Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hond samen met kat in een ruimte?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

SamoyedSnow
nieuw lid

Hond samen met kat in een ruimte?

Ongelezen bericht door SamoyedSnow »

Hi allemaal!

Ik ben nieuw hier en heb op dit moment geen hond. Ik wil samen met mijn vriend over 2 jaar een hondje kopen (eerst alles op orde hebben).
Nu had ik een vraag en hoop ik dat er mensen zijn die hun ervaring willen delen.

We hebben een vrij ruime woonkamer/keuken (L-vorm) met een heel hoog plafond omdat we nog een bovenverdieping hebben waar van uit je naar beneden kunt kijken. De bovenverdieping zit dus als het ware boven de slaapkamers (bovenverdieping is kantoor) en je kunt vanaf daar naar de woonkamer kijken.

Nu dachten we er aan om de bovenverdieping hondvrij te houden. Niet vanwege haren ofzo maar zodat onze binnenpoes boven kan als ie dat wilt en ze dus niet altijd op elkaar zitten. En ook zodat de kattenbak en eten en drinken boven kan. En ook zodat de hond de trap niet opgaat zonder dat we er bij zijn (het is een open trap).

Ik dacht dus aan een traphekje tegen die tijd waar de poes dan wel doorheen kan maar de hond niet. De hond zou wel de eerste maanden van zijn leven in de bench gaan (alleen als ie alleen is natuurlijk) maar we hopen dat als ie wat ouder is hij gewoon los kan en de bench open kan blijven.

Hoe doen jullie dit? Vinden jullie dit onzin en houden jullie hond en poes gewoon bij elkaar? Gaat de poes de hond niet pesten in de bench :engel:
Hij zal niet vaak alleen zijn, de bedoeling is dat ik minder ga werken en de andere dagen gaat hij met mijn vriend mee op pad.

Ben benieuwd naar jullie ervaring en tips! :pop:
Barkley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spinone Italiano
Aantal honden: 1

Re: Hond samen met kat in een ruimte?

Ongelezen bericht door Barkley »

Ik had twee katten toen we een pup kregen. Ik heb maar 1 verdieping in mijn huis (flat) en wij hebben bewust plekken voor de katten gemaakt. Hogere plekken, traphekjes naar de keuken waar alleen zij door konden enzovoorts.

Het boterde vervolgens absoluut niet tussen 1 kat en de pup dus ik ben blij dat ze die ruimte hadden. Nu, 8 maanden later, tolereert ze hem en krijgt hij sporadisch kopjes
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

Nanna schreef:Als je een hond als pup neemt heb je dik kans dat ie gewoon de poes als gegeven noteert en er niet naar omkijkt.
Dit dus. Onze kat had vooral de smoor in. Dus zat hij een halve week boven toen de eerste pup kwam. Na die halve week beneden gehaald en op de bank gezet waar de pup niet kwam/mocht komen.
Uiteindelijk was de kat de hond de baas en liep gezellig het laatste rondje mee.
Afbeelding
Joey.K
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Joey.K »

1.5 hond en 3 katten. De pups leren als ze te opdringerig blijven dat katten scherp zijn. Nu moet ik zeggen dat de halve hond (chihuahua) nooit de katten heeft gepest hij had wel de nare gewoonte bij ze te gaan liggen en hun snorharen af te bijten :s de poezen accepteerden dat van de katers kreeg hij een poffer op zn kop. De schotse herder is iets vervelender en die krijgt regelmatig een oplawaai van de kat
Daisy@
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herders
Aantal honden: 3
Locatie: Dreischor Baasje van Indy en een klein beetje van Mike en Remy

Ongelezen bericht door Daisy@ »

Hier 2 katten in huis en later kwam Indy van buiten naar binnen wonen. Dus alles volwassen en elkaar alleen door de kattenren gezien en elkaar niet geweldig vinden.
Maar goed, het liep zo dat Indy naar binnen moest.

Het heeft even wat voeten in de aarde gehad, maar kater en Indy zijn dikke vrienden. Poes en Indy hebben een gedoogbeleid. Maar poes gaat niet opzij en Indy heeft geleerd dat nagels scherp zijn.
Dus die twee gaat ook meestal gewoon lekker.

