Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Verlatingsangst en verhuizing

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Mina2006
Zeer actief
Mijn ras(sen): Maltezer kruising (samenwonend met een border collie kruising)
Aantal honden: 2

Verlatingsangst en verhuizing

Ongelezen bericht door Mina2006 »

Hallo allemaal,

Ik ben samen met Mina gaan verhuizen, ruim 2 weken geleden. Ze (en ik ook natuurlijk) hierdoor van een huis met totaal 5 mensen (incl ik) en 2 honden (incl mina) naar een huis met alleen wij tweetjes gegaan.
Ze blijft moeilijk alleen, ze gaat uiteindelijk janken (zeiden mijn buren) en als ik weer thuis kom piept ze enorm bij me en wilt op me springen. Ik ben niet vaak en veel weg, maar als ik toch even boodschappen moet halen of bij andere (verdere) winkels moet zijn, is ze toch wel een tijdje alleen.
Mina is geen knuffelbeest en piept alleen als het om eten gaat, althans, dat was voorheen zo.

Normaal sliep ze beneden in het oude huis, samen met de andere hond, en de laatste persoon ging rond 2 uur slapen en de eerste persoon was om 6 uur weer even beneden. Alleen zijn (met de andere hond) kon prima. De eerste 2 weken heb ik Mina bij mij op de kamer laten slapen, voor haarzelf maar eigenlijk ook voor mij. Vannacht probeerde ik haar alleen beneden te laten slapen, maar ik werd vanochtend wakker van haar gejank (meer gejammer). Dus ze komt weer op mijn kamer slapen.

Nu vraag ik me af;

Is dit gedrag nog van de verhuizing? Dat ze eigenlijk in rouw is omdat ze mensen en een hond is 'verloren' eigenlijk? Of heeft ze serieuze verlatingsangst ontwikkeld?
In beide gevallen;

Wat te doen? Op dit moment knuffel ik haar als ik thuis kom..soort troosten, maar ik begrijp dat dat nou ook niet zo handig is ivm het belonen van gedrag.
Ik dacht er al aan om een tweede hond te kopen, maar ik wacht daar sowieso mee (buiten feit om dat dat niet handig is, als het gedrag van Mina komt door de verhuizing), maar omdat ze nu weer door de medische molen wordt gehaald (en ze toch al best op een leeftijd is, icm hartziekte) wacht ik daar maar even mee.

Als het extreem erg wordt ga ik uiteraard naar de dierenarts hiermee, maar ik dacht, ik probeer het eerst hier.
Afbeelding

9,5 jaar
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Re: Verlatingsangst en verhuizing

Ongelezen bericht door Hippo »

Ik weet niet of dat ook onder het kopje verlatingsangst valt, maar als ze al op leeftijd is en altijd gewend is geweest om andere mensen en een andere hond om zich heen te hebben. Dan is het nu natuurlijk wel heel erg alleen als jij niet thuis bent.

Zelf zou ik haar lekker op je kamer laten slapen en het weggaan van huis als zij thuisblijft rustig aan opbouwen.
Heb je een auto? Misschien als ze in de auto wel rustig blijft. Zou je haar in het begin mee kunnen nemen als je boodschappen gaat doen en dan met weg gaan en haar thuis heel rustig kunnen opbouwen.

Zorg ook dat ze dan voldaan is, dus lekker een wandeling heeft gemaakt en geef iets te knagen.
Mina2006
Zeer actief

Dankje. Ik neem Mina liever niet mee in de auto..Of nouja, ze gaat mee in de auto als ik naar mijn ouders ga (waar ook die hond is dus), maar ik wil haar niet achterlaten in de auto en dat moet wel als ik boodschappen ga doen. Sowieso omdat het te warm is, maar ik ben bang dat iemand haar eruit haalt en meeneemt (of denkt dat ze er te lang in zit dus maar een raampje intikt).
Mijn auto is best warm, geen airco of zo.

