Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Zichzelf wegcijferen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Judith
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels
Aantal honden: 2

Zichzelf wegcijferen

Ongelezen bericht door Judith »

Dana is een hond met 2 gezichten, ze kan ontzettend bijdehand zijn en lekker drakig zijn, lekker ruw spelen en blaffen als het niet mag :hmmm:

Maar daarintegen kan het ook een ontzettend bescheiden hondje, met name bij andere honden in de buurt.
Toen wij Dux nog hadden was Dux best wel aanwezig, wij hebben op een gegeven moment een GT in de hand genomen vanwege Dux zijn gedrag buiten. Maar deze GT wilde ook zien hoe het er thuis aan toe ging.
Een van de dingen die deze GT opviel was dat Dana zich zelf wegcijferde, ze liet zich aan de kant duwen. En als er iemand binnen kwam en Dux blokte haar dan liep ze naar haar mand. Ze laat zich aan de kant zetten en doet hier niets mee. Ook buiten doet ze dit, wordt ze aan de kant geduwd tijdens het lopen, prima dan gaat ze wel ergens achter aan sjokken.
Dux is in Januari herplaatst, Dana werd buiten bijdehand, ging slechter luisteren en werd weer ontzettend knuffeling. Ze wilde lekker bij mij knuffelen, lag lekker op de bank te slapen en sliep lekker bij mij op bed als ik 's avond alleen was.

Nu is Dino sinds 2 weken in huis en Dana gaat weer precies het zelfde gedrag vertonen als bij Dux. Dana ligt alleen nog maar in haar mand, want Dino ligt op de bank. Op het moment dat ik thuis kom en de honden staan bij mij en Dino blokt haar en ik wil haar dan alsnog aandacht geven dan loopt ze toch weg en gaat met haar knuffel in de mand liggen. Ze ligt nog maar een paar minuten bij mij in bed en gaat dan weer naar beneden. Dino ligt dan niet op bed, hij ligt op een kussen in de slaapkamer.
Terwijl in mijn ogen Dino niet het zelfde gedrag vertoont als dat Dux deed. Dino is veel rustiger, is niet zo opdringerig als dat Dux was. Maar hij kan wel af en toe Dana afblokken.

Het advies toentertijd van de GT was, geef Dana een eigen plek (dat was toen boven omdat Dux niet boven kwam). Zodat zij een eigen prive plekje heeft waar ze alleen aandacht krijgt.

Wat moet ik hiermee, moet ik zoals de GT zei haar individuele aandacht geven, of een speciaal plekje wat alleen voor haar is?
Of is het dramaqueen gedrag en is ze het aan het afdwingen?

Dana vindt overigens Dino helemaal het einde, ze zijn 4x dag aan het spelen samen, en dat is regelmatig op uitnodiging van Dana, dan staat ze met zo'n uitgestreken bek voor hem zo van kom je nog. Of dan duwt ze haar kont in zijn gezicht. :roll:
Er is 1 plek waar ze zich niet laat weg jagen en dat is haar mand. Op het moment dat Dino (en ook Dux toen) in de mand willen stappen waar zij inligt dan geeft ze een duidelijk grom en gaat ze er ook niet uit. Maar ze laat zich wel door Luna (de labrador van mijn schoonzusje) uit de mand jagen.
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Re: Zichzelf wegcijferen

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Elco laat zich ook zo gemakkelijk aan de kant zetten, maar raakt daar wel gestresst van. Die geven we bewust 1-op-1 aandacht, trekken we af en toe voor. We wijzen Gait nog weleens terug om Elco wat meer zekerheid te geven dat hij z'n eigen plekje heeft en ook mag opeisen. Nu met de AminoCalm merken we dat dat ook een stuk beter gaat, omdat de stress niet meer zo groot wordt bij Elco
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