Als ik een half uurtje weg ga dan laat ik alles bij elkaar soms. Zijn we langer weg dan zitten de katten boven met een deur dicht.

s'Nachts ligt vaak heel het spul op bed naast elkaar te slapen, niets aan de hand.
Poes is duidelijk, ze wil geen hond bij haar snuffelen. En dat laat ze merken, wat Indy accepteert en ontzag heeft voor de nagels.

Ik zou het zo weer doen om kat en hond bij elkaar te zetten. Ik vind het best een leuke combi.
Ik heb geleerd ook er niet teveel aandacht aan te geven. Laat ze het soms ook zelf maar uitzoeken. Mits er natuurlijk niet gejaagd wordt hé, want dat wil je niet.
Yara
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Yara »

Hier zitten de honden en de kat ook bij elkaar. De kat was er al toen de jongste honden geboren werden, die weten dus niet beter. Maar we hadden nog een kat, zusje van deze, maar die was heel bang voor de honden. Die vloog alle kanten op en leefde zo'n beetje bovenop de kast en zat vol stress. Die woont nu al enige jaren bij mijn moeder en dat gaat super. De kat die we nog hebben is een heel kleintje, weegt nog geen 2 kilo maar die is nergens bang voor. Gaat ook gewoon bovenop de honden slapen. Famke en Yara vinden dat wel best. Zorro moet haar niet die word boos op haar. Dat weet ze dus die gaat ze wel uit de weg. Als wij kort van huis gaan blijft alles samen. Maar als we langere tijd weg gaan gaat de kat naar boven. Daar is eten en een mandje en een kattenbak. S'nachts ligt alles wel bij elkaar.

Toen we Yara kochten kon ze niet bij katten. Die wilde ze echt grijpen en doodmaken. Maar die hebben we de eerste tijd aan de slipketting in huis gehad en elke keer gecorrigeerd als ze wilde happen. Na een tijdje was het helemaal over en nu ligt de kat dus gewoon bovenop haar te slapen. Meestal gaat het wel gewoon goed. Zeker als je een pup neemt. Dan weet hij vanaf dag 1 niet beter dan dat er een kat is. Dus ik zou daar geen problemen mee verwachten. Maar de bovenruimte vrij houden is natuurlijk prima. Ik wil die van ons ook niet boven hebben.
Afbeelding
SamoyedSnow
nieuw lid

Super bedankt allemaal! Dan zou de enige reden voor een traphekje zijn zodat de hond niet bij de kattenbak en het voer kan. En zodat hij niet zonder toezicht de trap op en af gaat. Bedankt voor het advies! De poes is honden nog niet super erg gewend maar er kwam eens een rustige hond op bezoek en toen was hij supersociaal. De hond liep weg omdat hij de poes maar gek vond met zijn gesnuffel :D dus ik denk dat dat wel goed gaat komen.
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Hier zo,n halve hond en twee katten. Gaat prima samen.
Snachts slapen de katten ergens anders in huis ivm sloop gedrag van een kat.
Maar dat apart snachts is pas sinds enkele maanden. Ze zitten al 5 jaar probleemloos bij elkaar.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Mij lijkt het niet zo nodig. Onze katten en hond hebben allen toegang tot dezelfde ruimtes en er wordt over en weer niet gepest, dat gaat prima samen. Alleen de kattenbak kan nodig zijn om die ergens neer te zetten waar de hond er niet bij kan, omdat sommige honden graag kattenpoep eten. Maar dat is dan ook alles. De ervaring leert verder dat honden meestal daar zijn waar jji zelf bent. Katten hebben dat ook vaak, maar als ze daar geen zin in hebben gaan ze net zo lief in een andere kamer zitten. De hond zal als jij beneden bent uit zichzelf dus al niet zo snel naar boven gaan.

