Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

welke voeding bij gebitsproblemen?

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

binkebobbel
Actief
Mijn ras(sen): kruising bull terrier x boerenfok
yorkshire terrier
kruising vlinder/keeshondje
Aantal honden: 3

welke voeding bij gebitsproblemen?

Ongelezen bericht door binkebobbel »

Sterre (4jaar) een x keesje heeft een slecht gebit. Zo slecht dat ze vandaag onder narcose is geweest om meerdere kiesjes, tandsteen/plaque enz te verwijderen. Ik mag dr straks ophalen.
Nu had de dierenarts het over de voeding dat ze het beste over op speciale dental brokken moet..Maar ik geloof niet zo in de tand reinigende functie van dental brokken,
brok is brok, wij eten ook geen koekjes om onze tanden te poetsen. Daarbij kom je al snel weer op grotere brokken uit, die ze waarschijnlijk toch niet eet.
Uhm ik ben al geen fan van brokken nooit geweest ook. Eerder voerde ik altijd kvv maar doordat Sterre daar steeds van aan de dunne raakte overgestapt op brokken.
Graanvrij zover als mogelijk. Dat werd Canagan, eerst de grote brokken geprobeerd maar madam weigerde te eten, vond de brok te groot. Dus over op de kleinere brok en dat lustte ze wel.
Dat krijgt ze nu al 2,5 jaar. Goede ontlasting, glimmende vacht en ze eet het met smaak, maar dus wel een verrot gebit.
Barfen durf ik niet aan want ze schrokt en kauwen doet ze niet, een kipnekje zuigt ze gewoon naar binnen en ze is een paar keer bijna gestikt (kipkarkas,konijnkarkas)
Grotere stukken geven maakte daarbij geen verschil, gemalen heeft het voor de tanden ook geen reinigende functie dat is helemaal hap slik weg.
Tanden poetsen was ook een optie, maar dat deed ik al elke week en heeft dus niets geholpen, blijf ik wel doen maar eerlijk is eerlijk, ik vind het niks en Sterre al
helemaal niet, dat gefrunnik aan dr bekje.
Ook had ze het over een goedje wat ik dan in dr bek moest smeren, daar krijg ik straks nog uitleg over want snappen deed ik het niet helemaal.

Dus ik zoek vooral naar tips qua voeding, niet al te grote brok maar ook niet te klein. Liefst zo min mogelijk graan en andere vulmiddelen.

Of een goede kvv die wat groffer gemalen is, wil ik ook wel opnieuw proberen maar vraag me af of dat wel gaat helpen.
Qua merken kvv kan ik hier aan carnibest, carnifriend en nog wat mij onbekende merken komen. Maar ik voer al een tijdje brok dus welke nu van goede kwaliteit zijn
weet ik niet precies. Smuldier, lotgering en tammenga valt voor dagelijks voeren af omdat ze daar te vaak dunne ontlasting van had en ze werd daar ook te snel dikker van.
Online bestellen is ook een optie maar dan zit je al snel aan een minimaal aantal kilo's en met nog maar 1 hondje van 8 kilo heb ik al snel te weinig ruimte in de vriezer en
duurt het te lang voor het opgaat.

Baal er best wel een beetje van. Ik weet dat sommige honden sneller last hebben van tandsteen enz. Maar had toch niet verwacht dat het zo snel/jong al problemen zou geven.
Groetjes Angela en Bucka, Cindy en Sterre
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Aantal honden: 1

Re: welke voeding bij gebitsproblemen?

Ongelezen bericht door Domor »

Koolhydraatarm voeren helpt bij dit soort honden vaak. En dan kom je inderdaad al snel bij kvv OF natvoer uit.

De tandreinigende functie van goede dental-brokken zit hem in 3 dingen: weinig plakken aan de tanden, veel schuren aan de tanden, enzymen die tandplak voorkomen.

Dat is ook de truc van dentastix, vooral die enzymen maken een wereld van verschil. Grote Boris zijn tanden waren heel vies toen we hem kregen. Ze waren al ontzettend opgeknapt van de juiste brok, een runderhuidkauwstaaf 2x per week en 5x/week een bullepees. Maar nu we over zijn gegaan naar 3x bullepees, 3x dentastix en 1x kauwstaaf zijn ze nog flink schoner geworden.