Wij hebben dit gezien bij Hippo toen we een herplaatser erbij kregen. Een statige Dobermanndame die hem in huis en buiten constant blokte. Onze meestal vrolijke noot veranderde in een saaie hond die achter ons aan sjokte en thuis voornamelijk in zijn mand bleef liggen. Omdat de doberdame na 3 maanden nog steeds onze kat wilde vermoorden, Hippo compleet was veranderd en een kennis van mij haar heel graag wilde hebben, is zij herplaatst.
Hippo heeft met de mechels natuurlijk ook heel wat te verduren, maar daar heeft hij dan weer weinig 'last' van. Hij wordt ook wel geblokt, maar niet bij elke stap of beweging.
Ik stuur hier overigens ook in. Als ik de mechels te veel vind blokken, bijv met bal gooien, dan gaan ze af en gooi ik apart voor Hippo. En bij het begroeten geef ik de mechels niet de kans dat ze zich voordringen. Als Hippo hen te druk vindt en wil omdraaien, roep ik hem juist even bij me. Op die manier gaat het eigenlijk heel goed. Misschien heb je er wat aan?

Dus als je op de bank zit, juist Dino er wel eens afsturen en Dana bij je roepen. Dana regelmatig even bij je roepen en wat qualitytime geven.
Judith
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels

Ongelezen bericht door Judith »

Vanmorgen heb ik Dana als experiment op de bank gelegd. Ik ben om 7.30 naar mijn werk gegaan.
Mijn man kwam om 11.00 beneden en trof dit aan.
Ze blijft dus wel liggen als ik haar neer leg. Ze vindt het dus wel fijn

(Vooraan ligt Dino, onderste boven is Dana, het onderscheid is soms best lastig haha)
Afbeelding
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Nanna schreef:
Judith schreef: Dana vindt overigens Dino helemaal het einde, ze zijn 4x dag aan het spelen samen, en dat is regelmatig op uitnodiging van Dana, dan staat ze met zo'n uitgestreken bek voor hem zo van kom je nog. Of dan duwt ze haar kont in zijn gezicht. :roll:
Er is 1 plek waar ze zich niet laat weg jagen en dat is haar mand.
Ik vind het allemaal helemaal niet dramatisch klinken hoor ;-) Een hond denkt helemaal niet in termen van ik ben zielig. Ze erkent in Dino gewoon haar meerdere en geeft hem privileges. Dat gebeurt hier bij Topsi ook. Als die op de bank wil zal de rest moeten vertrekken en dat regelt ze middels een blik.
Het allerbeste is om je daar gewoon helemaal niet mee te bemoeien. Het is verder pais en vree en ze spelen, prima toch?
Juist, je maakt het te ingewikkeld voor jezelf.
Hier hebben ze ook allemaal hun plekje en dat is soms niet leuk maar levert ook wel weer voordeeltjes op. Jij en je man schikken soms ook wel eens gewoon omdat het beter uitkomt om de goede vrede en verstandhouding , daarin zal er ook geen ondergeschikte of zielige partij zijn.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

bouvierpoedel schreef:
Nanna schreef:
Judith schreef: Dana vindt overigens Dino helemaal het einde, ze zijn 4x dag aan het spelen samen, en dat is regelmatig op uitnodiging van Dana, dan staat ze met zo'n uitgestreken bek voor hem zo van kom je nog. Of dan duwt ze haar kont in zijn gezicht. :roll:
Ik vind het allemaal helemaal niet dramatisch klinken hoor ;-) Een hond denkt helemaal niet in termen van ik ben zielig. Ze erkent in Dino gewoon haar meerdere en geeft hem privileges. Dat gebeurt hier bij Topsi ook. Als die op de bank wil zal de rest moeten vertrekken en dat regelt ze middels een blik.
Het allerbeste is om je daar gewoon helemaal niet mee te bemoeien. Het is verder pais en vree en ze spelen, prima toch?
Juist, je maakt het te ingewikkeld voor jezelf.
Hier hebben ze ook allemaal hun plekje en dat is soms niet leuk maar levert ook wel weer voordeeltjes op. Jij en je man schikken soms ook wel eens gewoon omdat het beter uitkomt om de goede vrede en verstandhouding , daarin zal er ook geen ondergeschikte of zielige partij zijn.
Helemaal eens :ok:
Afbeelding
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

