Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoe happen af te leren?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Hoe happen af te leren?

Ongelezen bericht door laeken »

Tom gaat met sprongen vooruit. Hij loopt inmiddels angstloos overal en kan weer goed met andere honden opschieten na wat correcties als hij gromde of hapte. Hij kan met de meeste mensen ook prima opschieten gelukkig en alles gaat dus met enorme stappen vooruit. Zijn gewicht is inmiddels ook prima. Meeste bezoek zit hij binnen 5 minuten op schoot mits ze hem genegeerd hebben bij binnenkomst. Dan gromt hij enorm en waakt flink.
Sommige bezoek kan hem dan meteen aanhalen en dat gaat prima. Echter, sommig bezoek vertrouwd hij niet. Hij wil dan wel ruiken wat ik ook toe sta alleen als ze hem dan aaien deinst hij niet ver terug maar verstijft en gromt. Als mensen dan zijn kopje aanraken hapt hij. Hij haalt grommend uit zeg maar. Nog niet raak maar gisteren was het bijna raak.

Ik zeg dus dat mensen hem moeten negeren en vooral niet aaien al komt hij wel naar ze toe. Ik corrigeer hem ook voor uitvallen naar bezoek bij binnenkomst en stuur hem weg. Afstand. Eenmaal rustig mag hij ruiken en vraag ik bezoek hem te negeren.

Kun je dit happen afleren? Hij hapt erg snel. Ook naar honden. Kom te dicht bij zijn gezicht en het is hap. Wij en bekenden kunnen echt alles met hem doen. Een vreemde wordt dus gehapt.

Weet niet zo goed of ik dat happen moet wegtrainen of me moet focussen op negeren en Tom zelf laten komen? Met honden corrigeer ik het. Maar met mensen is hij los en durf ik het niet zover te laten komen dat ik het kan corrigeren.

Het gekke is dat hij 10 keer lief is en bij bepaalde mannen dus kan happen. Hij heeft gisteren bij diezelfde mannen heerlijk op schoot gelegen en was poeslief. Aankijken bleef echter wantrouwen opleveren.

Dus heeft iemand ervaring met een angsthapper die prima kan ontdooien maar die dus ook kan happen als iemand hem opdringerig aait. Terwijl hij zelf contact zoekt dus. Hij gaat ruiken, op mensen af en zelfs tegen ze aan staan. Hij wil alleen perse niet aangeraakt worden in sommige gevallen.

Mijn probleem is dat ik straffen eng vind omdat hij sowieso bangig is. Voor mensen. Dat gaat steeds beter en ik moet dus iets verzinnen om de scherpe kantjes van die angst weg te nemen zodat hij niet bijt en sneller leert dat iedereen ok is. :wink:
Afbeelding
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Re: Hoe happen af te leren?

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Zelf eerst weghouden bij bezoek totdat je weet dat hij rustiger is.

Bezoek bij binnenkomst een kluifje of paar brokjes op de grond laten strooien en klaar geen aandacht ,kijken of aan halen.

IPV straffen kun je hem ook terug roepen ,uit de situatie halen als je ziet dat hij teveel stress krijgt of afleiden met een speeltje of lekkers.

Dat had Bas toch ook en is toch ook goed gekomen.
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

misschien denk ik te simpel maar waarom zou je hem meteen bij het bezoek laten? Ik zou hem daarin begrenzen (bench oid) maar niet uit de woonkamer zodat ie nog wel onderdeel is van. Je zou hem dan ook een kluif kunnen geven zodat ie wat afgeleid wordt.
Het klinkt alsof ie het gewoon ontzettend spannend vindt dat er mensen binnenkomen en daarin zou ik als baas niet corrigeren, de situatie is eng en dan gaat de baas ook nog eens eng doen.
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Ik denk dat hij het heel spannend vind bezoek, maar wel interessant genoeg om toch te komen kijken. De ene persoon is dan meer spannend dan de ander.
Finn had bij dingen die hij spannend of vervelend vond ook de neiging te happen. Zo kon ik hem bijvoorbeeld moeilijk borstelen. Door hem stukje bij beetje het vertrouwen te geven dat ik hem geen pijn ging doen, is het helemaal over gegaan.

