Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Loslopen, hoe aan te pakken?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

heimwee
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Aantal honden: 1

Loslopen, hoe aan te pakken?

Ongelezen bericht door heimwee »

Ik twijfel of dit de goede topic titel is, want het zijn verschillende samenhangende zaken:
- aangelijnd is Kalev zo'n blaffende herder waar mensen een blokje op voor lopen. We gebruiken een halti dus ik heb hem perfect onder controle en we oefenen flink op negeren en dat gaat steeds beter. Hij zal overigens niks doen. Hij wil geen contact en probeert met een boel geblaf alles en iedereen op afstand te houden. Is er dan toch hond contact dan gebeurd er niks.. Hij maakt netjes kennis en loopt dan door.. Tenzij de andere hond op hem klapt (een andere witte herder hier in de buurt..) dan is het wel hommeles maar kruipt hij nog steeds het liefst achter mij. Die herder en nog een paar andere proberen we dus altijd zo goed en kwaad als het kan te vermijden.
Vreemde mensen moet hij niks van hebben, maar die zijn makkelijker te reguleren :D

- Als we met een groepje mensen/honden lopen gaat dit eigenlijk altijd prima. Een ontzettend grote bek aan het begin maar daarna loopt de lucht eruit en houdt hij van lekker samen rennen, of gewoon zijn eigen ding doen. Andere honden zijn dan ook nooit een issue. Dan heeft hij ook geen grote bek meer en maakt gewoon rustig kennis. Echt spelen ed hoeft van hem niet. Samen snuffelen en rennen is genoeg.

- Het zit hem in het alleen loslopen met hem, iets wat hij heerlijk vind en ook echt, ben ik van mening, nodig heeft.
Wandelen we gewoon en bied ik geen vermaak, dan gaat hij zijn eigen vermaak zoeken. Hij neemt dan heel erg veel ruimte, gaat spoortjes uitwerken en verdwijnt gerust een min of 10 op volle snelheid achter die spoortjes aan het bos in/het weiland door/whatever. Dat wil ik niet hebben dus ik bied vermaak.

Bied ik wel vermaak; samen met de bal spelen, stokken het water in, samen oefeningetjes, over dingen heen, onder dingen door -- volgens ons beide de leukste wandelingen. Dan dult hij helemaal niemand in zijn buurt. Evt buurtende honden worden dan zeer vakkundig afgesnauwd en geblaft. Hij is met de baas bezig en een ieder die zich daar mee bemoeid moet weg. Heel erg vervelend en totaal onnodig.

Zelf krijg ik hier tot nog toe geen grip op. Hij is met de bal/stok/opdracht langs iedere situatie te loodsen. Tot de situatie zich met zijn bal/stok/opdracht bemoeid. Dan is het ruzie.

Hoe leer ik hem dat dit niet nodig is en bovenal dat ik het niet wil hebben? Ik lees regelmatig dat mensen schrijven ik heb het hem leren negeren/geleerd dat ik de controle heb. Aan de lijn lukt dit steeds beter. Los niet. Maar als het een kwestie is van eerst aan de lijn leren voordat het los kan, dan heeft hij nog een fikse tijd met enkel aanlijnwandelingen voor de boeg. En die zijn gewoon niet genoeg.

Ik wandel vaak op rustige momenten, dit vind ik zelf fijner en komt qua werktijden ed altijd zo uit. Maar 100% hondcontact vermijden is gewoon niet mogelijk. Maar ik weet even niet hoe ik dit nu aan kan pakken.
Afbeelding
Esther12
Zeer actief
Mijn ras(sen): Lagotto Romagnolo

Re: Loslopen, hoe aan te pakken?

