Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Niet willen drinken

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Elske
Actief
Mijn ras(sen): Kruising duitse herder en twee straathondjes
Aantal honden: 3

Niet willen drinken

Ongelezen bericht door Elske »

Jake is altijd al een slechte drinker geweest, ik heb me hier nooit echt druk om gemaakt omdat ik er vanuit ging dat hij het zelf wel zal regelen. Sinds gisteren begin ik daar toch aan te twijfelen.
Gister middag werd hij onrustig. Hij was aan het piepen, joelen, heen en weer aan het lopen en tegen de buitendeur aan het springen. Ik dacht dat hij aan het klieren was en de tuin in wou om met zijn bal te spelen maar omdat de zon nog vol in de tuin stond vond ik het geen goed idee en heb hem naar zijn plaats gestuurd. Toen mijn vriend een uur later thuis kwam rende Jake snel de deur uit om vervolgens 3 minuten lang uit de waterton in de tuin te gaan drinken.

Er staan 5 verschillende waterbakken in huis maar om een of andere reden is zelfs extreme dorst geen motivatie om uit één van die bakken te drinken.
Dat de waterbak bij Jake nogal een ding is was me al snel duidelijk. We hebben alle soorten en maten geprobeerd om na te gaan of het misschien aan het materiaal lag maar dit lijkt niet veel uit te maken. Wel weet ik inmiddels dat als er al een keer uit een bak gedronken is Jake het water niet meer hoeft en dat een glimmende metalen bak wel een echte no-go is.

De waterbak leuk maken heb ik ook geprobeerd, hij wordt er helaas alleen maar heel achterdochtig van. Als ik met snoepjes e.d. aan de gang ga zal er wel echt wat aan de hand zijn met het water..

Ook heb ik een tijd de bakken met regenwater uit de waterton gevuld maar dan nog drinkt hij binnen niet.

Ik kan hem op commando laten drinken uit een bak maar dit vind hij echt verschrikkelijk. Hij blijft dan eerst in een gedrukte houding om mij en de waterbak heen draaien en ik moet best wat druk op hem leggen om hem zover te krijgen dat hij zijn tong in het water steekt. Als hij dan drinkt staat hij altijd klaar om zo snel mogelijk weer weg te kunnen lopen. Vaak als ik dit na een wandeling doe en hij eenmaal zijn tong in het water heeft drinkt hij wel een normale hoeveelheid maar hij staat erbij alsof ik hem in elkaar ga slaan.

Moet ik me er bij neerleggen dat ik er niet op kan vertrouwen dat hij genoeg drinkt?

En hoe zou ik er dan voor kunnen zorgen dat hij het op commando drinken minder erg gaat vinden?
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Re: Niet willen drinken

Ongelezen bericht door Caro. »

Snoepjes enzo werken niet zeg je, maar heb je al eens geprobeerd om bv wat bouillon door het drinkwater te doen? Of kip koken en daarvan
het kookvocht geven.
Natuurlijk niet voor elke dag, maar wel voor die paar warme dagen in het jaar zou ik proberen hem toch aan het drinken te krijgen, want
zo weinig drinken met die warmte, zou ik ook wel wat zorgelijk vinden.
Ondanks dat mijn hond gewoon drinkt, doe ik met deze warme dagen extra water door zijn kvv zodat hij echt genoeg vocht binnenkrijgt,

Krijgt jouw hond overigens kvv? Want dan drinken ze sowieso al weinig, omdat daar veel vocht in zit.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
tobi__
Zeer actief
Mijn ras(sen): welsh corgi pembroke

Ongelezen bericht door tobi__ »

Wat lastig zeg. Ik heb dit met onze kat. Die vertikt het uit zijn bakje te drinken en wilt alleen maar water van buiten drinken. Of uit de wc. Of vies water uit een pan met sop op het aanrecht, etc.

Ik geef hem nu elke avond een beetje tonijn en plens hier flink wat water over. Hij moet eerst het water opdrinken om bij de tonijn te komen. En ik merk dat hij nu niet meer op zoek is naar water, zoals hij eerst dus wel deed.