Zijn er andere manieren om het op te bouwen? Op dit moment ben ik soms een hele dag thuis en de andere dag ben ik 1 uurtje (met uitzondering 2) weg.
Moet ik dit gewoon zo volhouden?
En doe ik er verkeerd aan om Mina 1x per week mee te nemen naar mn ouders? Of is dat juist goed?

Ik zal inderdaad zo'n kauwbotje geven, is ze lekker lang mee bezig, misschien helpt dat wat (als ik weg ben bv).
Ik wilde dus een hond erbij nemen, zijn ze lekker met zn tweetjes, zijn toch roedeldieren he. Mja, is ook weer wat als Mina straks er niet meer is..dan mist die ander Mina weer.
Vandaar dat ik daar dan toch even mee wacht (ook ivm gezondheid Mina en ivm dat ze niet goed alleen blijft nu).

Ik weet eigenlijk ook niet of ze eerder wel alleen kon blijven. Ze is geboren in 2006 en heeft tot midden 2012 bij voor mij onbekende eigenaren gezeten. Hierna ging ze naar een opvanggezin waar meerdere honden zaten en waar ze enorm werd verwend (lees; restjes van tafel, had flink overgewicht). Begin 2013 heb ik haar gekocht en kwam ze in een huis waar 2 katten waren, geen idee of dat echt hielp, ik was toen ook vrijwel altijd thuis, ze sliep beneden en ik heb haar nooit horen janken.
Daarna kwam ze dus in huis met meerdere personen en een hond, daar heeft ze toch wel 3 jaar gewoond.
Afbeelding

9,5 jaar
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Hier waren ze in 2 weken nog niet aan de nieuwe omgeving gewend. Dus dat zou best eens kunnen. Heeft ze wel een heel vertrouwd en veilig plekje waar ze verblijft als ze alleen is? Als je denkt dat ze nog wat gestresst is door de verhuizing, zou je wat rustgevends kunnen geven. Zo ben ik nu bezig met adaptilstekker (op basis van feromonen) en in verleden wel bach bloesem gebruikt.
Afbeelding
Mina2006
Zeer actief

Ik denk nog even laten wennen dan inderdaad. Ze loopt wel nog veel achter me aan, maar als ik even boven ben komt ze niet meer de gang op haha. Vooruitgang.
Ze heeft haar mandje, als vertrouwde plek, maar daar ligt ze niet heel veel in, ze ligt veelal op de bank of op de grond (ik denk vanwege de warmte, is best warm hier in huis).
Of is dat niet wat je bedoelde? :p
Afbeelding

9,5 jaar
Mina2006
Zeer actief

Ik ga toch zaterdag kijken naar een pup :D
Afbeelding

9,5 jaar
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Mina2006 schreef:Ik ga toch zaterdag kijken naar een pup :D

als die dan maar niet het gedrag van Mina overneemt ;)
als je als oplossing voor dit gedrag er een hond bij wil plaatsen zou een pup (hoe leuk ook) niet mijn eerste keuze zijn, maar juist een oudere volwassenhond waarvan bekend is dat deze alleen kan blijven en stabiel is, zodat deze Mina extra support kan geven
Mina2006
Zeer actief

crutz schreef:
Mina2006 schreef:Ik ga toch zaterdag kijken naar een pup :D

als die dan maar niet het gedrag van Mina overneemt ;)
als je als oplossing voor dit gedrag er een hond bij wil plaatsen zou een pup (hoe leuk ook) niet mijn eerste keuze zijn, maar juist een oudere volwassenhond waarvan bekend is dat deze alleen kan blijven en stabiel is, zodat deze Mina extra support kan geven
Het is niet echt oplossing voor het gedrag, niet mijn intentie althans, aangezien ik al wel een tijdje een tweede hond wil.
Ik zocht inderdaad eerst naar een wat oudere hond, maar ik heb Mina ook als een wat oudere hond gekocht en ik merk, in mijn zoektocht, dat er sowieso niet veel stabiele honden zijn, maar ook dat ik het idee van alweer afscheid moeten nemen van een hond binnen x aantal jaar (in ieder geval korter dan met een pup), vervelend vind.

