Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Enorm trekken aan de fiets

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Benthe
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder
Jack Russel
Aantal honden: 1

Enorm trekken aan de fiets

Ongelezen bericht door Benthe »

Benthe heeft als pup heel netjes aan de riem gelopen maar ergens daarna ( ik denk toen ik mijn been brak) is het mis gegaan.

Ze trekt als een dolle, tegenwoordig aan de riem met veel engelengeduld wordt dit beter. Tenzij we een hond zien dan is ze totaal onbereikbaar..
Nu trekt ze ook vreselijk aan de fiets, ondanks dat ze aan een springer zit. Ik kan niet eens zonder hulp met fatsoen op de fiets stappen want zodra ze die fiets zit is ze de hysterie na bij en hoe lang je haar laat zitten of afleidt of de fiets weer opruimt ze komt niet tot rust! Probeer je het wel dan is het net een afgeschoten raket die niet in draf te krijgen is….
En dus ben ik met fietsen gestopt.

We lopen nu aangelijnd dezelfde route, dit levert de minste prikkels op en tegenwoordig moet ze met een bal lopen. De bal zorgt er namelijk voor dat als er auto’s voorbij rijden ze en keuze moet maken bal of auto, de bal is toch leuker, zo ook met fietsers en voetgangers. Alleen met honden lukt het niet.
In het bos mag ze gewoon los lopen trouwens.

Nu wil ik graag in plaats van fietsen, steppen. Ik wou het net als bij een jonge hond helemaal opnieuw aanleren. En dan niet de hond aan een springer ( later misschien wel) maar zelf eerst de riem vasthouden. Gewoon step naast de hand en hond ernaast, als ze dit kan zonder te trekken dan wellicht langzaam aan steppen..

Zijn er nog dingen die ik kan toepassen of die ik vergeten ben?
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Enorm trekken aan de fiets

Ongelezen bericht door Laura84 »

misschien eens gaan kijken naar bikejoring, op die manier kom je de behoefte van je hond tegemoet? Plus daarbij dat je kan trainen met ervaren mensen die denk ik wel raad weten met zo'n blok explosief
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Lijn in je hand aan de halsband en tuig aan de springer. Dan kunnen ze trekken tot ze een ons wegen.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Wolfsblut
Zeer actief

Ongelezen bericht door Wolfsblut »

Als Lut trekt ga ik op de rem staan. Na korte tijd trekt ze niet meer.
Zien is meer dan kijken, luisteren is meer dan horen en leven is meer dan overleven.
Benthe
Zeer actief
Jack Russel

Laura84 schreef:misschien eens gaan kijken naar bikejoring, op die manier kom je de behoefte van je hond tegemoet? Plus daarbij dat je kan trainen met ervaren mensen die denk ik wel raad weten met zo'n blok explosief

Blok explosie daar zeg je het inderdaad goed :). Enige nadeel is wel ze is wel ietwat blessure gevoelig maar ik kan wel eens informeren….
Heavy schreef:Ik ga altijd eerst een half uur lopen met Heavy zodat de meeste energie er al uit is :wink: dan tuigje aan en gewoon riem in de hand .Maar echt leuk vind ze het niet om te draven naast de fiets . Los naast de fiets wel :ok:
Ze kan helaas niet los naast de fiets, teveel auto’s en fietsers….
malinois schreef:Lijn in je hand aan de halsband en tuig aan de springer. Dan kunnen ze trekken tot ze een ons wegen.

Het helpt iets maar ze heeft me 2x onderuit getrokken…
Maar zo fietste ik wel met haar beter dan alleen op de springer…
Wolfsblut schreef:Als Lut trekt ga ik op de rem staan. Na korte tijd trekt ze niet meer.
Ik probeer dat met fietsen ook maar dat ging niet echt lekker :).
Die tactiek gebruiken we nu wel me lopen en dat geeft wel succes..
Lemuria

Ongelezen bericht door Lemuria »

Ik weet niet of het werkt, maar zou je het tuig niet aan de springer vast kunnen maken en dan een halti die je in de hand vasthoudt? Ik roep maar wat :)
naomi12
Zeer actief
Mijn ras(sen): bobtail
Spaanse galgo kruising
Spaanse border collie kruising
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door naomi12 »

Leuk dat je gaat steppen! Ik vind het super leuk om te doen! :cheer:

Ik heb de honden aan een heupriem tijdens het steppen, met een elastische cani-cross lijn van 85 cm. Vind het ideaal!
Met Tinus ben ik gewoon meteen gaan steppen. De step vond hij eng, maar rennen is leuk. Dus ben meteen volop gaan steppen, en toen vond hij het ineens heel leuk. De eerste keer heeft hij vooral in galop gerent , maar de tweede keer ging het al rustiger en liep hij meestal in draf.

Doordat je meteen snel gaat kunnen ze meer in hun eigen tempo lopen en hoeven ze zich niet zo in te houden, waardoor ze minder gaan trekken. Tenminste, dat is mijn ervaring.
Benthe
Zeer actief
Jack Russel

Lemuria schreef:Ik weet niet of het werkt, maar zou je het tuig niet aan de springer vast kunnen maken en dan een halti die je in de hand vasthoudt? Ik roep maar wat :)

Dat zou ik idd nog kunnen proberen
Benthe
Zeer actief
Jack Russel

Heavy schreef:Ik fiets in losloopgebied als ze los naast me rent :wink:

Ik wil dat ze ook op straat met fatsoen naast me blijft en het losloop gebied bij ons zijn vaak graspaden
Benthe
Zeer actief
Jack Russel

naomi12 schreef:Leuk dat je gaat steppen! Ik vind het super leuk om te doen! :cheer:

Ik heb de honden aan een heupriem tijdens het steppen, met een elastische cani-cross lijn van 85 cm. Vind het ideaal!
Met Tinus ben ik gewoon meteen gaan steppen. De step vond hij eng, maar rennen is leuk. Dus ben meteen volop gaan steppen, en toen vond hij het ineens heel leuk. De eerste keer heeft hij vooral in galop gerent , maar de tweede keer ging het al rustiger en liep hij meestal in draf.

Doordat je meteen snel gaat kunnen ze meer in hun eigen tempo lopen en hoeven ze zich niet zo in te houden, waardoor ze minder gaan trekken. Tenminste, dat is mijn ervaring.

Het lijkt me super om te doen eigenlijk, al een hele tijd maar steeds komt het er maar niet van….Ik denk ook dat het voor Benthe beter is dan fietsen, en ik zag net :cheer: :cheer: dat hier in het dorp voor 8 euro een step te huren is :cheer: dat ga ik dus van de week maar eens doen.. in combi met jullie adviezen gaan we voorzichtig aan de slag...
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”