Ongelezen bericht door Esther12 »

Ik zal meteen maar zeggen dat ik niet weet hoe je hem leert de situatie te negeren.
Maar ik heb zelf dus ook een hond die lelijk doet tegen andere honden als we aan het spelen zijn.
Ik hou de omgeving goed in de gaten en zodra ik ergens een hond zie aankomen dan stop ik met spelen.
Dan gaat het namelijk wel goed. Is de hond voorbij dan gaan we weer verder met spelen.
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hippo »

Mijn honden mogen een hond die opdringerig komt kijken best een snauw geven, mits het binnen de perken blijft. Echt uitvallen wordt niet getolereerd. Hoef maar een brul te geven en ze staken dan zulk gedrag onmiddellijk. En mochten ze dat niet doen, krijgen ze desnoods een oorveeg en is het spel met mijn direct afgelopen. Gelukkig is dat laatste eigenlijk nooit nodig.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Heb je wel eens overwogen om ipv de rustige tijden en plekken juist de drukte op te zoeken?
Het gedrag zal eerst vast erger worden, maar hij zal er allicht ook achter komen dat de wereld niet vergaat.
Je kunt t niet bij alle honden doen en misschien sla ik de plank mis, maar ik heb er een keer succes mee gehad bij een opvanghond. Ook een herderachtige, die aan de lijn verschrikkelijk uitviel en los contact vermeidde of wegblafte. Die heb ik overdonderd met een overload aan sociaal contact. En toen was het niet speciaal meer en kwam hij er achter dat de wereld ook een stuk leuker deed naar hem als hij niet iedereen uitjouwt.

Ik weet niet wat n ik van die haltis vind. Natuurlijk geeft het meer controle maar ik zie ook om me heen dat het enorm veel frustratie kan veroorzaken. Ik denk dat t loslopen niet gaat verbeteren als hij aan de lijn frustratie opbouwt. Ik weet niet of dat bij jullie zo is.
Laatst gewijzigd door Paisley op 09 aug 2016 12:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

Bied ik wel vermaak; samen met de bal spelen, stokken het water in, samen oefeningetjes, over dingen heen, onder dingen door -- volgens ons beide de leukste wandelingen. Dan dult hij helemaal niemand in zijn buurt. Evt buurtende honden worden dan zeer vakkundig afgesnauwd en geblaft. Hij is met de baas bezig en een ieder die zich daar mee bemoeid moet weg. Heel erg vervelend en totaal onnodig.

Zelf krijg ik hier tot nog toe geen grip op. Hij is met de bal/stok/opdracht langs iedere situatie te loodsen. Tot de situatie zich met zijn bal/stok/opdracht bemoeid. Dan is het ruzie.
Het kan aan mij liggen maar ik zie daar eigenlijk niet zo'n probleem in. Rani heeft precies hetzelfde, wanneer ik met haar speeltje bezig ben besta alleen ik en het speeltje. Ik vind dat echt een uitvinding en ik snap best dat er dan niemand mag meedoen van haar. Wanneer er honden zijn die dat graag willen loop ik een stukje verder of ik ruim het speeltje even op.
Paisley
Zeer actief

Mayke doet t ook en ik vind t ook niet erg. Erg handig bij jachttraining waar veel honden los lopen, niet altojd even goed luisteren en mijn beloningsbrokjes wel zien zitten.
Ik vind t ook getuigen van concentratie. Bij Kiwi doet ze het niet. Met die twee kan ik gerust samen trainen.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Gollum schreef:

Het kan aan mij liggen maar ik zie daar eigenlijk niet zo'n probleem in. Rani heeft precies hetzelfde, wanneer ik met haar speeltje bezig ben besta alleen ik en het speeltje. Ik vind dat echt een uitvinding en ik snap best dat er dan niemand mag meedoen van haar. Wanneer er honden zijn die dat graag willen loop ik een stukje verder of ik ruim het speeltje even op.
Hier idem met Mila en Amy (niet naar elkaar toe, maar wel ten opzichte van vreemde honden). Ik stop dus ook even met spelen als er andere honden aankomen of neem afstand. Overigens draait het niet uit op vechten, maar ze geven wel een flinke snauw als de ander echt in de weg loopt of op het speeltje aast. Op zich vind ik dat geen probleem, maar het is makkelijk te voorkomen door het speeltje even op te bergen of verderop te gaan staan.

