Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
.
Moderator: moderatorteam
-
Easy_Rider
- Zeer actief
- Aantal honden: 4
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Re: Onzeker gedrag op straat
Je bent te laat met aandacht vragen. Je hond vindt mensen op straat blijkbaar eng, dus dan moet je de afstand groot genoeg houden. Mislukt dat, kun je beter gewoon snel doorlopen.
Let eens op als signalen die je hond afgeeft vóór het blaffen en in de lijn hangen: stand van de oren, lichaamshouding, vertragen van tempo, koop wegdraaien of juist focussen. Bij die eerste signalen moet je al leren ingrijpen en aandacht vragen
Let eens op als signalen die je hond afgeeft vóór het blaffen en in de lijn hangen: stand van de oren, lichaamshouding, vertragen van tempo, koop wegdraaien of juist focussen. Bij die eerste signalen moet je al leren ingrijpen en aandacht vragen
- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Ik zou beginnen met meer afstand houden en de afstand pas verkleinen als hij kalm is. Beloon hem als hij rustig blijft, dus ook al heeft hij nog geen aandacht voor jou, dat is dan een volgende stap. Hij mag dus wel gewoon naar de vreemde honden/mensen kijken, graag zelfs, maar de bedoeling is dat dat zonder spanning gebeurt.
Als hij een aandachtscommando zoals 'kijk' kent, kun je dit op afstand gaan oefenen (de afstand waarop hij nog bereikbaar is - dat kan dus 5, 10, 25 of 100 meter zijn). Maar ik vind zelf rustig de omgeving in zich op kunnen nemen in eerste instantie belangrijker, en beloon dan ook heel overvloedig voor het rustig kijken zonder spanning of stress en ook voor het uit zichzelf inchecken (naar je kijken/contact maken). Ik ga pas echt op aandacht oefenen als de hond vanaf ca. 3 meter gewoon kalm kan blijven.
Ik zou hem niet knuffelen als hij blaft tegen mensen of honden, daarmee beloon je het gedrag dat je niet wilt zien. Als hij blaft tegen vreemde honden/mensen zou ik de afstand vergroten of omdraaien en ik zorg er ook altijd voor dat ik tussen mijn hond en de vreemde hond/persoon in loop.
Als hij een aandachtscommando zoals 'kijk' kent, kun je dit op afstand gaan oefenen (de afstand waarop hij nog bereikbaar is - dat kan dus 5, 10, 25 of 100 meter zijn). Maar ik vind zelf rustig de omgeving in zich op kunnen nemen in eerste instantie belangrijker, en beloon dan ook heel overvloedig voor het rustig kijken zonder spanning of stress en ook voor het uit zichzelf inchecken (naar je kijken/contact maken). Ik ga pas echt op aandacht oefenen als de hond vanaf ca. 3 meter gewoon kalm kan blijven.
Ik zou hem niet knuffelen als hij blaft tegen mensen of honden, daarmee beloon je het gedrag dat je niet wilt zien. Als hij blaft tegen vreemde honden/mensen zou ik de afstand vergroten of omdraaien en ik zorg er ook altijd voor dat ik tussen mijn hond en de vreemde hond/persoon in loop.
-
Easy_Rider
- Zeer actief
.,
Laatst gewijzigd door Easy_Rider op 01 aug 2016 20:17, 1 keer totaal gewijzigd.
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
Als je ze niet kunt ontwijken, lijn kort, doorlopen, geen gedoe. Maar ik zou wel werken aan ontspanning bij het zien van mensen en honden. En dus op afstand
- DeDiana
- Zeer actief
Nee, straffen zou ik ook zeker niet doen bij een hond die dit gedrag uit onzekerheid of angst vertoont. Ontwijken kan inderdaad soms heel lastig zijn, maar meestal kan omdraaien wel, toch? Misschien moet je ook een tijdje de plekken waar je wandelt aanpassen. Als het lukt om op tijd zijn aandacht te krijgen, dus voordat hij zo opgewonden is, kun je dat doen - en dan blijven belonen tot je de hond/het mens gepasseerd bent. En als het soms echt niet anders kan, zou ik het blaffen negeren, doorlopen alsof er niets aan de hand is en belonen als hij weer kalm is.Easy_Rider schreef:Gisteren bij de dierenarts was er een gedragskundige en zij vertelde mij dat ik mijn hond niet moest straffen als hij blafte. Want dan houdt hij uiteindelijk misschien zijn mond wel en blaft niet meer maar gaat meteen bijten. Ik vind het moeilijk hoor. Ik kan op mijn ronde niet altijd mensen en honden ontwijken.
-
Easy_Rider
- Zeer actief
,
Laatst gewijzigd door Easy_Rider op 01 aug 2016 20:18, 1 keer totaal gewijzigd.