Ik zou bezoek dus vooral leuk maken voor hem. Laat het bezoek hem inderdaad eerst gewoon negeren en eventueel later wat lekkers geven als hij zich bij hun komt melden. Waarschijnlijk zie je zelf wel welk bezoek hem wel zou kunnen aaien en wie niet en probeer ze dat dan ook niet te laten doen (makkelijker gezegd dan gedaan, leer mij bezoek kennen :mrgreen: ).

Edit: enorme spelfout :oeps:
Laatst gewijzigd door veertje op 26 mei 2017 10:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Gewoon eisen van het bezoek dat ze hem negeren met de waarschuwing wat er kan gebeuren. Hapt hij dan alsnog, dan is het toch eigen schuld dikke bult? Als iedereen hem consequent negeert bij binnenkomst, krijgt hij vanzelf het vertrouwen.
laeken
Zeer actief

Drie totaal verschillende aanpakken. Dat is interessant. Ik neig in eerste instantie naar negeren en snoepje laten vallen. Wegsperren liever niet want hij heeft een enorme barrière tik. Zet een hek tussen Tom en een mens en dan gaat hij af. Totaal door het lint en vreselijk fel en agressief. Denk dat hij gepest is door een hek of weet dat hij dan veilig kan krijsen en grommen. Dus in benches doen oid wil ik niet want dan weet ik zeker dat hij opbouwt ipv ontspannen wordt.

Hij kalmeert door contact te maken. Hoe langer hij aan benen ruikt hoe relaxter hij wordt. Zolang hij niet met handen te maken krijgt. Handen zijn eng. Paaiende mensen zijn eng en starende mensen zijn eng. Weet niet wat er met hem gebeurd is op Grand Canaria dus hij zal er zo zijn redenen voor hebben. Toen wij hem ophaalde verstijfde hij ook en konden we hem absoluut niet aanraken. Mijn partner heeft daar schijt aan dus heeft hem gewoon opgetild ook al gromde hij flink en zag je het wit van zijn ogen.

Hij is trouwens verder enorm goed aan het ontwikkelen en doet het super, hij heeft ook nog nooit gebeten. Maar ik weet dat hij het wel kan. En zal doen. Vandaar dat ik het voor wil zijn en 1 aanpak consequent wil gaan uitvoeren om hem te helpen van die argwaan en als hij wil happen echte angst af te komen.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Krijg inmiddels ook het vermoeden dat het naar mannen is. Met vrouwen gaat eigenlijk gewoon meteen goed. Ik heb er alle vertrouwen in dat het goed komt. Wil ook een cursus met hem gaan doen om hem uit te dagen en zijn zelfvertrouwen te latenemen groeien. Hij is vreselijk baasgericht en wil erg graag werken.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

De eerste keer dat we met Cleva hebben gewandeld was Tom nog zo angstig dat hij zelfs niet naar mij kwam als Cleva naast me liep. Inmiddels lopen we zelfs op de Delftse hout met 5 man en een grote herdershond tussen allemaal vreemde mensen en honden en gaat dat prima.

