Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Ik ben nog wel eens aan het experimenteren met voer omdat ik niet 100% tevreden ben met het huidige voer, maar heb maar minimale kennis van wat er zoal in moet zitten. Ik dénk dat het wel oké is, wat vinden de kenners?
Vol bites, is een koud geperst droogvoer, van natuurlijk de beste kwaliteit, afkomstig van de Groene Weg slagerij. Per kilo bites is 3200 gram vers vlees verwerkt. Het verse vlees wordt door (DARF) zelf gedroogd en direct daarna in eigen beheer geperst.
Door deze stappen zelf in eigen hand te houden blijven alle gezonde voedingsstoffen in het product behouden en zijn kunstmatige vitamines en mineralen niet nodig. Door het gebruik van verse grondstoffen, kokosolie en krill heeft Vol een lekkere geur en een relatief korte houdbaarheid van 1 jaar. Doordat er zoveel vlees in de brokken zit, zijn deze zachter als reguliere brokken. U kunt de bites eventueel oplossen in water om zo een soort diner voor de hond te maken.
Ik geef het naast de kvv van Darf en ben er wel heel tevreden over.
Nu moet ik zeggen dat ze hier ook veel extra's krijgen als eieren en tafelrestjes, etc, ik voer graag gevarieerd. Ik vind het een goede brok maar weet niet of het op de lange termijn als enigst voer ook goed is.
Sandra&co schreef:Waarom zou het op lange termijn evt niet goed zijn? Ik geef overigens ook veel tafelrestjes, slachtafval en andere dingen erbij hoor
Ik bedoel dus niet specifiek dit voer, maar op de lange termijn maar 1 soort voeren. Dat vind ik wat eenzijdig dus zou ik zelf niet doen. Ook al is het 'compleet' voer.
Ik weet niet wat ik van dit voer moet vinden. Ze hebben aan het begin nogal lopen vogelen met de ingrediënten en analyses online. En in dit stuk tekst geven ze aan dat ze 3.2kg vers vlees gebruiken voor een kg bites, daarnaast staat er dat 60% bestaat uit vlees. Dat komt neer op dat hun verse vlees voor ruim 80% uit water bestaat. Als je naar kvv's kijkt is dat ruim, want die zitten vrijwel allemaal tussen de 60 en 75% aan vocht. Daarnaast geven ze aan dat de bites voor 0.5% uit vocht bestaan, maar dat kan helemaal niet. Zelfs hele droge brok bestaat in het Nederlandse klimaat uit minimaal 6% vocht en normale brok bestaat voor 8 tot 10% uit vocht. Daarnaast heb je voor het persen van brok ook vocht nodig.
Als ik wat verder kijk, kom ik ook deze analyse tegen:
analyse: Ruw eiwit 31% (1.2% uit de wortel en appel),zetmeel uit wortel en appel 27.8% Ruw vet 18%, vocht 13.2% Ruwe celstof 2.72%, Ruw as 7.19%. Calcium 1.32%, Fosfor 0.80%
Dit geeft een veel eerlijker beeld. Maar het geeft direct wel het gerommel weer. Op zich denk ik dat het een prima brok is voor een actieve hond, mits dit inderdaad de analyse is. Ik gok dat het rond de 4000kcal/kg zit, en heeft een wel een hoog eiwitgehalte zonder extreem hoog te zijn (Orijen adult zit op 38%, daar doen veel honden het niet lekker op). En ook de calcium en het fosfor is voor een volwassen hond op orde. Voor een jonge hond (tot 6 maanden bij grote rassen) is het lastig in te schatten. Dan zou het mogelijk niet ideaal zijn (maar is afhankelijk van het werkelijk aantal kcal/kg).
@Domor: Verhelderend, bedankt! Ik vind het dan wat dubieus dat de berekeningen niet zouden kloppen...ik verwacht van een professioneel hondervoedermaakbedrijf toch wel wat secuur rekenwerk.
@ Runninggirl: Hier zitten 4 diersoorten in, dat is eigenlijk 1 te weinig toch? Weet niet hoe nauw dit komt verder
Sandra&co schreef:@Domor: Verhelderend, bedankt! Ik vind het dan wat dubieus dat de berekeningen niet zouden kloppen...ik verwacht van een professioneel hondervoedermaakbedrijf toch wel wat secuur rekenwerk.
@ Runninggirl: Hier zitten 4 diersoorten in, dat is eigenlijk 1 te weinig toch? Weet niet hoe nauw dit komt verder
Ja ik weet niet of dat zoveel uitmaakt hoor. Ik heb toch liever 4 van biologische afkomst zoals hier, dan 6 soorten plofkip en dergelijke.