelen. Nou, dat is dus niet zo.
Ik roep ze direct als ze dat doen en als ze bemoeizuchtig blijven (ze naderen nooit dichter dan 10-20 meter) vertel ik dat.
Het is beschermingsdrift, maar ik wil het niet hebben.
Als het echt nodig is, prima, maar verder kan ik het prima zelf af. En dus corrigeer ik dat gedrag.
Ik roep ze terug en beloon dat, en als ze niet direct komen vertrek ik (optisch). Hier werkt dat goed.
Overigens komen wetters niet zo intimiderend over als herders maar het is toch een hoop hond en veel kabaal soms. Dus ik wil dat gewoon niet hebben :klaar:

edit: ik zou heel goed de oefening "nee" erin trainen. Dat werkt hier althans uitstekend.
En dan leren op jou te fixeren als je doorloopt, met de jackpot in je zak uiteraard want ze vinden dat heel lastig.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
dorinda1991
Vaste gebruiker

Marjoleine schreef:

Aan een flex zijn ze vrij. Je hebt geen controle buiten je stem. Gewoon niet doen tenzij ze volledig onder appel staan.

Ik heb dan geen witje, maar wel regelneven van wetters. Die denken dat ze alles moeten controleren en beschermen en regelen. Nou, dat is dus niet zo.
Ik roep ze direct als ze dat doen en als ze bemoeizuchtig blijven (ze naderen nooit dichter dan 10-20 meter) vertel ik dat.
Als het echt nodig is, prima, maar verder kan ik het prima zelf af. En dus corrigeer ik dat gedrag.
Ik roep ze terug en beloon dat, en als ze niet direct komen vertrek ik (optisch). Hier werkt dat goed.
Overigens komen wetters niet zo intimiderend over als herders maar het is toch een hoop hond en veel kabaal soms. Dus ik wil dat gewoon niet hebben :klaar:

edit: ik zou heel goed de oefening "nee" erin trainen. Dat werkt hier althans uitstekend.
En dan leren op jou te fixeren als je doorloopt, met de jackpot in je zak uiteraard want ze vinden dat heel lastig.
Ze zijn vrij inderdaad, maar met het verschil dat als het fout dreigt te gaan, je ze naar je toe kan trekken en je het kan voorkomen. Ik snap dat het verre van een ideale lijn is en ik ben er zelf ook echt geen fan van, maar hoe kan ik anders oefenen met het appel op afstand? Mag ik vragen hoe jij dit met jouw honden hebt gedaan?

Misschien dat wetters inderdaad niet zo intimiderend overkomen, maar het is inderdaad nog steeds een hoop hond en een hoop herrie, haha. Ik begrijp dat je er meerdere hebt, gaat er nooit eentje stiekem toch door terwijl de ander/rest braaf luistert?
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

De kunst van een correctie is naar mijn idee vooral je timing, en je houding.
Wat bij je hond werkt zal wel altijd verschillend zijn.
Bij Apple gebruiken vanaf jongs af aan de sleutelbos als correctie middel. Niet om te gooien, maar het geluid. In het begin leg je de link tussen 'nee' en de sleutelbos. En uiteindelijk is even rammelen voldoende om haar tegen te houden als ze op mensen af wilt rennen (voor de gezelligheid, maar niet iedereen is daar van gediend) Mijn 'nee' is gewoon niet altijd even indrukwekkend, en ik gil ook liever niet de boel bij elkaar :mrgreen: de sleutelbos doet dat dus eigenlijk voor mij.

Maar ik ken ook zo honden die daar totaal niet op zouden reageren. Het is afhankelijk van je hond wat een gepast middel is.
Maar, los van wat de correctie dan is (verbaal of even een fysieke afleiding) gaat het vooral om wanneer je het doet.
Moment dat je zijn houding ziet veranderen moet je echt binnen enkele seconden reageren. Hij hoeft maar even in dat 'fixeren' te zitten en je bent de grip kwijt/te laat. Dat moment herkennen en op tijd reageren is eigenlijk essentieel. Als je hond eenmaal te dichtbij is, of niet meer bereikbaar is geestelijk, dan heeft geen enkele correctie zin.