Ik ben van plan (en ik hoor graag tips) om, als ik weg ga, de pup in de keuken te zetten en Mina in de woonkamer.
Dit ben ik van plan omdat de pup nog niet zindelijk is en Mina anders met haar neus erbovenop staat.
Als ik er weer ben zijn ze uiteraard beide gewoon in huis.
Met slapen wil ik ze allebei in de slaapkamer zetten, maar ik weet niet goed of dat slim is?

Ik ga pas zaterdag kijken en dan is het alsnog kijken of ik het wel doe, maar ik plan graag wat vooruit.
Afbeelding

9,5 jaar
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers

Ongelezen bericht door gonnie »

Ik zou oppassen met nog een hond erbij.
Hier kan er een niet meer alleen zijn maar de anderen gaan wel mee janken/blaffen als Jarah begint te janken of te blaffen.

Heb er nu nog twee. Maar ondanks dat Nikkie goed alleen kan zijn, doet ze mee zodra Jarah begint met janken/blaffen.

Ik denk dat de buren dat niet leuk gaan vinden, want met zijn tweeën blijven ze wel langer bezig.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Mina2006
Zeer actief

gonnie schreef:Ik zou oppassen met nog een hond erbij.
Hier kan er een niet meer alleen zijn maar de anderen gaan wel mee janken/blaffen als Jarah begint te janken of te blaffen.

Heb er nu nog twee. Maar ondanks dat Nikkie goed alleen kan zijn, doet ze mee zodra Jarah begint met janken/blaffen.

Ik denk dat de buren dat niet leuk gaan vinden, want met zijn tweeën blijven ze wel langer bezig.
Dat risico loop je natuurlijk altijd met meerdere honden. Is er een manier waarop ik die kans kan verkleinen, dat de pup het janken overneemt?
De kans is ook vrij groot dat Mina stopt met janken zodra er een tweede hond is, aangezien ze nooit jankte toen ze nog bij de andere hond zat.

Blijft een risico, maar ik denk dat je dat met alles hebt. Aan de andere kant, kan Mina de pup ook goede dingen leren, toch?
Afbeelding

9,5 jaar
Sas
Zeer actief
Mijn ras(sen): Basset Fauve de bretagne.
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Sas »

kan je nu dan wel een paar weken thuis blijven?
Afbeelding
Mina2006
Zeer actief

Sas schreef:kan je nu dan wel een paar weken thuis blijven?
Ik ben vrijwel altijd thuis ;)
Afgezien van een boodschapje doen en 1x per week naar mijn ouders (dan gaan de pup en Mina mee).
Afbeelding

9,5 jaar
j.werkman
Zeer actief
Mijn ras(sen): Heidewachtel

Ongelezen bericht door j.werkman »

Ik vind het vreemd om na 2 weken een probleem op die manier oplossen.
Veranderingen vragen bij honden toch meer tijd.
Het zou verstandig zijn eerst wat duidelijkheid te bieden door rust, veiligheid en regelmaat aan te houden.
Vaak ziet dat oplossen van problemen op zo'n korte termijn er een beetje als gehannes uit en meer gericht op je eigen behoefte, dan de behoefte van de hond.
Misschien dat een tweede hond kan helpen, maar de kans is groot dat je extra problemen krijgt, omdat je niet de tijd neemt om Mina aan de nieuwe situatie te helpen wennen.
Mina2006
Zeer actief

j.werkman schreef:Ik vind het vreemd om na 2 weken een probleem op die manier oplossen.
Het zou verstandig zijn eerst wat duidelijkheid te bieden door rust, veiligheid en regelmaat aan te houden.
Vaak ziet dat oplossen van problemen op zo'n korte termijn er een beetje als gehannes uit en meer gericht op je eigen behoefte, dan de behoefte van de hond.
Misschien dat een tweede hond kan helpen, maar de kans is groot dat je extra problemen krijgt, omdat je niet de tijd neemt om Mina aan de nieuwe situatie te helpen wennen.
Ik zei dat het niet de intentie was om het als een probleemoplosser te doen.
De pup mag pas weg over 4 weken, als ik de pup neem dus. Is dat genoeg tijd?
Afbeelding