- Leonie.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Markiesje, Toller
Straffen is ook iets heel anders dan duidelijk zijn. Wanneer je spanning ziet kun je ook vrolijk zeggen 'kom mee' en er omheen lopen. Niet teveel aandacht aan schenken door te knuffelen of juist boos te worden.
-
Easy_Rider
- Zeer actief
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Is er in je omgeving (eventueel via de hondenschool) een tijdje persoonlijke begeleiding te krijgen van een gedragsdeskundige?
Dus iemand die met je samen de straat op gaat en kijkt wat je hond precies bedoelt en hoe je dat kan aanpakken?
Dus iemand die met je samen de straat op gaat en kijkt wat je hond precies bedoelt en hoe je dat kan aanpakken?
-
Easy_Rider
- Zeer actief
- DeDiana
- Zeer actief
Welke omgeving woon je? Misschien kan iemand hier je een gedragsdeskundige in jouw regio aanbevelen?
-
Easy_Rider
- Zeer actief
- sternentänzerin
- Zeer actief
Dan neem toch eens contact op met dogs2school, als Nijmegen je te ver is kent zij misschien iemand in jouw regio.
Verder zou ik vooral niet stil gaan staan zonder dat de aandacht voor de volle 100% bij jou is. Ik sluit me dan aan bij doorlopen zonder gemiep en idd op tijd aandacht bij jou (met desnoods verse pens voor de neus als dat zou helpen om te focussen).
Straffen werkt voor onze Griek ook niet, maar korte heldere aanpak en instructies wel. Geen ruimte voor contact is duidelijk voor haar. Aan de lijn wordt er doorgelopen en op terras wordt er rustig onder mijn stoel gelegen. Klaar, of jij het leuk vindt of niet.
Zet ik ook maar een fractie van die mindset om en vind dat ik haar zou moeten steunen is het hek van de dam en iedereen spannend, potentieel gevaarlijk en moet er geblaft en gegromd worden.
Verder zou ik vooral niet stil gaan staan zonder dat de aandacht voor de volle 100% bij jou is. Ik sluit me dan aan bij doorlopen zonder gemiep en idd op tijd aandacht bij jou (met desnoods verse pens voor de neus als dat zou helpen om te focussen).
Straffen werkt voor onze Griek ook niet, maar korte heldere aanpak en instructies wel. Geen ruimte voor contact is duidelijk voor haar. Aan de lijn wordt er doorgelopen en op terras wordt er rustig onder mijn stoel gelegen. Klaar, of jij het leuk vindt of niet.
Zet ik ook maar een fractie van die mindset om en vind dat ik haar zou moeten steunen is het hek van de dam en iedereen spannend, potentieel gevaarlijk en moet er geblaft en gegromd worden.
...; We will never surrender Winston Churchill
-
Easy_Rider
- Zeer actief
.
-
Easy_Rider
- Zeer actief
Laatst gewijzigd door Easy_Rider op 01 aug 2016 20:19, 1 keer totaal gewijzigd.
- ranetje
- Zeer actief
Watte?Easy_Rider schreef:Dat wil ik ook heel graag Ranetje maar ik heb nog niemand gevonden die bij mij in de buurt zit.
En op de hondenschool ben ik gestopt omdat ze mij geen aantwoorden konden geven op mijn vragen.
Het enige wat ik op de club hoorde was 'brok voor de neus' en dat ik lekkerdere brokken moest kopen omdat mijn hond geen trek had wanneer hij andere dingen boeiender vond dan mij.
Ik vroeg bijv. hoe dat ik mijn hond kan leren rustig bij mij te liggen alls ik ergens op een terras wat wil drinken of een ijse wil eten. Krijg ik als antwoord, heb je dat wel aan je hond gevraagd of hij wil gaan liggen? Tja, een fatsoenlijk antwoord hadden ze niet voor handen.
Dan kan je bij die club niet terecht nee
Ik zal ook eens kijken of ik iemand bij jou in de buurt kan vinden.
Laatst gewijzigd door ranetje op 13 jul 2016 12:33, 1 keer totaal gewijzigd.
- Caro.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse Draak
- Contacteer:
Easy_Rider schreef:Dat wil ik ook heel graag Ranetje maar ik heb nog niemand gevonden die bij mij in de buurt zit.
En op de hondenschool ben ik gestopt omdat ze mij geen aantwoorden konden geven op mijn vragen.
Het enige wat ik op de club hoorde was 'brok voor de neus' en dat ik lekkerdere brokken moest kopen omdat mijn hond geen trek had wanneer hij andere dingen boeiender vond dan mij.
Ik vroeg bijv. hoe dat ik mijn hond kan leren rustig bij mij te liggen alls ik ergens op een terras wat wil drinken of een ijse wil eten. Krijg ik als antwoord, heb je dat wel aan je hond gevraagd of hij wil gaan liggen? Tja, een fatsoenlijk antwoord hadden ze niet voor handen.