Kun je Kalev aan de lijn ook niet met een speeltje/bal door de situatie loodsen of heeft hij er dan (nog) geen oog voor?
heimwee
Zeer actief

Even zonder quotes dat lukt niet op de telefoon:

- aan de lijn heeft hij geen oog voor speeltjes. Daar werkt enkel en alleen heel veel afstand nemen en dan met rodi worst een een hele stroom aan complimentjes de aandacht bij mij houden.

- als hij eenmaal in de mindset van met mij bezig zijn is: niet alleen met speeltje maar ook als we opdrachtjes doen of welke wijze ook samen bezig zijn dan duurt het heel erg lang voordat hij daar uit is. Een andere hond aanzien komen en dan dus even stoppen of speeltje opbergen heeft 0 effect.

- een brul oid heeft op zo'n moment 0 zin. Komt gewoon niet door.

- ik kan best in een druk gebied gaan lopen. Maar los blaft hij dus niet op nauwelijks maar gaat wel gewoon de hort op. Tenzij ze samen bezig zijn en dan krijg je bovenstaande gesnauw ed.
Het wordt geen vechten maar ik heb er een hekel aan om het stereotype snauwende herder te bevestigen..
Afbeelding
heimwee
Zeer actief

Aan de lijn met halti werkt overigens prima. Dit is voornamelijk in de wijk op de korte poep en plas rondjes waar 100% controle boven alles gaat.
Afbeelding
runninggirl
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door runninggirl »

Als hij zo veel focus heeft op zijn speeltje. Kan je die dan niet gebruiken om hem ook los af te leiden maar dan onder appel en dus niet spelend. Dus even een voorbeeld: jullie zijn aan het spelen, en je ziet een andere hond naderen. Dan laat je hem het speeltje aan jou afgeven (of je zorgt dat jij eentje hebt achter de hand die hij superleuk vindt). En dan maak je ruimte en laat je hem volgen of zitten met aandacht op jou met het speeltje. De beloning is dan als de andere hond gepasseerd is dat hij het speeltje krijgt, of dat je die even voor hem weggooit.
Als ik niet wil dat Mahru contact maakt met een andere hond (zij vindt juist iedereen leuk haha) dan laat ik haar ook zitten en wachten tot de andere hond gepasseerd is. En ze wéét ondertussen dat we daarna heel leuk gaan spelen altijd dus dat werkt heel goed bij haar als beloning.

En verder zou ik aan de lange lijn gaan oefenen om tot hem door te dringen in het spoor zoeken. Wat ik zo lees is hij gewoon aan het speuren naar wild en als je dat niet gaat inperken zal het alleen maar erger worden. Dat kan behoorlijk lang duren qua training maar sommige honden hebben het sneller door. Jura heeft echt wel 4 maanden bijna alleen aan de lange lijn gezeten tot ze snapte dat ze niet van de paden af mocht en dat ik haar van een spoor kon terugkrijgen. Mahru laat zich gelukkig heel goed terugfluiten maar heeft ook de neiging tot jagen. Dus opletten en terug op het pad roepen als ze een paar meter de bosjes in speurt met haar neus op de grond is echt wel nodig. Moet er niet aan denken dat ze minutenlang wegblijven. Hij heeft wellicht ook al wat succes gehad met lekker achter een haasje aan rennen? Dat is hier ook een paar keer voorgekomen en dan duurt het echt weer een tijdje met de teugels strak aantrekken voordat ze weer wat vrijer rond kunnen lopen zonder dat ze meteen willen gaan speuren...
heimwee
Zeer actief

Dat doe ik nu idd. Bal in de hand en langs de andere honden heen. Dit gaat super. Maar als die andere hond besluit dat hij zijn neus er even tussen moet steken kan hij rekenen op een hele fikse snauw van Kalev. Ik lees hier dat mensen dat niet zo'n issue vinden. Ik schrik daar zelf toch altijd behoorlijk van en zou het fijn vinden als hij ook daar is te sturen wordt.

