Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Zou castreren de oplossing kunnen zijn?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Blafke
Actief
Aantal honden: 1

Zou castreren de oplossing kunnen zijn?

Ongelezen bericht door Blafke »

Ik zit met een dilemma.
Mijn hond is nu 13 maanden oud. Het is een hondje uit het buitenland en toen hij met een half jaar in nederland kwam was hij erg bang voor honden en eigenlijk voor alles.
Het gaat nu goed, hij is een stoere hond geworden maar hij kan zo nu en dan nog bang zijn en wat vaker wat onzeker.
Maar hij is nu flink aan het puberen. Sinds deze week heeft hij wat aanvaringen gehad met zijn allerbeste vriend een labrador.
Vandaag was er serieus ruzie tussen hen en heb ik ze uit elkaar moeten halen. Zijn vriend, de labrador is eigenlijk de goedheid zelve maar liet zich toch ook niet op de kop zitten.
Eigenlijk wil ik liever niet castreren maar mijn hond gaat elke week een dag naar de creche waar hij dus ook tussen andere honden zit en speelt. Ik wil niet dat er een confrontatie gaat komen tussen hem en die andere honden.
En verder wilde hij gisteren ook tegen mijn been aan rijden. Hij is dus volop aan het puberen.
Dus zit ik er aan te denken om hem chemisch te castreren.

Maar zou ik er wijs aan doen? Wat is de beste leeftijd enz. enz.
thom
Zeer actief
Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
Contacteer:

Re: Zou castreren de oplossing kunnen zijn?

Ongelezen bericht door thom »

Blafke schreef:Ik zit met een dilemma.
Mijn hond is nu 13 maanden oud. Het is een hondje uit het buitenland en toen hij met een half jaar in nederland kwam was hij erg bang voor honden en eigenlijk voor alles.
Het gaat nu goed, hij is een stoere hond geworden maar hij kan zo nu en dan nog bang zijn en wat vaker wat onzeker.
Maar hij is nu flink aan het puberen. Sinds deze week heeft hij wat aanvaringen gehad met zijn allerbeste vriend een labrador.
Vandaag was er serieus ruzie tussen hen en heb ik ze uit elkaar moeten halen. Zijn vriend, de labrador is eigenlijk de goedheid zelve maar liet zich toch ook niet op de kop zitten.
Eigenlijk wil ik liever niet castreren maar mijn hond gaat elke week een dag naar de creche waar hij dus ook tussen andere honden zit en speelt. Ik wil niet dat er een confrontatie gaat komen tussen hem en die andere honden.
En verder wilde hij gisteren ook tegen mijn been aan rijden. Hij is dus volop aan het puberen.
Dus zit ik er aan te denken om hem chemisch te castreren.

Maar zou ik er wijs aan doen? Wat is de beste leeftijd enz. enz.
Gewoon afleren, dat hebben we met Ari ook gedaan. (ook een buitenlandse hond)
Afbeelding
DesireeB
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door DesireeB »

Is die lab de enige waar hij een aanvaring mee heeft gehad?
Als dat zo is zou ik hem lekker laten puberen tot hij een ons weegt en vooral streng zijn, puberen gaat vanzelf voorbij.
Afbeelding
My heart will always wear the pawprints left by you.
Biothane
WashBar
Blafke
Actief

Tot nu toe heeft hij alleen met de lab aanvaringen gehad. Maar ik denk dat dit met andere honden straks ook gaat gebeuren want hij voelt zich echt een haantje.

Hoe lang duurt de puberteit bij een hond?
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Pemba »

Blafke schreef:Tot nu toe heeft hij alleen met de lab aanvaringen gehad. Maar ik denk dat dit met andere honden straks ook gaat gebeuren want hij voelt zich echt een haantje.

Hoe lang duurt de puberteit bij een hond?
Heb je gelezen wat hier boven staat?
Afbeelding
Blafke
Actief

Ik ben er niet altijd bij. Zoals gezegt gaat mijn hond naar een creche waar hij tussen andere honden loopt. En ik wil graag dat dat blijft. Ik wil hem niet afzonderen.
Hij zit in een roedel honden. Natuurlijk is er controle maar dan nog kunnen ze ruzie niet voorkomen. En ik wil niet dat het zover komt.
Nu al is hij het heertje daar en laat hij zich niet wegduwen door andere honden. Het is volgens mij wachten op confrontatie(s).
Blafke
Actief