Hij leert razendsnel en kan al heel erg veel aan. Nu alleen dat happen nog en we hebben weer een perfecte hond in handen.
Afbeelding
Izzie_Anneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Izzie_Anneke »

laeken schreef:Ik neig in eerste instantie naar negeren en snoepje laten vallen. Wegsperren liever niet want hij heeft een enorme barrière tik.
Dit is wat ik ook met Izzie doe. Het bezoek op het hart drukken haar te negeren en haar de aandacht bij mij laten houden. Met koekjes maar ook met oefeningetjes (kijk, zit, af). Izzie is binnen nog steeds op haar hoede bij vreemden, wakerig maar gelukkig ook nieuwsgierig, dat maakt haar trainbaar.
Het gaat "mis" bij mensen die haar niet negeren en haar toch aan blijven kijken. Die wil ze continu in de gaten houden en bewaken. Ik zit er dan best bovenop en vraag haar bij mij te komen liggen en dan gaat het altijd goed.
ZaZa
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ZaZa »

En hem leren iets te pakken als er bezoek komt. Dat werkte bij Mats* heel goed. Die pakte altijd een speeltje in haar bek, dat leek haar ook een soort zekerheid te geven.
Izzie_Anneke
Zeer actief

laeken schreef:Krijg inmiddels ook het vermoeden dat het naar mannen is. Met vrouwen gaat eigenlijk gewoon meteen goed. Ik heb er alle vertrouwen in dat het goed komt. Wil ook een cursus met hem gaan doen om hem uit te dagen en zijn zelfvertrouwen te latenemen groeien. Hij is vreselijk baasgericht en wil erg graag werken.
Ook dit is precies Izzie, mannen zijn veel spannender dan vrouwen. Overigens zijn hondenmensen veel gemakkelijker, die weten hoe ze moeten negeren :engel:, dat lukt niet iedereen. In het begin heb ik Izzie ook eens weggesloten, ik hoopte dat dat fijner zou zijn voor haar eigen rust, maar dat maakt haar juist overstuur. Zolang ik het begeleid gaat het eigenlijk prima. Kent ze iemand eenmaal is het de liefste hond ter wereld.
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Izzie_Anneke schreef:
laeken schreef:Krijg inmiddels ook het vermoeden dat het naar mannen is. Met vrouwen gaat eigenlijk gewoon meteen goed. Ik heb er alle vertrouwen in dat het goed komt. Wil ook een cursus met hem gaan doen om hem uit te dagen en zijn zelfvertrouwen te latenemen groeien. Hij is vreselijk baasgericht en wil erg graag werken.
Ook dit is precies Izzie, mannen zijn veel spannender dan vrouwen. Overigens zijn hondenmensen veel gemakkelijker, die weten hoe ze moeten negeren :engel:, dat lukt niet iedereen. In het begin heb ik Izzie ook eens weggesloten, ik hoopte dat dat fijner zou zijn voor haar eigen rust, maar dat maakt haar juist overstuur. Zolang ik het begeleid gaat het eigenlijk prima. Kent ze iemand eenmaal is het de liefste hond ter wereld.
Ja dat merkte ik ook altijd met Biry. Niet-hondenmensen interpreteren negeren vaak als 'niet aanraken'. Dat wil nog wel een beetje lukken, maar als je dan erbij vermeld dat ze anders kan blaffen/happen/bijten, dan zijn mensen nogal geneigd om te blijven kijken. Of als de hond dan even komt snuffelen bedenken ze dat hij nu zijn goedkeuring gegeven heeft en je wel mag aaien.....

Misschien kan je met Tom ook nog wat werken aan zijn vertrouwen in mensen in het algemeen. Niet alleen bezoek, maar ook buiten. Als hij mensen associeert met niet eng of zelfs leuk, dan neemt hij dat misschien ook mee als er in huis mensen op bezoek komen.
bouvierpoedel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bouviers en grote poedels.

Ongelezen bericht door bouvierpoedel »

Cleva schreef:De pest met kleine honden is dat mensen denken dat alles ineens maar kan. Die gaan dan ineens over allerlei grenzen die ze met een bouvier wel uit hun hoofd zouden laten.
Mensen die in je huis komen moeten sowieso doen wat je zegt. Anders kun je onmogelijk de context goed genoeg beïnvloeden om je honden te trainen. Je moet voorspelbaar gedrag van de bezoekers hebben en aangezien ze dat zelf niet kunnen bedenken moet je ze dat voorkauwen.
Soms kan dat heel even niet en dan zou ik ze in het trappenhuis stoppen. De honden dus, niet het bezoek. :mrgreen:

Het binnenkomen van bezoek is altijd een ritueel als je honden hebt dus daar kun je makkelijk een positieve draai aan geven. Even netjes samen op een stoel gaan zitten tot ze vrij mogen. Dat geeft een hond houvast, als hij weet wat de bedoeling is.

