Hi Ineke

Alles goed? Keer een wedstrijd meekijken is ook zeker leuk om te doen Skye als het een keer uitkomt, oh en gefeliceertt natuurlijk Skye.
@Skye, apport aanleren zoals jij nu gestart bent bij Brigitte is een fijne manier inderdaad. Maar zoals met Brianne heb ik het vastpakken nooit hoeven aanleren, dat zat er van nature al in en hoefde ik alleen maar aan te moedigen, dan ga je via een iets andere pad de volledig oefening oppakken. Cody, vorige hond waar ik mee trainde apporteerde totaal niet van nature dus die is het volledig aangeleerd via de clicker zoals jij nu ook bezig bent, starten bij een touch en opbouwen tot vastpakken. Kirra heb ik wel ongeveer zo het vastpakken van iets aangepakt maar dat riep best veel spanning op bij haar, dus daar ben ik ook heel veel spelapport mee gaan doen belonen voor oppakken dat uitbouwen tot terug komen brengen i.c.m. met een handtouch. Dat ook veel met de bal en andere voorwerpen en dan weer terug naar het blok. En nu dat goed gaat gaat het rustig vasthouden van het apport ook steeds beter. De volledige apporteeroefening knip ik ook altijd in stukjes, steady wachten, ophalen, terugbrengen, vasthouden en dan de present. Elke stukje kan je trainen met losse oefeningen, daarna plak je ze aan elkaar, of als alles goed gaat op één onderdeel na pak je die er los weer uit. Bij obedience gaat het echt over de details.
Nova klinkt best wel een beetje als Kirra zoals ze reageert haha. Alles proberen wat je kan bedenken als je even vastloopt, bij haar is dat meestal een teken dat ik dan op dat moment niet duidelijk genoeg ben of mijn stappen te groot zijn. Wat je al met haar doet is toch super, goede basis is het belangrijkste hoor de rest komt vanzelf, ze is ook nog hartstikke jong toch? Zal haar niet uitmaken of je met een apport bezig bent of met om een pion sturen, als ze er maar lol in heeft
Dan moeten we gewoon een keer afspreken

Probeer zo af en toe wel eens met mensen af te spreken als het uitkomt, niet geregeld of zo maar gewoon voor de fun, heb zelf inderdaad ook een hoop zooi staan hier, heel herkenbaar

. En ik heb voldoende ruimte aan huis om te trainen dus ik kan het ook kwijt wat niet helpt haha. Maar ergens een openbaar veld waar de auto naast kan voor de honden werkt ook prima. We moeten nu alleen 's-avond nog licht hebben. Ik zal je anders wel even een PB sturen met mijn gegevens. Kunnen we even kijken.