Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Menukaart is veel te groot... ik kan niet kiezen...

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Engelke69
Vaste gebruiker
Aantal honden: 1

Menukaart is veel te groot... ik kan niet kiezen...

Ongelezen bericht door Engelke69 »

Vers vlees, droge korrels, graanvrij, met rijst, zonder rijst, bio, koudgeperst,....
Zoveel soorten en zoveel voor- als tegenstanders... :denken:

Toen Lemmy anderhalve maand geleden bij mij kwam had hij fel diarree. Na overgeschakeld te zijn op Carnilove is het heel stevig.
Heeft hij een gevoelige maag of kwam het door de stress en slecht eten in Spanje, dat weet ik (nog) niet.

Maar nu kom ik zoveel goedkopere en ook "speciale" voeding tegen dat ik niet meer weet wat goed is en wat niet...

De hondentherapeute had staaltjes Carnis bij.
Ingrediënten: Kippenmeel (min.29%), ontsloten mais, ontsloten rijst, ontsloten haver, oliën en vetten (min. 0,5% zalmolie), bietenpulp, johannesbroodmeel, runderpensmeel (min.2%), vitaminen en mineralen.
Mais, rijst, haver en veel meel? Is dat oké?

In vele andere graanvrije brokken (Smolke bv) zit aardappel. Is dat dan ook oké?

Wat is het voordeel van kvv (wat in belgie precies moeilijk te krijgen is) en brokken?
Of is het best een combinatie te geven? Want mij is altijd gezegd geweest dat brokken het best zijn voor hond en kat.
Laatst gewijzigd door Engelke69 op 03 mar 2017 07:42, 1 keer totaal gewijzigd.
#dontshopadopt
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Menukaart is veel te groot... ik kan niet kiezen...

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Hier krijgen de hondjes voornamelijk kvv, brokjes als beloning en af en toe een dagje barf. Als kvv lastig te krijgen is voor je en je zou wel rauw willen voeren, zou je barf kunnen geven. Lees je dan wel grondig in via barfplaats.nl.
Maar of je nu voor brok of rauw vlees kiest: goed voer is voer waar je hond het goed op doet. Sommige honden reageren slecht op de meeste soorten brok en doen het fantastisch op een rauw dieet, andere honden doen het juist weer slecht op rauw vlees en uitstekend op brok. Voor de tanden is knagen een must, maar granen geven juist weer extra plak. Kortom, het is uitproberen waar jouw hond het goed op doet: lekker in z'n vel, energiek, mooie vacht, goede ontlasting
~Suzanne~
Zeer actief

Re: Menukaart is veel te groot... ik kan niet kiezen...

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

Er zijn inderdaad 3 basis-smaken ;-)
Brok, kvv en barf (= zelf samenstellen rauwe voeding).

Brok is simpel. Van zak in bak. En klaar. Er is natuurlijk heel veel variatie. Gemiddeld genomen neig ik naar het idee dat goedkope merken (supermarkt-verkrijgbaarheid) beslist onder de maat scoren. Daar zit bijv. rijst, aardappel en andere vulstoffen in waarvan ik denk dat die niets toevoegen aan het dieet van een hond. Kies je voor brok? Helemaal prima, maar kies dan een kwalitatief goede brok met zo weinig mogelijk onnodige vullen en zoveel mogelijk vlees.

KVV is ook simpel, mits je kiest voor de complete versie. Er zijn ook "aanvullende voeders", daarvan moet je afwisselen (zowel tussen merken als de diverse smaken) om een gebalanceerd voer te geven. Daar moet je je dus even in verdiepen. Kies je een compleet voer dan is alsnog afwisseling vaak fijn (merken en smaken). Er is een verschil tussen kvv met echt bot als calciumbron en kvv met een calciumsupplement. Ik vind de kvv's met echt bot kwalitatief beter. Sommige kvv's zijn biologisch, sommige zijn gemaakt van vlees wat voor mensen is goedgekeurd (andere kvv dus met vlees wat voor dieren is goedgekeurd). Soms zit het in een rol, soms in een pak met 4 "hamburgers". Probeer het uit, kijk wat bij jou en bij de hond past.

Barf is het zelf samenstellen van rauw voer. Je moet voldoende diersoorten afwisselen. Bot/karkas alsmede spiervlees alsmede diverse orgaanvlees moet in bepaalde verhoudingen worden gegeven. Je MOET je erop inlezen. Het is geen hogere wiskunde maar zomaar wat in een bak doen is vragen om problemen. Je moet ook goed weten welke (delen van) botten wel en niet gegeven kunnen worden en hoe je het moet opbouwen.

En verder natuurlijk: het beste voer is het voer waar je hond het het beste op doet ;-) Kijk naar de ontlasting, dat is een goede graadmeter! Maar dat is niet alles-zaligmakend.

Suzanne
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”