Tom is nog jong, recent gecastreerd, hij heeft nu Bas en jullie als invloed. Ik denk dat het gedrag vanzelf wegebt als de bedreiging maar lang genoeg niet bevestigd wordt.
Hij is vooral heel erg onzeker en dat los je het beste op met positieve, rustige duidelijkheid.

Corrigeren moet je echt niet doen en hem ook niet in de positie brengen dat een ander hem gaat corrigeren.
Corrigeren kan altijd nog en dan zet je er in twee of drie keer een punt achter het gedrag maar ook achter het vertrouwen.
Geloof mij dat ze het bij een bouvier ook proberen en zelfs na herhaalde waarschuwingen van mij en de bouvier.
Mensen kunnen er niet tegen dat ze niet aardig worden gevonden door de hond. Want hun zijn toch lief en dierenvrienden.
1 x iemand gehad die met haar muil boven de werpkist ging hangen terwijl ma lag te grommen met de tanden bloot. Tjakka zijn kwam naar beneden met haar hoofd en bouvier ma omhoog . Gevolg een scheur op kaaklijn en wat gaten.
Zo wel meer gevalletjes gehad.
Pas nog 1 die een bloedneus opliep en dan gaan lopen janken terwijl ze gewaarschuwd zijn.
Heb een jonge bouvier lopen die behoorlijk eenkennig en bas gericht is. Komt naast je zitten maar met de houding van wij zijn geen vrienden dus we gaan niet klef doen. Nu stapt ze nog weg uit de situatie en gaat een metertje verder liggen maar ze word volwassen en gaat dat zo niet meer pikken.

Een gewaarschuwd mens telt voor 2 moet je maar denken Laeken.
Bij bas is het goed gekomen dus zal het bij deze ook wel .
Wat je zegt ben je zelfffff :lekkerpuh:
-tycho
Zeer actief

Ongelezen bericht door -tycho »

Hij laat dus meerdere dingen zien, onzekerheid, zijn grens (niet aanraken) en fel worden als hij achter een hek gezet wordt.

Ik zou het doen zoals je nu al doet , de hond wil niet aangeraakt worden dus dat doet de visite niet. Je respecteert gewoon zijn grens.

Omdat hij ook de andere kant laat zien vind ik wel dat hij niks op schoot te zoeken heeft bij visite. Dat je niet geaaid wil worden is prima maar je kan dan niet zomaar op dezelfde bank of op de visite gaan liggen.

Het verschil dat ik dus zou maken is dat hij aan de visite mag ruiken en er bij mag kijken maar dat jij hem begrenst en niet op de bank toestaat waar je visite zit. Na ruiken en alles bekijken gaat de hond op zijn eigen plek liggen. Dat kan overal zijn maar niet bij de visite en het liefst daar waar jullie hem om dat moment willen hebben.

Dat heeft gewoon te maken met respect voor zijn grens en tegelijk een grens aangeven waar hij staat op de sociale ladder en dat is onder de visite. Door dat even letterlijk te houden is dat voor je hond het duidelijkst.
laeken
Zeer actief

