zij geeft niet op zo te lezen

als ze ophoudt met iets te doen wat jij niet wil hebben doordat ze zelf haar aandacht verlegt naar wat anders, heeft dat weinig te maken met wat jij doet, dat blijkt ook wel anders zou ze niet in die riem blijven bijten

[/quote]
Daarom ben ik hier en vraag ik om jullie visie, omdat hier op het forum volgens mij aardig wat mensen zijn met veel kennis en goede tips en trucs

Zodra we weer verder lopen vraag ik weer haar aandacht en die krijg ik dan ook, waarna ze weer wordt beloond, etc. etc.[/quote]
maar als zo'n situatie in weken niet verandert, kun je wel aannemen dat jouw manier van aanpak in dit geval niet werkt en dan lijkt het me tijd om iets anders te bedenken.
duitse herdertjes zijn slim en ik neem aan dat dat ook voor oud duitse herdertjes geldt en ik denk dat jouw hondje al lang in de gaten heeft dat dat gedoe met die riem haar wat oplevert, of dat nou extra tijd buiten of aandacht is, negatief of positief.
als je voor jezelf geen andere manier van aanpak ziet, zou ik toch die ijzeren riem aanschaffen.
daarmee doorbreek je in elk geval het stramien dat nu ontstaan is, omdat zo'n ijzeren riem niet echt lekker voelt aan dat hondenbekkie en de drang om daarin te bijten dan een stuk minder groot is.
je kunt altijd na een tijdje weer terug naar je normale riem en waarschijnlijk zijn jullie dan al weer zoveel verder dat dat hele riembijtprobleem niet meer bestaat.[/quote]
Misschien toch dat dan proberen. In ieder geval bedankt voor het meedenken!