Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Fitness basis oefeningen
Moderator: moderatorteam
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Fitness basis oefeningen
Met m’n 10 maanden oude dame inmiddels ook rustig aan gestart.
https://youtu.be/x3puW1b6BJg
De eerste keer inclusief fitbone, tweede sessie.
https://youtu.be/x3puW1b6BJg
De eerste keer inclusief fitbone, tweede sessie.
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
Re: Fitness basis oefeningen
Door de instabiliteit heeft ze haar spieren (en niet enkel de grote spier groepen maar zeker ook de kleinere spieren) nodig om haar balans te houden.Cleva schreef:Wat is eigenlijk het nut van zo'n kussentje?
Wat op de video niet duidelijk zichtbaar is maar in het echt wel is dat dat zelfs bij stil staan in stand zich niet enkel beperkt tot de voorhand maar ook de rug bespiering werkt hier mee.
Door in deze positie nog oefeningen te vragen is de spierbelasting door de instabiele ondergrond nog wat groter omdat haar lijf beweegt en het dan moeilijker is je evenwicht te behouden.
Dat zie je ook doordat ze nog veel beweegt met de voorhand, dat vind ik nu nog niet erg. Dit was de 2de sessie van 5 herhalingen van de eerste keer dat ik zo deze oefening vroeg van haar.
- mosquito1980
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder
- Aantal honden: 1
Als ze het helemaal goed zou doen dan zou ze (bijna) stil moeten staan?
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
Idd dan blijft de voorhand helemaal stil staan en beweegt enkel de achterhand.mosquito1980 schreef:Als ze het helemaal goed zou doen dan zou ze (bijna) stil moeten staan?
De enige beweging in de voorhand is dan die vd spieren om de balans te houden.
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)
- Aantal honden: 2
@crutz: bij mensen gebruik je het om dezelfde redenen, maar ook om je core/centrum te versterken. Een mens beweegt altijd vanuit zijn centrum (als het goed is) en ik heb me al vaker afgevraagd: is dat bij een hond ook zo?
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja, inderdaad kan je hem bij honden ook gebruiken om de core te versterken, MAAR, niet in alle oefeningen bij de hond is dat zo, dat heeft vooral mee te maken dat wij op 2 benen staan en de hond op 4 potenAlfilillo schreef:@crutz: bij mensen gebruik je het om dezelfde redenen, maar ook om je core/centrum te versterken. Een mens beweegt altijd vanuit zijn centrum (als het goed is) en ik heb me al vaker afgevraagd: is dat bij een hond ook zo?

Maar bv voorpoten en achterpoten op een balanskussen of met alle 4 op een pinda van juist formaat geeft inderdaad ook eens versterking van de core (rug- en buikspieren)
Hier een foto van een oefening waarbij de core getraind wordt.

Hier doe ik dan met haar (ervaren) 3 sets van 5 herhalingen van 15 seconden in deze positie.
-
- Zeer actief
In hoeverre merk je daar iets van buiten deze sessies bij de honden?
Ik snap dat het sowieso effect heeft, maar zie je verschil tussen honden (in dezelfde tak van sport) die dit wel of niet doen?
Ik snap dat het sowieso effect heeft, maar zie je verschil tussen honden (in dezelfde tak van sport) die dit wel of niet doen?
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
ik vind van wel. Minder blessures door betere krachtopbouw en bewustzijn vt lichaam. Makkelijker met de spring oefeningen en zo.Pienda schreef:In hoeverre merk je daar iets van buiten deze sessies bij de honden?