Nanna schreef:
Zo gaat het hier ook, Dora is de baas over de bank, als een van de anderen erop ligt Dora wil op de bank, gaat ze ervoor staan staren en dan maken ze plaats voor haar. Met andere dingen is er weer een ander de baas, zo is Isa baas over ballen. Ik geloof niet dat iemand (van de honden) er een probleem mee heeft. Als ze het belangrijk hadden gevonden hadden ze er wel meer een punt van gemaakt.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Ptje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Franse poedel en een klein Spaans draakje

Ongelezen bericht door Ptje »

Hier ook hoor, Ziggy is af en toe flink bazig over Rasta die ook totaal zacht en bescheiden is.
Als het te ver gaat in zijn ogen bijvoorbeeld als Ziggy een kluif wil waar Ras aan zit te knagen dan geeft ie wel een grom en taait Ziggy wel af.
Zolang Ras het wel best vindt dan grijp ik ook niet in.
Alleen als die kleine opsodemieter té brutaal wordt en in mijn ogen Rasta overloopt dan grijp ik in maar dat is gelukkig nog maar weinig voorgekomen.
AfbeeldingAardig zijn doet geen pijn en het kost geen cent, alleen wat moeite
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Ik zou er ook niks mee doen, tenzij Dino haar echt continu gaat blokken of 'wegjagen' of er spanning zou ontstaan.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Het is zoals honden samenleven en dat is goed. Het is ook waarom het tussen Norah en Kay goed blijft gaan. Ook Kay is zo'n hond die zichzelf totaal wegcijferd. Ik vind dat soms best moeilijk om te zien. Als het binnen redelijke grenzen gaat dan bemoei ik mij er ook niet zo veel mee. Maar met Norah is dat een beetje linke koek, omdat ze nogal explosief kan zijn, is de bazige positie niet waar zij goed in gaat.

Maar Kay wilde ook gewoon niet meer mee op wandeling en werd gewoon een zielig hoopje. Ja de dramaqueen. Ik geef hem dus wel specifieke aandacht. Hij geniet daar ook van en voor Norah is dat duidelijk. Maar goed dit is ook een aparte combi en Norah doet het ook zo goed omdat ze dus wel die ruimte van Kay krijgt. En ook zij spelen veel samen hoor.
Afbeelding
Sterre

Ongelezen bericht door Sterre »

Ik kan er heel slecht tegen maar ben ook volkomen ongeschikt voor een roedel denk ik. We hebben nu Luka sinds een half jaar en zij is echt heel lief. Nu hadden we een paar weken terug een Norfolk terrier voor een week te logeren. Een leuke hond, geen macho of zo. Maar hij was kennelijk toch de baas want soms als Luka tegen mijn been aan kwam zitten ging hij voor haar staan en keek haar strak aan met staartje omhoog en daar ging Luka naar haar mand. Wat ik al zei ik vind dat dus niet leuk en ben dus blij dat ik er maar 1 heb. Hoef ik me er ook niet aan te ergeren. Aan mij heb je dus niks maar ik snap je gevoel.
gyanty
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door gyanty »

Sterre schreef:Ik kan er heel slecht tegen maar ben ook volkomen ongeschikt voor een roedel denk ik. We hebben nu Luka sinds een half jaar en zij is echt heel lief. Nu hadden we een paar weken terug een Norfolk terrier voor een week te logeren. Een leuke hond, geen macho of zo. Maar hij was kennelijk toch de baas want soms als Luka tegen mijn been aan kwam zitten ging hij voor haar staan en keek haar strak aan met staartje omhoog en daar ging Luka naar haar mand. Wat ik al zei ik vind dat dus niet leuk en ben dus blij dat ik er maar 1 heb. Hoef ik me er ook niet aan te ergeren. Aan mij heb je dus niks maar ik snap je gevoel.
Oh maar het hoeft helemaal niet zo te gaan hoor. Ik heb voor Norah verschillende oppas en opvanghonden in huis gehad. Met de meeste was het lang leven de lol. Deelden uiteindelijk alles samen. Zo kan het ook, is ook veel leuker moet ik zeggen hoor. Hondensetjes waar ik geen omkijken naar had. Iedereen verbleef gewoon los in huis met alle andere dieren. Zo kan het ook echt wel hoor.
Afbeelding
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Ik herken het wel, in de zin dat Lily behoorlijk onderdanig is naar Alfil, maar ook in het eerste contact met andere honden. Ik had verwacht dat de rollen om zouden draaien als ze ouder werd, aangezien Alfil een nogal onzekere hond is, maar dat blijkt niet te gebeuren.