En hij heeft inderdaad een paar keer succes gehad met zijn speurtochtjes.. Als die neus uit eigen vermaak tegen de grond gaat issie weg. Ik zou vaker met hem in het bos kunnen oefenen aan de lange lijn. Tot nu toe heb ik de.focus vooral gelegd op samen bezig zijn want dan taalt hij dus niet naar die geurtjes, tenzij een haas voor zijn neus oversteekt, dan kan ik op mijn kop gaan staan..
Maar samen bezig + andere hond die komt buurten is dis wederom dan gesnauw en gewoon lelijk doen en daar krijg ik geen grip op.
Afbeelding
heimwee
Zeer actief

Hij blijft lang hangen in de focus op mij.
We kunnen een hele wandeling zonder bal hebben. Maar gewoon lekker samen bezig zijn. Klauteren. Een beetje brokjes speuren. Het hoeft niet eens activiteit met hoog energie niveau te zijn. Gewoon samen bezig zijn.
Hij heeft nu 2 niveaus:
Of hij is met mij bezig en er is complete focus voor de baas maar dan is ook echt al het andere een indringer.

Of hij is niet met mij bezig en hij zoekt zijn eigen vermaak en dan doet de rest van de wereld incl ik er niet echt toe.

Iets er tussen zit er niet. Ik ben onwijs blij met die focus op mij en zou niet goed weten hoe ik die moet temperen en of ik dat wel moet willen. Het is tenslotte en herder en het hoort wel bij hem.
Het kan bv zijn dat we aan het begin van de wandeling 10min samen even bezig zijn. Dan blijft hij daarna nog min 15min "aan" staan met focus op mij. Alles wat dan langskomt wordt weggesnauwd. Daarna gaat hij "uit" maar dat is dan ook het moment dat hij binnen 2 min het bos in verdwenen kan zijn.

Hoe bouw je daar "rust" in? Daar zal allicht de oplossing liggen. Maar het is dus niet zo van even met de bal. Bal in de zak rustig worden en dan weer verder..
Afbeelding
heimwee
Zeer actief

1x was genoeg
Afbeelding
runninggirl
Zeer actief

Ongelezen bericht door runninggirl »

Ik zou denk ik ook heel regelmatig met andere honden gaan oplopen die wandelen op de manier die jij prettig vindt (rustig rondscharrelen en struinen, beetje spelen met de andere hond?). Misschien kijkt ie het daar wel een beetje van af. :D
heimwee
Zeer actief

De focus is ook echt het probleem niet. Het probleem is zijn heftige reactie naar evt buurtende honden wanneer hij in die focus zit. Als hij uit de focus is is zijn reactie prima. Een hoge houding, maar netjes.
In de focus vind ik hem soms een eikel.
Blijkbaar vinden mensen hier het OK wanneer buurtende honden op zo'n moment evt weggesnauwd worden. En allicht is het iets waar ik aan moet wennen.
Maar ik vind het eigenlijk onnodig, zeker omdat hij prima netjes even kan kennismaken en binnen no time kan doorlopen. Maar hoe krijg ik dat duidelijk naar hem in die focus?
Afbeelding
Shiloh86
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder

Ongelezen bericht door Shiloh86 »

En als je ipv passeren gewoon een eind het pad af gaat, hem laat zitten, wacht tot de ander is gepasseerd en dan weer door gaat?

Oftewel de passeer afstand vergroten, door desnoods gewoon van het pad af te gaan, te wachten en de ander er langs te laten?