Ik zou je toch heel erg adviseren om hier een gedragstherapeut bij te halen die je thuis kan begeleiden. Je hebt gewoon een herder in huis, en dat zal je weten ook denkt je hond :mrgreen:
Ik ken helaas te veel exemplaren die niet onder controle van de baas staan, en dan kunnen het echt rotzakjes worden. (op andere honden duiken met een hoop bombarie, mensen lastig vallen etc.)
Kayltje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeentjes, Laekense Herder en een terror-terriër
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Kayltje »

Ik corrigeer trouwens nauwelijks. De enige correctie die ik gebruik is een knip in mijn vingers waarna ik mijn hand iets omlaag breng. Dat betekent voor mijn honden, stoppen wat je doet en oogcontact maken. Dat zit er ondertussen zo ingebakken dat het op relatief korte afstand van "een eng object" werkt.

Als je los wilt oefenen terwijl je controle houdt, zou ik er een sleeplijn aanhangen. 15 meter dik paracord van de action met een musketon er aangeknoopt, en klaar is klara.
Ik ga er gewoon op staan. :engel:

Bij Flow is corrigeren gewoon niet nodig. Ze wil het goed doen maar weet niet hoe. Vandaar het vingerknipje.
Nee, dit gaan we niet doen, aandacht hier :lees:
Dan beweeg ik mijn lichaam van haar weg, geef duidelijk een richting verandering aan, en dan volgt ze mee.
:idea: Ohhhhh, zie je haar dan denken, dit gaan we doen!
Bij die klik in haar hersentjes beloon ik. Stil. Meestal met een koekje, soms met de bal.

Als ze dit nu zelf aanbiedt zonder dat ik hoef te knippen, beloon ik al kirrend met "Dat is de goede keuze!", dansen we een woest rondje met de bal en mag ze de bal winnen.
:I: Maddie :I: Fitz :I: Imp :I: Djinn :I:
Budkes
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
Aantal honden: 6

Ongelezen bericht door Budkes »

dorinda1991 schreef:
Marjoleine schreef:

Ze zijn vrij inderdaad, maar met het verschil dat als het fout dreigt te gaan, je ze naar je toe kan trekken en je het kan voorkomen. Ik snap dat het verre van een ideale lijn is en ik ben er zelf ook echt geen fan van, maar hoe kan ik anders oefenen met het appel op afstand? Mag ik vragen hoe jij dit met jouw honden hebt gedaan?

Misschien dat wetters inderdaad niet zo intimiderend overkomen, maar het is inderdaad nog steeds een hoop hond en een hoop herrie, haha. Ik begrijp dat je er meerdere hebt, gaat er nooit eentje stiekem toch door terwijl de ander/rest braaf luistert?
Wat Marjoleine zegt dus. :ok:

En je geeft in je antwoord eigenlijk zelf al aan wat ik het grootste nadeel van de flex vindt ;" als het fout dreigt te gaan". Met andere woorden met de flex calculeert je dit in en is de kans groot dat je laks wordt, je hebt immers een vangnet. En bij een hond op die leeftijd met dat gedrag moet je juist niet laks zijn.
Bij mij lopen ze dus aangelijnd kort aan de lijn of in het geval van jouw "probleem" alleen los waar ik 100% overzicht heb. Hiermee voorkom je dat je op de automatische piloot ff loopt en je alles weer teniet doet wat je hebt aangeleerd. Ik ben zelf ook een voorstander van een "hier" woord, een woord waarbij je hond altijd 100% hier moet komen. Ga maar eens na hoe vaak je bijvoorbeeld het woord hier gebruikt zonder dat je eist dat het 100% wordt opgevolgd. Bijvoorbeeld je mompelt hier omdat je iemand aan ziet komen maar diegene slaat net af waardoor de noodzaak verdwijnt en je accepteert dat je hond weer verder loopt zonder dat ie echtbij je is geweest. Ik zie het aan een paar van mijn honden, honden die erg betrouwbaar zijn en die bij het woordje hier eerst even in het rond kijken wat er in aantocht is en dan bepalen of hier echt hier is of bijna hier.
Omdat ze zo betrouwbaar zijn heb ik dat door de tijd heen geaccepteerd. En wordt het hier steeds slordiger.
Bij de onbetrouwbare types van mij is "hier" echt hier. Daar wordt niet mee gemarchandeerd. Nooit. Dat komt omdat dit niet kan, dus ben ik daar altijd consequent in, nooit laks, want daar gaat het mis.
Om met jouw hond op dat punt te komen moet je nu 100% opvolging eisen, dus niet los als dat niet kan en niet aan de flex als vangnet.
En betrouwbaar hier leren aan de lange lijn, want dan ben je er echt mee bezig, of los waar het 100% overzichtelijk is. En dan altijd belonen. Hier-koekje, 50 x per wandeling . En als de kans er in zit dat de hond niet komt, niet roepen. Roepen is komen, altijd. En daarom verzin ik meestal een ander woord. Zodat ik er bij nadenk.
Gr. Aniek

Afbeelding
dorinda1991
Vaste gebruiker

Als ik jullie zo hoor over jullie correcties begrijp ik dat ik waarschijnlijk te lang afwacht. Hij zit er dan al 'in' als het ware, waardoor de correctie (mondeling of fysiek- en dan geen trap of anders echt lelijks hoor!) gewoonweg niet aankomt. Ik moet het dus voor gaan zijn. Nu heb ik het gister avond meteen even geoefend. Even een situatie schetsje; Ik wilde even gaan oefenen met netjes naast lopen/volgen zonder rukje aan de lijn, dus gewoon goed kijken naar de baas waar ik heen ga. Dat ging hartstikke goed en hij zat helemaal in de flow. Tot er een eindje verderop een andere hond op het toneel verscheen. Ik zag de hond eerder dan hij, dus ik vroeg Mylo zijn aandacht en vroeg hem te gaan zitten. Dit deed hij keurig, maar keek toen om zich heen en zag de andere hond. Hij stond meteen op om te gaan kijken, ofwel dik zitten fixeren, en luisterde vervolgens naar geen enkel commando meer. Dus ik begon de andere kant op te lopen, hem mee trekkend, wat dan weer tot gevolg heeft dat hij over zn poten struikelt en tegen je aan botst omdat hij zo in trance door fixeert terwijl hij 'loopt'. Zn kop naar je toe draaien werkt niet, voor hem gaan staan niet, een lekker stukje gedroogd long waar hij normaal een moord voor doet, zelfs de bal was niet interessant meer. Nu snap ik dat wanneer een hond eenmaal fixeert dit bizar moeilijk is om te doorbreken, maar hebben jullie daar misschien toch nog andere ideeën over? In dit geval was ik dus wel 'op tijd', denk ik.

De sleeplijn is ook een goed idee, dank!
En de uitleg over de flex is duidelijk. Je hebt helemaal gelijk, als ik denk dat het fout dreigt te gaan grijp ik inderdaad al in, terwijl hij misschien wel netjes had geluisterd.
We gaan de hier-koekje ook weer honderd keer herhalen op een dag! Nog één vraag, jullie zeggen dat het beter is hem niet te roepen wanneer je al denkt dat hij het commando niet gaat uitvoeren. Nu heb je wel eens een wandeling dat hij er niet helemaal lekker in zit en niet zo goed luistert (heeft absoluut ook te maken met zijn puber-koppie, haha), is het dan beter om zo goed als niets van hem te vragen en de volgende wandeling weer 'opnieuw' te beginnen met de hier, etc? dan bedoel ik uiteraard een aangelijnde wandeling.
Apple schreef:Ik zou je toch heel erg adviseren om hier een gedragstherapeut bij te halen die je thuis kan begeleiden. Je hebt gewoon een herder in huis, en dat zal je weten ook denkt je hond :mrgreen:
Ik ken helaas te veel exemplaren die niet onder controle van de baas staan, en dan kunnen het echt rotzakjes worden. (op andere honden duiken met een hoop bombarie, mensen lastig vallen etc.)
We gaan over 2 weken op vakantie naar Tsjechie, echt in de middle of nowhere in de bossen (heerlijk!) en Mylo gaat mee. We blijven oefenen en kijken even aan hoe het na de vakantie gaat. Als er geen directe verbetering in zit gaan we op zoek naar een geschikte gedragstherapeut.