Als de katten geen honden gewend zijn is het trouwens wél handig om plekjes te maken waar ze zich veilig achten. Ik zou dit alleen niet zo zeer zoeken in een verdieping voor henzelf, maar meer in her en der een hoge krabpaal of een kussentje bovenop een kast dat ze in elke kamer hoog kunnen zitten.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Hier zeven honden en vijf katten.
De roedel is net weer redelijk stabiel na de verhuizing/samenvoeging van vier en drie honden, nu gaan de katten één voor één over.
Twee van de huskies zijn niet echt katten gewend, maar ook dat komt wel goed.
Ze mogen er gewoon niets mee :19: De katten zijn van mij en daar mee klaar.
Een van mijn honden is buiten een kattenkiller, maar ook die heeft er geen enkel probleem mee zodra ze een nieuwe kat als huisgenoot ziet.
Ik had al een hoop katten toen zij er als pup van 13 weken bij kwam. De krabpaal slopen vond ze veel interessanter dan die chagrijnen :mrgreen:
De kattenkamer wordt gedeeld met Niko. Die is te in zichzelf gekeerd om normaal in de roedel te functioneren en daar vindt hij het en lekker rustig, en hij stelt het gezelschap van de katten wel erg op prijs.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Hier zit ook alles gewoon bij elkaar, ook als ik er niet ben. Ik heb wel veel hoge plekjes waar de katten zich terug kunnen trekken, maar vaak liggen ze ook met z'n allen op de bank.
Mila is met katten opgegroeid, maar de rest pas op latere leeftijd hier gekomen en waren allemaal geen katten gewend. De katten horen er gewoon bij. Ook als ik opvangkatten heb, lopen die er tussendoor (wel laat ik ze eerst een paar dagen aan elkaar wennen met de katten in een bench).
Katten buiten is een geheel ander verhaal, maar alle katten die ik hier naar binnen haal, zijn oké.
SamoyedSnow
nieuw lid

Ik ga dan wel een traphekje plaatsen maar dan voor alle andere redenen. Onze poes sloopt gelukkig niet superveel als ik zo afentoe eens andere verhalen lees haha. Het is eigenlijk net een hond en wilt altijd bij je zijn/liggen volgt ons door het hele huis. Komt ook in de badkamer liggen als we gaan douchen en zelfs als we gaan klussen (zoals boren bijvoorbeeld) komt hij er bij zitten kijken haha. Moet allemaal wel goed komen dan, thanks allemaal!
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Onze andere kat sloopt ook niks, en we hadden thuis altijd katten die nooit iets molde, maar dit is een geval apart.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Ik had al 2 katten toen Va nGils kwam,( de katten waren 2 oldies gewent) die moest even leren dat hij er af moest blijven, was een beetje een terror pup, en nog wil hij af en toe even zijn wet laten gelden, maar kwaad doet hij ze niet, en Sneeuw kwam uit Hongarije als reddingshondje en die heeft t gewoon genoteerd o, dat leeft hier prima, klaar :wink: .... poezen en honden blijven ook samen als we eens per ongeluk eens tegelijk weg zijn met zijn allen, maar dat is zelden
dre
Zeer actief

Ongelezen bericht door dre »

Ik heb haakjes op de deuren, die kunnen zover open dat de katten erdoor kunnen, maar de honden niet (anders hoef ik de kattenbak ook nooit meer schoon te maken).

Mijn honden zijn beide herplaatsers (2 jaar en 6 jaar toen ze kwamen). Die van 6 heeft er nooit naar gekeken, die van 2 is een fanatiek jager en daar heb ik de eerste dagen heel erg opgezeten dat ze niet eens naar de katten mocht kijken. Met een paar weken was dat ook vertrouwd genoeg om ze alleen te laten (katten hebben veel mogelijkheden om weg te komen).

Mijn opvangers mogen pas los bij de katten als ik ze compleet durf te vertrouwen dat ze er niet achteraan gaan, maar ook dat is altijd goed gegaan.
Er zijn genoeg plekken waar de katten kunnen wegkomen van de honden, maar dat is niet (meer) nodig.

