Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hoe werkt dit?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie
Aantal honden: 2

Hoe werkt dit?

Ongelezen bericht door Paisley »

Ik liep me vandaag even te verbazen. Ik heb vanmorgen de honden een stukje kophuid gegeven voor ik naar mn werk ging. Als ze kophuid een raportcijfer geven, komen we toch wel op een 9 uit. Er zijn eigenlijk geen kauwbotjes te bedenken die ze lekkerder vinden.

Bij thuiskomst kom ik er achter dat ze hun botje niet hebben gegeten. Gelijk na het begroeten gingen ze tevreden liggen kauwen.

OK, dat een hond een botje niet eet bij afwezigheid is me niet onbekend.

Waarom jatten ze dan wel alles wat los en vast zit als ik er niet ben? Een halve zak verslofte ships, een pak hagelslag, etc, het is allemaal niet veilig als ik weg ben :denken:

Wel jatten maar gul verstrekte botjes niet aanraken, wie snapt dit?
Afbeelding
Rebble
Zeer actief
Aantal honden: 1

Re: Hoe werkt dit?

Ongelezen bericht door Rebble »

Ik heb er nooit zo over nagedacht maar hier werkte het net zo met Izzy. Met Charlie volgens mij niet, mijn restje soep was van de week iig onaangeroerd.

Misschien het bot op een bord leggen en zo op tafel zetten :LOL:
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

De verklaring heb ik ook nog steeds niet.
Hier ook honden die lekkers of brokken die in de ochtend gegeven worden (vlak voor we/ik wegga) pas écht verder opgegeten worden als ik weer thuis kom, of als ook de andere baas weer thuis is :19:

Ook lekkernijen worden pas weer gepakt als we (de mensen) weer thuis zijn.
xSuzannex
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezers
Contacteer:

Ongelezen bericht door xSuzannex »

Hier worden vooral de makkelijk eetbare dingen wel gegeten, en dingen die lang duren niet.
Cas at bijvoorbeeld wel rustig een brokje, snoepje, dentastick. maar niets waar hij een beetje moeite voor moest doen

Sara is weer anders. echt rustig kluiven doet ze niet, maar wel zo'n klein kluifje met kip er omheen, een snoepbal waar ze ook even mee bezig is, een kong
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Hier exact hetzelfde.
Ze gaan ook vaak drinken als ik weer thuis kom of ze eten dan pas hun brokken op. Ook lekkere kluiven inderdaad.
In de tuin hebben ze ook wat (lekkere) botten liggen en daar kluiven ze alleen op als wij ook in de tuin zijn.

Misschien voelen ze zich veiliger als wij er zijn zodat ze helemaal op kunnen gaan in hun kluiftaak?
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Zuri en Van Gils gaan ook in pauze stand als ik weeg ben..... altijd al zo geweest ...
Paisley
Zeer actief

Manuma schreef:Hier exact hetzelfde.
Ze gaan ook vaak drinken als ik weer thuis kom of ze eten dan pas hun brokken op. Ook lekkere kluiven inderdaad.
In de tuin hebben ze ook wat (lekkere) botten liggen en daar kluiven ze alleen op als wij ook in de tuin zijn.

Misschien voelen ze zich veiliger als wij er zijn zodat ze helemaal op kunnen gaan in hun kluiftaak?
Ja dat kan maar ze voelen zich in ieder geval dan wel veilig genoeg om via de salontafel een halve zak chips van het buffetkastje te vissen :engel:
Afbeelding
Manuma
Zeer actief

Ongelezen bericht door Manuma »

Paisley schreef:
Manuma schreef:Hier exact hetzelfde.

Ja dat kan maar ze voelen zich in ieder geval dan wel veilig genoeg om via de salontafel een halve zak chips van het buffetkastje te vissen :engel:
:LOL:
Uma pakt wel onze kleding of een pantoffel en gaat daar bovenop liggen. Gelukkig jatten ze geen eten.
Dat heeft ze vroeger wel gedaan trouwens.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Het kan zijn dat ze hebben "geleerd" om jouw afwezigheid beter verteerbaar te maken door het slopen van die dingen waar jij regelmatig met je handen aan zit.
(jouw geur bij zich houden)
Het "gefrustreerd" zijn omdat je er niet bent houdt op als je binnen komt, dus dan is er tijd voor het knagen op iets echt lekkers.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Paisley
Zeer actief

Ja dat kan maar het zijn geen slopers hoor, alleen jatters. Ik weet ook dankzij een aantal filmpjes precies hoe het gaat :LOL: Kiwi staat op de uitkijk te wachten tot mn auto niet meer hoorbaar is, dan springt ze op de eettafel om ff te checken of ik nog wat van het ontbijt heb staan. Het is wat dat betreft net een kat want ook al springt ze standaard op de eettafel - zelden stoot ze wat om.
Als ze iets gevonden heeft (ik ben een slordevos) dan komt Mayke de buit opeisen en vreet op om t Kiwi voor de neus weg te vreten. Zo heeft ze zich ook een keer door een pond tomaten heen gewerkt, terwijl ze tomaten normaal echt niet lust :LOL:
Als er niets meer eetbaars is, gaan ze liggen tot ik thuis ben.

