Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Tom heeft denk ik oorontsteking...

Medische vragen en opmerkingen over de hond, zowel regulier als alternatief.
(Raadpleeg bij twijfelgevallen altijd uw dierenarts!)

Moderator: moderatorteam

laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Helaas moet ik eerder met Tom naar de dierenarts dan gehoopt. Het kind heeft oorontsteking :ugh: Het schudden met de kop, krabben en kreunen en het scheef lopen lijken mij symptomen van oor-iets...
Balen want hij is nog niet "tam" en ik hoopte de dierenarts nog even uit te stellen en eerst te werken aan zijn sociale vaardigheden.
Maar goed, hij moet geholpen worden dus we gaan door de zure appel heen vandaag of morgen. Bah! Daar baal ik van. Hij begint eindelijk meer en meer vertrouwen in mensen te krijgen en nu moeten we hem laten "martelen".

Heeft iemand ervaring met zoiets? Ik verwacht dat hij zich of dood houdt en alles toe zal laten of dat hij een fittie krijgt en de dierenarts gaat bijten...Ik hoop erg dat hij die ervaring gewoon doorstaat en dat hij niet nog meer zijn vertrouwen in de mens zal verliezen.

Hoe gaat zo'n oorontsteking? Hij is mijn eerste hondje met oorontsteking. Schoonmaken en druppelen met AB?
Afbeelding
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Aantal honden: 2
Contacteer:

Re: Tom heeft denk ik oorontsteking...

Ongelezen bericht door sbientje »

pom heeft het regelmatig, meestal een zalfje of surolan en dan 2x daags druppelen/inbrengen. Gaat vaak (zeker met zalf) vrij snel beter. Pom vindt het wel een drama en staat gewoon de hele tijd dat die DA in haar oor wil kijken keihard te gillen, al is dat ook wel een beetje aanstelleritis. Het zalven vindt ze ook niet leuk maar ze krijgt er een koekje voor dus laat ze het toe. Niet alle honden zijn daar heel makkelijk mee, met dat zalven, ken ook wel een hond die er echt voor naar de DA moet om hem met 2 man vast te houden.
laeken
Zeer actief

sbientje schreef:pom heeft het regelmatig, meestal een zalfje of surolan en dan 2x daags druppelen/inbrengen. Gaat vaak (zeker met zalf) vrij snel beter. Pom vindt het wel een drama en staat gewoon de hele tijd dat die DA in haar oor wil kijken keihard te gillen, al is dat ook wel een beetje aanstelleritis. Het zalven vindt ze ook niet leuk maar ze krijgt er een koekje voor dus laat ze het toe. Niet alle honden zijn daar heel makkelijk mee, met dat zalven, ken ook wel een hond die er echt voor naar de DA moet om hem met 2 man vast te houden.
Dat klinkt niet erg hoopvol helaas. Tom is nl helemaal niet makkelijk met vreemden en hij laat zich zelfs niet aaien meestal. Laat staan vasthouden en in zijn oor kijken. Poeh! Wij kunnen wel alles doen bij hem dus dat scheelt. En hij is piepklein dus dat lukt hoe dan ook allemaal wel.
Baal er wel van want hij heeft pijn. Achteraf gezien denk ik dat hij er al een poosje mee rond loopt aangezien hij bij vlagen met de kop schudt en regelmatig een poot in zijn oor steekt en kreunt. Dacht dat hij dat lekker vond maar nu loopt hij met de kop scheef soms en schudt de hele tijd. Dus de dierenarts is noodzakelijk. :cry:
Afbeelding
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Gollum »

Ik zou de dierenarts alleen laten kijken en de diagnose laten stellen en dan zelf thuis gaan druppelen/ zalven. Zo doe ik dat altijd. Gol krijgt een snuitje om want die is panisch met haar oren en wil dan wel een hapje uit de dierenarts nemen.
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Lastig en sneu voor Tom. Klinkt inderdaad als oorontsteking :-(
Ik ben heel blij dat Amoz niets heeft gekregen de eerste tijd dat hij hier was, zo hebben we heel rustig kunnen werken aan wennen bij de dierenarts en zich laten betasten en onderzoeken zonder dat dat ooit pijnlijk, vervelend of te stressvol werd. Nu is hij 100% op zijn gemak bij de dierenarts, maar dat heeft wel een jaartje training gekost.
Ik heb hem wel vrij snel een muilkorf aangeleerd, voor het geval hij toch een vervelende of pijnlijke behandeling had moeten ondergaan voordat zijn 'dierenartstraining' erop zat.