Nu heb ik ook wel katten die over het algemeen niet wegrennen voor honden en ze gerust een mep verkopen als het ze niet zint, dat scheelt ook wel :wink:
Afbeelding
Plakvis
Zeer actief

Ongelezen bericht door Plakvis »

Als je kat nu al nieuwsgierig komt snuffelen wanneer er een vreemde hond in huis is, komt dat wel goed. Hoe oud is je kat? Willen jullie een pup of een herplaatser?
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Border Collie Kay heeft als pup nooit problemen veroorzaakt met Query de poes van toen al 1,5 jaar. Toen Kay ook niet meer in de bench ging heb ik nooit aan getwijfeld of zij in 1 ruimte konden. Toen er later een tweede kat bij kwam bleek Kay deze kitten niet zo leuk te vinden en zijn we wel voorzichtig geweest. Pas toen hond Norah kwam is er echt een scheiding geweest, maar Norah laat ik niet alleen zijn met welk ander dier dan ook. Ook niet met haar soortgenoot. Norah zit afgesloten in de keuken door middel van een traphekje.

Kay heb ik ook niet weg hoeven houden bij de kattenbakken. Mijn katten hebben niet de onzin van de hele dag eten, maar net als de honden 2 keer per dag een maaltijd. Dus dat probleem had ik sowieso al niet. Kay en Query konden van hetzelfde bord eten. Redband peste meteen iedereen dus die hield ik apart met eten en Norah vervolgens ook. Norah wil nog wel eens in een kattenbak kijken, maar gelukkig doen die van mij het eigenlijk niet zo vaak binnen.

Kay wilde vanaf pup al niks met trappen en heb ik nooit van de trap hoeven weg te houden door middel van een hekje. Norah moest dat weer wel. Tja je kan nog zo veel bedenken. Bekijk tegen die tijd maar hoe het gaat joh? Ik heb honden die het uiterste van het elkaar zijn..... en toch van hetzelfde ras.
Afbeelding
Zellythia
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door Zellythia »

Orion is nu veertien weekjes en leeft samen met mijn drie katten. De oudste twee negeren hem eigenlijk volledig, liggen op de vensterbank/bank/bureau etc. Alles waar hij niet bij kan. De derde kat is echt doodsbang voor Orion, maar langzaam aan gaat dit ook steeds beter. Ik heb een Feliway stekker en ik zweer erbij. De katten zijn relaxter en laten Orion met rust. Zorg ervoor dat de katten voldoende plekjes hebben waar de hond niet bij kan, maar dat de hond ook plekjes heeft waar de katten niet mogen komen. Zo is de mand van Orion echt verboden gebied voor ze, en hier houden ze zich aan. (ik ben eigenlijk altijd thuis dat maakt dit makkelijker :D )
Leuke persoonlijke cadeau's: https://www.etsy.com/shop/SquidIncFigurines
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Hier was de hond eerst, de kat is er sinds een klein half jaartje.
Ik woon in een woning met één woonlaag.
Als we thuis zijn gaat alles gewoon samen, ze zijn heel leuk samen en liggen veelal te slapen in de hondenmand.
Als we weg gaan of tijdens de nacht ligt de hond op de slaapkamer. Ze heeft dit ooit zelf uitgekozen als slaapplek en als ze eenmaal moe is aan het eind van de dag, dan heeft ze niet zoveel behoefte aan druk gedoe. De kat denkt daar natuurlijk anders over als nachtdier. :mrgreen: Meestal hangt hij dan buiten ergens rond en in de loop van de ochtend gaat hij in de woonkamer slapen.
Een traphekje lijkt me een prima idee zolang de kat de hond niet lastig valt.
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Ik kreeg een volwassen hond die een beetje katten in en om het huis gewend was bij 2 katten die toen 4 jaar waren en geen honden gewend waren. Na een korte gewenning ging dat eigenlijk prima en de katten konden vrij door het huis en waren ook wel buiten. Later nog een hond erbij die ook wel werd geaccepteerd. De pup die ik later kreeg werd op zijn plek gezet door de katten en inmiddels zijn de kat en die hond wel maatjes geworden. Hier hoef ik dus niet moeilijk te doen met de katten en de honden en gaat het redelijk in harmonie, ze weten ondertussen wat ze aan elkaar hebben.
1 hond is wat afstandelijk naar de kat toe (heb er inmiddels nog maar 1 in huis) maar de hond die als pup hier kwam heeft eigenlijk de kattentaal geleerd. De kat andersom snapt de hondentaal van de andere hond daarentegen weer prima :engel:
En daar ben ik blij om want toen ik dat opmerkte (als Jol met een bot ligt moeten de andere hond of de kat niet te dicht in de buurt komen :hmmm: ) was ik ook weer gerustgesteld dat ze elkaar niet naar het leven zouden gaan staan.
Hier loopt dus alles vrij rond zonder beperkingen.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

