Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

rangorde issue?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

AukjeH
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Labrador
Aantal honden: 2

rangorde issue?

Ongelezen bericht door AukjeH »

Bert wordt over 3 maanden twee jaar. Hij en Harry, een onderdanige labrador van 6, zijn onafscheidelijk. Als ik een van hen meeneem voor een flinke wandeling dan zijn ze beide zo ontiegelijk, bijna romantisch blij om elkaar weer te zien. Maar volgens mij is er een dominantiestrijd gaande. Bert, intact, plast ineens in huis. Op dezelfde plekjes. Kleine plasjes. Niet alleen bij ons, ook bij anderen. Hij heeft geen blaasontsteking, dat hebben we al laten controleren.
Vorige maand kregen de heren een nieuw “roptouw”. Een joekel, bijna groter dan Bert zelf. Ik heb een filmpje gemaakt van hen. Het spelen gaat altijd gepaard met een hoop gegrom en gebrul, maar de grom van Bert was nu toch wel anders. Hij ging er uiteindelijk ook met het touw vandoor, de slimme rakker. Harry had het nakijken en na een poging of 3 om het touw te pakken, gaf hij het op.

Bert bokt ook veel op Harry en die malle labrador laat het ook gewoon toe.
Harry krijgt nog steeds als eerste eten. Maar Bert is degene die ons als eerste groet als we thuiskomen. Nu zegt dat niet zo heel veel, want Harry gaf voordat Bert bij ons kwam ook geen sjoege als we thuiskwamen. Even zijn kop omhoog, zo van: Hee, leuk en slapen maar weer.

Hoe moeten we dit nu aanpakken? Moeten we ze laten en Harry nog steeds als eerste eten geven? Of is Bert nu hoger in rang en moet hij als eerste eten? Heeft het plassen in huis ook met het domineren te maken?

Hieronder een link naar het filmpje. Geen idee hoe ik die van instagram kan downloaden, filmpje staat niet meer op mijn telefoon. Maar ik denk dat hier wel mooi te zien is wat er een beetje gaande is tussen de twee heren.

Afbeelding

Bert 2-2-2016 en Harry 13-11-2011 ♡♡
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Re: rangorde issue?

Ongelezen bericht door DeDiana »

Inderdaad. Zolang ze geen ruzie krijgen, zou ik me er ook niet al te druk om maken en wijst het vaak zichzelf wel, zeker als één van de twee het allemaal eigenlijk wel best vindt.
Hier krijgt Mila (ranghoogste) wel als eerste eten, maar dat is ook omdat Amoz en Amy gewoon niet gaan eten als Mila haar voer nog niet heeft. Verder houd ik me er ook niet bewust mee bezig, de honden kunnen het prima onderling zonder conflicten regelen. Bijvoorbeeld als ik thuiskom, dan geven de andere honden Mila de ruimte om mij als eerste te begroeten en daarna komen Amy, Amoz en Taartje allemaal tegelijk - dat gaat dus automatisch al goed omdat ze dat zelf regelen.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”