Als het moet dan moet het, hem door laten lopen met oorontsteking is ook geen optie. Ik weet niet of hij voergemotiveerd is, maar zo ja, dan zou ik in ieder geval héél veel superlekkere voertjes meenemen (kaas, knakworst, kipfilet, slagroom) en kijken of het lukt om hem doorlopend te voeren terwijl de dierenarts hem onderzoekt.

Taartje heeft ook last van terugkerende oorontstekingen (is waarschijnlijk chronisch) en krijgt dan ook oorzalf die ik een dag of vijf twee keer per dag moet gebruiken. Meestal heeft ze na twee dagen zalven al geen last meer. Maar Taartje vindt alles best, dus is een heel makkelijke patiënt.
sbientje
Zeer actief
Contacteer:

laeken schreef:
sbientje schreef:pom heeft het regelmatig, meestal een zalfje of surolan en dan 2x daags druppelen/inbrengen. Gaat vaak (zeker met zalf) vrij snel beter. Pom vindt het wel een drama en staat gewoon de hele tijd dat die DA in haar oor wil kijken keihard te gillen, al is dat ook wel een beetje aanstelleritis. Het zalven vindt ze ook niet leuk maar ze krijgt er een koekje voor dus laat ze het toe. Niet alle honden zijn daar heel makkelijk mee, met dat zalven, ken ook wel een hond die er echt voor naar de DA moet om hem met 2 man vast te houden.
Dat klinkt niet erg hoopvol helaas. Tom is nl helemaal niet makkelijk met vreemden en hij laat zich zelfs niet aaien meestal. Laat staan vasthouden en in zijn oor kijken. Poeh! Wij kunnen wel alles doen bij hem dus dat scheelt. En hij is piepklein dus dat lukt hoe dan ook allemaal wel.
Baal er wel van want hij heeft pijn. Achteraf gezien denk ik dat hij er al een poosje mee rond loopt aangezien hij bij vlagen met de kop schudt en regelmatig een poot in zijn oor steekt en kreunt. Dacht dat hij dat lekker vond maar nu loopt hij met de kop scheef soms en schudt de hele tijd. Dus de dierenarts is noodzakelijk. :cry:
Je kan de dierenarts even bellen en vragen of je zo surolan kan krijgen, maar meestal doen ze dat niet omdat ze zeker willen weten dat er geen gat in het trommelvlies zit voor ze zoiets voorschrijven. Maar als je het verhaal uitlegt, misschien wel.

Karel zou er overigens niet zo dramatisch over doen, die houdt zich eerder heel stil als ie iets niet leuk vindt. Is dus wel een groot individueel verschil tussen honden. Misschien valt het wel erg mee joh. Pom is sowieso erg bang van de dierenarts, of nouja.. niet van de arts zelf maar van de handelingen. Keertje behoorlijk misgegaan en nu is ze werkelijk panisch.

Succes met Tom, hopelijk valt het mee
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Je hebt er nu niets meer aan, want als het eenmaal echt ontstoken is moet het echt behandeld worden. Maar bij mijn honden helpt het om de gehoorgang goed haarvrij te gooien en bij de eerste tekenen van irritatie 1 tot 3 dagen te behandelen met monoclean. Vinden ze ook niet echt leuk maar een stuk minder vervelend dan behandelen als er al een ontsteking zit en je hoeft dan niet steeds met antibiotica aan de gang
DeDiana
Zeer actief

sbientje schreef:
laeken schreef:
Je kan de dierenarts even bellen en vragen of je zo surolan kan krijgen, maar meestal doen ze dat niet omdat ze zeker willen weten dat er geen gat in het trommelvlies zit voor ze zoiets voorschrijven. Maar als je het verhaal uitlegt, misschien wel.

Karel zou er overigens niet zo dramatisch over doen, die houdt zich eerder heel stil als ie iets niet leuk vindt. Is dus wel een groot individueel verschil tussen honden. Misschien valt het wel erg mee joh. Pom is sowieso erg bang van de dierenarts, of nouja.. niet van de arts zelf maar van de handelingen. Keertje behoorlijk misgegaan en nu is ze werkelijk panisch.

