Cleva schreef:Caro. schreef:
Ze heeft ook enorme verlatingsangst sinds ze hier is, ze volgt me op de voet overal naartoe. Al is ze diep in slaap, maar als ik alleen al naar de
keuken loop, dan is ze meteen wakker en loopt me achterna.
Daar ben ik niet blij mee. Een jonge hond die net verhuisd is heeft haar rust nodig.
Geef haar maar een ander ankerpunt. Een voerdummie of een koekblik waar je steeds naartoe terug komt geeft evenveel duidelijkheid.
Daarnaast kun je even heel goed opletten en ook aansturen wanneer ze echt onredelijk moe is en dan gewoon een dag uur weg gaan. Hoe eerder hoe beter.
Alles gaat nu in de voegen zakken. Ze is op zoek naar een dagelijkse modus.
Ze zal het niet meteen leuk vinden dat je er niet bent maar ze zal er wel aan wennen en dat is goed.
Je bent bezig om haar op tre leiden om jouw dagelijkis leven te leren kennen. Dat kan en moet ook met veel bregip voor de hond maar begrip is iets anders dan invloed.
Ik laat het allemaal eventjes, schenk er gewoon geen enkele aandacht aan, en ze moet vertrouwen krijgen dat ze veilig is hier en dat ik weer
terugkom.
Ja, precies. Maar we moeten ook boodschappen doen en soms even zonder hond naar oma. Het kan niet altijd op haar tempo.
Net als bij de fietsers gaat het erom dat ze leert dat ze op geen enkele manier grip op jouw doen en laten kan krijgen. Dat is niet haar rol en er is geen sprake van overleg.
Meelopen mag tot jij simpelweg geen zin hebt en een deur achter je dicht trekt. Er mag dan van geen enkel geklaag sprake komen. Dat is namelijk een heel ander fenomeen dan je achternalopen uit gezelligheid.
Zodra je het idee krijgt dat ze gewoon altijd bij je wil zijn en dat dat belangrijker wordt dan lekker slapen of eten (van je man) krijgen moet je heel korte klappen maken want dat gaat de psychische kant op en dat willen we niet.
Heeft ze een bench of een eigen kamer?
Ze raakt echt in paniek als ik haar alleen laat.
Vanaf dag één ben ik gewoon de huiskamer uitgelopen en even naar boven gegaan om wat te doen. Dan gaat ze gillen, krijsen, hyperventileren en noem maar op. Dat doet ze dus nog steeds.
Ze mag echt niet naar boven (ivm gevaarlijke trap), dus ze moet stomweg beneden blijven en ik moet weleens wat boven doen natuurlijk.
Als ik iets doe beneden, dus bv van de bank opsta en naar de (open) keuken loop, dan loopt ze me meteen achterna. Als ik naar de wc ga beneden,
dan loopt ze me ook achterna, maar ik doe wel de deur dicht. Ik sta dus niet alles toe.
Haar op haar plaats leggen en blijven, dat kent ze natuurlijk totaal nog niet. Ik besteed er dus eigenlijk geen aandacht aan, doe wel gewoon mijn ding,
maar vind het nog teveel gevraagd dat ze nu 's nachts alleen kan blijven of dat er een uur niemand is.
Vanavond overigens voor het eerst is ze me 2 x niet gevolgd en is ze blijven liggen. Dus ik ben hoopvol
Ze heeft een bench, maar wij zijn er eigenlijk nog niet uit of we die wel of niet gaan gebruiken. Voor nu is ze er nog niet genoeg aan gewend om
er 's nachts in te blijven. Overdag doe ik haar er wel in met een kluifje, ik geef haar eten erin, leg soms stiekem er wat in en zo loopt ze regelmatig
erin om te zien of er wat te vinden is en doe wat benchtraining.
Is haar kluif echter op, dan gilt ze meteen alles bij elkaar en ze wordt helemaal wild in de bench (springen, krabben, enz.).
Dus ik leer het haar wel aan, maar we twijfelen nog of we haar straks vrij laten in de huiskamer 's nachts of dat ze in de bench gaat. Sowieso
heb ik een maatje te klein gekocht, dus moet er dan een grotere komen. Hier kan ze zich niet in uitstrekken en maar net aan rechtop zitten.
Verder heeft ze een mand waar ze ook regelmatig in ligt.
Wat ze wel doet, gelukkig, is ook apart gaan liggen: dus zit ik bv achter de computer dan gaat ze ook gerust in de tuin liggen of spelen.
Sta ik dan echter op, loop naar de keuken bv dan komt ze wel direct aangerend.
Dus tja, ik hoop gewoon dat het een kwestie is van vertrouwen en wil nog niet teveel pushen zodat ze alleen maar meer stress krijgt en het
nog erger gaat vinden om alleen te zijn.
Van huis zonder dat Pieter thuis is, ben ik dus nog niet geweest. Wel is ze echt alleen beneden geweest als ik boven wat aan het doen ben en
dan is ze dus wel over de zeik.