Haha, zoiets had ik ook op puppycursus met Puchu: er kwam een kindje aangerend en Puchu ging uit zijn plaat en ik gaf dus een kort rukje aan de riem
en eiste zijn aandacht op. Kreeg ik me toch op mijn donder dat ik een puppy corrigeerde
wel merken dat het geen zin had om te blaffen.
Ehhh ja... nou, na de puppy cursus daar ook maar niet meer naartoe gegaan
Maar vragen aan de hond of hij wel wil gaan liggen, dat is nog weer van een hele andere orde
-
Emma
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
- Aantal honden: 0
Wat betreft passeren van andere honden, zou ik niet stilstaan of laten zitten. Dit is voor de tegemoetkomende partij niet echt ontspannen. De hond die moet wachten of zitten bouwt meestal meer spanning op, en daardoor krijg je ook spanning hij de tegemoetkomende honden. Wat niet meehelpt.
Zelf zou ik een halti of gentle leader om doen. Zo kan je de hond beter sturen en op jou laten focussen. In het begin is dat moeilijk, maar als je elke keer dat je een andere jond passeert, na het passeren een stukje bijvoorbeeld rauwe frikandel of knakworstje geeft, ongeacht of je hond uit valt of niet, je moet je hond dan wel kort aangelijnd houden, steeds iets lekkers geeft, na het passeren als je hond weer iets rustiger wordt, dan heb je kans, dat uiteindelijk de hond, andere honden associeert met het krijgen van lekkers, waarop de focus van de hond steeds eerder naar het lekkers gaat, en niet meer naar het uitvallen van de andere hond. Het hangt natuurlijk een beetje van de hond af welke aanpak helpt, maar misschien kan je er iets mee.
Zelf zou ik een halti of gentle leader om doen. Zo kan je de hond beter sturen en op jou laten focussen. In het begin is dat moeilijk, maar als je elke keer dat je een andere jond passeert, na het passeren een stukje bijvoorbeeld rauwe frikandel of knakworstje geeft, ongeacht of je hond uit valt of niet, je moet je hond dan wel kort aangelijnd houden, steeds iets lekkers geeft, na het passeren als je hond weer iets rustiger wordt, dan heb je kans, dat uiteindelijk de hond, andere honden associeert met het krijgen van lekkers, waarop de focus van de hond steeds eerder naar het lekkers gaat, en niet meer naar het uitvallen van de andere hond. Het hangt natuurlijk een beetje van de hond af welke aanpak helpt, maar misschien kan je er iets mee.
-
blondie
- Zeer actief
Dat dikgedrukte pik ik er even tussenuit. Verandering van spijs doet soms etenEasy_Rider schreef:Ik ga meestal stil staan want het heeft weinig zin om de hond mee te trekken. En als het goed gaat beloon ik hem uitbundig.
Het is ook een clown hoor. Hij loopt de helft van de tijd als hij iemand in de verte ziet of een hond ziet op zijn achterpoten naar die persoon of hond toe.
Als we op ongeveer 10 meter zijn gaat hij stil staan en springt naar voren, weer stil staan en weer een sprong naar voren enz. Het is net of hij denk, zal ik wel? of zal ik niet?
Omdraaien gaat moeilijk. Ik loop eigenlijk altijd een ronde over de dijk aan de rivier. En kom zeker in deze tijd veel wandelaars en honden tegen. Het is erg toeristisch hier.
En op de achterpoten gaan staan om in die richting te gaan zou ik eigenlijk ook niet als grappig zien. Het is een niet zo grote hond of een hond die makkelijk te houden is?.
Als je dan al stil gaat staan, zou ik proberen om de focus van het naderende object af te krijgen. Door toch wat oefeningetjes te gaan doen. Desnoods met je rug naar de aankomende mensen of honden te gaan staan (mits de andere honden aangelijnd zijn en niet zo op je af kunnen komen).
Het is inderdaad lastig om bij sommige honden het observeren/fixeren te doorbreken. Maar wel belangrijk denk ik, omdat zo te lezen je het toch wel lastig gedrag vindt en dat je het wilt veranderen.
Ik kon het zelf redelijk makkelijk doorbreken omdat ik met een hond liep/loop die uiteindelijk wel een balletje of een heel lekker voertje in mijn hand wel interessant vond. Balletje had ik dan wel interessant gemaakt, en zat aan een touwtje zodat de bal eigenlijk altijd wel in mijn bezit bleef. Maar de ervaring op HF heeft mij geleerd dat niet iedere hond inderdaad makkelijk is af te leiden. Maar, geef het toch maar als tip mee
-
j.werkman
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Heidewachtel
Persoonlijk zou ik die dijk even vermijden. De moeilijkheidsgraad is gewoon te hoog om er iets te leren.
