Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Brokken voor allergische hond
Moderator: moderatorteam
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): flatcoated retriever
Brokken voor allergische hond
Binnenkort mogen wij een labrador dame verwelkomen. Super leuk alleen heeft ze een allergie. Waarvoor is mij niet helemaal duidelijk maar weet wel dat ze op de hypo allergeen staat van royal canin. Nou bevat die voeding niet veel en ik wil proberen om na gewenning over te gaan op een brok die graan en gluten vrij is en geen rund en kip bevat,ook niet ergens vaag verstopt. Dit zijn vaak de ingrediënten die allergie doen aanwakkeren. Het gaat om een volwassen dame. Het zou mooi zijn als onze border collie dame hier ook van kan mee eten en die kan eigenlijk alles wel verdragen. De allergie bij de labrador uit zich nu in natte plekjes tussen de tenen en bij de staart en ook wat slechte ontlasting soms. Binnenkort heb ik meer informatie en kan ik ook beter gericht zoeken maar nu alvast wat ervaringen horen en opdoen kan geen kwaad.

jemble 5 maanden
-
- Zeer actief
- Aantal honden: 2
Re: Brokken voor allergische hond
Hypoallergenic van RC is gewoon een complete voeding waar echt genoeg in zit. Voor de hond hoef je het niet te veranderen. Als je het voor je eigen gevoel wil veranderen zal je er eerst achter moeten komen waar ze allergisch voor is. Kwestie van uitproberen.
Er zijn ook hypoallergene brokken die graanvrij zijn, misschien daarmee starten?
Hier staan er een paar tussen:
http://www.zooplus.nl/shop/honden/voers ... oallergeen
Er zijn ook hypoallergene brokken die graanvrij zijn, misschien daarmee starten?
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Wij zijn ons nog aan het oriënteren wat voor hond we graag willen hebben.
Spike is allergisch voor granen, kip, gevogelte, ei en pollen. Sinds hij bij ons is (2 jaar alweer) hebben we hem op dog lovers gold. Dat gaat heel goed. Zomers krijgt hij wel medicijnen bij omdat hij dan in het gras rolt en gras eet en de pollen dus de allergie aanwakkeren.
Spike (kruising bordeauxdog/rottweiler) woont sinds vorig jaar maart bij ons, een heerlijke lobbes van 45 kilo!
- veertje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje
DitPienda schreef:Hypoallergenic van RC is gewoon een complete voeding waar echt genoeg in zit. Voor de hond hoef je het niet te veranderen. Als je het voor je eigen gevoel wil veranderen zal je er eerst achter moeten komen waar ze allergisch voor is. Kwestie van uitproberen.

- joyce83
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Boxer en Engelse Springer Spaniel
Die van ons was ook voor verschillende dingen allergisch, die hadden we goed staan op simpsons premium aardappel zalm bij zooplus.
Ik zou echter als de hond het verder goed doet op dit voer hier gewoon op laten staan.
Ik zou echter als de hond het verder goed doet op dit voer hier gewoon op laten staan.
those we loved don't go away they walk beside us everyday
unseen, unheard, but always there still loved still missed still very dear
-
- Zeer actief
Nou dat is dus niet helemaal zo. Met vlagen gaat het dus minder naar ik begreep. Het zou dus ook nog beter kunnen. Ik heb verder totaal geen ervaring met allergie maar iets zegt mij dat de royal canin zeker granen heeft en misschien is dat nog uit te sluiten aan het dieet zodat het nog beter gaat.

jemble 5 maanden
- joyce83
- Zeer actief
Dan snap ik dat je verder wil zoeken. Probeer een boekje bij te houden wanneer het slechter gaat. Ook knaagspul en beloningen dan mee opletten wat je geeft.
-
- Zeer actief
Allergieklachten worden niet echt door granen veroorzaakt, vaker door dierlijke eiwitten. Maagdarmklachten kan natuurlijk wel.
Wat Joyce83 zegt: ook alle tussendoortjes, kauwdingen en alles wat ze in de bosjes vinden kan klachten veroorzaken.