Ik heb niet bewust voor een reu gekozen. Ik heb mijn hond uitgezocht op basis van de foto en daarna het gevoel en verstand.
Ik heb wel vaker reuen gehad, zelfs 2 in huis en die hebben ook wel eens geknokt hoor. Maar dat was te hendelen want ik was er eigenlijk altijd bij.
Maar het punt is dat mijn hond nu naar een creche gaat en ik daar geen gevecht wil hebben. En ik wil mijn hondje graag heel houden. En natuurlijk ook de andere honden waar hij mee in de roedel zit. Ik wil mijn hond ook niet afzonderen op de creche.
runninggirl
Zeer actief

Ongelezen bericht door runninggirl »

Nee ik denk niet dat castreren een soort wonderoplossing is voor hoe je hond zich gedraagt als jij erniet bij bent. Kan ook zo zijn dat hij onzekerder wordt, of dat andere reuen op h willen gaan rijden als hij na castratie anders ruikt. Je kan veel beter aan de slag met hem om hem te leren wat gewenst is en wat niet. Dus als hij vervelend loopt uit te dagen bij je roepen en niet verder laten spelen. Voorkomen dat hij vervelend doet, het is eigenlijk heel simpel.

Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk
Blafke
Actief

Ik lees echt wel wat je zegt hoor. Ik probeer alleen de situatie uit te leggen.
Blafke
Actief

Ik pik het ook niet hoor dat hij ruzie zoekt, net zo min dat ik niet wil dat hij rijdt op een andere hond.
En ik probeer hem echt op te voeden en let erop dat hij thuis ook niet te dominant gedrag vertoont.
Hij is nu waarschijnlijk een hormonaal bommetje, een pubertje
Zijn prostaat is toevallig deze week gevoeld en was normaal. Ik weet niet of dat bij honden die hormonaal hyperactief zijn de prostaat vergroot is.
Blafke
Actief

Cleva schreef:
De gevolgen van een onbedoelde vechtpartij wegen niet op tegen de gevolgen van castratie. Dat is een veel grote beschadiging dan een zeer oor of een blauwe nek.
Is dat echt zo? Eigenlijk lees ik dat elleen hier op het forum. Kun je mij uitleggen waarom dat zo is?
Bij paarden is het nl. heel gebruikelijk om de hengsten te castreren. Die worden wel rustiger en zijn qua karakter wat meegaander geworden.

En ik wil mij ook orienteren op de verschillende soorten castratie. Mocht het zover komen natuurlijk.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Hoera je hebt een jonge reu!
Het valt me op hoeveel mensen de laatste tijd een reu kiezen en vervolgens achteraf pas bedenken wat daar bij komt kijken.
Kijk het gewoon even aan, wees consequent en laat geen onzin toe tussen je hond en de labrador. Je kan na een tijd altijd nog chemisch castreren. Maar een reu blijft een reu... Ook gecastreerde reuen kunnen heel erg patsen trouwens
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Je hebt een reu. Daar heb je voor gekozen toen je deze hond koos. Neem hem dan ook zoals hij is. Ga hem begrenzen. Niet zo soft als hoe je hier over komt. Sta op je strepen en accepteer geen gedoe. Patsen richting een andere hond? Afkappen, doen we gewoon niet. Rijden? Doen we niet, dus uit de situatie halen. Stoer is een patsende hond absoluut niet. Een patsende hond is onzeker. Dus moet je zorgen dat hij niet in een situatie komt die hij zo moeilijk vindt dat hij zichzelf gaat lopen overschreeuwen. Dan hoeft hij niet te patsen en hoeft de andere hond daar niet op te reageren.
Mogelijke gevolgen van castratie op gedrag: je hond kan onzeker worden; een onzekere hond zelfs ronduit angstig. Dat is wat je gaat krijgen. En een angstige hond vlucht of bijt van zich af. Wil je confrontaties, dan moet je je onzekere hond gaan castreren. Je kunt beter werken aan duidelijkheid, consequent zijn, begrenzen. En werken aan z'n zelfvertrouwen: opdrachten goed uitvoeren, leren omgaan met diverse ondergronden, bewust worden van alle poten. Laat hem over boomstammen wandelen, springen etc. En breng hem niet in situaties die hij nog niet goed aan kan. Zet hem op voor succes, niet voor falen
Blafke
Actief

