Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Obsessief likken

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Sandra&co

Obsessief likken

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Ik ben wel benieuwd waar dit vandaan komt eigenlijk. Juno is een fervente huiglikker. Zo rond de avond als Sofi op de bank (of waar dan ook) ligt, komt meneer en duwt praktisch zijn hele kop in haar bek om haar achterste kiezen te poetsen (zonder overdrijving). Hij is zeker niet onderdanig naar haar, het is eerder zo dat hij bepaalt hoe en wat bij beide dames. Sofi'tje accepteert dit zonder morren en gaat ook niet weg, sterker nog, ze spert d'r bek nog wat wijder open. Na een tijdje kijkt ze wel wat benauwd en geeft wat kalmerende signalen af. Aangezien hij niet uit zichzelf stopt en vrij obsessief met slurp-geluiden in haar keel zit, kap ik het tegenwoordig vrij snel af. Naderhand zit hij dan nog wat ogenschijnlijk vergenoegd voor zich uit te kijken en z'n bek te likken :19:

Maar wat betekent dit gedrag? Ik dacht dat bek-likken toch een stukje onderdanigheid was. Maar dat is in dit geval niet. Sofi heeft niet net gegeten dus er zitten ook geen etensresten tussen de tanden. Bij Izzy flikt hij dit niet, het is altijd en alleen Sofi'tje. Het is iets van de afgelopen weken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Sandra&co

Re: Obsessief likken

Hij vindt zichzelf dan ook echt een ontiégelijk toffe peer :wink: "Chickie gescoord. En wat ga jíj daaraan doen?"
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mijke »

Mijn eerste gedachte is toch "hormonen"? Ik herken het wel een klein beetje. Shoosha (hond van mn moeder) wil Oor ook altjid obsessief likken. Liefst in dr foef maar als dat niet kan (heeft Oor maar zelden zin in, hoewel ze er heel soms goed voor gaat liggen) dan sopt hij haar oren uit als hji de kans krijgt. Dat achter in de bek likken doet ie niet maar ik denk dat als ie eenmaal ontdekt dat het kan hij dat wel net zo obsessief zou gaan proberen. Maar Oor zit meestal niet op Shoosha te wachten dus dan snauwt ze hem weg of ik verhinder het gedrag. Sinds Shoosha definitief gecastreerd is is dat gedrag godzijdank zienderogend afgenomen want het was op gegeven moment echt niet grappig meer zo obsessief als ie er mee was. Dus vandaar dat ik denk aan hormonen. Hij is een jong mannetje toch? Maargoed, wilde gok verder want dat achter in de bek likken heb ik eigenlijk nog nooit een hond bij een andere hond zien doen.
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Lily is ook een bekkenlikker, maar bij haar is het duidelijk onderdanigheid. Onbekende spannende honden die we tegen komen in het bos likt ze aan de zijkant van hun bek, met een onderdanige houding. Ze doet het ook bij alfil. Die doet dan wel vaak zijn bek open zodat ze erin likt zeg maar. Als hij er genoeg van heeft, geeft hij een grommetje en dan taait ze af.
Wat het bij juno is, geen idee. Misschien vindt hij het gewoon lekker.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
Sandra&co

@Mijke: Wie weet? Hij is echter echt niet geïnteresseerd in de mutsen van beide dames, dat zou ik dan wel denken, dat hij daar dan ook druk mee zou zijn? Hij loopt bijna tegen de 2 aan, maar is wel chemisch gecastreerd. Terwijl ik dit typ, krijg ik een idee. Je zou best gelijk kunnen hebben! Een chemische chip is een halfjaartje werkzaam dacht ik? Ik geloof dat dat toch al bijna een half jaar geleden zal zijn...wie weet worden deze hormonen nu niet meer onderdrukt :idea: Goed idee, thanks!
mijke
Zeer actief

Ja, zo'n chemische castratie werkt inderdaad een half jaar! Shoosha had het truowens ook alleen bij Oor. Hij is eerst ook hcemisch gecastreerd geweest en dat werkte wel redelijk goed maar toch heb ik het idee dat een "echte" castratie meer effect heeft bij hem op dit soort gedrag. Dus misschien is dat voor lange termijn bij hem ook een optie. Nouja aan de andere kant als dit alles is (bij Shoosha waren het nog wel meer problemen) dan valt het ook wel mee denk ik.
Sandra&co

Nee joh. Ik laat hem niet castreren voor zijn avondse bek-likfeestjes (noch zal ik die tip geven aan de volgende eigenaar, want hij is nog steeds tijdelijk). Hij is verder totaal niet opdringerig en houdt ook gewoon op als je het zegt :) Maar goed. Als het hormonen zijn...waarom dan de voorkant en niet de achterkant :denken:
mijke
Zeer actief

Ohh nee als dat likken alles is en niemand er last van heeft zou ik dat niet doen nee! Ja goeie vraag haha, ik heb geen idee. Dat vroeg ik me bij Shoosha's oorlikobsessie ook af. Maar het stopte wel na de castratie dus het zal toch wel hormonaal geweest zijn toch? Misschien hebben honden soms ook gewoon rare fetishes :LOL:
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”