Wat Joyce83 zegt: ook alle tussendoortjes, kauwdingen en alles wat ze in de bosjes vinden kan klachten veroorzaken.
- klaproos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse boxermix
Simpsons Premium Sensitive (bijvoorbeeld Lam & Aardappel)?
-
- Zeer actief
Dank jullie voor het meedenken. Welk knaag spul zou dan wel kunnen en wat aan beloningen?

jemble 5 maanden
- Pemba
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër
Misty is allergisch oor veel dingen, ook graan. Als ik haar brood geef begint ze echt weer te krabben.Pienda schreef:Allergieklachten worden niet echt door granen veroorzaakt, vaker door dierlijke eiwitten. Maagdarmklachten kan natuurlijk wel.

- klaproos
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Spaanse boxermix
Ik gebruik eigenlijk altijd 'normale' brokjes als beloning maar ik heb dan ook vreetzakken die overal een moord voor doen zolang het maar eetbaar is.fabienne s schreef:Dank jullie voor het meedenken. Welk knaag spul zou dan wel kunnen en wat aan beloningen?

Qua kauwmateriaal zou je kunnen denken aan gedroogd vlees, organen of oren van bijvoorbeeld lam, paard, konijn, hert. Of iets op basis van vis natuurlijk. Afhankelijk van wat voor brok je geeft (ik zou in ieder geval in het begin even snacks geven van dezelfde diersoort als wat er in de brok zit en dus niet allerlei dierlijke eiwitbronnen door elkaar geven). En/of een hertengewei of nylabone natuurlijk.
- joyce83
- Zeer actief
Onze boxer had zeker op kip reactie, rund op verdacht. Ik ben toen brokken op basis van vis gaan zoeken en kwam toen op die simpsons premium sensitive uit. Ze kreeg als beloning tijdens de lessen altijd haar eigen brokjes in het begin (vond ze gelukkig niet erg).
Ze had ook reactie op grassen, pollen, mijten etc. Ze kreeg daarvoor imumtherapie. Dit in combinatie met de brokken op vis basis heeft ervoor gezorgd dat ze er verder nooit medicatie naast had.
Qua snacks kon ze af en toe wel eens iets anders krijgen. Maar vooral zalmhuiden en nylonbone had ze om op te knagen. Ik zou in elk geval de eerste periode dat je om gaat op een andere brok absoluut niks anders erbij geven anders weet je nog niet waar de klachten vanaf komen. Pas na 6 weken zou ik iets gaan toevoegen van ander spul en dan in het begin ook nog alleen vis. Onze kreeg als beloningssnoepjes op een gegeven moment gedroogde visjes.
edit:
let op, je gaat nu een vervelende tijd in. Mocht ze omgevingsallergie hebben dan kom je nu in de tijd van pollen etc. Nadeel is dat je dan misschien gaat zien dat het erger wordt maar dat het misschien dus niet aan het voer ligt. Bij ons was dat ook een van de moeilijkste dingen. Als ze reageerde ergens op was het altijd ook nog even nadenken of het seizoen niet net begon of dat er weer een of andere plant in bloei stond.
Ze had ook reactie op grassen, pollen, mijten etc. Ze kreeg daarvoor imumtherapie. Dit in combinatie met de brokken op vis basis heeft ervoor gezorgd dat ze er verder nooit medicatie naast had.
Qua snacks kon ze af en toe wel eens iets anders krijgen. Maar vooral zalmhuiden en nylonbone had ze om op te knagen. Ik zou in elk geval de eerste periode dat je om gaat op een andere brok absoluut niks anders erbij geven anders weet je nog niet waar de klachten vanaf komen. Pas na 6 weken zou ik iets gaan toevoegen van ander spul en dan in het begin ook nog alleen vis. Onze kreeg als beloningssnoepjes op een gegeven moment gedroogde visjes.
edit:
let op, je gaat nu een vervelende tijd in. Mocht ze omgevingsallergie hebben dan kom je nu in de tijd van pollen etc. Nadeel is dat je dan misschien gaat zien dat het erger wordt maar dat het misschien dus niet aan het voer ligt. Bij ons was dat ook een van de moeilijkste dingen. Als ze reageerde ergens op was het altijd ook nog even nadenken of het seizoen niet net begon of dat er weer een of andere plant in bloei stond.