-
- Zeer actief
Mooi om te zien! Wat ik eigenlijk bedoel is dat een mens altijd beweegt (als het goed is) vanuit het gebied tussen de ribben en het bekken (core/centrum). Dus voordat we een been optillen activeren we dit gebied om ons lichaam te stabiliseren. Ik vraag me af of dat bij honden ook zo is, aangezien het een wereld van verschil is of je op 2 benen staat of op 4. Beweegt een hond ook vanuit dat gebied of zit hun centrum ergens anders?crutz schreef:Ja, inderdaad kan je hem bij honden ook gebruiken om de core te versterken, MAAR, niet in alle oefeningen bij de hond is dat zo, dat heeft vooral mee te maken dat wij op 2 benen staan en de hond op 4 potenAlfilillo schreef:@crutz: bij mensen gebruik je het om dezelfde redenen, maar ook om je core/centrum te versterken. Een mens beweegt altijd vanuit zijn centrum (als het goed is) en ik heb me al vaker afgevraagd: is dat bij een hond ook zo?![]()
Maar bv voorpoten en achterpoten op een balanskussen of met alle 4 op een pinda van juist formaat geeft inderdaad ook eens versterking van de core (rug- en buikspieren)
Hier doe ik dan met haar (ervaren) 3 sets van 5 herhalingen van 15 seconden in deze positie.
- crutz
- Zeer actief
- Contacteer:
Ja en nee, ja de core zorgt voor stabiliteit in het gehele lichaam, dus bv bij oefeningen als met de voorpoten ergens op versterkt zeker ook de core, maar, van nature loopt de hond circa 60% op de voorhand en ligt het zwaartepunt dus wel wat anders.Alfilillo schreef:Mooi om te zien! Wat ik eigenlijk bedoel is dat een mens altijd beweegt (als het goed is) vanuit het gebied tussen de ribben en het bekken (core/centrum). Dus voordat we een been optillen activeren we dit gebied om ons lichaam te stabiliseren. Ik vraag me af of dat bij honden ook zo is, aangezien het een wereld van verschil is of je op 2 benen staat of op 4. Beweegt een hond ook vanuit dat gebied of zit hun centrum ergens anders?crutz schreef:Ja, inderdaad kan je hem bij honden ook gebruiken om de core te versterken, MAAR, niet in alle oefeningen bij de hond is dat zo, dat heeft vooral mee te maken dat wij op 2 benen staan en de hond op 4 potenAlfilillo schreef:@crutz: bij mensen gebruik je het om dezelfde redenen, maar ook om je core/centrum te versterken. Een mens beweegt altijd vanuit zijn centrum (als het goed is) en ik heb me al vaker afgevraagd: is dat bij een hond ook zo?![]()
En onze core wordt enkel door de wervelkolom in verticale richting staande gehouden, lastig een verticale kolom rechtop te houden, daarom is de kracht daar enorm belangrijk, bij de hond door het op 4 poten lopen is het in balans houden van de kolom iets makkelijker, maar ook weer niet, want de core is ook een deel waar veel belangrijke organen zitten die geen bescherming hebben anders dan door de bespiering.
Terugkomend op je vraag mbt het optillen van een poot, ja dat wordt vanuit de core gestabiliseerd maar (zeker de voorpoten) op een mindere mate dan wanneer wij een been optillen.
Alles bij elkaar is core bespiering wel net zo belangrijk als humaan voor welzijn en ter voorkoming van blessures
-
- Zeer actief
Dank voor je uitgebreide uitleg!
Ik ben Pilatesdocent, en in de lessen ligt heel veel nadruk op core/centrum/powerhouse, hoe je het ook wil noemen.
Ik vind het daarom ook zo leuk om naar mijn honden te kijken en hun manier van bewegen. Ik had al het idee dat hun 'centrum' wat meer naar voren lag en dat bevestig je nu dus ook. Leuk om te weten!
Ik ben Pilatesdocent, en in de lessen ligt heel veel nadruk op core/centrum/powerhouse, hoe je het ook wil noemen.
Ik vind het daarom ook zo leuk om naar mijn honden te kijken en hun manier van bewegen. Ik had al het idee dat hun 'centrum' wat meer naar voren lag en dat bevestig je nu dus ook. Leuk om te weten!