Sommige bezoek kan hem dan meteen aanhalen en dat gaat prima. Echter, sommig bezoek vertrouwd hij niet. Hij wil dan wel ruiken wat ik ook toe sta alleen als ze hem dan aaien deinst hij niet ver terug maar verstijft en gromt. Als mensen dan zijn kopje aanraken hapt hij. Hij haalt grommend uit zeg maar. Nog niet raak maar gisteren was het bijna raak.
Ik zeg dus dat mensen hem moeten negeren en vooral niet aaien al komt hij wel naar ze toe. Ik corrigeer hem ook voor uitvallen naar bezoek bij binnenkomst en stuur hem weg. Afstand. Eenmaal rustig mag hij ruiken en vraag ik bezoek hem te negeren.
Kun je dit happen afleren? Hij hapt erg snel. Ook naar honden. Kom te dicht bij zijn gezicht en het is hap. Wij en bekenden kunnen echt alles met hem doen. Een vreemde wordt dus gehapt.
Weet niet zo goed of ik dat happen moet wegtrainen of me moet focussen op negeren en Tom zelf laten komen? Met honden corrigeer ik het. Maar met mensen is hij los en durf ik het niet zover te laten komen dat ik het kan corrigeren.
Het gekke is dat hij 10 keer lief is en bij bepaalde mannen dus kan happen. Hij heeft gisteren bij diezelfde mannen heerlijk op schoot gelegen en was poeslief. Aankijken bleef echter wantrouwen opleveren.
Dus heeft iemand ervaring met een angsthapper die prima kan ontdooien maar die dus ook kan happen als iemand hem opdringerig aait. Terwijl hij zelf contact zoekt dus. Hij gaat ruiken, op mensen af en zelfs tegen ze aan staan. Hij wil alleen perse niet aangeraakt worden in sommige gevallen.
Mijn probleem is dat ik straffen eng vind omdat hij sowieso bangig is. Voor mensen. Dat gaat steeds beter en ik moet dus iets verzinnen om de scherpe kantjes van die angst weg te nemen zodat hij niet bijt en sneller leert dat iedereen ok is.