- Domor
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Peruvian Doodle
- Aantal honden: 1
Is ze gevoelig voor dik worden of juist voor mager worden? (Als ze nu goed op gewicht is: krijgt ze de aanbevolen hoeveelheid voor haar gewicht, of meer of minder. Even vragen of ze 4x voeren af willen wegen).
-
- Zeer actief
Domor,op jouw vraag heb ik nog geen antwoord. Ik heb haar enkel nog gezien van foto's en zo te zien prima op gewicht. Wel pas gecastreerd dus even kijken wat het gewicht gaat doen.
Ik krijg haar eigen voer mee dus voorlopig gebeurt er qua veranderingen in het voer niks. Ik ga jullie tips zeker meenemen en ik weet nu waar ik een beetje op moet letten en hoe we het moeten doen zoals een dagboekje bijhouden(handige tip!). En met de tijd zullen we wel kijken of we overstappen op ander voer zodat het hopelijk nog beter gaat(indien geen allergie op iets van buitenaf). Laat het maar gauw 25 april zijn.
Ik krijg haar eigen voer mee dus voorlopig gebeurt er qua veranderingen in het voer niks. Ik ga jullie tips zeker meenemen en ik weet nu waar ik een beetje op moet letten en hoe we het moeten doen zoals een dagboekje bijhouden(handige tip!). En met de tijd zullen we wel kijken of we overstappen op ander voer zodat het hopelijk nog beter gaat(indien geen allergie op iets van buitenaf). Laat het maar gauw 25 april zijn.

jemble 5 maanden
-
- Zeer actief
Zou het een idee zijn om eerst uit te (laten) zoeken waar ze allergisch voor is? Dat voorkomt gezoek met brok en waar ze wel of niet tegen kan?
Suzanne
Suzanne
-
- Zeer actief
Nou cleva een allergie is niet een doodzieke hond natuurlijk. En ja ik zou er onderuit kunnen maar dat wil ik niet. Met een allergie is prima te leven.
De rest bedankt voor de hulp en ik neem jullie adviezen zeker mee
De rest bedankt voor de hulp en ik neem jullie adviezen zeker mee

jemble 5 maanden
-
- Zeer actief
Ja, hier ook Dog Lovers gold, en dan de geperste versie van Ocean fish.Bumper69 schreef:Spike is allergisch voor granen, kip, gevogelte, ei en pollen. Sinds hij bij ons is (2 jaar alweer) hebben we hem op dog lovers gold. Dat gaat heel goed. Zomers krijgt hij wel medicijnen bij omdat hij dan in het gras rolt en gras eet en de pollen dus de allergie aanwakkeren.
Hieronder even stukje gekopieerd:
Dog Lovers Gold 'PASSION' – Ocean Fish & Sweet Potato
Samengesteld zonder Granen
100% complete en uitgebalanceerde voeding voor Honden van Alle Leeftijden
Licht verteerbaar en bevordert een gezonde huid en vacht. Bevat hoge kwaliteitseiwitten
afkomstig van verse Zalm en Forel en een hoge concentratie natuurlijke Omega-vetzuren.
Hypoallergeen en GEEN toegevoegde granen.
-
- Zeer actief
Dubbel gepost
Laatst gewijzigd door Persistence op 14 apr 2018 22:50, 1 keer totaal gewijzigd.
- dagmar88
- Zeer actief
Nee. Er kan alleen getest worden op atopie. En een "actieve" voedselallergie maakt die resultaten onbetrouwbaar. Het is dus altijd gezoek.~Suzanne~ schreef:Zou het een idee zijn om eerst uit te (laten) zoeken waar ze allergisch voor is? Dat voorkomt gezoek met brok en waar ze wel of niet tegen kan?