@Kayltje: Ik heb je eerste post nog eens terug gelezen en ik denk dat dit voor Mylo ook geld. Hij zit momenteel in een omgeving met voor hem vreselijk veel prikkels. (appertementencomplex aan een druk kruispunt met heel veel verkeer, maar ook veel fietsers, hardlopers, schoolroute dus veel kids en uberhaupt veel mensen. en ook mensen op de gallerij natuurlijk, wat erg dichtbij is) We willen hier niet lang blijven wonen, maar voor nu zal hij het er toch even mee moeten doen.. Maar dit is misschien inderdaad ook een goede rede waardoor hij relatief vaak weer terugvalt en zijn gedrag blijft herhalen.
lucie
Zeer actief

klopt van dat 'hier'. Ik roep altijd 'kom' omdat ik dit uitnodigender vind. Zeker bij windhond Lizzy heeft een dwingend commando helemaal geen zin. Terwijl ze aan een uitnodiging vrijwel altijd gehoor geeft.
Maar herders zijn daarin anders, die willen gecommandeerd worden :piew: en weten wat er van ze verwacht wordt.
Nu heb ik dus twee commando's voor Kailen die niet altijd even goed luisterde: kom, als in meekomen, ze hoeven zich verder niet te melden. en hier, dat is helemaal tot aan mijn voeten en dan voor me gaan zitten. Ik heb dit niet geoefend aan de lange lijn, want Kailen luistert perfect thuis of aan de lijn. Hij heeft dan toch niks beters te doen zeg maar :wink: . Ik heb 'hier' geoefend op het moment dat ik zijn aandacht al had en ik zeker wist dat hij zou gaan luisteren. Nog steeds gebruik ik het alleen als ik ervan overtuigd ben dat hij gaat opvolgen, want ik gebruik het commando nog niet zo heel lang. Maar hij reageert er zo goed op, dat het vast een net zo dwingend karakter gaat krijgen als een lijn binnenhalen.

Wat betreft tips over leiderschap. Dit is heel moeilijk. Ik heb namelijk het gevoel dat je een beetje onzeker bent over wat er allemaal gebeurt en hoe je dit op moet lossen. Volstrekt logisch, iedereen hier zal dat herkennen hoor!
Maar leiderschap kun je niet 'spelen' met handelingen, je straalt het uit of niet. En dat zal beter gaan als je merkt dat je hond zich meer aan gaat trekken van wat jij ervan vindt.

Heb je dit al eens gedaan (desnoods als dat beter voelt met een lange sleeplijn aan hem vastgeknoopt): je hond loopt ergens heen en jij gaat subiet en vastberaden de andere kant op. Als hij achter je aankomt, laat je hem naar je toekomen en beloont. Komt hij wel achter je aan maar rent hij je voorbij, dan ga je weer een andere kant op enz. Je wilt bereiken dat hij accepteert dat JIJ de boel bepaalt, in dit geval de richting. Ga desnoods achter een boom staan of in de bosjes zitten. In het ergste geval vindt je hond dit een erg leuk spelletje, maar heb je tenminste zijn aandacht :mrgreen: Een leuke baas zijn is ook belangrijk
Ik geef toe: voor Kailen werkte dit niet, maar hij was al 6 en erg zelfstandig toen hij bij mij kwam. Inmiddels werkt het voor hem ook :wink:
Afbeelding
lucie
Zeer actief