Misschien kun je ook zo iets bij je hond doen? Een papje maken van wat eten en daar vooral water overheen gieten. Dan is het niet echt drinken, maar krijgt hij wel zijn water binnen.

Eventueel zou je met koud weer ook zo'n hondenijsje kunnen maken wat ik veel zie voorbij komen op fb. Dan krijgt hij ongemerkt ook weer water binnen.
_Esmee
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Of een waterfontein misschien?
Afbeelding
A good dog never dies...

sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

ik zou hem gewoon sowieso uit de waterton laten drinken, af en toe de mogelijkheid geven. Het is niet dat ie niet wil drinken, dat wil ie wel, hij wil alleen niet uit de bakken die jij hebt staan drinken blijkbaar. Als je hem toegang geeft tot de waterton is er geen drinkprobleem. Hij vindt blijkbaar jouw bakken niet fijn of eng of weet ik veel. Zijn het allemaal dezelfde soort bakken? Of heb je al verschillende geprobeerd?

edit - een beetje karnemelk door het water wil weleens helpen, maar als ie de bak eng vindt wellicht niet.
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief

Ongelezen bericht door kooi »

Ik ken dit niet van honden maar wel van katten.
Daarbij is het advies om de drinkbak niet pal naast de voerbak te zetten, maar op een heel andere plek.
Dit werkt wel, sowieso drinken de katten hier bij voorkeur uit Jorla haar bak. Uit plassen drinken vinden ze hier allemaal fijn. En de katten graag uit een pan die in de gootsteen staat met water erin. Alles behalve uit hun eigen bakje.
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

kooi schreef:Ik ken dit niet van honden maar wel van katten.
Daarbij is het advies om de drinkbak niet pal naast de voerbak te zetten, maar op een heel andere plek.
Dit werkt wel, sowieso drinken de katten hier bij voorkeur uit Jorla haar bak. Uit plassen drinken vinden ze hier allemaal fijn. En de katten graag uit een pan die in de gootsteen staat met water erin. Alles behalve uit hun eigen bakje.
mijn kat idd ook, hangt als een joker in die hondenbak (zit in standaard). Heel onhandig, en vol kwijl :P maar blijkbaar lekkerder dan uit eigen bakje. Nouja prima hoor
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

sbientje schreef:
mijn kat idd ook, hangt als een joker in die hondenbak (zit in standaard). Heel onhandig, en vol kwijl :P maar blijkbaar lekkerder dan uit eigen bakje. Nouja prima hoor
Ja dat gebeurt hier ook; de kat drinkt altijd uit de hondendrinkbank, lastige wezens zijn het :mrgreen:

Overigens heeft de hond hier ook een voorkeur voor regentonnen, plantenbakken waar water in staat en sloten. Ik denk dat alle honden
dat wel hebben.
Ik zou er verder geen probleem van maken en alleen met echt warme dagen onopvallend hem toch proberen te laten drinken (al is het de regenton of
water met bouillon of eten vermengt of wat dan ook).
Afbeelding
A good dog never dies...

Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Elco drinkt ook liever uit een grote bak dan uit een kleine. Z'n badje in de tuin, teiltje dat ik als voetenbad gebruik, Paco's drinkbak. Dus ik heb zijn mooie kleine bakje voor water vervangen door een grote oude bak van Boomer.
j.werkman
Zeer actief
Mijn ras(sen): Heidewachtel

Ongelezen bericht door j.werkman »

Herman drinkt ook niet binnen, die bak staat er voor niks. Ik heb bij de voor- en achterdeur een bak water staan.
Soms heb je tijdens een wandeling ook geen water onderweg, bij de auto wat drinken was ook een probleem, maar als ik uitgebreid de fles aan de mond zet, dan ligt het ineens heel anders. Overigens drinkt hij in etappes, nooit een grote hoeveelheid achter elkaar, vaak eten we dan ook nog een kleinigheidje.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Bakken op een andere plek neerzetten heb je ook al geprobeerd? Of een keukenteiltje (is wat groter, kan ook helpen)?
Zo ja, dan zou ik er geen punt van maken en hem lekker buiten uit de regenton laten drinken.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