Hier is de ervaring met een wandel maatje van me dat echt duidelijk aan de kant gaan, maakt dat eigenaren hun hond over het algemeen netjes terug roepen en voorkomen dat die komt lastig vallen. En verder het spel dus relatief stil leggen, zodat je de andere hond niet verleidt om mee te komen doen.

Als dat goed gaat, zou ik dat een tijdje volhouden en dan later de afstand stapje voor stapje verkleinen.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

In mijn ervaring komen honden meestal niet buurten als ik echt met mijn honden aan het trainen ben. Mijn eigen honden doen dat eigenlijk ook niet als de andere hond duidelijk uitstraalt dat hij niet op contact zit te wachten en hen negeert.
Wat je misschien wel kunt doen met loslopen, is hem een commando geven om even kennis te maken? Dus nog voordat de andere hond bij jullie is. Zodat er even is gesnuffeld en hij daarna weer verder kan gaan met zijn werkzaamheden. Mila krijgt van mij ook toestemming om naar een andere hond te gaan door middel van 'ga maar kijken' en soms gebruik ik dat ook wel doelbewust om haar even naar een andere hond te sturen, bijvoorbeeld als buffer voor de andere honden. Misschien dat dat voor hem de spanning eraf haalt en ook voor de andere hond.
Bumper69
Zeer actief
Mijn ras(sen): Wij zijn ons nog aan het oriënteren wat voor hond we graag willen hebben.

Ongelezen bericht door Bumper69 »

Paisley schreef:Heb je wel eens overwogen om ipv de rustige tijden en plekken juist de drukte op te zoeken?
Het gedrag zal eerst vast erger worden, maar hij zal er allicht ook achter komen dat de wereld niet vergaat.
Je kunt t niet bij alle honden doen en misschien sla ik de plank mis, maar ik heb er een keer succes mee gehad bij een opvanghond. Ook een herderachtige, die aan de lijn verschrikkelijk uitviel en los contact vermeidde of wegblafte. Die heb ik overdonderd met een overload aan sociaal contact. En toen was het niet speciaal meer en kwam hij er achter dat de wereld ook een stuk leuker deed naar hem als hij niet iedereen uitjouwt.

Ik weet niet wat n ik van die haltis vind. Natuurlijk geeft het meer controle maar ik zie ook om me heen dat het enorm veel frustratie kan veroorzaken. Ik denk dat t loslopen niet gaat verbeteren als hij aan de lijn frustratie opbouwt. Ik weet niet of dat bij jullie zo is.
Dit doe ik dus ook. Als er veel honden loslopen gaat Spike nergens achteraan maar trekt zijn eigen plan. Maar als er maar een paar honden zijn zet hij zijn versnelling in en gaat er heel hard achteraan rennen. Dat ziet er dan eng uit want gedraagt zich dan alsof hij de andere hond direct op zal eten als hij bij m is...Maar als andere hond stilstaat is het niet interessant...
Spike (kruising bordeauxdog/rottweiler) woont sinds vorig jaar maart bij ons, een heerlijke lobbes van 45 kilo!
Paisley
Zeer actief

Wat is een heftige snauw? Alleen een brul of hapt hij ook?
Ik kan hier alleen een hoog kefje van mayke verwachten en dat is voor eigen alle honden genoeg om af te druipen. Maar als het serieus knokken wordt zal ik mn hond laten weten wat ik daarvan vind. Wat doe jij in de situatie dat je hond (te) heftig reageert?
Ik vind het tegenstrijdig om van een hond te verlangen dat hij op jou focust en ook sociaal contact maakt met buurtende honden. Onwenselijk zelfs, want een hond die zich laat afleiden als je met hem werkt is toch niet wat je wilt? Daarvoor hoef je ook niet bij herders te zijn. Als die werken, dan is er weinig anders wat ertoe doet.
Afbeelding
heimwee
Zeer actief

Hij maakt geen gaatjes, maar snauwt heftig genoeg dat niet alleen honden maar ook mensen er flink van schrikken. Ik wil dat gewoon niet hebben. Je hebt waarschuwen en waarschuwen. Alleen op zo'n moment kom ik totaal niet door. Een brul oid is hij dan 0 van onder de indruk. Het spel stoppen / die link legt hij niet.