Hij gaat pas op schoot liggen als hij vertrouwen heeft. Dan gromt hij dus niet is heel aanhankelijk en laat alles met zich doen. Kruipt dan onderdanig helemaal in bezoek weg en geniet. Lastig om dat te verbieden hoewel ik je redenatie wel snap.
Afbeelding
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Ik vind die redenatie behoorlijk uitgaan van de achterhaalde dominantietheorie, dus dat zou ik niet doen. Hoe dan ook zou ik niet corrigeren want dat werkt denk ik alleen maar stressverhogend. Ik denk dat je goed bezig bent, door bezoek hem volledig te laten negeren en hem zelf zijn niewsgierigheid te laten bepalen. Dan is hij zelf in control en dan gaat ie vanzelf vast stukje bij beetje vaker merken dat er niks ergs gebeurt. Verbieden om op schoot te gaan liggen zou ik dus juist niet doen, want dat op schoot liggen lijkt me juist een hele sterke bekrachtiger van het feit dat mensen te vertrouwen zijn. Maar dan wel alleen bij bezoek waarvan je zeker weet dat ze er mee om kunnen gaan en ze niet ineens alsnog hem helemaal platknuffelen waardoor hij zich weer bedreigt voelt.
-tycho
Zeer actief

Ongelezen bericht door -tycho »

laeken schreef:Hij gaat pas op schoot liggen als hij vertrouwen heeft. Dan gromt hij dus niet is heel aanhankelijk en laat alles met zich doen. Kruipt dan onderdanig helemaal in bezoek weg en geniet. Lastig om dat te verbieden hoewel ik je redenatie wel snap.
Ik snap dat dat lastig is want je wil ook dat je hond lief is en lief gevonden wordt. Als hij eenmaal dat vertrouwen heeft en onderdanig in je bezoek kruipt, laat hij zich dan wel door die visite op de grond zetten met een "Klaar en ga plaats" ?

Hij heeft, en het vertrouwen, en de tijd nodig maar zijn scherpe kant laat zien dat hij ook net zo hard grenzen nodig heeft.

Het kan niet zo zijn dat omdat hij soms angstig is dat hij daarmee het hele draaiboek in handen krijgt.

Dan moet hij maar accepteren dat als hij er klaar voor is, het contact voor de bank plaatsvindt. Hij kan tegen benen gaan liggen bv, of op voeten.
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Volgens mij geef je zelf de oplossing al aan: Hij wil het bezoek leren kennen, dus eraan ruiken, maar hij wil niet geaaid (door iedereen) worden, want hij is bang van handen.
Geef hem de gelegenheid om inderdaad te snuffelen en zeg het bezoek dat ze hem moeten negeren.
Ik zou hem zeker niet op schoot laten liggen. Het wordt anders erg moeilijk voor het bezoek om hem niet te aaien, en bovendien, ook al is hij klein, waarom zou hij direct bij het bezoek op schoot moeten? Mijn honden hebben geen moeite met bezoek, maar ze zouden zich echt niet op hun gemak voelen om er direct bij op schoot te gaan.
Ik ben het eens met Tycho.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Inderdaad, gewoon bezoek nadrukkelijk instrueren hem te negeren en niet te aaien. Ze mogen hem pas aaien of hun hand naar hem uitsteken als jij dat aangeeft.
Amoz was in het begin ook zo (angstagressie en bijten, maar niet in combinatie met waaksheid), maar die is nooit in de situatie gekomen dat hij hoefde te happen/bijten. Dat is bij een grotere hond denk ik ook wel makkelijker, dan kijken mensen wel uit :schrik:
Ik liet in het begin niemand hem aaien, ook niet als hij kwam snuffelen. Ik liet onbekenden ook geen voer geven trouwens, maar gewoon compleet negeren. Hij moest er eerst aan wennen dat er af en toe mensen in huis kwamen en dat hij daar niets mee hoefde als hij dat niet wilde (dus ook niet gepusht werd door voer om toch iets met die mensen te doen). Pas toen hij eraan gewend was dat er vreemde mensen over de vloer kwamen en ze niet meer het huis uit keek, maar vaker toenadering ging zoeken, mochten mensen hem ook aaien als ik dat aangaf. Toen had hij ook geleerd dat hij het in huis ook uit de weg kon gaan als hij niet geaaid wilde worden en ik zag natuurlijk zelf ook wel of hij het bezoek leuk genoeg vond en gewoon ontspannen was.
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