- dagmar88
- Zeer actief
Nanna schreef:Roep het niet te hard. Een oude vriendin had een Engelse setter met een allergie en dat beest heeft haar leven lang haar voorpoten op willen vreten. Die liep altijd in verband. Een continu likkende en schoekende hond om je heen is ook al geen pretje. En net wat Dagmar zegt; soms kom je er niet achter en zit je de rest van die hond zijn leven met een hond met kale plekjes en/of een rode huid en overal furieuze reacties op. Als het je hond al is doe je er natuurlijk alles voor. Maar zelf zou ik ook zo'n hond niet overnemen.
Vergis je niet in de impact die een heftige allergie kan hebben op een hond.

Bij Niko is het het altijd vaag gebleven. Zo is alles prima, zo loop je met een half kaal skelet met pus oren. Nu gaat het na jaren al een tijdje redelijk stabiel, tot de volgende instorting. En aangezien het al een oude zak is zonder reserves...
-
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Wij zijn ons nog aan het oriënteren wat voor hond we graag willen hebben.
De voeding hebben wij ook goed onder controle nu. Tussendoortjes inderdaad gedroogd runderspul of vis of zo. Maar met zomerdag met de grassen is het lastiger. Wij hebben toen een bioresonantie test laten doen. Ik geloofde daar niet in hoor, maar het klopte wel. Tenminste in de winter heeft hij geen last meer van jeuk. De grassen bloeien dan niet. Dat komt nu dus wel weer op, hij krabt nu weer behoorlijk. Spike was ook aan de onderkant helemaal rood en beet de oksels kapot. Bij de dierenarts kreeg hij toen prednison maar dat kun je niet blijven geven.
In Engeland bestel ik Apoquel, het is ontzettend duur maar het helpt wel. Nu net vandaag weer begonnen met een halve tablet. In het begin was de voorgeschreven dosering voor zijn gewicht 2 tabletten maar omdat het zo duur is begin ik nu eerst met een halve en bouw ik het op als hij toch jeuk blijft houden.
Voor dat hondje op de foto was dat ook zeker een uitkomst geweest...
In Engeland bestel ik Apoquel, het is ontzettend duur maar het helpt wel. Nu net vandaag weer begonnen met een halve tablet. In het begin was de voorgeschreven dosering voor zijn gewicht 2 tabletten maar omdat het zo duur is begin ik nu eerst met een halve en bouw ik het op als hij toch jeuk blijft houden.
Voor dat hondje op de foto was dat ook zeker een uitkomst geweest...
Spike (kruising bordeauxdog/rottweiler) woont sinds vorig jaar maart bij ons, een heerlijke lobbes van 45 kilo!
-
- Zeer actief
Is die allergie pas ontdekt? Want waarom kunnen ze je niet vertellen wat voor allergie het is?
En neem het inderdaad niet te licht op, 2 jaar geleden krabden mijn beide honden zich rot en het waren geen vlooien het duurde behoorlijk lang en zij werden er gek van, maar wij ook. Plus dat je op een bepaald moment wel kunt janken omdat je niets lijkt te kunnen doen om ze te helpen. Hier zaten ze aan de medicatie en we moesten ze wassen met een bepaald middel. In ons geval was het zeer waarschijnlijk een reactie van een chemisch goedje in een boerensloot maar het waren voor de honden geen leuke weken, maar ook wij werden gestoord van dat gejeuk en die rode huid.
Het duurde echt lang, en dat het erin heeft gehakt merk ik aan mijn eigen reactie en die van mijn vriend als de honden weer krabben.. dan heeft het te maken met gewoon jeuk omdat de vacht verhaard of gewoon even jeuk. Maar allebei zijn we bang voor een herhaling van toen in ieder geval, het was écht niet leuk.