blondie schreef:Ik kreeg een volwassen hond die een beetje katten in en om het huis gewend was bij 2 katten die toen 4 jaar waren en geen honden gewend waren. Na een korte gewenning ging dat eigenlijk prima en de katten konden vrij door het huis en waren ook wel buiten. Later nog een hond erbij die ook wel werd geaccepteerd. De pup die ik later kreeg werd op zijn plek gezet door de katten en inmiddels zijn de kat en die hond wel maatjes geworden. Hier hoef ik dus niet moeilijk te doen met de katten en de honden en gaat het redelijk in harmonie, ze weten ondertussen wat ze aan elkaar hebben.
1 hond is wat afstandelijk naar de kat toe (heb er inmiddels nog maar 1 in huis) maar de hond die als pup hier kwam heeft eigenlijk de kattentaal geleerd. De kat andersom snapt de hondentaal van de andere hond daarentegen weer prima :engel:
En daar ben ik blij om want toen ik dat opmerkte (als Jol met een bot ligt moeten de andere hond of de kat niet te dicht in de buurt komen :hmmm: ) was ik ook weer gerustgesteld dat ze elkaar niet naar het leven zouden gaan staan.
Hier loopt dus alles vrij rond zonder beperkingen.
Herkenbaar, dat laatste: hier weten de katten ook exact bij welke hond ze wat wel en niet kunnen doen. Natuurlijk houd ik ook altijd wel een oogje in het zeil, zeker als de honden iets te kluiven hebben, maar daar blijven de katten dan echt wel netjes uit de buurt. Een keer kijken wat er in de voerbak van Amoz of Taartje zit durven ze wel, maar bij Mila en Amy doen ze dat echt niet, terwijl er toch nog nooit iets op dat gebied is voorgevallen. Andersom weten de honden ook dat Bono een watje is en Lola een pittige dame die wel eens tikken uit kan delen, dus daar houden ze in de omgang ook rekening mee.
De katten voelen ook heel goed aan of een hond te vertrouwen is met katten. Als ze meteen komen neuzen als een vreemde hond binnenkomt, weet ik genoeg. In het andere geval gaan ze op de kast zitten. :lol1:
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Ik had Gil als pup, die kan nog steeds af en toe treiteren, naar de katten, Sneeuw (puli) volwassen nam het aan als gegevven, nooir problemen geweest, Zuri sinds zaterdag in Nederland, ik wist dat ze met katten kon en dat is ook zo....... ze maakt er gewoon niets van, mijn 2 katten zijn opgerpoid met 2 Oldies dus die waren al redelijk wat gewent, nu de 3 honden en 2 katten, straks na deze week 2 om 2 en eigenlijk alleen Van Gils echt moeten drillen als (terror) pup :engel:
blondie
Zeer actief

DeDiana schreef: De katten voelen ook heel goed aan of een hond te vertrouwen is met katten. Als ze meteen komen neuzen als een vreemde hond binnenkomt, weet ik genoeg. In het andere geval gaan ze op de kast zitten. :lol1:
Mijn andere kat woont niet meer hier, maar daar zie (en hoor) ik ook dat bepaalde honden hem de pis niet lauw maken :mrgreen: die kat die hier nog wel is kijkt wel tien keer uit met vreemde honden, maar met Aki is hij goed vertrouwt en daar ligt hij bij, ze verzorgen elkaar, en loopt letterlijk over hem heen.
Bij Jol haalt hij dat niet in zijn hoofd, die twee gedogen elkaar. :engel:
Jits90
Zeer actief
Mijn ras(sen): Keeshond

Ongelezen bericht door Jits90 »

Nanna schreef:Als je een hond als pup neemt heb je dik kans dat ie gewoon de poes als gegeven noteert en er niet naar omkijkt.
Mits je geen overenergieke klierballen hebt, zoals ik :mann:

