Voordat Meis kwam heb ik alles hier doorgelezen, op gebied van gedrag, medisch, opvoeding etc. Een boel vragen gesteld en ook een heleboel hulp gekregen. Meis en ik doen het prima, een gouden match. Ze luistert goed, probeert niet meer katten aan te vallen, kortom een droomhond. Toch had dat niet te maken met mijn opvoedingstalent, wel alles met de info die ik hier verkregen heb. Zijn jullie natuurlijke opvoeders of heb je het ook geleerd via alle info op het forum?
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Opvoedings kwaliteiten
Moderator: moderatorteam
-
Jonas26
- Zeer actief
Opvoedings kwaliteiten
Ik heb ze niet
Jullie wel ?
Voordat Meis kwam heb ik alles hier doorgelezen, op gebied van gedrag, medisch, opvoeding etc. Een boel vragen gesteld en ook een heleboel hulp gekregen. Meis en ik doen het prima, een gouden match. Ze luistert goed, probeert niet meer katten aan te vallen, kortom een droomhond. Toch had dat niet te maken met mijn opvoedingstalent, wel alles met de info die ik hier verkregen heb. Zijn jullie natuurlijke opvoeders of heb je het ook geleerd via alle info op het forum?

- thom
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Portugees 'straatschoffie'.
- Aantal honden: 1
- Contacteer:
Re: Opvoedings kwaliteiten
Toen ik hier lid werd had ik mijn 3e hond, als ik niet zou kunnen opvoeden, dan had ik 3 honden naar de kloten geholpen, wat gelukkig niet zo was. Maar ik heb hier heel veel geleerd, nog steeds trouwens.