9,5 jaar
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Mina2006 schreef:
j.werkman schreef:Ik vind het vreemd om na 2 weken een probleem op die manier oplossen.
Wat voor puppie gaat het worden.?
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Mina2006
Zeer actief

bouvierpoedel schreef:
Mina2006 schreef:
Wat voor puppie gaat het worden.?
Het is een kruising boomer en jack russel. Het is nog niet 100% zeker, zaterdag weet ik meer :p
Afbeelding

9,5 jaar
M@rleen
Zeer actief
Aantal honden: 0
Contacteer:

Ongelezen bericht door M@rleen »

Boomer kon altijd prima alleen zijn, maar toen hij op 9-jarige leeftijd met mij verhuisde, bleek dat hij het in het andere huis toch moeilijk vond om alleen te zijn.
Hij ging dan ook janken en blaffen. Juma deed daaraan mee, dus dat was niet echt leuk.
Wat heeft geholpen, was hem toegang tot de slaapkamer geven.
In 1e instantie brak hij de deur steeds open, wat ik niet wilde, maar hij bleef onrustig als ik alles dicht deed.

Ik heb een tijd (maand ofzo) alle deuren in huis opengelaten, zodat hij overal kon komen zonder zelf de deur open te maken.
Na deze periode is hij weer prima op zijn gemak alleen thuis. Misschien is dat een (simpele) oplossing?
Mina2006
Zeer actief

M@rleen schreef:Boomer kon altijd prima alleen zijn, maar toen hij op 9-jarige leeftijd met mij verhuisde, bleek dat hij het in het andere huis toch moeilijk vond om alleen te zijn.
Hij ging dan ook janken en blaffen. Juma deed daaraan mee, dus dat was niet echt leuk.
Wat heeft geholpen, was hem toegang tot de slaapkamer geven.
In 1e instantie brak hij de deur steeds open, wat ik niet wilde, maar hij bleef onrustig als ik alles dicht deed.

Ik heb een tijd (maand ofzo) alle deuren in huis opengelaten, zodat hij overal kon komen zonder zelf de deur open te maken.
Na deze periode is hij weer prima op zijn gemak alleen thuis. Misschien is dat een (simpele) oplossing?
Goede tip! In principe staat alles wel zo'n beetje open, behalve de tussendeur naar de trap toe. De trap is voor Mina nog best eng en glad, omdat deze nog onbekleed is.
Hierdoor laat ik snachts ook de slaapkamer deur dicht. Ze blijft gewoon rustig op bed of op de grond liggen. Zou het dan niet erg zijn in haar geval?
Afbeelding

9,5 jaar
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Mina2006 schreef: Dat risico loop je natuurlijk altijd met meerdere honden. Is er een manier waarop ik die kans kan verkleinen, dat de pup het janken overneemt?
De kans is ook vrij groot dat Mina stopt met janken zodra er een tweede hond is, aangezien ze nooit jankte toen ze nog bij de andere hond zat.
Ik vind de kans groter dat Mina en de pup elkaar versterken in hun onrust. Toen Mina nog bij de andere hond was, was niet alleen puur het gezelschap de reden is dat ze rustig was. Ook de rust en gemoed van de andere hond zullen haar hebben gekalmeerd en gerustgesteld. Dat kun je van een pup niet verwachten, voor wie het ook allemaal nieuw en spannend is.
Afbeelding
Mina2006
Zeer actief

