dagmar88 schreef:
Was net aan het vertellen dat ik me pas realiseerde hoeveel wild er zit door een wandeling met pioenroos en het doldrieste duo had al een fazant gevonden.
Nu is het bos duidelijk een stap te ver, maar op het strand nemen ze ook veel ruimte.
Valt het ook zulke zelfstandige honden aan te leren binnen gehoorsafstand te blijven?
Ja, pioenroos heeft een uitstekende neus voor wild
Bij mijn teckels, met jachtdrift, is het me (tot nu toe) gelukt om het in de buurt blijven aan te leren. Wel op commando trouwens, het gaat niet vanzelf. Ik moe(s)t ze tijdens de wandeling zo nu en dan helpen herinneren wat de bedoeling is want elke dag geldt: nieuwe ronde, nieuwe kansen. Ogen in je rug hebben dus
Ik leer het aan door het (positief) aanleren van de commando's 'op het pad', 'kom' en 'niet zo snel'. En die pas ik consequent toe. Ik sta niet toe dat ze dus uit zicht gaan.
Bij Mies moest dat aan een lange lijn want zoals je gezien heb, nam ze in het begin veel, heel veel, ruimte

Ze heeft maanden aan de lijn gelopen zodat ik kon zorgen dat ze het commando opvolgde.
Toen het er een beetje inzat ben ik gaan corrigeren op het moment dat ze de fout inging zonder commando. Dus een 'nee, foei' zodra ze het pad afging en als ze dan het pad weer op kwam was ze het knapste hondje. Zelfde voor te ver doorlopen of achterblijven. Bij geen reactie stampvoet ik er op af en volgt een forse veeg uit de pan. Tot het moment dat er alsnog geluisterd wordt, dan is ze direct weer braaf.
Zelf melden wordt ook altijd beloond. Daarnaast heb ik haar het hierkomen op een fluitje aangeleerd met een superbeloning.
Bij Diem heb ik dezelfde aanpak geprobeerd en opgegeven want hij is, ook aangelijnd, volstrekt onbereikbaar voor de lekkerste beloning of een correctie, zodra er wild is