Hier liepen er al 3 katten rond, voordat Damy ook maar was geboren. Pupje erbij en in het begin ging dat goed. Tot pup-Damy besloot dat er achteraan rennen leuk was (want 2 van de 3 katten rennen dan weg :piew: ). Na een tijdje kwam daar wat geblaf bij (dan rennen de katten sneller). En toen Noa erbij kwam, was het 2 vs 2 :engel:
De honden weten perfect wat ik bedoel met gerust laten, maar ze krijgen het nog regelmatig in de bol even te klierballen. Zeker buiten is het fijn er achteraan rennen..
Weerhoud ons dat ervan om de boel bij elkaar te laten zonder toezicht? Nee, zeker niet. 'S nachts ligt alles op 1 oor, dan is er pais en vree in huize Jits. En overdag ligt dat ook grotendeels te maffen, dus is er geen vuiltje aan de lucht. Bij nood kunnen de katten overal op klimmen waar de kleine woefjes no way bij kunnen.

Belangrijkste is de hond leren dat hij de trap niet op mag. Verder kan katlief prima voor zichzelf zorgen hoor. Damy zal no way de trap op klimmen thuis, ookal staat iedereen hem boven met biefstuk aan te moedigen (incl Noa). Die heeft het als pup goed in de oren geknoopt dat de trap een no go is. Buiten is het geen probleem, dan wandelt hij er zo op en af.
blondie
Zeer actief

S@ndr@ schreef:Ik had Gil als pup, die kan nog steeds af en toe treiteren, naar de katten, Sneeuw (puli) volwassen nam het aan als gegevven, nooir problemen geweest, Zuri sinds zaterdag in Nederland, ik wist dat ze met katten kon en dat is ook zo....... ze maakt er gewoon niets van, mijn 2 katten zijn opgerpoid met 2 Oldies dus die waren al redelijk wat gewent, nu de 3 honden en 2 katten, straks na deze week 2 om 2 en eigenlijk alleen Van Gils echt moeten drillen als (terror) pup :engel:
Sorry krijg een herinnering ook binnen toen Bluf haar intrede deed.
Zij was opgegroeid met een kitten volgens mij, en die kat waar ze mee opgegroeid was, was enorm gewend aan honden en die speelden ook allemaal met elkaar. Die kat ook met vreemde honden trouwens, want met Finn daar op visite heb ik vreselijk gelachen om dat beest en Finn vond het maar raar, maar ging uiteindelijk dan ook maar in op het speelse gedrag van die kat (die dus weer meer hondse gedragingen had zoals speelbuigingen maken :o )
Toen Bluf bij de twee katten bij mij thuis kwam wilde ze op de oude voet verder, maar mijn katten waren dat totaal niet gewend :gvd: :scratch:
Is uiteindelijk goed gekomen :mrgreen:
Bij Aki zie ik heel sterk dat de volwassen katten hem veel hebben bijgebracht. Als nu de kat uithaalt zonder reden, haalt hij op een kattenmanier terug uit, ook met zijn poot. Zo kreeg Joe laatst ineens een grote voorpoot op zijn harses toen hij zomaar uithaalde naar Aki in het voorbij gaan.. het zag er niet uit :LOL:
Lanavandevledders
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler

Ongelezen bericht door Lanavandevledders »

hier heb ik het op zijn beloop gelaten, maar dat is geen in huis situatie.

katten waren er al, die leven in de schuren en kunnen alle kanten op,
zijn altijd honden gewend,
onze pup kwam, die wel in huis woont en ontdekte al gauw de regels van een hond/katten leven.
en dat katten scherpe nagels hebben als je ze plaagt.

als de katten eten val je ze niet lastig, blijven ze zitten loop je er met een boog om toe.
voor de rest het erf is groot genoeg om bij elkaar uit de buurt te blijven.

vreemde katten worden trouwens wel verjaagd, dus dat verschil kent de hond heel goed.
DesireeB
Zeer actief
Mijn ras(sen): Old English Bulldog & Kruisingen
Contacteer:

Ongelezen bericht door DesireeB »

Toen wij net samen gingen wonen moesten er ook katten komen.. En een hond. Kat 1 van 4 maanden toen kat 2 kwam met zijn 8 weken. Kat 2 kwam op de zelfde dag als de hond. Hond was wel al katten gewend en kittens waren 3 dagen onder de indruk van de hele situatie maar daarna was het gewoon normaal.
Kat 3 is er bij gekomen toen deze zo'n 7 weken was. Die heb ik als zwerver van straat geplukt en de hond was inmiddels al 14 maar bemoeide zich wel degelijk tot de laatste dag met de opvoeding van de katten. Krabben aan dingen die niet mochten werd bestraft met een snauw(geen bijten maar een hoop kabaal)en zo is nr 3 dus ook aan de hond gewend.