Een fruitschaal kan ik ook niet meer laten staan want dan vind ik smiddags mn appels half aangevreten in mn bank.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Paisley schreef:Ja dat kan maar het zijn geen slopers hoor, alleen jatters. Ik weet ook dankzij een aantal filmpjes precies hoe het gaat :LOL: Kiwi staat op de uitkijk te wachten tot mn auto niet meer hoorbaar is, dan springt ze op de eettafel om ff te checken of ik nog wat van het ontbijt heb staan. Het is wat dat betreft net een kat want ook al springt ze standaard op de eettafel - zelden stoot ze wat om.
Als ze iets gevonden heeft (ik ben een slordevos) dan komt Mayke de buit opeisen en vreet op om t Kiwi voor de neus weg te vreten. Zo heeft ze zich ook een keer door een pond tomaten heen gewerkt, terwijl ze tomaten normaal echt niet lust :LOL:
Als er niets meer eetbaars is, gaan ze liggen tot ik thuis ben.

Een fruitschaal kan ik ook niet meer laten staan want dan vind ik smiddags mn appels half aangevreten in mn bank.
Beetje fantasie is nooit weg :8):
Dan jatten ze het alleen en leggen het in de buurt vanwege de (jouw) geur.

Ita slaapt met haar kop op een van mijn laarzensokken als ze die te pakken krijgt.
Rana hield zo veel van mij dat ze zo'n sok opvrat. :mrgreen:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

Verboden voedsel, of zelf gepikt voedsel :engel: is altijd het lekkerst :mrgreen:
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Het geen wat niet mag is veel leuker. Ik heb ook van dat soort honden ;)
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Ik neem aan dat ze begrijpen dat het botje altijd nog opgegeten kan (het blijft altijd beschikbaar), terwijl dingen jatten alleen kan als je er niet bent. Lijkt me niet meer dan logisch dus eigenlijk :Q:
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Ik denk dat het een vorm van verlatingsangst is. Dat je weggaat is niet leuk en ze zijn niet ontspannen genoeg om te gaan liggen knagen. In plaats daarvan zijn ze wat gespannen en gaan rondlopen en dingen zoeken om hun frustratie op te uiten. Als het van nature geen slopers zijn maar wel vreetzakken :tongue: is dat een manier om hun frustratie te uiten. Van spanning en stress wordt je moe, en van eten ook, dus gaan ze daarna slapen.
Soooof
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse herder

Ongelezen bericht door Soooof »

Begraven ze ze ook? Rex doet dit ook wel eens, maar alleen bij een bepaald type kluifjes. Hij neemt het mee, begraaft het in tuin (met een voor zijn begrip ongekende voorzichtigheid en toewijding) en haalt het dan weer op als ik thuis kom en gaat het opeten. Hij doet het alleen niet bij alles, sommige dingen eet ie meteen op. Dat zie ik hem op de camera dan ook doen. Begraven doet ie overigens ook wel eens als ik er gewoon bij ben, maar hij kijkt wel eerst of wij ‘weg’ zijn (=buiten zicht van de tuin) om het later die dag alsnog op te halen.
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Diem kluift zelfs niet als ik hem bij mijn moeder breng. Hij lijkt daar prima relaxed, slaapt en gaat lekker mee wandelen. Maar als hij een heel lekker kluifje krijgt neemt hij het wel aan maar legt het in z'n mand. Zodra ik hem kom ophalen begroet hij mij om daarna aan z'n kluif te beginnen :19: Hapslikweg lekkers eet hij wel.
Ik denk ook toch iets van net niet helemaal fijn voelen zonder 'eigen' mens(en)? Diem is ook echt een eenmanshond. Mies heeft daar niet zo'n last en is een allemansvriend, ze vreet alles, altijd.
Afbeelding
mijke
Zeer actief
Mijn ras(sen): krakershondje

Ongelezen bericht door mijke »

Ik heb trouwens ook het idee dat botkluiven een beetje als een sociale activiteit wordt gezien. Niet iets wat je samen doet, maar wel iets wat je doet in een prettig samenzijn, zeg maar. Het gebeurt echt maar zelden dat Oor met haar te kluiven botje niet tegen me aan of in ieder geval vlak in de buurt komt liggen. En daar dan ook van lijkt te genieten op dezelfde manier als dat ik er van geniet wanneer vriend en ik elk op de bank gezellig een boek liggen te lezen. Kluiven in een andere ruimte of bijvoorbeeld de bench doet ze echt nooit. Ik ga met Tara mee dat ze er inderdaad in een bepaalde stemming voor moeten zijn, en dat is blijkbaar niet het geval als ik weg ben. Wat denk ik trouwens niet direct hoeft te betekenen dat de hond gestressed is als je er niet bent hoor.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Denk dat dat wel kan kloppen. Elco en Gait eten wel een snelle snack op als ik weg ga, maar een kluifje eten ze pas op als ik weer terug ben. En ze zijn echt wel ontspannen als ik weg ben
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Klopt hier ook. Hier liggen altijd nylabones en daar kluiven ze gedurende de dag heel veel op. Maar als ik weg ben en ik check ze via de ip-camera, liggen ze echt nooit te kluiven. Gelukkig gaan ze ook niet echt op strooptocht, maar ik moet ook geen eten laten liggen op tafel of op het aanrecht, want dan zouden ze het zeker wel pakken.
wolvster
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese StabijXFox Terrier, Airedale Terrier
Contacteer:

Ongelezen bericht door wolvster »

mijke schreef:Ik neem aan dat ze begrijpen dat het botje altijd nog opgegeten kan (het blijft altijd beschikbaar), terwijl dingen jatten alleen kan als je er niet bent. Lijkt me niet meer dan logisch dus eigenlijk :Q:
Dit denk ik ook.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”