De waterbakken zijn kennelijk een issue geworden?
Lekker uit de ton laten drinken zoals de anderen ook al aangeven. :ok:

Haal de waterbakken in huis weg.
Zet een emmer water in de keuken, maar bemoei je er verder niet mee.
Denk dat dat de beste oplossing is.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Mijn honden drinken ook het liefst uit hun bak buiten en nu drinken ze ook uit hun zwembad!
Als de tuindeur dicht is drinken ze wel gewoon binnen, maar als ze kunnen kiezen dan drinken ze liever buiten :piew: :F:

Ik zou hem dus gewoon lekker buiten laten drinken en net wat Rannetje zegt, haal de waterbak binnen weg en zet er een emmer neer ofzo, zo haal je de druk van het verplicht drinken ook weg, maar let wel,op dat hij genoeg drinkt op een dag.
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Maar waarom mag hij dan niet buiten drinken? Ik zou de niet zo'n ding van maken. Dat is t probleem nl. Hier drinken ze bijna alleen uit plassen en sloten. Hun eigen waterbakken maar sporadisch. Zal wel lekkerder zijn...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Elske
Actief
Mijn ras(sen): Kruising duitse herder en twee straathondjes

Ongelezen bericht door Elske »

Iedereen bedankt voor de reacties!
Caro. schreef:Snoepjes enzo werken niet zeg je, maar heb je al eens geprobeerd om bv wat bouillon door het drinkwater te doen? Of kip koken en daarvan
het kookvocht geven.
Natuurlijk niet voor elke dag, maar wel voor die paar warme dagen in het jaar zou ik proberen hem toch aan het drinken te krijgen, want
zo weinig drinken met die warmte, zou ik ook wel wat zorgelijk vinden.
Ondanks dat mijn hond gewoon drinkt, doe ik met deze warme dagen extra water door zijn kvv zodat hij echt genoeg vocht binnenkrijgt,

Krijgt jouw hond overigens kvv? Want dan drinken ze sowieso al weinig, omdat daar veel vocht in zit.
Een beetje karnemelk in het water vindt hij erg lekker dus op warme dagen kan ik er wel voor zorgen dat hij genoeg vocht binnen krijgt.

Hij krijgt kvv, geperste brokken en af en toe barf. Ik weet dat ze van kvv minder gaan drinken, daarom maakte ik me er ook nooit druk om. Alleen hij drinkt binnen niet op eigen initiatief terwijl hij overduidelijk hele erge dorst had.
Caro. schreef:Of een waterfontein misschien?
Stromend water is onvoorspelbaar en dus een absolute no-go voor mijn held op sokken..
sbientje schreef:ik zou hem gewoon sowieso uit de waterton laten drinken, af en toe de mogelijkheid geven. Het is niet dat ie niet wil drinken, dat wil ie wel, hij wil alleen niet uit de bakken die jij hebt staan drinken blijkbaar. Als je hem toegang geeft tot de waterton is er geen drinkprobleem. Hij vindt blijkbaar jouw bakken niet fijn of eng of weet ik veel. Zijn het allemaal dezelfde soort bakken? Of heb je al verschillende geprobeerd?

edit - een beetje karnemelk door het water wil weleens helpen, maar als ie de bak eng vindt wellicht niet.
Ik kan hem helaas niet permanent toegang geven tot de waterton. Een paar keer per dag met hem naar buiten gaan om te drinken is natuurlijk geen probleem. Maar als er een optie is waarbij ik hem wel zover kan krijgen dat hij binnen wil drinken kan hij gewoon altijd drinken wanneer hij dorst heeft en dat zou toch fijn zijn..