Toen de hond overleden was hebben we Maylo genomen. Een OEB die toch wel even wat groter was als onze vorige hond. Hond was geen katten van huis uit gewend maar reageerde er buiten ook niet op. De katten zijn 2 weken diep onder de indruk geweest en daarna was alles goed en konden ze gewoon bij elkaar zonder moeite. Maylo zat de eerste tijd in de bench ivm slopen en later op de gang. Katten waren dus wel in de buurt en konden erbij maar ook weg als ze wilde. Niet dat het nodig was maar met Maylo was er geen andere optie.

Inmiddels hebben we nu Izzy en Droef waar de katten niet meer van blikken of blozen. Ze vinden het nu een normale zaak dat er ook een grote hond is en kleintjes hebben ze nooit eng gevonden. Droef zit momenteel in de bench nadat hij eerst los in huis liep en daarna op de gang als we er niet waren. Maar zijn ruimte hebben we dus ook moeten beperken ivm sloopgedrag. Zodra hij weer alleen los kan blijven lopen alle katten en honden weer door elkaar ook als we er niet zijn.

Hier nooit geen problemen gehad met de hond/kat combinatie.
Afbeelding
My heart will always wear the pawprints left by you.
Biothane
WashBar
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Bij Gaits fokker leven drie honden (plus regelmatig logeerhonden en uitlaathonden) en drie katten in een klein appartement. 1 deel van de kamer is afgezet en alleen toegankelijk voor de katten, verder kunnen de katten zowat de hele kamer door zonder de grond te raken en de kattenbakken staan buiten het bereik van de hondjes.
Ook Elco liet de katten daar al snel met rust. En Gait wist vanaf het begin al niet anders dan dat er katten waren. En ook dat de ene kat wel wilde spelen, de andere wel contact wilde maar niet spelen en nummer drie gewoon met rust gelaten moest worden.
Nog steeds merk ik als we katten op straat tegenkomen dat Gait geen enkel probleem heeft met inschatten wat voor kat het is en hoe hij zich het beste kan gedragen. Elco is altijd nieuwsgierig en in voor contact
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

tja ik had een hond toen kreeg ik een vriend met 2 katten die hier kwamen wonen van dag 1 geen probleem gehad.
Nog een pup erbij prima toen kat erbij prima.
Onder tussen nieuwe hond en 2 nieuwe poesen nooit geen probleem gehad alles loopt hier door elkaar ook als ik weg ben, er heeft zelfs heel lang een konijn ook tussen gelopen.
Wel heb ik de kattenbak op een tafel wand die blijft interessant voor de honden en wat flinke klimplekken wand hier is alles op 1 verdieping, ik denk dat we gewoon geluk hebben gehad, maar dat het meestal wel goed gaat met een pup
Afbeelding
Dreesje
Actief
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Dreesje »

Hier een kat en een hondje. Ze zijn heel gek op elkaar, maar toch zorg ik ervoor dat de kat altijd een rustige plek kan opzoeken waar de hond niet bij kan. Om twee redenen: de hond vindt het kattenvoer heerlijk (maar moet er altijd van kotsen) en de hond heeft veel meer energie dan de kat en wil dus altijd spelen. Onze kater is een enorme goeierd, en zal nooit van zich afbijten als het te wild gaat, en dus zorg ik ervoor dat hij altijd weg kan. Wij hebben een voorgeprogrammeerd kattenluikje, waar alleen de kat doorheen kan en de hond niet. Daarachter staan voer en kattenbak. In huis hebben we een hoge kattenton als rustige plek.
Havanezertje Zoey :I:
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”