En het hoeft ook geen voedsel allergie te zijn. Atopie komt ook nog wel eens voor:
https://www.dierendokters.com/honden/zi ... -en-de-kat
En neem het inderdaad niet te licht op, 2 jaar geleden krabden mijn beide honden zich rot en het waren geen vlooien het duurde behoorlijk lang en zij werden er gek van, maar wij ook. Plus dat je op een bepaald moment wel kunt janken omdat je niets lijkt te kunnen doen om ze te helpen. Hier zaten ze aan de medicatie en we moesten ze wassen met een bepaald middel. In ons geval was het zeer waarschijnlijk een reactie van een chemisch goedje in een boerensloot maar het waren voor de honden geen leuke weken, maar ook wij werden gestoord van dat gejeuk en die rode huid.
Het duurde echt lang, en dat het erin heeft gehakt merk ik aan mijn eigen reactie en die van mijn vriend als de honden weer krabben.. dan heeft het te maken met gewoon jeuk omdat de vacht verhaard of gewoon even jeuk. Maar allebei zijn we bang voor een herhaling van toen in ieder geval, het was écht niet leuk.
En het hoeft ook geen voedsel allergie te zijn. Atopie komt ook nog wel eens voor:
https://www.dierendokters.com/honden/zi ... -en-de-kat
-
- Zeer actief
Is maar helemaal afhankelijk van de allergie. Ik zou vooral de impact op je portemonnee niet onderschatten.fabienne s schreef:Met een allergie is prima te leven.
Alleen voedselallergie is nog te overzien, maar met atopie zit je misschien wel het hele leven vast aan medicijnen. Duuure medicijnen.
Zoek maar eens op wat apoquel of cytopoint kost voor een grote hond. Valt je bek van open.
Hoeft natuurlijk niet voor jou te gelden, maar ik begrijp het wel dat het een reden is om niet voor een hond te kiezen.
- dagmar88
- Zeer actief
Wat dacht je van visaardappeltjesbrok zonder kippenvet en hertenkvv. Ik eet goedkoper.Pienda schreef:Is maar helemaal afhankelijk van de allergie. Ik zou vooral de impact op je portemonnee niet onderschatten.fabienne s schreef:Met een allergie is prima te leven.
Alleen voedselallergie is nog te overzien, maar met atopie zit je misschien wel het hele leven vast aan medicijnen. Duuure medicijnen.
Zoek maar eens op wat apoquel of cytopoint kost voor een grote hond. Valt je bek van open.
Hoeft natuurlijk niet voor jou te gelden, maar ik begrijp het wel dat het een reden is om niet voor een hond te kiezen.
- schelsey
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bernerteefjes Nisha en Mila
- Aantal honden: 3
Een labrador die ik op vang af en toe krijgt ook speciale voeding van royal canin voor allergie
Alleen deze voeding helpt bij hem om de jeuk en haaruitval te minderen
Niks anders mag hij eten, zelfs geen snoepjes
Alleen deze voeding helpt bij hem om de jeuk en haaruitval te minderen
Niks anders mag hij eten, zelfs geen snoepjes
- annets
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): engelse cocker spaniel
- Aantal honden: 1
Bowie heeft ook een voedsel allergie.
Hij krijgt nu alleen producten op basis van vis.
oa. de passion van dogs lovers gold.
In vis zijn steeds meer betaalbare snoepjes te geven, maar je kunt ook de brokjes die ze eten als snoepje geven.
Hij krijgt nu alleen producten op basis van vis.
oa. de passion van dogs lovers gold.
In vis zijn steeds meer betaalbare snoepjes te geven, maar je kunt ook de brokjes die ze eten als snoepje geven.