-
S@ndr@
- Zeer actief
Het belangrijkste vind ik dat het goed voelt, anders dan houdt ik het toch niet vol, dus ik ga altijd mijn eigen neus- instinct achterna, ook dwars tegen de stroom in, als het moet...
-
Snowdog
- Actief
- Aantal honden: 2
Ik denk dat ik wel wat kwaliteiten heb. Of ja, ik probeer objectief en eerlijk naar mijn honden te kijken. Ik verwacht geen onmogelijke dingen van ze en ik ben duidelijk in wat ik wel en niet wil zien. Ze doen het daar heel goed bij. Alles wat ik weet van jachthondentraining heb ik van mijn opa geleerd. Maar opvoeden en trainen vind ik weer twee verschillende dingen.
-
Neeltje
De fora waren er ook nog niet toen ik mijn eerste hond kreeg. Bibliotheek, veel lezen, veel kijken, veel over hondengedrag te weet komen.
-
Emma
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
- Aantal honden: 0
Het klinkt een beetje cliché, maar ik heb erg veel geleerd van onze Buster.
Ik heb ook geleerd dat niet alle zogenoemde honden experts en honden scholen ook daadwerkelijk goed zijn met honden. integendeel zelfs. . .
Heb daar dus vooral van geleerd mijn eigen intuïtie te volgen.
Ik heb ook geleerd dat niet alle zogenoemde honden experts en honden scholen ook daadwerkelijk goed zijn met honden. integendeel zelfs. . .
Heb daar dus vooral van geleerd mijn eigen intuïtie te volgen.
-
Manuma
- Zeer actief
Ik deed voor ik honden had veel met paarden en vond wel gelijkenissen. Bepaalde grenzen streng bewaken, wat consequentie voor effect kon hebben en dat dat heel belangrijk is. Geen frustratie maar rust bewaren, altijd. Dat heb ik echt van de paarden geleerd. Ik ben zeer geduldig en soms iets té 
Maar wat hondengedrag betreft heb ik hier ontzettend veel geleerd. Een tijdje heb ik me zoveel aangetrokken van wat ik hier leerde dat ik dacht dat ik in heel veel faalde. Gelukkig ben ik daar redelijk vanaf gestapt en geniet ik nu, mede dankzij mijn geweldige hondenschool, van mijn brave duo die af en toe leuk stout zijn
Maar wat hondengedrag betreft heb ik hier ontzettend veel geleerd. Een tijdje heb ik me zoveel aangetrokken van wat ik hier leerde dat ik dacht dat ik in heel veel faalde. Gelukkig ben ik daar redelijk vanaf gestapt en geniet ik nu, mede dankzij mijn geweldige hondenschool, van mijn brave duo die af en toe leuk stout zijn
-
Jonas26
- Zeer actief
-
Emma
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
- Aantal honden: 0
Kalmte is altijd een goede eigenschap, eigenlijk bij alle dieren welJonas26 schreef:Ik ben van nature heel kalm en schijnbaar werkt dat bij Meis
- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
Ik zie mezelf niet als opvoedwonder, maar volgens mij doe ik het niet slecht. Van de honden thuis heb ik al veel geleerd en van Finn leer ik nog steeds. Nu met Sophie erbij heb ik weer met een ander karakter te maken gehad en daar pik je toch mooi weer wat van mee.
Ik denk dat als je helemaal geen gevoel voor opvoeden hebt, je alles kan lezen wat je wilt, maar dat het dan toch niet lukt.
Ik denk dat als je helemaal geen gevoel voor opvoeden hebt, je alles kan lezen wat je wilt, maar dat het dan toch niet lukt.
- DesireeB
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
- Aantal honden: 3
- Contacteer:
Ik doe gewoon maar wat. En uiteindelijk komt het wel weer goed of pas ik me er op aan. Ik heb dan ook geen hoge verwachtingen en zie wel hoe het loopt.
Tot nog toe altijd herplaatsers gehad, en al mijn hele leven roep ik dat ik altijd herplaatsers wil en geen pup. Maar nu begin ik toch steeds meer bij te trekken en lijkt het me best een keer leuk om een pup van jongs af aan op te voeden.
Tot nog toe altijd herplaatsers gehad, en al mijn hele leven roep ik dat ik altijd herplaatsers wil en geen pup. Maar nu begin ik toch steeds meer bij te trekken en lijkt het me best een keer leuk om een pup van jongs af aan op te voeden.
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
Ik ben aan mijn derde hond bezig. Nummer 1 en 2 waren staffords én ik ben meervoudig gediplomeerd kynologisch instructeur.
Mij maak je de pis niet lauw zou je zeggen. En toch voelt het alsof Willem mijn eerste hond ooit is. Het gaat perfect hoor maar dat is zeker ook aan hem te danken. Ik denk veel te veel na. Misschien teveel gehinderd door kennis?
Mij maak je de pis niet lauw zou je zeggen. En toch voelt het alsof Willem mijn eerste hond ooit is. Het gaat perfect hoor maar dat is zeker ook aan hem te danken. Ik denk veel te veel na. Misschien teveel gehinderd door kennis?

- Lothian
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro
Ik heb qua opvoeding eigenlijk veel meer geleerd van de hondenscholen waar ik getraind heb en van inlezen in leertheorieën dan van het hondenforum.
Ik ben geen opvoedingstalent trouwens, ik doe mijn best maar het resultaat is mwah
Ik ben geen opvoedingstalent trouwens, ik doe mijn best maar het resultaat is mwah

-
Izzie_Anneke
- Zeer actief
Ik ontbeer nog wel eens zelfvertrouwen en krijg dan fatalistische gedachten over honden 'verpesten'.
Luna was mijn eerste hond en een blakende van het zelfvertrouwen Koningin. Die moest ik echt indammen hier en daar anders had ze schijt aan me en vrat ze elke viervoeter op leeftijd op. Maar we waren toch een top combinatie samen.
Een paar jaar later kwam Izzie, bijna in alles het tegenovergestelde van La Luna
. Bij haar heb ik in het begin veel meer getwijfeld omdat ze zooo zachtaardig is dat ik haar echt anders moest begeleiden. En toen heb ik heel veel aan dit forum gehad. Ze hebben me allebei geleerd hoe belangrijk het is naar de hond in kwestie te kijken en dan pas de theorie toe te passen. En ik had het nooit gedacht, maar Izzie is me misschien nog wel liever dan Luna.
Maar een pup, daar durf ik niet snel aan te beginnen
Luna was mijn eerste hond en een blakende van het zelfvertrouwen Koningin. Die moest ik echt indammen hier en daar anders had ze schijt aan me en vrat ze elke viervoeter op leeftijd op. Maar we waren toch een top combinatie samen.
Een paar jaar later kwam Izzie, bijna in alles het tegenovergestelde van La Luna
Maar een pup, daar durf ik niet snel aan te beginnen
- Lunatic
- Erelid
- Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix - Aantal honden: 2
Ik kijk naar m'n honden en luister naar m'n gevoel en dat gaat zowel met opvoeden als met trainen altijd dikke prima 
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
-
Laura84
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
- Contacteer:
Grappig dat je dat zegt, herkenbaar ook en ik hoor meer instructeurs/gedragsdeskundige zeggen. Doordat het je vak is zie je zo veel meer waardoor het ongecompliceerde waarmee een ongeschoolde hondeneigenaar aan zijn hond begint, toch wel ontbreekt denk ikM@scha schreef:Ik ben aan mijn derde hond bezig. Nummer 1 en 2 waren staffords én ik ben meervoudig gediplomeerd kynologisch instructeur.
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka

- malinois
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
- Contacteer:
Zoiets idd. Ik doe iets wat ik dat moet en natuurlijk ben ik weleens heb ik ook weleens de zweetdruppels op mn voorhoofd gehad van een hond. Maar tot nu toe gaat t zn gang en doe ik wat in me op komt. En natuurlijk lees en zie ik veel over honden(gedrag) en vind ik t ook leuk me daarin te verdiepen. Maar of t daarmee makkelijker wordt?Tara schreef:Geen idee of ik die kwaliteiten heb. Ik doe altijd maar wat, maar het pakt tot nog toe altijd meer dan prima uit.
Wat Mascha zegt mn eerste hond heb ik veel meer zonder beren op de weg opgevoed dan alles wat er na kwam. Meer weten is niet altijd makkelijker

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
- Budkes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
- Aantal honden: 6
Ik ben een natuurlijke opvoeder. Doe alles vanuit instinct en gevoel. Kan soms letterlijk mijn nekharen overeind voelen komen in sommige heikele situaties.Jonas26 schreef: Zijn jullie natuurlijke opvoeders of heb je het ook geleerd via alle info op het forum?
Mijn eerste "eigen" hond om op te voeden kreeg ik 37 jaar geleden. Toen was er volgens mij nog geen internet. En toen klooide ik al aan met zelfbouw hindernisbaantjes en de allerprilste GG cursussen, als 12 jarig assistent trainertje.
Wat ik altijd wel heb gedaan is ongelooflijk veel lezen en kennis vergaren. Vaak vind ik uiteindelijk de theorie bij mijn gevoel.
En vaak ook heb ik moeite om tijdens het geven van instructie uit te leggen waarom ik vind dat een geleider het anders aan moet pakken, en blijf ik even steken op " omdat het voor mijn gevoel zo is".
Meestal praat ik de theorie er alsnog wel bij, gelukkig
Maar ik heb de volledige overtuiging dat je je ongans kunt bestuderen op allerlei theorieën, als je het niet in de vingers hebt van nature wordt het nooit wat. Nou ok, acceptabel dan, en leefbaar, maar daar neem ik zelf geen genoegen mee.
Gr. Aniek