laeken schreef: Kun je dit happen afleren? Hij hapt erg snel. Ook naar honden. Kom te dicht bij zijn gezicht en het is hap. Wij en bekenden kunnen echt alles met hem doen. Een vreemde wordt dus gehapt.
Je kunt dat gedrag niet afleren, je kunt hem alleen maar (systematisch)desensitiseren waardoor hij meer vertrouwen krijgt en het gedrag minder wordt. Hij bijt/hapt door angstagressie en heeft geleerd dat dit effectief is. Iemand trekt nml bijna altijd zijn hand terug als hij hapt, dat hoeft maar een paar keer te gebeuren en dat weet hij precies dat het heel nuttig is om te happen. Dit zal hij dus blijven inzetten, ook als hij straks helemaal gewend lijkt en er iemand binnenkomt die hij dan toch eng vindt en die persoon gaat hem aaien.

De meeste tips zijn hier al gegeven. 1) visite duidelijke instructies geven 2) vertellen dat Tom wil ruiken om te weten wie de persoon is, niet omdat hij geaaid wil worden. 3) mensen moeten Tom volledig negeren tot jij ziet dat hij klaar is voor een volgende stap. Het aanbieden van voer kan helpen, waarbij ze het alleen mogen aanbieden, niet voeten + aaien.

Dat hij niet bang is van benen vind ik logisch. Benen willen immers niks van hem, handen wel. Handen willen aaien(liefst over zijn kop), optillen of misschien heeft hij er wel een optater van gehad.

Een hond heeft trouwens geen gezicht, maar een kop of bek :lekkerpuh:
Omega
Zeer actief
Mijn ras(sen): Toller

Ongelezen bericht door Omega »

Mijn reu heb ik in het begin weggehouden bij bezoek, wel gewoon in de kamer gehouden. Ik bleef bij hem, bezoek kon gaan zitten en ik bleef naast zijn mand zitten, hij mocht in de mand gaan liggen. Zo kon hij van een afstand de boel observeren en was er geen kans dat mensen hem toch wilden aaien. Nu weet hij dat hij ergens anders kan gaan liggen en het bezoek hem dan met rust laat. Hij gaat nu zelf wel eens kijken, maar ligt net zo tevreden aan de andere kant van de kamer. Ik liet hem dus niet in de situatie komen dat hij vond dat hij zich moest verdedigen, hij weet hij dat hij kan voorkomen dat mensen aan hem zitten en gebruikt dat.
Verkooppunt Darf en Tammenga, kvv en snacks, in Terborg: http://www.kompleetversvoerenzo.nl
laeken
Zeer actief

Nog even over dat op schoot gaan. Als hij dat doet doet hij dat nadat hij zich al laat aaien. En dan kan je hem dus gewoon aaien en zal hij zeker niet grommen. Dus op schoot springen doet hij pas als hij volledig vertrouwen heeft. Dan is er geen risico meer op bijten of angst en geniet hij van aandacht en je kan hem dan ook zo op de grond zetten. Oppakken moet hij niks van hebben. Ook van ons niet. Dan verkrampt hij. Ik doe het expres elke dag even. Puur om hem dat aan te leren. Soms moeten we wel ls er bv een grote tractor komt op een smal paadje. Dat moet hij leren accepteren.

Ik ben het eens met dat het angst is en dat het dus niet af te leren is maar dat hij minder angstig moet worden. Dat is precies waar ik aan wil werken. Heb hem dus bewust nog niet meegenomen naar de dierenarts en zelf getrimd om die reden. Dat trimmen blijf ik ook zelf doen omdat ik bang ben dat een slechte ervaring hem kan terug laten vallen.