Paisley schreef:
Mina2006 schreef: Dat risico loop je natuurlijk altijd met meerdere honden. Is er een manier waarop ik die kans kan verkleinen, dat de pup het janken overneemt?
Ik vind de kans groter dat Mina en de pup elkaar versterken in hun onrust. Toen Mina nog bij de andere hond was, was niet alleen puur het gezelschap de reden is dat ze rustig was. Ook de rust en gemoed van de andere hond zullen haar hebben gekalmeerd en gerustgesteld. Dat kun je van een pup niet verwachten, voor wie het ook allemaal nieuw en spannend is.
De andere hond was zo panisch en gestrest als maar zijn kan. Die begon al luid te blaffen als je de kraan open zette. Dus kleine kans dat mina van die 'rust' genoot haha.
Afbeelding

9,5 jaar
sternentänzerin
Zeer actief

Ongelezen bericht door sternentänzerin »

Mina2006 schreef:
4 weken om een issue betreffende verlatingsangst aan te pakken?
Waarschijnlijk niet, sorry.

Dat moet heel voorzichtig opgebouwd en met stapjes vooruit en terug. Dat is niet zomaar gedaan.

En natuurlijk is niet gezegd dat ze doorgaat met haar gedrag als er een pup bij komt. Maar het zou zomaar wel kunnen. Of de pup neemt het gedrag over. Helemaal als je ze uit elkaar haalt en je oudere hondje dus geen steun ervaart in de aanwezigheid van pup maar bv frustratie omdat ze haar wel hoort maar niet ziet.

En ik begrijp dat je zegt dat pup los staat van de oplossing of het werk wat betreft de verlatingsangst, maar het zou zomaar wel meer met zich mee kunnen brengen.
...; We will never surrender Winston Churchill
Mina2006
Zeer actief

Ik denk er sowieso nog over na, ik ga zaterdag kijken en dan kijk ik even verder hoe of wat.
Hoe lang denk je dat Mina moet wennen? Het is per hond verschillend, dat snap ik, maar heb je een richtlijn?
En wat kan ik doen om Mina te helpen, anders dan bij mij laten slapen en meenemen naar waar ze mee kan?

Ze heeft nu ook 2x in huis geplast, waarvan 1x toen ik was douchen.
Afbeelding

9,5 jaar
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Misschien een Adaptil halsband? En niet teveel in gaan op dat hysterische.
Mina2006
Zeer actief

Lemuria schreef:Misschien een Adaptil halsband? En niet teveel in gaan op dat hysterische.
Dankje, ik zal ernaar kijken!
Niet teveel, is dat gewoon wat aanhalen en dan verder gaan met mijn bezigheden? Of compleet negeren?
Afbeelding

9,5 jaar
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Reken er maar op dat een pup het gedrag van een oudere hond gaat kopieren. Ik zie dat hier heel sterk. Teckeltje Frodo is een halve herder qua gedrag. Ik heb mazzel dat Biko nauwelijks blaft dus hij ook niet. Op cursus echter is er 1 hond die het hele uur alles aanblaft :roll: en meneertje Frodo doet vrolijk mee dus ik heb meer werk het blaffen te stoppen dan dat ik aan trainen toe kom.
Ik denk als ik alles zo van je lees dat je te veel en te snel wilt. Laat Mina toch eerst op haar gemakkie wennen aan haar nieuwe huis in plaats van er meteen een drukke pup bij te zetten. Ik vind dat eigenlijk best sneu.
Afbeelding
Mina2006
Zeer actief

alm@ schreef:Reken er maar op dat een pup het gedrag van een oudere hond gaat kopieren. Ik zie dat hier heel sterk. Teckeltje Frodo is een halve herder qua gedrag. Ik heb mazzel dat Biko nauwelijks blaft dus hij ook niet. Op cursus echter is er 1 hond die het hele uur alles aanblaft :roll: en meneertje Frodo doet vrolijk mee dus ik heb meer werk het blaffen te stoppen dan dat ik aan trainen toe kom.
Ik denk als ik alles zo van je lees dat je te veel en te snel wilt. Laat Mina toch eerst op haar gemakkie wennen aan haar nieuwe huis in plaats van er meteen een drukke pup bij te zetten. Ik vind dat eigenlijk best sneu.
Ja ik twijfel ook enorm, het was denk ik ook gewoon te impulsief. Ik dacht ja, mina is gewend met meerdere te zijn en is nu, buiten mij om, helemaal alleen. Dat vond ik best sneu.
Door jullie hulp ben ik gaan twijfelen dus ik denk er echt nog goed over na, wat het beste is.