- DeDiana
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
- Aantal honden: 4
O god, ik ook_Tiny_ schreef:Toen ik mijn eerste hond kreeg bestond internet nog niet eensOh god ik ben oud
![]()
Ik ben altijd heel erg uitgegaan van mijn gevoel en heb vooral geleerd van mijn ervaringen en door goed te kijken naar de hond - pas veel later ben ik me in de achtergronden en theorieën gaan verdiepen.
Op mijn 16de nam ik een Groenendaelerreu die hond- en soms mensagressief was, alleen maar in een kennel in de tuin had gezeten en ook nog eens een behoorlijk nerveuze en heel gevoelige hond was. Daar zou ik nu niet zo snel weer aan beginnen, maar toen zag ik helemaal niet zo veel beren op de weg en dacht ik: we zien wel, wat niet kan dat kan niet en daar pas ik me dan wel op aan. En sommige dingen werden beter en andere niet en daar paste ik me inderdaad gewoon op aan en dat ging allemaal prima. Dat onbevangene heb ik nu niet meer, al denk ik dat mijn omgang met honden niet wezenlijk is veranderd. Ik denk wel dat ik meer uit die hond had kunnen halen met de kennis en ervaring die ik nu heb.
-
Jonas26
- Zeer actief
Voor mezelf heb ik uit alles wat ik gelezen heb drie dingen gepikt, rust, consequent zijn en regelmaat. Meis mag heel veel maar dat mag ze dan ook altijd,wat ze niet mag is katten aanblaffen of proberen op te jagen, daar ben ik heel strikt in geweest. Ik had verwacht dat ze dit gedrag naar honden zou hebben en dat heeft ze absoluut niet, ze negeert en honden die vriendelijk op haar afkomen worden vriendelijk benaderd. Bij honden die haar onvriendelijk benaderen zoekt ze echt steun bij mij en die krijgt ze, de valserik wordt persoonlijk door mij weggebonjourdBudkes schreef:
Maar ik heb de volledige overtuiging dat je je ongans kunt bestuderen op allerlei theorieën, als je het niet in de vingers hebt van nature wordt het nooit wat. Nou ok, acceptabel dan, en leefbaar, maar daar neem ik zelf geen genoegen mee.

- Budkes
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders, Jack Russell Terriërs en een Welsh Corgi Pembroke
- Aantal honden: 6
Rust en consequent staan bij mij ook hoog in het vaandel.Jonas26 schreef:Voor mezelf heb ik uit alles wat ik gelezen heb drie dingen gepikt, rust, consequent zijn en regelmaat. Meis mag heel veel maar dat mag ze dan ook altijd,wat ze niet mag is katten aanblaffen of proberen op te jagen, daar ben ik heel strikt in geweest. Ik had verwacht dat ze dit gedrag naar honden zou hebben en dat heeft ze absoluut niet, ze negeert en honden die vriendelijk op haar afkomen worden vriendelijk benaderd. Bij honden die haar onvriendelijk benaderen zoekt ze echt steun bij mij en die krijgt ze, de valserik wordt persoonlijk door mij weggebonjourdBudkes schreef:
Regelmaat......verder weg dan bij ons kun je het volgens mij niet vinden.
We lopen overdag danwel 's nachts, we eten 's morgens, 's middags, ' s avonds of 's nachts. En we slapen overdag danwel 's nachts.
En het maakt ze geen moer uit. :
Leuk dat het zo klikt met Meis
Gr. Aniek

- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
Inderdaad. Ik denk dat samantha voordat Willem er was regelmatig om mij gegniffeld heeft. Zo onzeker, zoveel vragen. Twijfel over hoe iets te benaderen omdat ik dacht aan alle mogelijke gevolgen die dat kon hebben en wat ik eigenlijk als doel had. Nu heb ik al meer van we zien wel. Het kind is zindelijk, kan alleen blijven, loslopen en gaat uit zichzelf zitten bij de stoeprand. Oh en het apporteert ! Én het is pas 12 weken dus het zal wel goed zijnLaura84 schreef:Grappig dat je dat zegt, herkenbaar ook en ik hoor meer instructeurs/gedragsdeskundige zeggen. Doordat het je vak is zie je zo veel meer waardoor het ongecompliceerde waarmee een ongeschoolde hondeneigenaar aan zijn hond begint, toch wel ontbreekt denk ikM@scha schreef:Ik ben aan mijn derde hond bezig. Nummer 1 en 2 waren staffords én ik ben meervoudig gediplomeerd kynologisch instructeur.