Oké, duidelijke verhalen.
Bedankt voor alle antwoorden.
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Hmmm, ik denk niet dat hij hormonaal hyperactief is, in de zin van meer dan andere honden van zijn leeftijd. Het klinkt als normaal reuengedrag, maar ik kan me heel goed voorstellen dat je zoekt naar de beste manier om hiermee om te gaan. Dat vind ik zeker niet passief (als je passief zou zijn zou je hier ook niet geschreven hebben). Hebben de mensen van de creche je trouwens aangesproken op zijn gedrag?
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Waarom heb ik nou nooit pubers gehad in al die 7 honden die hier vanaf pup (geweest) zijn...
Jij moet grenzen stellen altijd en overal.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Blafke
Actief

@Alfilillo, op de creche gaat het goed. Hij is heel speels en speelt met alle honden.
Nu mogen ze als ze gespeelt hebben zelf bepalen met wie ze in het hok gaan. En vorige week zat hij dus bij 2 vrienden.
En dat is dus een beetje mijn angst omdat als het daar mis gaat de honden elkaar niet kunnen ontwijken.
Hij is nog een beetje onder de indruk op de creche, een heel klein beetje maar hoor. maar hij is daar ook nog maar een keer of 7 geweest.
Bij zijn vriend is het maanden goed gegaan totdat hij dacht dat hij wat meer te vertellen had. Dus als hij op de creche goed gewent is ben ik dus bang dat hij denkt dat hij daar de man uit kan hangen.
Ik zal er eens met de beheerders van de creche over hebben. De creche laat de honden behoorlijk vrij maar ze doet dat al 25 jaar en ze staan in nederland heel goed aangeschreven dus ik ga er vanuit dat ze wel weten wat ze doen.
Gisteren heeft mijn hond weer heel lief gespeeld met zijn grote vriend. Dus hopelijk blijven de confrontaties uit.
Ik ga ook liever niet voor castratie, vind het best een hele ingreep en ben bang dat zijn gedrag veranderd en hij weer angstig wordt.
Dat was ook de reden dat ik hier mijn vraag had gesteld maar ik had er niet op gerekend dat ik naïef genoemd zou worden en dat ik als niet luisterend zou worden weggezet.

Ik ben dus ook heel erg aan het zoeken naar een goede oplossing. Als er in de toekomst wel een castratie komt dan ga ik in eerste instantie voor een chemische castratie. En mocht het definitief worden dan wil ik graag de mogelijkheden opzoeken hoe er gecastreerd moet worden.
Alles eraf of is er ook een castratie mogelijk middels een kijkoperatie?

@mailinois, Nogmaals mijn vorige reuen waren nooit alleen met andere vreemde honden. Ik was daar bij. Dus als dat dreigde te escaleren kon ik dat voorkomen.Daarbij vond en vind ik dat herders beter en makkelijker trainbaar zijn dan de hond die ik nu heb. En nu spreek ik uit eigen ervaring want ik heb ook een mechelaar reu gehad die in zijn uitlaatgroep wel de leider was.
Mijn huidige hond gaat naar de creche en ik wil niet dat hij andere honden of de creche tot last is. Ik zit er niet op te wachten dat mijn hond gewond thuis komt ofdat hij andere honden verwond. In de creche zijn de meeste reuen wel gecastreerd en de beheerders zien ook de nadelen die hier genoemd worden over castratie niet zo erg als dat men dat hier op het forum benoemd.
Blafke
Actief

Daar sla je volgens mij de spijker op de kop Boutje. Ik ben blij dat jij het zo ziet. Ik dacht zelf ook dat het zoiets moest zijn maar was daar erg onzeker in.
Op de creche zeggen ze ook dat de honden zichzelf anders gedragen zonder baasjes en dat het dan eigenlijk altijd goed gaat.
Het viel mij op dat toen mijn hondje lelijk deed naar zijn vriendje hij bij mij bevestiging kwam zoeken. Die heb ik hem uiteraard niet gegeven en heb mijn rug naar heb gedraaid.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

De vraag is of het gedrag dat jij als dominant bestempeld wordt wel zo dominant is als jij denkt. Even in de veronderstelling dat jij dominantie bedoeld als willen overheersen over willekeurige andere honden (want eigenlijk betekend dominantie dat helemaal niet, maar wordt nog wel eens regelmatig zo foutief gebruikt).