Dat goedje dat je moet gaan gebruiken is vaak een beschermlaagje waardoor de koolhydraten minder gemakkelijk aan de tanden blijven plakken en enzymen waardoor het tandplak ook minder snel ontstaat.
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

Ik voerde voorheen eigenlijk alleen Lotgering en gaf ook wel knoesten om te kauwen, verse pens, eenden nekken e.d.
En nu voer ik gecombineerd. Lotgering meestal in de avond en overdag brok van Carocroc superior 20/10, deze brok is niet groot en de herder en de middenslag hond eten het met smaak.
Reden dat ik ook brok ben gaan geven omdat ik minder vaak verse botproducten gaf, omdat de nieuwe samenstelling honden toch wat kieskeuriger was en ik geen tuin met gras meer had waar die producten normaliter verorbert werden. En omdat de dierenarts aangaf dat brok juist ook goed was vanwege het kauwen en dat de Lotgering toch vaak wat zachter vlees is, wat makkelijk naar binnen wordt gewerkt.
binkebobbel
Actief
Mijn ras(sen): kruising bull terrier x boerenfok
yorkshire terrier
kruising vlinder/keeshondje
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door binkebobbel »

Ja koolhydraat vrij gaan we dus maar proberen. Heb spul meegekregen wat ik in dr bekje moet spuiten eens per week en druppels voor door het water.
De meeste brokken vielen voor mij al af vanwege de granen erin en omdat ze dus niet kauwt gaan die vast niet werken.
Nu dus op zoek naar een goede kvv dan maar en hopen dat het nu wel gaat meevallen met de ontlasting.
Tandenkrabbertje heb ik en poetsen doe ik wekelijks dus daar gaan we gewoon mee door.
Knaagspul krijgt ze ook elke week. Even zoeken naar wat moeilijker knaagspul zoals gedroogde nekspier, kopvlees of geelhaar ofzo, heb nog een lading gedroogd spul liggen
maar dat zijn vooral konijnen-oren, runderhuidkauwstaven en bullepeesjes. Als dentastix echt werken kunnen we dat ook nog wel geven, dacht zelf dat dat geen zoden aan de dijk zou zetten.

Ze is nu vooral erg zielig,misselijk en een beetje groggie nog van de narcose. Eenmaal buiten bij de dierenarts wist ze niet hoe snel ze de auto in moest komen. Naar huis. Nu ligt ze in de bench
onder een dekentje. Voor een week antibiotica en metacam en over 10 dagen terug voor de na-controle.
Ik had gelukkig nog een paar rollen kvv van o.a carnibest ter afwisseling op de brok 1x per week
Vanavond krijgt ze dus hert kvv die ik nog had liggen en morgen eens kijken wat de dierenwinkel verder aan kvv heeft liggen tegenwoordig. De zak brok is bijna leeg dus deze week de overstap
maken weer terug op kvv.
Al denk ik niet dat Sterre dat erg vind haha enige wat ze echt niet moest is geit en fazant maar die laatste zit toch niet standaard in het menu.
En met 1 hond is het gelukkig ook betaalbaarder dan met destijds 3 honden waarvan eentje van 24 kilo. En misschien toch weer een poging doen met wat barf happen beginnend met kippen/eenden-nek.
dat kan ik morgen wel op de markt halen.
Groetjes Angela en Bucka, Cindy en Sterre
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Poetsen heeft echt alleen nut als je dat elke dag doet, ik gebruik een oude elektrische tandenborstel dat heeft een kleine ronde top en daarmee lukt het goed om overal te komen in klein smoeltjes.
Afbeelding
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Domor »

Eerlijkheidshalve verbaasde mij de werking van dentastix ook. Ik had ze als kauwding voor mijn dames gehaald, maar die hoefden ze niet meer dus mocht Grote Boris ze opsnacken. Hij was er dol op en liet er zelfs zijn brokken voor staan. Dat hij daar dan ook nog eens schone tanden van kregen was voor ons dus puur een bonus. Ze waren al van vrijwel egaal donkerbruin naar geel met bruine randjes en vlekjes gegaan en nu zijn ze witgeel met een kleinere bruine rand. Hij heeft dus van nature wel een goed gebit (alleen waardeloos voer gekregen).
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”