-
Laura84
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
- Contacteer:
Moet je eens zien hoe hard je gaatM@scha schreef:Inderdaad. Ik denk dat samantha voordat Willem er was regelmatig om mij gegniffeld heeft. Zo onzeker, zoveel vragen. Twijfel over hoe iets te benaderen omdat ik dacht aan alle mogelijke gevolgen die dat kon hebben en wat ik eigenlijk als doel had. Nu heb ik al meer van we zien wel. Het kind is zindelijk, kan alleen blijven, loslopen en gaat uit zichzelf zitten bij de stoeprand. Oh en het apporteert ! Én het is pas 12 weken dus het zal wel goed zijnLaura84 schreef:Grappig dat je dat zegt, herkenbaar ook en ik hoor meer instructeurs/gedragsdeskundige zeggen. Doordat het je vak is zie je zo veel meer waardoor het ongecompliceerde waarmee een ongeschoolde hondeneigenaar aan zijn hond begint, toch wel ontbreekt denk ikM@scha schreef:Ik ben aan mijn derde hond bezig. Nummer 1 en 2 waren staffords én ik ben meervoudig gediplomeerd kynologisch instructeur.
Voor mij heeft het geholpen om mezelf tegenover mijn honden maar als hondenbaas te zien en dat het okey is om fouten te maken. Dat instructeur zijn dat doe ik wel op de hondenschool
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka

- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Ik doe maar wat op gevoel en instinct en ik ben van mezelf aardig rustig, consequent en geduldig. Wel vind ik het een sport om als ik tegen iets aanloop, uit te vogelen hoe ik dat om kan buigen zonder mezelf en de betreffende hond tekort te doen of druk uit te oefenen. Mijn eerste hond stamde ook uit het internetloze tijdperk 