Succes met Tom, hopelijk valt het mee
Inderdaad, je weet het pas als je het ondervindt en ziet hoe je hond in zo'n situatie reageert.
Mila wordt ook niet altijd graag uitgebreid aangeraakt door vreemden en is een hond die snel kan happen bij pijn (niet bijten, maar meer in de lucht happen). Maar bij de dierenarts is ze toch wat onder de indruk en laat dan alles maar over zich heen komen.
Amy is echt nog verlegen met mensen die ze niet kent, maar is ook zo'n hond die het bij de dierenarts maar laat gebeuren en zich dan niet verzet o.i.d. Ze kent het principe ondertussen van het bloed afnemen (voor haar controles in verband met de Leishmania) dus ze weet dat het zo voorbij is en dat ze daarna veel koek krijgt. Zij is geen hond die heftig reageert op pijn en ze schudt de stress meteen van zich af, dus dan werkt zo'n aanpak wel.
Amoz is wat dat betreft wel echt anders, die heeft in het verleden wel flink gebeten als hij in het nauw gedreven werd, dus vandaar dat ik dat met hem niet zo wilde doen.
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Oorontsteking is pijnlijk, Tom zal er helaas even doorheen moeten. Frodo had vorig jaar ook een oorontsteking en de da had een (nieuw?) middel waarbij maar 1 pipet in het oor leeg geknepen werd. Dat werkt 1 week dus hoef je hem niet dagelijks lastig te vallen met zalven want dat doet zeer bij een ontsteking.
Afbeelding
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix

Ongelezen bericht door Lunatic »

Het is best pijnlijk oorontsteking en dan gaat de DA er ook nog met zo'n apparaat inkijken. Mijn westie had ook vaak oorontsteking (door granen bleek later) en die was ook niet te beroerd om een paar happen uit de DA te nemen :mann: die kreeg dus altijd een korfje om. Toen heb ik haar op kvv gezet en heeft ze nooit meer oorontsteking gehad :ok:
Succes bij de DA en vergeet hem niet super te verwennen na het onderzoek!
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

Bij Idefix kon de dierenarts ook niet goed kijken en heeft hij een roesje gehad :(: Hij is verder helemaal niet onder de indruk van de dierenarts, hij weet dat er ergens een varkensoor ligt op de balie, maar oren vond hij vreselijk. Het zalven vond hij de eerste dagen vervelend daarna ging het beter.
Arme Tom, beterschap :roos:
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
laeken
Zeer actief

Denk dat de dierenarts vast zelf wel over een snuitje begint aangezien Tom zich niet zal laten aanhalen en met argwaan en oogwit de situatie zal moeten ondergaan. Maar het kan ook anders gaan. Je weet nooit vantevoren hoe je hond gaat reageren. Bas gaat in elk geval niet mee als grote voorbeeld want die moet niks van de dierenarts weten en zal hem dus het verkeerde voorbeeld geven. Bas gaat al gillen als ze een spuit ziet...lol.
Afbeelding
Lucia
Zeer actief

Ongelezen bericht door Lucia »

Ze hebben eens met 3 man op mijn hondje van 11 kilo gelegen om in de oren te kijken. Nog niet gelukt.
Dat gebeurt me echt niet weer, ik mocht er wel aankomen dus als het niet lukt en je kunt er zelf wel aankomen zou ik proberen of je het zo mee kunt krijgen.
Voor haar was het een blijvend dierenarts trauma daarna.
sbientje
Zeer actief
Contacteer:

Lucia schreef:Ze hebben eens met 3 man op mijn hondje van 11 kilo gelegen om in de oren te kijken. Nog niet gelukt.
Dat gebeurt me echt niet weer, ik mocht er wel aankomen dus als het niet lukt en je kunt er zelf wel aankomen zou ik proberen of je het zo mee kunt krijgen.
Voor haar was het een blijvend dierenarts trauma daarna.
ik heb op eBay surolan gekocht :X Pom heeft het regelmatig en ik ga haar niet steeds meeslepen naar de DA voor nog meer ellende. Tis vast onverantwoord maar het is mij wel best
Domor
Zeer actief

De reden dat ze per se willen kijken (en ruiken) is omdat je het juiste middel moet meekrijgen en ze zeker willen weten dat er geen beschadiging in het trommelvlies zit, want dan mag surolan e.d. absoluut niet gebruikt worden.