Het idee van een commando er aan koppelen vind ik dus interessant. Dat is een heel andere tactiek dan wat ik tot nu toe geprobeerd heb maar past wel in zijn straatje van willen doen wat de baas wil. En als ik daarmee zijn eigen regel moment voor kan blijven zou het goed kunnen werken.
Eens denken hoe we dat aan gaan pakken :D
Afbeelding
Sulluna
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse mix en Siberische Husky

Ongelezen bericht door Sulluna »

Heel goed dat je hier aan wilt werken! Allemaal leuk en aardig, maar als je in een losloopgebied loopt moet je hond zich kunnen gedragen tegen andere honden. Ook wanneer er een dolle pup even komt buurten ofzo. Zonder dat zo'n hond zich gelijk doodschrikt. Allemaal leuk en aardig dat hij geen gaten bijt, maar ik denk dat sommige mensen het zwaar onderschatten wat zo'n schrikreactie door zo'n hond kan veroorzaken.

Heel goed van je dus, dat je het wilt aanpakken en serieus neemt. Ik zie het vaak anders, dus compliment. Zelf heb ik geen ervaring met dit gedrag dus kan je geen tips geven helaas. Wilde je alleen een compliment geven.
Sulluna
Zeer actief

Huh? Betrek je dit nu op jezelf?

Volgens TS gaat het niet om een grom of snauw, gaat het een stuk heftiger dan dat.
Ja uiteraard moeten die van de dolle pup ook opletten, dat snap ik ook wel. Maar die dolle pup kan best een correctie krijgen maar een zeer overdreven correctie/uitval of geef t een naam is niet nodig.
Daarnaast heb je ook mensen die hun hond ook aan het verbeteren zijn met loslopen. Dus ja, dat weet je nu eenmaal. Ik vind ballen en stokken sowieso niet handig in een drukker gebied als je hond dat echt gaat verdedigen. Maar ieder zn ding.

Ik vind het elk geval goed dat TS hier aan gaat werken. Voor de mensen van de herder zelf valt het allemaal wel mee.. Maar een gevoelige hond kan de hele avond natrillen en gelijk een boog om elke herder maken. Dat bedoel ik met onderschatten.

Dus ja, vandaar mijn compliment.
Sulluna
Zeer actief

Heavy schreef:
Nou op mezelf betrekken valt wel mee maar ik weet dat een snauw van een herder er heel anders uitziet dan van een boomertje maar eigenlijk hetzelfde betekent. En dan vind ik het wel jammer dat er van een boomer die snauwt vaak gezegd wordt : goed zo , laat maar weten dat je het niet wilt . Maar als een herder een keer snauwt dan is het een valse herder :wink:
Dat bedoel ik. De snauw van een boomer is totaal anders dan die van een herder. Als mijn hond een snauw van een boomer krijgt, zal het mij en mijn honden toch echt niks boeie. Sowieso al, omdat ze niet terug zullen snauwen. Van een (bijvoorbeeld) herder zit ik op een heftige brul en snauw echt niet te wachten. Ik maak er geen drama van hoor, maar ik zit met een rillende Luna die gelijk de rest van de wandeling aan mijn been geplakt zit. Nu is Luna wijs,dus zal zij het niet opzoeken. Maar het is wel eens gebeurd ja. Dus onderschat dat niet, dat voor gevoelige honden dat soort snauwen echt meer impact kan hebben.
Mijn wandeling is elk geval gelijk verziekt na zoiets.

Even een voorbeeld hoe het een keer gebeurd is. Luna was aan het rollen in het gras ( al dan niet in ganzenpoep) een man gooit de bal perongeluk echt naast Luna. Herder schiet erop af, op het moment dat de herder de bal bijna heeft staat Luna na het rollen weer op en kreeg een flinke knauw. écht niet prettig.