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Mijn eerste honden stammen uit het internet loze tijdperk.
Bij mijn eerste pup had ik een paar dingen niet direct in de gaten, waardoor hij zijn zin nogal eens doordreef op een onhebbelijke manier.
Na die eerste 6 maanden met de pup ben ik op een - toen nog niet erg progressieve - G&G training terecht gekomen.
Daar was ik na één les instinctief al redelijk dwars en dus lastig voor de trainster die voor de groep stond
(De trainingen gingen toen wat anders dan tegenwoordig bij de meeste hondenscholen)
Ik werd na 10 lessen bij een groepje moeilijke honden geplaatst met mijn teckel en daar heb ik een stoomcursus gedragsleer gekregen.
Vanaf dat moment wist ik ook waarom ik op bepaalde momenten dwars lag en ik heb verder toen ook maar mijn eigen gevoel gevolgd.
Soms heb ik last van "teveel weten" zoals M@scha dat uitdrukt.
Vooral toen ik ook ging lesgeven.
Maar ik heb door die trainingen met mijn honden wel zelf een bepaalde manier van reageren ontwikkeld waardoor ik mijn honden behoorlijk goed kan opvoeden.
Bij veel dingen merk ik dat ik nu nauwelijks hoef na te denken en daardoor nogal direct reageer op mijn honden en dat werkt hier.
"Verrassingen" waar mijn honden me soms voor plaatsen puzzel ik uit omdat ik dat leuk vind.
Kijken of ik een oplossing kan verzinnen.
Fouten zal ik blijven maken.
Denk dat iedereen wel fouten maakt, zelfs de allerbeste trainers overkomt dat.
Als je je maar realiseert dat je een fout maakt is dat geen ramp.
edit:
Velen schrijven hier dat ze "maar wat doen"
Of dat zo is kan ik niet beoordelen.
Van mezelf kan ik in ieder geval niet zeggen dat ik "maar wat doe"
Er zit zeker een bepaald beleid achter, maar dan vooral ten aanzien van bepaalde werkzaamheden die ik mijn honden wil laten verrichten.
En ook een basisgehoorzaamheid zoals die vaak door cursisten op een puppytraining worden benoemd ................""hij hoeft niks, als hij maar komt als ik hem roep".
Bij mijn eerste pup had ik een paar dingen niet direct in de gaten, waardoor hij zijn zin nogal eens doordreef op een onhebbelijke manier.
Na die eerste 6 maanden met de pup ben ik op een - toen nog niet erg progressieve - G&G training terecht gekomen.
Daar was ik na één les instinctief al redelijk dwars en dus lastig voor de trainster die voor de groep stond
(De trainingen gingen toen wat anders dan tegenwoordig bij de meeste hondenscholen)
Ik werd na 10 lessen bij een groepje moeilijke honden geplaatst met mijn teckel en daar heb ik een stoomcursus gedragsleer gekregen.
Vanaf dat moment wist ik ook waarom ik op bepaalde momenten dwars lag en ik heb verder toen ook maar mijn eigen gevoel gevolgd.
Soms heb ik last van "teveel weten" zoals M@scha dat uitdrukt.
Vooral toen ik ook ging lesgeven.
Maar ik heb door die trainingen met mijn honden wel zelf een bepaalde manier van reageren ontwikkeld waardoor ik mijn honden behoorlijk goed kan opvoeden.
Bij veel dingen merk ik dat ik nu nauwelijks hoef na te denken en daardoor nogal direct reageer op mijn honden en dat werkt hier.
"Verrassingen" waar mijn honden me soms voor plaatsen puzzel ik uit omdat ik dat leuk vind.
Kijken of ik een oplossing kan verzinnen.
Fouten zal ik blijven maken.
Denk dat iedereen wel fouten maakt, zelfs de allerbeste trainers overkomt dat.
Als je je maar realiseert dat je een fout maakt is dat geen ramp.
edit:
Velen schrijven hier dat ze "maar wat doen"
Of dat zo is kan ik niet beoordelen.
Van mezelf kan ik in ieder geval niet zeggen dat ik "maar wat doe"
Er zit zeker een bepaald beleid achter, maar dan vooral ten aanzien van bepaalde werkzaamheden die ik mijn honden wil laten verrichten.
En ook een basisgehoorzaamheid zoals die vaak door cursisten op een puppytraining worden benoemd ................""hij hoeft niks, als hij maar komt als ik hem roep".
Laatst gewijzigd door ranetje op 04 nov 2016 14:37, 1 keer totaal gewijzigd.
- mijke
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): krakershondje
Tsja het is een combinatie denk ik. Ik ben zeker geen expert en er zijn op dit forum zeker veel mensen die er beter in zijn dan ik, maar ik denk dat ik honden wel redelijk goed kan lezen en dat is volgens mij hoe dan ook het belangrijkste. Verder heb ik wel gevoel voor opvoeding maar dat is natuurlijk ook voor een deel kennis opdoen. Ik verdiep me er in omdat ik het leuk vind en ik vind het leuk omdat ik er gevoel voor heb. Dat gaat volgens mij hand in hand.
-
Tamaartje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terrier
Mijn man en ik zijn zeker geen natuurtalenten in het opvoeden van de hond. Koda is onze eerste hond. Helaas hebben we links en rechts wat steekjes laten vallen.
Het is absoluut een schat, maar door onze naïviteit een met een handleiding.
Het forum ontdekte ik pas later.
Het is absoluut een schat, maar door onze naïviteit een met een handleiding.
Het forum ontdekte ik pas later.
-
Manuma
- Zeer actief
Eens met Cleva, al werkte dat met mijn zelfstandige jager vooral in huis. Hij is in huis altijd braaf geweest en ook aan de riem. Buiten moest ik leren samenwerken in plaats van commanderen en daar heb ik toch even hulp bij nodig gehad. Ik heb nu een hond die ook los van de lijn het leuk vindt naar me te luisteren en daarom in de buurt blijft en veel voor me doet. Omdat ik inzicht heb gekregen mede dankzij het forum en niet meer bang en onzeker ben met hem buiten dankzij mijn hondenschool.
- Donkere Dame
- Actief
Of ik kwaliteiten heb?
Geen idee..... Ben een echte newbee
Heb nu net 4,5 een hond, ze is hier binnen gekomen als 8 weken oude pup.
Gelukkig een makkelijk ras ( ze is een tervuurtje, LOL )
Geen idee..... Ben een echte newbee
Heb nu net 4,5 een hond, ze is hier binnen gekomen als 8 weken oude pup.
Gelukkig een makkelijk ras ( ze is een tervuurtje, LOL )
- Miranda
- Erelid
- Mijn ras(sen): Zwitserse Witte Herder
Tervuerense herder - Aantal honden: 2
Ik doe maar wat, op gevoel. Al meer dan dertig jaar. Het resultaat valt altijd mee, dus ja, ik denk wel dat 'het' van nature in me zit. Wat 'het' dan is, dat kan ik je zo niet zeggen.
And few will ever climb
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far
the great world-tree from which we've grown
But those who seek will find
the rhythm that vibrates high and far