Vechten is zelden een uiting van dominantie, maar vaker een uiting van onzekerheid. Als iemand zeker is van zijn positie is hoger komen niet noodzakelijk en vechtend al helemaal niet (je loopt verwondingen op en dat is geen handig overlevingsstrategie als je hoog in rang staat). Vechten gebeurd in veel gevallen omdat een hond zich niet veilig voelt en eigenlijk geen andere uitweg ziet dan de confrontatie aangaan.
Rijden op een ander heeft verschillende andere oorzaken. In veel gevallen gaat het om een overprikkelde hond, die zijn stress op een andere hond (of voorwerp) afreageert. In de tijd die jij nu pubertijd benoemd, bereiken meer prikkels jou hond, gaan ze drukker met elkaar spelen en is de hond dus snel over zijn grenzen, waardoor hij dat even kwijt moet.

Castreren maakt een reu in de regel niet zekerder. Dus onzeker gedrag kan juist versterkt worden, waardoor problemen juist versterkt kan worden. Wat er wel gebeurd is zo'n beetje de jonge levenslust uit je hond halen, waardoor je er in feite een oude kerel van maakt. Lekker makkelijk, maar je hebt al snel een uitgebluste hond, die sneller ouder is geworden. De vraag is namelijk ook of het gedrag van je hond hormonaal is. Vechten is niet per definitie hormonaal, maar wel gewoon des jonge honds: uitproberen en aftasten en soms dus echt plat op je bek gaan (en tja jonge jongens groeien nogal eens op met een potje vechten). Je haalt wel de jonge hon uit je hond, waardoor hij inderdaad op korte termijn een voorruitgang kan hebben in het immuun worden voor prikkels, waardoor hij minder snel geprikkeld word en daardoor minder snel in allerlei overprikkelde situatie terecht komt en zo negatief gedrag kan vertonen, maar ja op alle vlakken zal je hond meteen afvlakken. Je hebt dan in feite geen jonge hond meer in huis. Dag levendigheid, activiteit en dag prachtige hond (spieren worden minder dus zakt iets uit, vacht wordt dof en minder mooi)

Je zou eventueel de suplorin kunnen gebruiken, om tijdelijk een periode te overbruggen, om het je tijdelijk iets makkelijk te maken en mogelijk een keuze te kunnen maken of castratie een oplossing is. Kay heeft deze chip ook gehad en voor ons toendertijd zeker de eyeopener geweest om niet te castreren. Duidelijk was dat zijn gedrag meer onzekerheid was dan zelfverzekerd gedrag. Iets wat ik schijnbaar eerder niet goed had gezien. Kay werd makkelijker toen hij 3 jaar was en supermakkelijk toen hij 5 jaar was. Met castratie heb ik mijn twijfels daarover, maar dan had ik nu met 8 jaar denk ik een afgeleefde hon gehad, want hij gedraagt zich nu al als oude man, laat staan wat het dan was geworde/
Afbeelding
Blafke
Actief

Bedankt voor je uitgebreide antwoord @gyanty.
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Nou, allemaal argumenten tegen castreren zijn geweest. En al die theorie is vast wel ergens goed voor. Maar daarmee ontkom ik niet aan het feit dat ik gecastreerde reuen echt een stuk prettigere hond vind in de omgang dan een intacte reu. Je vergelijking met paarden vind ik helemaal niet krom. Zelfs menselijke slaven werden vroeger gecastreerd - dan hadden ze minder praatjes :wink:

Het is hier op HF een beetje vloeken in de kerk, snap ik. Het geeft een nare bijsmaak om een hond te opereren om m aan je wensen te laten voldoen, met gezondheidsrisico's tot gevolg. Maar de eigenaar van zo'n pension komt ook niet voor niets met het voorstel - die zien honderden honden en die zien in de praktijk gewoon dat gecastreerde reuen zich een stuk makkelijker mengen in de groepen. Hoeveel theoretische tegenargumenten we ook bedenken.

Dus ik snap je overweging best. En ik zou ook in die situatie hebben gezeten, ware het niet dat ik (om dat te voorkomen) gekozen heb voor teven :wink:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Waarom denk je dat in de africhting bijna geen honden gecastreerd worden? Omdat de hond totaal veranderd incl z'n drift. Ik kies een reu omdat ik voor t karakter kies en wil dus absoluut geen hond van 2 die 8 jaar lijkt omdat ie gecastreerd is. Mijn intacte hond van 6 bruist nog van de energie en drift zoals t hoort imo.
Over de bespiering t idd nog maar niet te hebben.
Dat pension denkt alleen maar aan hun inkomen en wat voor hen t makkelijkst uitkomt. Niet aan de hond want daar hebben zij niet 24/7 last van.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