Ik heb zelfs nagedacht of het misschien beter is om Mina weer terug te plaatsen in haar oude omgeving, maar dat zie ik toch niet als een optie, omdat ze medicatie moet hebben en dergelijke en mijn ouders willen dat niet gaan betalen voor mijn hond.
Daarbij ga ik Mina veel te erg missen..

Ach, jullie hebben ook gewoon gelijk hoor. Ik laat het nog weten.

Als er tussendoor meer tips doorkomen, voor bijvoorbeeld het plassen in de kamer als ik ga douche, dan hoor ik dat graag.
Ik lees mij morgen even in over die band, dus dat is al een begin.
Afbeelding

9,5 jaar
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Mijn honden hadden een probleem na verhuizing, omdat ze reageerden op alle nieuwe geluiden die ze hoorden.
Na verloop van tijd werd dat minder omdat ook nieuwe geluiden op een gegeven moment gewoon worden.

Zo veel ben je niet van huis weg als ik het goed begrijp.
Dus in dat opzicht zou ik, in tegenstelling tot anderen in dit topic, een pup best aandurven eigenlijk :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
sternentänzerin
Zeer actief

Ongelezen bericht door sternentänzerin »

Mina2006 schreef:Ik denk er sowieso nog over na, ik ga zaterdag kijken en dan kijk ik even verder hoe of wat.
Hoe lang denk je dat Mina moet wennen? Het is per hond verschillend, dat snap ik, maar heb je een richtlijn?
En wat kan ik doen om Mina te helpen, anders dan bij mij laten slapen en meenemen naar waar ze mee kan?

Geen idee, wij hadden een huilende wolf in huis en hebben er meer dan een half jaar aan gewerkt met heel weinig resultaat zolang ze alleen was.
Zo is het echt voor elke hond anders.

Mina is nu al haar vertouwde kaders kwijt. Jij bent haar vastigheid. Of ze weer op zichzelf gaat vertrouwen zal de vraag zijn waar wij je allemaal geen antwoord op kunnen geven.

Je kunt idd aan een dap-band denken, aan ondersteuning door homeopathie en aan het werken tegen verlatingsangst. Over dat laatste is online veel te vinden en een goede gedragstherapeut kan met jullie op maat mee kijken.

Zelf zou ik zo weinig mogelijk aandacht besteden aan gepiep en gedram en haar bijvoorbeeld pas belonen als ze stil en rustig is als je weer binnen komt.
Maar dat kan dus al zijn als je van de ene naar de andere ruimte loopt en maar 3 seconden uit zicht was, als je even was douchen of voor een andere reden ergens anders in huis.
Over het slapen, ik zou zorgen dat ze een veilige plek heeft. Als dat standaard op jouw slaapkamer is, prima. Maar als dat normaal op de gang is of ergens anders zou ik haar toch zoveel mogelijk daar laten slapen met alles open zodat ze je kan horen en niet het gevoel heeft alleen te zijn. (misschien heeft ze veel aan een bench of iig en plek die van boven ook dicht is)
...; We will never surrender Winston Churchill
Mina2006
Zeer actief

ranetje schreef:Mijn honden hadden een probleem na verhuizing, omdat ze reageerden op alle nieuwe geluiden die ze hoorden.
Na verloop van tijd werd dat minder omdat ook nieuwe geluiden op een gegeven moment gewoon worden.