-
- Zeer actief
Hmm aan de ene kant is het nu eenmaal zo dat als je kwalitatief goede brok wilt geven ,.... dan is een hond niet goedkoop, dan zijn die speciale brokken maar een klein beetje duurder in verhouding, waar je wel voor moet waken is dat je niet in een cirkel terecht komt van blijven zoeken en proberen.
als er iets is waar de hond het goed op doet..... ga dan niet blijven zoeken en uitproberen..... je zegt nu de hond doet het af en aan goed, ga eerst eens na of dit echt alleen op die brok is, of dat er idd misschien op straat gevreten wordt of dat er beloningen worden gegeven die dan misschien niet goed vallen of dat er nog andere oorzaken te bedenken zijn( andere mensen die er soms een koekje induwen of Joost mag weten wat)...
en verder is een brok pas goed als de hond het er goed op doet, wat de zak of andere mensen daar ook mogen zeggen, de hond is leidend in deze ( maar dat is mijn ervaring) t is en blijft maatwerk
als er iets is waar de hond het goed op doet..... ga dan niet blijven zoeken en uitproberen..... je zegt nu de hond doet het af en aan goed, ga eerst eens na of dit echt alleen op die brok is, of dat er idd misschien op straat gevreten wordt of dat er beloningen worden gegeven die dan misschien niet goed vallen of dat er nog andere oorzaken te bedenken zijn( andere mensen die er soms een koekje induwen of Joost mag weten wat)...
en verder is een brok pas goed als de hond het er goed op doet, wat de zak of andere mensen daar ook mogen zeggen, de hond is leidend in deze ( maar dat is mijn ervaring) t is en blijft maatwerk
- crutz
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
- Aantal honden: 7
- Contacteer:
Inderdaad. Ik heb een xhh met een zware allergie om die reden op 2 jaar oud in laten slapen. Hond met postuur om 35-40 kilo te wegen. Woog maar 25 kilo en was op z’n kop en diverse plekken op z’n lichaam volledig kaal met zwaar geïrriteerde huidNanna schreef:Roep het niet te hard. Een oude vriendin had een Engelse setter met een allergie en dat beest heeft haar leven lang haar voorpoten op willen vreten. Die liep altijd in verband. Een continu likkende en schoekende hond om je heen is ook al geen pretje. En net wat Dagmar zegt; soms kom je er niet achter en zit je de rest van die hond zijn leven met een hond met kale plekjes en/of een rode huid en overal furieuze reacties op. Als het je hond al is doe je er natuurlijk alles voor. Maar zelf zou ik ook zo'n hond niet overnemen.fabienne s schreef:een allergie is niet een doodzieke hond natuurlijk.
Vergis je niet in de impact die een heftige allergie kan hebben op een hond.

- TessaThomas
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Duitse Herder
Hier ook een hond met allergie en dat een hond met allergie geen doodzieke hond is ben ik het ook niet mee eens. Zodra die van mij iets te pakken krijgt waar hij niet tegen kan vreet hij zijn eigen poten op, krabt zijn buik en kop open en valt enorm af. Hij weegt normaal 37 tot 40 kilo en na zo'n reactie nog maar 30 oid. 1 kruimeltje verkeerd eten en ik ben weken tot maanden bezig tot hij weer normaal is. Ja, hij doet het goed op zijn eigen voer, maar moet daar enorm veel van eten om een beetje op gewicht te blijven. Hier in huis kan ik 99% van de tijd voorkomen dat hij iets verkeerds eet, maar omdat hij zo snel reageert op iets kleins krijgt hij wel eens iets te pakken in huis of buiten.
Zelfs een bak waar voer in heeft gezeten en niet goed afgewassen is voordat er water in komt zorgt voor problemen. Hem zou ik nooit weg doen, maar ik zal ook absoluut geen hond overnemen die een allergie heeft. Ook niet als het mee lijkt te vallen, hier kreeg hij er last van met een jaar tot anderhalf jaar oud en als ik zie hoe veel erger het geworden is, zou ik zelfs geen lichte mate durven over te nemen.
Zelfs een bak waar voer in heeft gezeten en niet goed afgewassen is voordat er water in komt zorgt voor problemen. Hem zou ik nooit weg doen, maar ik zal ook absoluut geen hond overnemen die een allergie heeft. Ook niet als het mee lijkt te vallen, hier kreeg hij er last van met een jaar tot anderhalf jaar oud en als ik zie hoe veel erger het geworden is, zou ik zelfs geen lichte mate durven over te nemen.