In een typische situatie als huishond zitten de meeste mensen ook helemaal niet op drift te wachten. Misschien hebben ze dan de plank misgeslagen met het type hond was ze hebben gekozen, maar een kalmer en rustiger karakter is dan meer dan welkom.
Afbeelding
Alfilillo
Zeer actief

gyanty schreef: Dag levendigheid, activiteit en dag prachtige hond (spieren worden minder dus zakt iets uit, vacht wordt dof en minder mooi)
Kay werd makkelijker toen hij 3 jaar was en supermakkelijk toen hij 5 jaar was. Met castratie heb ik mijn twijfels daarover, maar dan had ik nu met 8 jaar denk ik een afgeleefde hon gehad, want hij gedraagt zich nu al als oude man, laat staan wat het dan was geworde/
Nou.... Je kan echt niet zo stellig beweren dat een gecastreerde hond sloom, oud en niet-mooi (lelijk?) wordt. Of leef jij op een andere planeet? Veel gecastreerde honden blijven juist hun speelsheid houden omdat ze niet met grote-honden-dingen bezig hoeven te zijn. Laten we stellen dat sommige honden hun levendigheid verliezen (ik geloof wel dat dat bij jouw hond gebeurde als je dat zegt), maar zéker niet alle.

Alfil & Lily
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Paisley schreef:In een typische situatie als huishond zitten de meeste mensen ook helemaal niet op drift te wachten. Misschien hebben ze dan de plank misgeslagen met het type hond was ze hebben gekozen, maar een kalmer en rustiger karakter is dan meer dan welkom.
Ook als huishond wil ik een reu dus een echte... met t bijbehorende karakter. Anders moet ik gewoon een teef nemen nl.
Afbeelding
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Castraten verliezen hun manlijke hormonen en dus hun manlijkheid.
Dat is toch niet zo moeilijk?

En als je alleen hier leest dat er meer opties zijn dan castreren lees je selectief.
Wat linkjes:

http://www.sterilisatiehond.com/voor-en ... ratie-reu/

http://www.doggo.nl/artikelen/hond-en-g ... e-hond.php

http://members.home.nl/hondenschoolmelick/castreren.htm (Deze heeft duidelijke foto's van nadelen)

http://www.puppygroep.nl/hond-castreren ... p-een-rij/ (een gefilmd interview)

http://www.dierenkliniekeersel.nl/castr ... j-de-hond/
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Alfilillo
Zeer actief

Mijn zus heeft ook een reu, een 'echte' wel te verstaan. Zit weinig drift in hoor, en hij is nog geen vier. (Wel een superleuk beest trouwens.) Ook tussen 'echte' reuen zitten grote verschillen.

Alfil & Lily
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Alfilillo schreef:Mijn zus heeft ook een reu, een 'echte' wel te verstaan. Zit weinig drift in hoor, en hij is nog geen vier. (Wel een superleuk beest trouwens.) Ook tussen 'echte' reuen zitten grote verschillen.
Die heeft ze dan vast ook niet daarop uitgezocht ;)
Afbeelding
Alfilillo
Zeer actief

malinois schreef:
Alfilillo schreef:Mijn zus heeft ook een reu, een 'echte' wel te verstaan. Zit weinig drift in hoor, en hij is nog geen vier. (Wel een superleuk beest trouwens.) Ook tussen 'echte' reuen zitten grote verschillen.
Nee klopt, is een sheltie. Maar we hadden het toch over het verschil gecastreerde of niet-gecastreerde reu? Niet welk ras meer drift in zich heeft.

Alfil & Lily
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Alfilillo schreef:
malinois schreef:
Nee klopt, is een sheltie. Maar we hadden het toch over het verschil gecastreerde of niet-gecastreerde reu? Niet welk ras meer drift in zich heeft.
Als t al weinig heeft blijft er niks meer over... in mijn vb geef ik aan waarom er bijna niet gecastreerd wordt in de africhting. Als t niks zou doen dan liet t gros de honden wel castreren veel makkelijker met loopse teven etc. Het doet dus heel veel. Dat probeer ik ermee te zeggen. Ik heb 2 totaal verschillende reuen ook qua temperament vader en zoon maar toch erg veel drift en dat wil ik graag zo houden dat maakt nl de hond. Daarom heb ik reuen.
Dat weet je vooraf als je een reu neemt lijkt me.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”