Zoek een wat rustiger omgeving, waar je wat kunt spelen, oefeningetjes doet en een leuke wandeling ervan kunt maken.
Als je dan een hond of mens tegenkomt heb je wat meer mogelijkheden om een goede aanpak te kiezen.
Op die dijk overvraag je de hond en jezelf. Ook kun je kijken of je iemand kunt vinden om samen te lopen (niet op de dijk), soms kan dat heel ontspannend werken.
Zoek een wat rustiger omgeving, waar je wat kunt spelen, oefeningetjes doet en een leuke wandeling ervan kunt maken.
Als je dan een hond of mens tegenkomt heb je wat meer mogelijkheden om een goede aanpak te kiezen.
Op die dijk overvraag je de hond en jezelf. Ook kun je kijken of je iemand kunt vinden om samen te lopen (niet op de dijk), soms kan dat heel ontspannend werken.
-
Easy_Rider
- Zeer actief
,
- Nikkielvis
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Podego van 2 jaar uit portugal
Mix van 6 maanden uit roemenie - Aantal honden: 2
Ik heb ook een hond die wat onzeker is en daarbij precies doet wat jou hond doet.
Ik ben al wel een heel eind met hem en hij doet het nu al eigenlijk heel goed. Over een maand is hij een jaar bij mij en nog steeds gaat hij vooruit. Ik heb in het begin veel alleen gewandeld niet heel leuk en op hele stomme stukken maar hij moest eerst vertrouwen krijgen in mij.
Toen ben ik langzaam gaan afspreken met vreemde mensen met honden en lekker wandelen. Geen contact alleen wandelen alle neuzen dezelfde kant op. En zo langzaam uitbouwen naar wat mijn hond aangaf. Nu kan ik lekker wandelen in groepen en kan hij ook lekker los. En speelt zelfs met vreemde honden die hij net kent. Ik zit op een Hondenschool vooral om met vreemde honden oefeningen te doen. Wordt niet echt begeleid met zijn gedrag maar ondanks dat helpt het wel enorm.
We zijn er nog niet maar we zijn op een hele goede weg.
Ik ben al wel een heel eind met hem en hij doet het nu al eigenlijk heel goed. Over een maand is hij een jaar bij mij en nog steeds gaat hij vooruit. Ik heb in het begin veel alleen gewandeld niet heel leuk en op hele stomme stukken maar hij moest eerst vertrouwen krijgen in mij.
Toen ben ik langzaam gaan afspreken met vreemde mensen met honden en lekker wandelen. Geen contact alleen wandelen alle neuzen dezelfde kant op. En zo langzaam uitbouwen naar wat mijn hond aangaf. Nu kan ik lekker wandelen in groepen en kan hij ook lekker los. En speelt zelfs met vreemde honden die hij net kent. Ik zit op een Hondenschool vooral om met vreemde honden oefeningen te doen. Wordt niet echt begeleid met zijn gedrag maar ondanks dat helpt het wel enorm.
We zijn er nog niet maar we zijn op een hele goede weg.
-
Easy_Rider
- Zeer actief
m
- Nikkielvis
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Podego van 2 jaar uit portugal
Mix van 6 maanden uit roemenie - Aantal honden: 2
Kan het zijn dat je teveel je best doet. Dat bedoel ik niet lullig herken het alleen van mezelf. En door teveel je best te doen. Leg je onbewust de nadruk erop dat het toch echt wel spannend en eng buiten is. En dat het dus klopt dat hij onzeker is. Pas toen ik het losliet merkte ik grote sprongen in de goede richting.
-
Easy_Rider
- Zeer actief
-
Easy_Rider
- Zeer actief
Laatst gewijzigd door Easy_Rider op 01 aug 2016 20:20, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Easy_Rider
- Zeer actief
N
- ranetje
- Zeer actief
Dat is een menselijke gedachte.Easy_Rider schreef:Normaal kijkt hij mij diep in de ogen. Hij had gisteren op zijn kop gekregen omdat hij bleef trekken aan de riem en niet reageerde op mijn stem. Dus toen heb ik een snukje aan de riem gegeven en mijn stem verheft. Ik wilde hem een een stukje kaas geven maar hij wende de kop van mij af en negeerde mij dus gewoon. Vanmorgen ging het gelukkig weer goed/beter.
Het wordt gewoon tijd om hier goede hulp bij te zoeken. Iemand die zegt hoe ik het moet doen of kan bevestigen dat ik bepaalde dingen wel goed of fout doe.
Als hij de kop afwendt zou dat heel goed een kalmerend signaal kunnen zijn geweest omdat je boos was.
En dat heeft niets met negeren te maken.
Een stukje kaas geven als je boos bent klopt ook niet voor hem denk ik
-
Easy_Rider
- Zeer actief
H