In het geval van Ninthe bleek het waarschijnlijk irritatie door te veel oorhaar te zijn de laatste keer en moest ik doorgaan met de week druppelen met monoclean en iedere keer proberen weer een paar haren te pakken te krijgen. Het in één keer leegplukken zou waarschijnlijk met roesje moeten omdat ze zo heftig en explosief spartelde iedere keer dat ze het niet aandurfde met de tang waarmee ze het diep leegplukken. Oppervlakkig waren de haren namelijk allemaal wel weg en je kon er dus heel slecht bij.
Shibby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje

Ongelezen bericht door Shibby »

Als Tom voergericht is, kun je misschien zelf een muilkorf gebruiken (dus geen snoetje) en die volsmeren met leverworst,smeerkaas,zalmpaté weet ik het wat.

Dat is bij Malou echt mijn redding geweest toen ik in mijn eentje haar oog moest zalven, want toen wou ze ook maar wat graag een hapje van mij nemen (terwijl ik verder eigenlijk alles met haar kan doen). Ik heb haar die muilkorf toen ook verder niet aangeleerd ofzo. Gewoon volsmeren, om die kop heen, oog zalven en muilkorf af en klaar is Klara.
Afbeelding
Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Relax ;) Je zit nou met allemaal negatieve gedachtes over hoe het mis kan gaan, dat gaat Tom geheid aanvoelen ;) Het moet nou eenmaal gebeuren, dus haal diep adem en hop naar de dierenarts. Heb ik met Juno ook zo gedaan, die had ook een oorontsteking en zo lang had ik hem nog niet. Nee, leuk vond hij het niet (begrijpelijk), maar een trauma heeft hij er ook zeker niet aan overgehouden. Na een dag (als die zalf de gehoorgang wat heeft verdoofd), vond hij het inmasseren van de zalf zelfs heeerrrrlijk.
-Lilo-
Zeer actief
Mijn ras(sen): Klein Spaans monstertje

Ongelezen bericht door -Lilo- »

Tom klinkt als mijn Lola en die kregen we met oormijt. Ik vond het ook niks om gelijk naar de da te gaan, maar dat ging eigenlijk prima. Lola gaat in de zoutzak-modus en lijkt zichzelf 'uit' te zetten als ze bij de da is. Zielig, maar stiekem wel effectief. De bezoekjes verliepen in het begin wel beter dan de laatste paar keer dat ik er was, omdat ze haar een paar keer flink pijn hebben gedaan. Maar ze linkt dat echt niet aan mij, ze wil niet met mij naar binnen lopen, maar als we dat gehad hebben ben ik juist haar veilige haven.
Het druppelen met surolan was destijds ook appeltje eitje. Lola kreeg elke keer een kauwstaafje nadien om te zorgen dat de druppels goed in het oor liepen. Ik kon met ren hand vasthouden en een hand druppelen. Evt naast een muur oid gaan staan, heeft Tom de 'rust' dat ontsnappen geen zin heeft en jijde rust dat je genoeg handen vrij hebt.
Ik denk dat Tom meer last heeft van jouw spanningen vooraf dan van een rustige, doortastende dierenarts. Keep calm, Tom kan dit wel :ok:
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Probeer eens een paar dagen biologische appelazijn, dat werkt als een tierelier bij oor ontstekingen.
Afbeelding
Sandra&co

Ongelezen bericht door Sandra&co »

Lizzie. schreef:Probeer eens een paar dagen biologische appelazijn, dat werkt als een tierelier bij oor ontstekingen.
Ik denk dat hij beter zo snel mogelijk bij de dierenarts kan zitten dan te experimenteren ;) Voor hetzelfde geldt slaat het niet aan en wordt de ontsteking groter. Zou het misschien nog proberen in de eerste dagen als ik net merk dat een hond een ontsteking krijgt, maar kennelijk is het er waarschijnlijk al 'een poosje'.
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Sandra&co schreef:
Lizzie. schreef:Probeer eens een paar dagen biologische appelazijn, dat werkt als een tierelier bij oor ontstekingen.
Ik denk dat hij beter zo snel mogelijk bij de dierenarts kan zitten dan te experimenteren ;) Voor hetzelfde geldt slaat het niet aan en wordt de ontsteking groter. Zou het misschien nog proberen in de eerste dagen als ik net merk dat een hond een ontsteking krijgt, maar kennelijk is het er waarschijnlijk al 'een poosje'.
Het is geen experimenteren, appelazijn heeft zijn werking op allerlei fronten al jarenlang bewezen.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Tom heeft afschuwelijke oren helemaal vol met een soort moterolie achtige troep. Hij was doods en doods bang maar heeft niet gebeten of gegromd. Mijn partner is met hem gegaan. Ze hebben heel erg lang moeten schoonmaken en hij was totaal overstuur helaas. Met allerei middelen en zalf etc. Kwam een gigantische hoeveelheid zwarte olie achtige troep uit. Moest nog een kwartier met wattenstaven rommel weghalen dus het trauma is nu definitief....