Bijvoorbeeld: Lily laat Alfil eerst door de deur gaan. Als Lily ergens ligt te slapen, ploft Alfil met een diepe zucht tegen haar aan. Andersom, als Lily's dekentje bij slapende Alfil ligt, durft ze daar niet op te gaan liggen. Of als Lily op een botje ligt te kluiven, bedenkt Alfil soms dat hij het het willen. Hij loopt dan heel rustig op haar af, pakt het botje heel zacht vast , trekt het alsof hij mikado aan het doen is heel voorzichtig tussen haar poten weg en gaat dan lekker voor haar neus liggen kluiven. Lily draait dan haar kop weg. Ook als het ons betreft, kan Alfil claimen en daar grijp ik wel in. Als ik binnenkom, heeft Alfil de neiging om Lily te blokken. Ik vind het ok als hij de eerste aai krijgt, maar dan duw ik hem weg om ook Lily aandacht te geven. Op bepaalde momenten, zeker niet alle, merk ik ook dat Lily een kamer niet in durft, omdat bijvoorbeeld ik en de kinderen daar bezig zijn en Alfil bij ons ligt. Daar grijp ik ook in, want ik wil niet dat hij mensen gaat claimen, dat is voor mij een grens.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Ik denk dat er iets heel anders speelt wat je zelf niet door hebt. Hier trouwens precies hetzelfde. Bas cijfert zich meer weg en Tom duwt haar ook weg bij aandacht van ons. Als ik Bas aai steekt hij zijn neus er altijd tussen.

Maar dat ligt volledig aan jou. Een nieuwe hond vraagt aandacht. En die krijgt hij ook want hij is nieuw
Een gevoelige hond voelt dan dat ze op de tweede plaats staan. Een nieuwe hond kan een hardere stem nodig hebben. Of herhaling van een commando omdat de nieuwe het niet doet en de oude hond het al lang doet
..Daarom denk ik dat nieuwe honden overal zo veel ruimte nemen.
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Bas was volkomen zindelijk en plast voor ik naar bed ga al 3 jaar op commando. Plasje doen!
Tom weigert te plassen in het donker. Dus ik zeg, jongens, kom, plassen! Bas vergeet ik te belonen en Tom weigert domweg. Nu doet Bas het dus ook niet meer en willen allebei de honden er niet meer uit als het donker is. Dat komt niet omdat Tom nieuw is of iets tussen de hondjes maar helemaal door mij. Plassen heb ik gewoon verwarrend en ingewikkeld gemaakt. Ik.sta de ene hond over te halen terwijl de andere heel zoet een plas doet. Dan mag die ook niet binnen voordat ik Tom zover heb. Soms plast Bas een tweede keer en kijkt ze me aan van waarom mag ik niet naar binnen. Ik heb al geplast... :ugh:
Afbeelding
Lanavandevledders
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Lanavandevledders »

wij hadden twee friese staby's moeder en dochter, 14 jaar lang
moeders regelde altijd van hoe of wat, dochter volgde zonder te morren, en voelde zich er goed bij,
toen moeders ouder werd en wat dement en doof en alles wat er nog meer bij ouderdom komt kijken, kwaaltjes kreeg.
draaiden de rollen zich heel langzaam om, net alsof de nieuwe generatie nu de leiding ging nemen,
heb me er nooit druk over gemaakt, ze leefden in harmonie met zijn tweeen, en heb ze altijd hun eigen weg daar in laten gaan,

als strubbels door waren ontstaan, had ik waarschijnlijk wel ingegrepen.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”