Zo veel ben je niet van huis weg als ik het goed begrijp.
Dus in dat opzicht zou ik, in tegenstelling tot anderen in dit topic, een pup best aandurven eigenlijk :wink:
Dankje, voor het vertrouwen (haha). Ik heb toch besloten om het niet te doen. Er zijn op dit moment toch teveel risico's dan voordelen, voor Mina en voor de pup. Dat is het belangrijkste.
sternentänzerin schreef:
Mina2006 schreef:Ik denk er sowieso nog over na, ik ga zaterdag kijken en dan kijk ik even verder hoe of wat.

Geen idee, wij hadden een huilende wolf in huis en hebben er meer dan een half jaar aan gewerkt met heel weinig resultaat zolang ze alleen was.
Zo is het echt voor elke hond anders.

Mina is nu al haar vertouwde kaders kwijt. Jij bent haar vastigheid. Of ze weer op zichzelf gaat vertrouwen zal de vraag zijn waar wij je allemaal geen antwoord op kunnen geven.

Je kunt idd aan een dap-band denken, aan ondersteuning door homeopathie en aan het werken tegen verlatingsangst. Over dat laatste is online veel te vinden en een goede gedragstherapeut kan met jullie op maat mee kijken.

Zelf zou ik zo weinig mogelijk aandacht besteden aan gepiep en gedram en haar bijvoorbeeld pas belonen als ze stil en rustig is als je weer binnen komt.
Maar dat kan dus al zijn als je van de ene naar de andere ruimte loopt en maar 3 seconden uit zicht was, als je even was douchen of voor een andere reden ergens anders in huis.
Over het slapen, ik zou zorgen dat ze een veilige plek heeft. Als dat standaard op jouw slaapkamer is, prima. Maar als dat normaal op de gang is of ergens anders zou ik haar toch zoveel mogelijk daar laten slapen met alles open zodat ze je kan horen en niet het gevoel heeft alleen te zijn. (misschien heeft ze veel aan een bench of iig en plek die van boven ook dicht is)
Dankje voor de tips, ik vind het niet erg om ermee aan de slag te gaan, ik heb immers de tijd.
Op dit moment is waar ik ben de veilige plek voor haar..Ze slaapt beneden als ik beneden ben, en op mijn kamer als ik boven in mijn kamer ben. Als zij zich zo prettig voelt dan vind ik dat prima.

Gelukkig piept ze niet als ik even de kamer uit ben. In de keuken staan is geen probleem bijvoorbeeld, boven is weer iets erger, al hoor ik dat dus niet als ik in de douche sta.

Eens een cameratje kopen denk ik haha.

Dus..pup gaat niet door ;)
Afbeelding

9,5 jaar
Simone-H
Zeer actief

Ongelezen bericht door Simone-H »

Mina2006 schreef: Eens een cameratje kopen denk ik haha.
Mijn buurman klaagde erover dat Pepper zoveel lawaai had, vooral als ik weg ben.
Ik was er zelf behoorlijk van overtuigd dat ze heel goed alleen kan zijn, maarja hoe weet je dat zeker.
Van bevriende hondenbezitsters kreeg ik een appje aangeraden.
Je moet daarvoor twee apparaten hebben, de ene laat je functioneren als camera, de ander kan je op zien wat er gebeurt. Thuis geoefend met Pepper in de keuken en ik naar boven. Later ben ik z.g. weggegaan. Jas aan, voordeur uit, de auto starten. Ik zag dat Pepper nog even naar de deur keek waar ik was verdwenen maar toen ging ze in haar mand.
Het tweede apparaat moet wel in dezelfde WiFi zijn als de camera, als je het "live" wilt zien. Je kunt wel verder weggaan en laat het tweede apparaat thuis liggen, dan wordt het geluid opgenomen en kan je aan de blokjes onder in beeld zien hoeveel geluid er op welk tijdstip is geweest.
Ik heb dat ook meegehad op vakantie in de caravan. Kon ik zien hoe ze zich gedroeg.
Appje kost een paar euro, maar ik vond het ideaal, alleen al voor mijn eigen gemoedsrust.
Verander wat je niet kunt accepteren
Accepteer wat je niet kunt veranderen
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”