klopt van dat 'hier'. Ik roep altijd 'kom' omdat ik dit uitnodigender vind. Zeker bij windhond Lizzy heeft een dwingend commando helemaal geen zin. Terwijl ze aan een uitnodiging vrijwel altijd gehoor geeft.
Maar herders zijn daarin anders, die willen gecommandeerd worden :piew: en weten wat er van ze verwacht wordt.
Nu heb ik dus twee commando's voor Kailen die niet altijd even goed luisterde: kom, als in meekomen, ze hoeven zich verder niet te melden. en hier, dat is helemaal tot aan mijn voeten en dan voor me gaan zitten. Ik heb dit niet geoefend aan de lange lijn, want Kailen luistert perfect thuis of aan de lijn. Hij heeft dan toch niks beters te doen zeg maar :wink: . Ik heb 'hier' geoefend op het moment dat ik zijn aandacht al had en ik zeker wist dat hij zou gaan luisteren. Nog steeds gebruik ik het alleen als ik ervan overtuigd ben dat hij gaat opvolgen, want ik gebruik het commando nog niet zo heel lang. Maar hij reageert er zo goed op, dat het vast een net zo dwingend karakter gaat krijgen als een lijn binnenhalen.

Wat betreft tips over leiderschap. Dit is heel moeilijk. Ik heb namelijk het gevoel dat je een beetje onzeker bent over wat er allemaal gebeurt en hoe je dit op moet lossen. Volstrekt logisch, iedereen hier zal dat herkennen hoor!
Maar leiderschap kun je niet 'spelen' met handelingen, je straalt het uit of niet. En dat zal beter gaan als je merkt dat je hond zich meer aan gaat trekken van wat jij ervan vindt.

Heb je dit al eens gedaan (desnoods als dat beter voelt met een lange sleeplijn aan hem vastgeknoopt): je hond loopt ergens heen en jij gaat subiet en vastberaden de andere kant op. Als hij achter je aankomt, laat je hem naar je toekomen en beloont. Komt hij wel achter je aan maar rent hij je voorbij, dan ga je weer een andere kant op enz. Je wilt bereiken dat hij accepteert dat JIJ de boel bepaalt, in dit geval de richting. Ga desnoods achter een boom staan of in de bosjes zitten. In het ergste geval vindt je hond dit een erg leuk spelletje, maar heb je tenminste zijn aandacht :mrgreen: Een leuke baas zijn is ook belangrijk
Ik geef toe: voor Kailen werkte dit niet, maar hij was al 6 en erg zelfstandig toen hij bij mij kwam. Inmiddels werkt het voor hem ook :wink:
Afbeelding
dorinda1991
Vaste gebruiker

lucie schreef:klopt van dat 'hier'. Ik roep altijd 'kom' omdat ik dit uitnodigender vind. Zeker bij windhond Lizzy heeft een dwingend commando helemaal geen zin. Terwijl ze aan een uitnodiging vrijwel altijd gehoor geeft.

Haha misschien heb ik dan toch geen echte herder, want zodra ik iets met een in zijn ogen te strenge toon zeg vertikt hij het vaak om te doen!

Je zit helemaal raak wat betreft onzekerheid en dat zal hij vast ook voelen. Ik vind het reuze lastig dit niet uit te stralen als je je wel zo voelt. Dit is onze eerste echte eigen hond, dus ik wil het zo graag goed doen. Ik heb altijd wel honden gehad toen ik nog bij mijn ouders woonde, maar dat is anders. Dat waren labradors en een shiba inu. En die laatste loopt uberhaupt nooit los, want die luistert voor geen meter.