Dus nogmaals, goed dat je je hond wilt laten indimmen. Allemaal leuk dat het hetzelfde betekend, maar leg dat een gevoelige hond maar eens uit.
Sulluna
Zeer actief

Moest snauw zijn, geen knauw. typfout

Inderdaad een hoop geluid en hapbewegingen naar haar. Niet geraakt nee.
Sulluna
Zeer actief

Het was maar een voorbeeld. Ze heeft ook wel eens mee gerend met een bal die gegooid werd, waarbij zij volledig werd afgesnauwd. (terwijl zij de bal zelf niet eens pakt, alleen het rennen vind zij leuk)

Kijk,Luna is geen hond die op een andere hond afstapt. Al helemaal niet bij honden die daar geen zin in hebben. Maar in een (druk) losloopgebied zijn er zat situaties waarbij er toch contact momenten ontstaan, zonder dat dat wellicht de bedoeling van de hond was. Dan in zo'n contact moment,vind ik dat een hond gewoon een normale (zoals de boomer in jouw voorbeeld) snauw kan geven en klaar. Herders kunnen daar toch even 2 stappen verder in gaan ( of noem het anders, kan ook) , wat echt heel onprettig kan zijn voor de andere hond of baas. Dus dat je daar aan wilt werken, vind ik hartstikke goed. De meeste bazen die ik tegenkom wuiven het weg "hij doet niks hoor".
Sulluna
Zeer actief

Boutje schreef:
Klopt, net daarom vermijd ik drukke gebieden als ik Jinn bij heb.
Maar dat mee rennen met een bal van andere honden mogen geen van mijn honden ooit doen hoor! Dat vraagt om problemen.

Als je hond uren ligt na te trillen van een incident zoals jij schreef (rollen en snauw die niet raakte krijgen ivm bal die langs kwam) is er toch ook iets mis vind ik, voor mij valt dat niet onder een normale reactie. Een hond hoort binnen een relatief korte tijd te herstellen van schrik.
Dan vind ik het onterecht dat je het in dat voorbeeld die herder zou verwijten, in mijn ogen een normale en correcte reactie. Enige wie daar iets te verwijten valt is de baas die beter moet leren gooien of beter leren opletten waar die gooit!
Sjonge, zo kun je elk voorbeeld wel heel letterlijk gaan nemen. Moet ik het dan helemaal uitkauwen? :roll: Ik liep met Luna en met een bal, want dat vind zij leuk en anders rent zij amper dus soms doe ik dat. Ik raak even aan de praat met een man, die een herder had. We lopen door en die man gooit een bal, luna liep iets voor dus ziet enkel de bal ( en niet of ik gooi, of iemand anders) en toen was het eigenlijk al raak. Dus dat bedoel ik, het is in een druk gebied gauw gebeurd. ( niet handig om dan te gooien, maar ja dat is dus mijn punt. Er lopen geen robots in losgooigebieden maar mensen en honden. Dus dan heb je wel eens dit soort situaties)

Ik zeg ook nergens dat mijn honden uren na rillen? Ik zeg dat er erg gevoelige honden zijn die echt van slag kunnen raken en na rillen thuis.

Ja die baas die had beter moeten gooien, dat klopt. Maar dan nog was de reactie van de herder veel te pittig in mijn ogen.

