Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Oude Azawakh vertoont opeens neurotisch gedrag

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

detnol
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Azawakh
Aantal honden: 2

Oude Azawakh vertoont opeens neurotisch gedrag

Ongelezen bericht door detnol »

Hallo, we hebben een Azawakh reu afkomstig uit Burkina Faso van 13 jaar. Hij heeft plotseling last van een enorme gedragsverandering. Van rustige stabiele hond is hij erg zenuwachtig/neurotisch geworden. Eerst durfde hij nauwelijks meer onze hal in om naar de tuin te gaan, vervolgens werd hij 's nachts onrustig (wil dan naar buiten) en nu sinds een dag of drie is hij overdag en 's nachts een neurotisch wrak geworden. De hele tijd piepen, ronddraaien en bij je willen zijn. Het is verschrikkelijk om te zien, hij is gewoon doodongelukkig. In zijn omgeving is niks veranderd. We wonen behoorlijk afgelegen dus ook geen loopse teven in de buurt. Lichamelijk kunnen wij ook niks vinden (hij heeft nergens pijn of zo).

Heeft iemand een idee? We zitten er erg mee. Kan dit dementie zijn, of gevolg van een toeval, of iets anders met z'n hersenen/neurologische systeem?
Sas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Fauve de bretagne.
Aantal honden: 1

Re: Oude Azawakh vertoont opeens neurotisch gedrag

Ongelezen bericht door Sas »

detnol schreef:Kan dit dementie zijn, of gevolg van een toeval, of iets anders met z'n hersenen/neurologische systeem?

ja, ja en ja denk ik. Kan van alles zijn. Evt. afname zicht vermogen?
Afbeelding
Miranda
Erelid
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Miranda »

detnol schreef:Heeft iemand een idee? We zitten er erg mee. Kan dit dementie zijn, of gevolg van een toeval, of iets anders met z'n hersenen/neurologische systeem?
Ja, het kan dementie zijn. Of GVS.
Draaien zijn ogen opvallend?
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

detnol schreef:Hallo, we hebben een Azawakh reu afkomstig uit Burkina Faso van 13 jaar. Hij heeft plotseling last van een enorme gedragsverandering. Van rustige stabiele hond is hij erg zenuwachtig/neurotisch geworden. Eerst durfde hij nauwelijks meer onze hal in om naar de tuin te gaan, vervolgens werd hij 's nachts onrustig (wil dan naar buiten) en nu sinds een dag of drie is hij overdag en 's nachts een neurotisch wrak geworden. De hele tijd piepen, ronddraaien en bij je willen zijn. Het is verschrikkelijk om te zien, hij is gewoon doodongelukkig. In zijn omgeving is niks veranderd. We wonen behoorlijk afgelegen dus ook geen loopse teven in de buurt. Lichamelijk kunnen wij ook niks vinden (hij heeft nergens pijn of zo).

Heeft iemand een idee? We zitten er erg mee. Kan dit dementie zijn, of gevolg van een toeval, of iets anders met z'n hersenen/neurologische systeem?
Ik weet niet of het voor jou eenvoudig is om bij een DA te komen, maar een hond die zo plotseling van gedrag verandert is doorgaans ziek.
Er is dus "iets".
Een uitgebreid onderzoek bij een goede DA (inclusief bloedonderzoek) zou zinvol kunnen zijn.

Iets gemerkt van meer drinken, eventuele incontinentie, moeite met poepen, kunnen lopen zonder evenwicht te verliezen en dergelijke?
Temperatuur normaal? (tussen 38 en 39 graden).

Bij een dergelijke snelle gedragsverandering zou ik dementie uitsluiten.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Ik ben op dit moment door iemand anders in het verdiepen van de schildklier. Norah was hierop getest, maar in nederland testen ze maar half en komt er vaak niks uit terwijl er toch het 1 en ander kan spelen, want gedragsmatig veel kan doen. Waaronder angsten e.d. die plotseling opsteken.

Ik zit nog in de leesfase, maar alleen in Amerika kunnen de andere waarders (t3) bepaald worden van honden en nog eventueel nog enkele andere waardes. Hypotheriode schijnt erg veel bij honden voor te komen, maar is dus een erg onbekend gebied.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

gyanty schreef:Ik ben op dit moment door iemand anders in het verdiepen van de schildklier. Norah was hierop getest, maar in nederland testen ze maar half en komt er vaak niks uit terwijl er toch het 1 en ander kan spelen, want gedragsmatig veel kan doen. Waaronder angsten e.d. die plotseling opsteken.

Ik zit nog in de leesfase, maar alleen in Amerika kunnen de andere waarders (t3) bepaald worden van honden en nog eventueel nog enkele andere waardes. Hypotheriode schijnt erg veel bij honden voor te komen, maar is dus een erg onbekend gebied.
Het Veterinair Laboratorium in Duitsland kan dat ook.
Dan wordt het compleet panel: T3, T4, TSH, fT3, fT4, T3 en T4 autoantibodies, plus thyroglobulin autoantibody nagekeken.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
detnol
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Azawakh

Ongelezen bericht door detnol »

Bedankt allemaal, ik ga me eens in GVS inlezen. En nee een goede DA of laboratorium is hier op het platteland van Slowakije niet voorhanden.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

ranetje schreef:
gyanty schreef:Ik ben op dit moment door iemand anders in het verdiepen van de schildklier. Norah was hierop getest, maar in nederland testen ze maar half en komt er vaak niks uit terwijl er toch het 1 en ander kan spelen, want gedragsmatig veel kan doen. Waaronder angsten e.d. die plotseling opsteken.

Het Veterinair Laboratorium in Duitsland kan dat ook.
Dan wordt het compleet panel: T3, T4, TSH, fT3, fT4, T3 en T4 autoantibodies, plus thyroglobulin autoantibody nagekeken.
Dank je voor de info, ben tussen drukte van werk aan het inlezen! Deze neem ik dan ook weer even mee! Ik had al zo'n vermoeden dat Duitsland ook wel iets zou hebben!
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”