We hebben echt alle mogelijke bakken geprobeerd, keramiek, verschillende soorten plastic, gewoon steen, aluminium maar dat maakt niks uit.
De waterbakken staan overal door het huis en de voerbakken worden na het eten opgeruimd.
DeDiana schreef:Bakken op een andere plek neerzetten heb je ook al geprobeerd? Of een keukenteiltje (is wat groter, kan ook helpen)?
Zo ja, dan zou ik er geen punt van maken en hem lekker buiten uit de regenton laten drinken.
Ja, allemaal geprobeerd zonder resultaat. Zoals ik hierboven ook al schrijf zou ik het gewoon een fijn idee vinden dat hij kan drinken wanneer hij wil, als dat er niet in zit is het jammer maar geen groot probleem.
ranetje schreef:De waterbakken zijn kennelijk een issue geworden?
Lekker uit de ton laten drinken zoals de anderen ook al aangeven. :ok:

Haal de waterbakken in huis weg.
Zet een emmer water in de keuken, maar bemoei je er verder niet mee.
Denk dat dat de beste oplossing is.
Dat zijn ze altijd al geweest, geen idee waarom maar hij vind het echt verschrikkelijk.

De waterbakken weg halen zou voor de andere twee honden een beetje sneu zijn, die drinken er wel gewoon uit :wink:
Lunatic schreef:Mijn honden drinken ook het liefst uit hun bak buiten en nu drinken ze ook uit hun zwembad!
Als de tuindeur dicht is drinken ze wel gewoon binnen, maar als ze kunnen kiezen dan drinken ze liever buiten :piew: :F:

Ik zou hem dus gewoon lekker buiten laten drinken en net wat Rannetje zegt, haal de waterbak binnen weg en zet er een emmer neer ofzo, zo haal je de druk van het verplicht drinken ook weg, maar let wel,op dat hij genoeg drinkt op een dag.
Een emmer water hebben we ook binnen staan, bewust een zwarte omdat de waterton ook zwart is maar helaas.. Verplicht drinken gaan we niet meer doen, ik zal hem met regelmaat even naar buiten laten om uit de water ton te kunnen drinken en als ik denk dat hij te weinig drinkt geef ik hem water met karnemelk.
malinois schreef:Maar waarom mag hij dan niet buiten drinken? Ik zou de niet zo'n ding van maken. Dat is t probleem nl. Hier drinken ze bijna alleen uit plassen en sloten. Hun eigen waterbakken maar sporadisch. Zal wel lekkerder zijn...
Hij mag wel buiten drinken maar ik kan hem hier helaas niet permanent toegang tot de tuin geven. Ik vind het een rot idee dat hij zoals gisteren duidelijk extreme dorst heeft, toegang heeft tot water maar het voor hem schijnbaar echt geen optie is om daar van te drinken.

Ik moet er niet aan denken om zelf met zulke warme dagen echt dorst te hebben, maar geen glas water te durven pakken. Of vermenselijk ik het dan teveel?
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Alle honden die ik heb gehad, gingen liever buiten drinken dan uit de drinkbak. Nu ook Lotje, die gaat 30 cm van de waterbak af bij de achterdeur staan om buiten te gaan drinken. Van mij mag ze. Als er buiten niks is drinkt ze wel binnen.

Ik zou me er niet zo druk over maken. Als hij echt echt echt dorst heeft, gaat hij wel drinken, ook binnen. Maar als hij buiten wil gaan drinken, lekker laten gaan en er niet zo'n punt van maken.
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Hier heeft de vijver ook de voorkeur. Ze gaan hun gang maar.
Probeer eens een emmer uit die ton te vullen en die als enige neet te zetten, wie weet helpt dat?
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Hier werkt de kattenfontein zeer naar behoren en de honden dronken er lang niet uit, maar nu slurpen ze eruit en heb ik bijna alle gewone waterbakken weg gedaan. Heb nu nog alleen zijn anti-lekbak staan, die ook een groot succes (wat ik met die miepers van mij ook weer niet had verwacht. Op warme dagen wil ik wel eens extra water aan kvv toevoegen. Beetje meer smeuige bende van maken.

Overigens echt stromend is onze fontein niet hoor: kijk maar eens naar de cat-it fresh en clear. Het water wordt wel rondgepompt, maar klettert niet ofzo.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”