Wat je zegt over het zonder iets te zeggen de andere kant op lopen doe ik regelmatig, maar nooit echt als oefening meer gewoon dat je het pad links af slaat terwijl hij nog naar rechtdoor aan het denderen is. Dan komt hij meteen achter me aan gerend (ongeacht of er toevallig een leuk honden speelkameraadje op zijn weg stond, dat dan weer wel :D), maar rent me dan inderdaad altijd voorbij en gaat dan weer zijn ganze weg. Ik ga het eens als oefening zien en voor de zekerheid met een sleeplijn er aan. Dank!
De zomervakantie gaat nu ook zo'n beetje beginnen en dat maakt het ontwijken van kinderen steeds lastiger.
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

dorinda1991 schreef:Even een situatie schetsje; Ik wilde even gaan oefenen met netjes naast lopen/volgen zonder rukje aan de lijn, dus gewoon goed kijken naar de baas waar ik heen ga. Dat ging hartstikke goed en hij zat helemaal in de flow. Tot er een eindje verderop een andere hond op het toneel verscheen. Ik zag de hond eerder dan hij, dus ik vroeg Mylo zijn aandacht en vroeg hem te gaan zitten. Dit deed hij keurig, maar keek toen om zich heen en zag de andere hond. Hij stond meteen op om te gaan kijken, ofwel dik zitten fixeren, en luisterde vervolgens naar geen enkel commando meer. Dus ik begon de andere kant op te lopen, hem mee trekkend, wat dan weer tot gevolg heeft dat hij over zn poten struikelt en tegen je aan botst omdat hij zo in trance door fixeert terwijl hij 'loopt'.
OMGds....of je jonge Skadi beschrijft :LOL: :LOL: :LOL:

Toen je hem liet zitten, attendeerde je hem erop dat er een andere hond aankwam ;)
Die fout maakte ik met Skadi ook. Zodra ik de bal liet zien, ging ze om zich heen loeren....wáár is die andere hond :hmmm:
En nee, ik gaf de bal echt niet alleen maar als afleiding. Maar het zou kunnen dat het als afleiding bedoeld zou zijn, zo redeneerde ze, dus ga je uit voorzorg om je heen loeren :F:

Wat je beter kunt doen is gewoon doorgaan met waar je mee bezig bent. Andere honden straal negeren. Dat werkte voor Skadi super. Als ze toch wou reageren was op zo'n moment een 'dóórlopen' genoeg.
Ze hield op met achterom loeren toen ik daar eens keihard doorheen ben gerold met mijn rolstoel, ze zich echt zeer deed en ze bovendien werd uitgekafferd door mij omdat ik echt razend was (ik flikkerde bijna om).

Ik ben het met mensen hierboven eens dat er veel angst in het ras zit, maar niet elk witje is angstig. Die van mij is het niet, integendeel. Dat is gewoon een regelteef in het kwadraat. En zo te horen is die van jou het ook niet. Hij wil gewoon regelen. En die ruimte geef je hem nu, sterker nog, je attendeert hem er zelfs op dát er iets te regelen valt :tongue:
Met Skadi heb ik drie jaar lang keihard moeten werken. Echt strak erbovenop zitten. Nul ruimte geven.
En nu ze zes is, is het gewoon een geweldige hond :I:
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

dorinda1991 schreef:Haha misschien heb ik dan toch geen echte herder, want zodra ik iets met een in zijn ogen te strenge toon zeg vertikt hij het vaak om te doen!
Witjes zijn supergevoelig voor toon. Stalen vuist in fluwelen handschoen werkt het best. Opgewekte toon, maar tegelijkertijd duidelijk maken dat er NUL onderhandelingsruimte is.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
Habibi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Sheltie
Perseus (Percy)

Ongelezen bericht door Habibi »

dorinda1991 schreef:....... ik ga altijd eerst de deur uit zodat hij niet eerst eventuele voorbijgangers op de gallerij ziet (we wonen in een appartementencomplex), bij en in de lift sta ik voor hem en staat hij in de hoek, enzovoorts. Dit weerhoud hem er overigens niet van om zich in allerlei bochten te wringen om maar om mij heen te kunnen blaffen.

Je hebt al veel zinnige tips gehad, dat is mooi!

