Stang schreef:Annet: de hond komt wel rechtstreeks van de fokker vandaan.
De fokker wilde er dus in eerste instantie later zelf mee gaan fokken, maar toen bleek dat 1 bal niet indaalde, besloten ze hem toch te verkopen.
Het is dus niet "via via" gegaan, maar rechtstreeks bij de fokker.
Oke, dan mag je er inderdaad van uit gaan dat het een goed opgevoede, sociale hond is en dat is natuurlijk best wat waard.
Wat mij betreft, kun je het op twee manieren bekijken. Ten eerste vanuit zakelijk oogpunt. Je bent fokker en wilt aan je puppies verdienen. Dan kun je puppies vergelijken met auto's. Ook al heeft een nieuwe auto € 10.000 euro gekost, als er schade is, brengt hij veel minder op. Een pup met fout brengt dus minder op dan een goede. En ja, ik weet ook wel dat je honden en auto's niet kunt/mag vergelijken, maar een prijs van € 700 is toch ook een handelsprijs? In een ander topic las ik dat de Bull-Mastiffpup voor € 1100 weggaat. Dat is meer dan 2 keer zoveel als voor een Border Colliepup met stamboom. Nu eten BM's natuurlijk wel iets meer, maar waar zit dat prijsverschil dan anders in dan in vraag en aanbod? Of heb je voor een BM meer kosten vooraf om de ouderdieren te laten onderzoeken?
Of je bekijkt het vanuit de situatie dat je een huisdier teveel hebt en daar een goed tehuis voor gaat zoeken. Als ik een dier teveel zou hebben en er van af zou willen, zou voor mij vooropstaan dat het dier een goed tehuis moet hebben en zou ik er geen geld voor willen hebben.
v.d Lupinehof schreef:somige fokker vragen gewoon puppy geld voor dit soort hondjes ,omdat ze er ook onkosten aan hebben gehad met name voer entingen die door gaan enz enz.
mol

Oke, dat kan ik me voorstellen, een redelijke prijs zou ik het dus vinden als je alle dierenarts- en inentingskosten optelt, dan kom je schat ik op zo'n € 100 a 150 uit. Voer vind ik voor rekening van de fokker.
Theo schreef:v.d Lupinehof schreef:somige fokker vragen gewoon puppy geld voor dit soort hondjes ,omdat ze er ook onkosten aan hebben gehad met name voer entingen die door gaan enz enz.
mol

en je hebt gelijk mol , is het goedkoop dan zijn het broodfokkers en nu moeten ze een gewone pup prijs betalen en dan is het te duur , nou ik kan je zeggen dat ik absoluut niet goed word van zoiets
wat is er mis met een pupprijs, normaal worden honden duurder naarmate ze ouder worden.
"Is het goedkoop dan zijn ze broodfokkers", waar slaat dat nou weer op? Het is toch gewoon een hond die zij weg willen doen, omdat de pup hun niet bevalt? Nou, dan hoeven ze daar niet ook nog eens dik aan te verdienen.
En honden worden duurder naarmate ze ouder worden, alleen als ze in training zijn geweest. Niet omdat ze afgekeurd worden door hun fokker.