Volgens mij is negeren inderdaad het beste. Gisteren viel hij ook een keer uit toen bezoek naar de wc was geweest. Dus wel op de hele persoon en niet op de handen. Dat heb ik meteen gecorrigeerd met een nee! En ik heb hem weggestuurd waarna hij meteen op hield. Dat doe ik ook als hij een hond aan wil vallen en dat werkt al perfect.

Dus we gaan nu de puntjes op de I zetten en hem laten voelen en leren dat hij niks te vrezen heeft van bezoek. Als Bas zich laat aaien staat hij er meteen naast en is het sowieso goed. Zonder Bas is hij dus veel angstiger voor mensen. Bas is zijn grote voorbeeld. Echter soms trekt Bas hem zo uit zijn schulp dat hij in situaties komt en dan schrikt van zichzelf. Erg enthousiast meteen laten aaien en doen en dan ineens zie ik hem denken....o jee. Mijn kop zit in de handen van een wildvreemde...Dat vind ik ook eng om te zien.
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Hoe zie je bij hem dat het angst is? Hoe ging het voorval mbt de wc bijvoorbeeld?
laeken
Zeer actief

Brindlecardi schreef:Hoe zie je bij hem dat het angst is? Hoe ging het voorval mbt de wc bijvoorbeeld?
Hij ontwijkt mensen. Op straat en overal. Hij is een echte zwerver geweest denk ik. Dus op zijn hoede. Toen we hem net hadden wilde hij constant weglopen. En als je hem roept werkte dat averechts want dan kreeg hij argwaan. En dan was hij niet te benaderen. Nu hij vertrouwen in ons heeft groeit ook het algemeen vertrouwen in mensen. Hij durft er dus aan te ruiken bv.

Gisteren lag hij op het gras en de persoon liep recht op hem af en keek hem aan want wij zaten achter tom aan tafel te eten. Tom sprong op en liep al grommend en grauwend weg. Waarschuwend dat hij geen aandacht wilde hebben. Maar in voorbij lopen toch effe naar voren komen en met veel gegrom een schijnaanval doen. Dat straf ik af met nee! Weg jij! Dat mag niet. Dan is het ook meteen over en gaat hij weer ergens liggen.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Ik zie dat het angst is omdat hij dan zijn staart laag heeft en voor vanaf de grond naar boven gaat. Dus hij valt uit in zeer lage houding. Hij begroet ook nooit kwispelend. Dus hij wordt niet echt blij van andere mensen. Hij kwispelde de eerste weken ook niet naar ons. Het is echt een leuk projectje dat hondje. Lekker veel werk aan en lekker puur en met een flinke rugzak. Hij was in dermate vreselijke toestand gevonden aan een boom dat ik op geen enkele manier kan bedenken dat er eerder ooit iemand lief tegen hem was. Hij zuigt alles op als een spons dus komt allemaal wel goed. In geval van nood ga ik trainen met een gedragsdeskundige maar dat zal vast nergens voor nodig zijn. Laatst in Delft was hij super. Druk park. Borrelen met veel mensen en honden en hij liet zich door iedereen aanhalen en aaien. Was voor geen hond echt erg bang en ging heel erg goed.
Afbeelding
Izzie_Anneke
Zeer actief