Ik pik even dit stukje eruit, omdat het mij veel zegt.
Dat de hond zich in bochten om jou heen wringt om maar te kunnen blaffen, geeft mij aan dat er in ieder geval geen doodsangst is. Dan duikt hij wel achter jou weg.

Voor mij zou dit ècht volkomen ontoelaatbaar gedrag zijn.
Geen schijn van kans dat ik dit zou toestaan, en er zou dan ook een zéér duidelijke correctie op volgen.

Ik bepaal, punt.
En dat hij dan zelfs met geweld letterlijk om mij heen zou willen is dus ver, vér over mijn grenzen.

Waarschijnlijk zou ik zelfs zonder na te denken de hond achteruit kafferen, totdat hij met lichaamstaal vráágt of hij naar voren mag.
Maar dat zou er bij mij waarschijnlijk zo ontzettend gemeend en oprecht en natuurlijk uitkomen dat de hond niet eens twijfelt over wat ik bedoel. Zonder daarmee overigens bang voor mij te worden.

Angst en schuwheid is naar. Daar moet een hond mijns inziens ook voorzichtig in begeleidt worden.
Maar rucksichtloos mij omver duwen om te kunnen kafferen, blaffen etc valt voor mij niet meer onder schuwheid en angst, maar onder regelgedrag, willen bepalen. (en welke emotie daar op dat moment onder ligt, vind ik op dát moment even niet interessant)

Ik denk dat het wellicht ook tijd is om de hond niet meer als pup te zien, maar als opgroeiende jonge hond.
Die dus moet leren wat hij zelf mag bepalen en regelen, en in welje situaties hij dat niet mag, omdat het zijn taak niet is.

Verder leuke honden, witjes.
Werk je ermee? Iets van training, obedience, gedrag en gehoorzaamheid, agility of wat dan ook?
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Zelf van jongs af aan heb ik het commando "kijk(en)" aangeleerd. Oogcontact maken. Daaruit volgde een beloning, of een spelletje samen ter beloning. Het is een fijn commando ook als ze zitten bijvoorbeeld en wel dat commando hebben opgevolgd maar vervolgens nul komma nul aandacht hebben. Aki heeft/had daar ook een handje van. Wel een commando uitvoeren maar eigenlijk nog steeds bezig zijn met datgene waar ik hem van los wil krijgen :mrgreen:

En de valkuil van eerder een hond zien en dan zelf reageren en de honden dus attenderen :engel: heb ik ook gehad. Zeker met mijn vorige stel. Die kwamen wel naar mij overigens, maar gingen ook eerst kijken waarom ik ze dus riep :engel:

Neutraal doorgaan als je ze aan de lijn hebt is vaak het beste. Met Aki ook trouwens toen hij jong was vaak voertjes in mijn hand gehad zodat hij zijn neus aan mijn hand deed, met bijvoorbeeld oversteken, of passeren van honden. Af en toe vanuit de vuist kreeg hij dan een brokje of een stukje vlees, het werkte hier goed moet ik zeggen.
Nu heb ik niet vaak meer voer in mijn hand, maar als ik mijn hand zo uitsteek is het bijna een gewenning geworden dat hij zijn neus tegen de hand duwt, of dat hij zijn oor tegen mijn hand legt en zo mee loopt.

Ik heb hem overigens wel al van jongs af aan aan de flex lopen. Maar we werkten op straat aan de gehoorzaamheid met woorden. Ook het hier komen, wachten bij de stoep, wachten bij de bocht, naast lopen etc. etc.
Nu loop ik zelf wel alert, dus het gebeurd niet echt snel dat hij me te snel af is en dat het eind van de flex de correctie is voor ik mijn stem heb gebruikt.
Wandelingen naar plekken waar hij los kan en soms even vast moet, dan heb ik de gewone lijn mee (ook wel een wat langere politielijn is dat). En lijn ik even aan als ik dat nodig acht. Flex vind ik in die situaties inderdaad onhandig.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”