Maar goed. Ik wilde TS gewoon een compliment geven omdat ik vaak anders zie. Verder totaal geen zin om mijn punt duidelijk te maken,dat gaat toch niet lukken. Want voor mensen met herders is zo'n correctie/snauw ofweetikveel nu eenmaal normaal. Ik vind het gewoon gaaf als je daar toch aan probeert te werken om dat iets in te dimmen :D Meer was het niet.
Sulluna
Zeer actief

Heavy, jij weet helemaal niet hoe mijn reactie is na zoiets. Ik zet er zelfs nog bij dat ik er totaal geen drama van maak. Ik ben helemaal niet het type wat zich laat opfokken of een hond gaat optillen "kommaarbijmammie". Dus die opmerking kan je écht achterwege laten!
Sulluna
Zeer actief

Heavy schreef:
Sulluna schreef:Het was maar een voorbeeld. Ze heeft ook wel eens mee gerend met een bal die gegooid werd, waarbij zij volledig werd afgesnauwd. (terwijl zij de bal zelf niet eens pakt, alleen het rennen vind zij leuk)

Kijk,Luna is geen hond die op een andere hond afstapt. Al helemaal niet bij honden die daar geen zin in hebben. Maar in een (druk) losloopgebied zijn er zat situaties waarbij er toch contact momenten ontstaan, zonder dat dat wellicht de bedoeling van de hond was. Dan in zo'n contact moment,vind ik dat een hond gewoon een normale (zoals de boomer in jouw voorbeeld) snauw kan geven en klaar. Herders kunnen daar toch even 2 stappen verder in gaan ( of noem het anders, kan ook) , wat echt heel onprettig kan zijn voor de andere hond of baas. Dus dat je daar aan wilt werken, vind ik hartstikke goed. De meeste bazen die ik tegenkom wuiven het weg "hij doet niks hoor".
Nou nee herders gaan daar geen twee stappen verder in dan een boomer . Ze doen precies hetzelfde alleen maakt het meer geluid omdat ze groter zijn en ziet het er anders uit ondat ze er gevaarlijker uitzien . Twee stappen verder gaan is een andere hond aanraken of opjagen .
lezen of je noemt het anders. Ik vind het eruit zien als 2 stappen verder, jij niet. Prima. Noem het hoe je wilt. Ik vind aanraken en jagen heel wat stappen verder, bij mij komen er heel wat stapjes tussen. Ieder noemt het weer anders,daarom zei ik het ook ;)
Sulluna
Zeer actief

Heavy schreef:
Sulluna schreef:Heavy, jij weet helemaal niet hoe mijn reactie is na zoiets. Ik zet er zelfs nog bij dat ik er totaal geen drama van maak. Ik ben helemaal niet het type wat zich laat opfokken of een hond gaat optillen "kommaarbijmammie". Dus die opmerking kan je écht achterwege laten!
Daarom schreef ik ook waarschijnlijk :wink: je schreef zelf dat je wandeling na zoiets is verpest dat begrijp ik dan niet .
Je hoeft mij niet te begrijpen :) Daar vroeg ik ook niet om.

Je zat er elk geval flink naast met je opmerking. Overigens hoeft ik geen tips over Luna, die heb ik al iets langer dan vandaag en ik kan lezen en schrijven met haar. :lol1: :lol1: :lol1: :lol1:
Laatst gewijzigd door Sulluna op 11 aug 2016 11:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Sulluna
Zeer actief

Heavy schreef:
Maar dat wil niet zeggen dat mijn herder verder gaat in hondengedrag dan een boomer . Maar ik krijg soms het gevoel dat herders niks mogen . Ze mogen niet blaffen , ze mogen niet snauwen of grommen. Ze mogen niet op honden afrennen . Ze mogen niet kijken naar andere honden want dan loeren ze.
:U: Als mijn honden het nodig vinden een bal echt te gaan beschermen met snauwen en flink grommen, krijgen zij middenin drukte geen bal. Als ze het nodig vinden om een snauw te geven die ze 2 straten verderop ook te horen is, dan ga ik daarmee aan de slag. Ze mogen een hele hoop, maar tot een bepaalde grens. Geen zin dat mensen of honden schrikken van zoiets van mijn honden, terecht of onterecht. Het ras kan mij echt niks schelen. Ik zit persoonlijk niet op dat soort dingen te wachten in een druk gebied. Of het om een blaffende herder gaat of labrador, boeit mij net niks.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”