Woensdag volgende week moet de rest eruit. Ook heeft hij gruwelijk slechte tanden....

Het arme hondje. Zo mager. Zo verwaarloosd gekomen en zo bang. Maar eenmaal op de grond en thuis was hij meteen de oude. Dus hij herstelt meteen. Wat ook fijn was is dat hij geen enkel moment tegen het baasje keerde. Dus hij bleef tegen mijn partner kruipen al trillend en kermend. Dat is heel erg fijn. Dat betekent wat.

Maar worst en belonen en hopen dat het mee valt is dus in duigen gevallen. Hele lange moeilijke weg geweest om die enorme hoeveelheid olie uit die oren te halen. Allebei totaal vervuild en vol smeer en troep. Wattenstaaf na wattenstaaf zwarte drek....Dierenarts zei dat het echt heel erg was. Eind van het jaar gaat hij onder narcose voor de tanden. Mijn arme kleine poedel...
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Hij is nu trouwens wel erg vrolijk! Dus hij heeft al die tijd pijn gehad. Hij schudde al wel eens met zijn kopje vanaf dag 1 dat we hem hebben. De laatste week werd het echter erger en hield hij vaak zijn kop scheef. Dus ik ben erg blij dat het gedaan is en nu graanvrij voeren en hopen dat het mee valt in de toekomst.
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief

Ach, wat sneu :-( Maar ergens ook fijn om te weten dat hij toch steun zoekt bij zijn baasje op zo'n moment. Het is zielig om je hond zo'n kwelling te zien ondergaan, maar als hij ook nog zou proberen te bijten, zou het niet minder zielig worden en evengoed een kwelling blijven.

Ik kan me voorstellen dat hij zich nu veel beter voelt, zonder al die troep in zijn oren die waarschijnlijk voor veel pijn en irritatie heeft gezorgd.

Tom is toch nog vrij jong dacht ik?
Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

Ach gos :(: Arme Tom! Moet je nu thuis ook nog zalven?
Beterschap!
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
ZorroMax
Zeer actief
Mijn ras(sen): Engelse Bulldog

Ongelezen bericht door ZorroMax »

Is het geen idee om dat tweede oor onder narcose te laten schoonmaken? Dan kunnen ze meteen zijn gebit doen en is hij in een keer van de ellende af. Ik ben geen voorstander van narcose voor ieder kleinigheidje, maar dit geval lijkt het met wel nuttig.
Beterschap voor de kleine man en succes met het zalven!
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Ach, arme Tom! Fijn dat het duidelijk voor verlichting heeft gezorgd. Nu volgende week nog een keer doorbijten (niet letterlijk :engel: ) en dan hopelijk ervan af op graanvrij voer.
Geen idee of jullie het al deden, maar misschien kan je hem leren dat je af en toe zijn oren nakijkt. Mocht het nog terugkomen heb je het snel in de gaten en vindt hij het wat minder eng als er aan zijn oren gezeten wordt.
Domor
Zeer actief

Moet je vanaf nu wekelijks reinigen of is dat niet ter sprake gekomen? Als het niet ter sprake is gekomen zou ik dat zeker nog vragen. Want graanvrij voeren is leuk, maar sommige honden hebben meer nodig. Zeker de eerste periode, want dan is het oor vaak ook nog geïrriteerd van het vuil dat erin zat en het prutsen eraan.
laeken
Zeer actief

We hebben niks meegekregen en moeten woensdag terugkomen en daarna nog een keer om te kijken of de oren schoon blijven of dat we nog wat moeten doen. Mannetje is zo vrolijk vandaag dus lijkt echt ergens van verlost te zijn. Arm ding! Gisteren zijn allebei de oren schoon gemaakt en woensdag doet de Da dat nog een keer. Niks meegekregen om zelf te doen dus.
Afbeelding
Neeltje

Ongelezen bericht door Neeltje »

Grote kans dat er alleen zooi in zit en niet is ontstoken.
Plaats reactie

Terug naar “Medisch”