Brindlecardi schreef:Hoe zie je bij hem dat het angst is? Hoe ging het voorval mbt de wc bijvoorbeeld?
Dat zie je toch aan je eigen hond? :19:
Izzie heeft haar oren dan lager dan laag, drukt zich tegen de grond en viel uit om zich daarna meteen weer terug te trekken. Op straat was het minder maar daar deed ze er alles aan om handen die haar wilden aanhalen te ontwijken. Ze is gewoon bang. En hoewel ze het wonderbaarlijk goed doet verwacht ik niet dat ze ooit uitgroeit tot een zelfverzekerde hond die alles prima vindt, ze is nog steeds wat onzeker bij nieuwe mensen en dat is prima in goede banen te leiden.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Dat niet kwispelen herken ik heel erg, dat deed Amoz ook helemaal nooit. Het viel vooral op in tegenstelling met Amy, die toch zeker niet minder op haar hoede was met vreemden, maar wel altijd onderdanig kwispelt als ze mensen begroet - ook mensen die ze spannend vindt en die haar nog niet kunnen aaien. Pas toen Amoz hier een aantal weken was, viel het mij ineens op dat hij naar me kwispelde toen ik thuiskwam. Nu nog steeds zijn er maar heel weinig mensen die hij kwispelend begroet, maar hij zoekt wel veel meer toenadering en laat zich ook veel vaker door vreemden aanhalen. Hij weet nu ook dat hij weg kan lopen uit de situatie en dat ik er dan voor zorg dat hij niet lastiggevallen wordt, dus zijn wantrouwen is inmiddels neutraal of beleefd vriendelijk gedrag.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Izzie_Anneke schreef:
Dat zie je toch aan je eigen hond? :19:
Izzie heeft haar oren dan lager dan laag, drukt zich tegen de grond en viel uit om zich daarna meteen weer terug te trekken. Op straat was het minder maar daar deed ze er alles aan om handen die haar wilden aanhalen te ontwijken. Ze is gewoon bang. En hoewel ze het wonderbaarlijk goed doet verwacht ik niet dat ze ooit uitgroeit tot een zelfverzekerde hond die alles prima vindt, ze is nog steeds wat onzeker bij nieuwe mensen en dat is prima in goede banen te leiden.
Och sorry Anneke, verkeerde vraag? :19:

@laeken, klinkt inderdaad wel alsof hij weinig vertrouwen heeft in mensen. Wel goed dat hem daar af en toe in beperkt zoals in het voorval die je beschrijft.
Ik zou hem zeker lekker blijven meenemen. Misschien toch nog extra het bezoek verzoeken hem eerst te negeren.
laeken
Zeer actief

DeDiana schreef:Dat niet kwispelen herken ik heel erg, dat deed Amoz ook helemaal nooit. Het viel vooral op in tegenstelling met Amy, die toch zeker niet minder op haar hoede was met vreemden, maar wel altijd onderdanig kwispelt als ze mensen begroet - ook mensen die ze spannend vindt en die haar nog niet kunnen aaien. Pas toen Amoz hier een aantal weken was, viel het mij ineens op dat hij naar me kwispelde toen ik thuiskwam. Nu nog steeds zijn er maar heel weinig mensen die hij kwispelend begroet, maar hij zoekt wel veel meer toenadering en laat zich ook veel vaker door vreemden aanhalen. Hij weet nu ook dat hij weg kan lopen uit de situatie en dat ik er dan voor zorg dat hij niet lastiggevallen wordt, dus zijn wantrouwen is inmiddels neutraal of beleefd vriendelijk gedrag.
Bijzonder was dat voor me. Dat ik een hond had die niet naar mij kwispelde maar bv wel kwispelde als er iets lekkers in de voerbak ging. Moest er echt aan wennen. Nog steeds kwispelt hij minder dan Bas. Die kwispelt al als iemand haar aankijkt. Tom doet het tegenovergestelde. Die gaat ontwijken. Nu kwispelt hij wel vaak. Hij omhelst mijn benen als ik beneden kom na de nacht. Helemaal. Happy en super leuk. En hij gaat krijsen als hij blij is smorgens. Ook leuk. Dus elke stap is er een.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

O ja. Hij is precies hetzelfde naar honden. Ontwijken en evt happen en grommen. Vertoont geen enkel ander gedrag naar mens of hond. Dus een grote hond die hem ineens benaderd hapt hij ook. Precies als bij mensen. Dan zie je zijn tanden en dan trek ik hem weg en zeg nee! Naar honden gaat hij steeds beter.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”