- aangelijnd is Kalev zo'n blaffende herder waar mensen een blokje op voor lopen. We gebruiken een halti dus ik heb hem perfect onder controle en we oefenen flink op negeren en dat gaat steeds beter. Hij zal overigens niks doen. Hij wil geen contact en probeert met een boel geblaf alles en iedereen op afstand te houden. Is er dan toch hond contact dan gebeurd er niks.. Hij maakt netjes kennis en loopt dan door.. Tenzij de andere hond op hem klapt (een andere witte herder hier in de buurt..) dan is het wel hommeles maar kruipt hij nog steeds het liefst achter mij. Die herder en nog een paar andere proberen we dus altijd zo goed en kwaad als het kan te vermijden.
Vreemde mensen moet hij niks van hebben, maar die zijn makkelijker te reguleren
- Als we met een groepje mensen/honden lopen gaat dit eigenlijk altijd prima. Een ontzettend grote bek aan het begin maar daarna loopt de lucht eruit en houdt hij van lekker samen rennen, of gewoon zijn eigen ding doen. Andere honden zijn dan ook nooit een issue. Dan heeft hij ook geen grote bek meer en maakt gewoon rustig kennis. Echt spelen ed hoeft van hem niet. Samen snuffelen en rennen is genoeg.
- Het zit hem in het alleen loslopen met hem, iets wat hij heerlijk vind en ook echt, ben ik van mening, nodig heeft.
Wandelen we gewoon en bied ik geen vermaak, dan gaat hij zijn eigen vermaak zoeken. Hij neemt dan heel erg veel ruimte, gaat spoortjes uitwerken en verdwijnt gerust een min of 10 op volle snelheid achter die spoortjes aan het bos in/het weiland door/whatever. Dat wil ik niet hebben dus ik bied vermaak.
Bied ik wel vermaak; samen met de bal spelen, stokken het water in, samen oefeningetjes, over dingen heen, onder dingen door -- volgens ons beide de leukste wandelingen. Dan dult hij helemaal niemand in zijn buurt. Evt buurtende honden worden dan zeer vakkundig afgesnauwd en geblaft. Hij is met de baas bezig en een ieder die zich daar mee bemoeid moet weg. Heel erg vervelend en totaal onnodig.
Zelf krijg ik hier tot nog toe geen grip op. Hij is met de bal/stok/opdracht langs iedere situatie te loodsen. Tot de situatie zich met zijn bal/stok/opdracht bemoeid. Dan is het ruzie.
Hoe leer ik hem dat dit niet nodig is en bovenal dat ik het niet wil hebben? Ik lees regelmatig dat mensen schrijven ik heb het hem leren negeren/geleerd dat ik de controle heb. Aan de lijn lukt dit steeds beter. Los niet. Maar als het een kwestie is van eerst aan de lijn leren voordat het los kan, dan heeft hij nog een fikse tijd met enkel aanlijnwandelingen voor de boeg. En die zijn gewoon niet genoeg.
Ik wandel vaak op rustige momenten, dit vind ik zelf fijner en komt qua werktijden ed altijd zo uit. Maar 100% hondcontact vermijden is gewoon niet mogelijk. Maar ik weet even niet hoe ik dit nu aan kan pakken.