Mijn doel was een B diploma met hem halen en wauw wat ging dat goed!
Even een verslagje

We kwamen aan en Fudge was zoals hij altijd is, heel chill.
We liepen naar het secretariaat en toen had hij even zoiets van: wat doen we hier? zooooveel honden!
Nouja, braaf als hij is liep hij als een mak paard naast me mee en hop, naar de 1e proef.
We begonnen met de onderdelen voor een C diploma.
Houden van de aangewezen plaats.
Ik had Fudge neergelegd en vertrok (ze moeten 2 minuten uit zicht blijven liggen).
Toen ik terugkwam was hij nog steeds op zijn plek maar hij was gaan zitten, toen ik terugkwam keek hij me echt aan van: waarom neem je me helemaal hierheen om me vervolgens in een bos te leggen en weg te gaan

Goed, hier een 9 dus.
Kort apport te land.
Bij deze oefening gooien ze een konijn voor de hond op 30 meter welke hij moet apporteren.
Fudge kent konijn apporteren wel dus hij pakte het konijn direct op.
Vervolgens keek hij even in het bosje naar de werper: huh? wat doe jij daar? dat kent hij niet echt gezien ik met hem niet in een groep train.
Verder keurig dus wederom een 9.
Aangelijnd en los volgen
Dat was keurig, een 10.
Uitsturen en komen op bevel
Hij dacht: yes! eindelijk meters maken! dus hij was zo 30 meter weg.
Gelukkig was hij braaf genoeg om ook direct terug te komen toen ik riep, een 10.
Apport uit water
Dit is met geweerschot.
Hij begon een beetje door te krijgen dat we toch wel wat leuks gingen doen vandaag, hij keek ook niet meer naar de mensen overal omheen.
Keurig, een 10.
Dan de B onderdelen.
Verloren apport te land
Meneer begon wakker te worden!
Leukleuk dus hij had de eend in het bos al snel gevonden en netjes gebracht, een 10.
Verloren apport over water
Op 1 commando snel naar de overkant, daar zoeken en snel weer terug, wederom een 10.
Markeerapport te land
Hij had de valplaats van de markeer heel goed onthouden, liep er direct op, ook een 10.
Nou, dan heb je dus op je eerste proef gelijk een prachtig B diploma met 78 (van de 80) punten, super trots

Hij had genoeg punten om door te mogen voor de A.
Pfff zou ik het doen? nog niet zoveel dirigeerervaring met hem en het waren al zoveel nieuwe indrukken vandaag...
Ach weet je, ooit wil ik wellicht toch wel een A proberen met hem dus we doen het maar gewoon.
Er gingen zo'n 30 combinaties op voor de dirigeerproef.
Bij de dirigeerproef moet je de hond met commando's en signalen naar een bepaald punt dirigeren die aangewezen wordt in het veld op ongeveer 100-120 meter.
Als de hond laat zien dat hij voldoende dirigeerbaar is en goed blijft luisteren en de commando's opvolgt mag de hond vervolgens naar een duif worden gedirigeerd die op zo'n 50 meter van dat stoppunt ligt.
Fudge was hier als laatste aan de beurt en er deden ongeveer 30 combinaties mee.
Ik stuurde hem richting dat stoppunt, daarvoor moest hij schuin het weiland over, door een greppel, onder een draad door en dus zo'n 120 meter diep.
Geen probleem dacht Fudge

Toen ik vervolgens op de zitfluit floot zag ik hem echt even kijken van: jeee, ik ben wel ver he?
Goed, hij ging dus keurig zitten en keek naar wat ik vervolgens wilde.
De duif lag zo'n 50 meter naar rechts dus ik stuurde hem naar rechts.
In 1 keer liep hij kaarsrecht naar rechts, wat stond ik te genieten zeg! mijn Fudge op zo'n afstand en dan zo goed opletten en luisteren!
Hij liep iets voor de duif en de wind kwam van de andere kant dus hij kon hem niet ruiken.
Ik stopte hem weer toen hij voor de duif liep en stuurde hem direct strak naar achteren.
Hij volgde dat direct op en struikelde zo ongeveer over de duif

De keurmeesters waren diep onder de indruk, de enige hond die direct de lijn naar het stoppunt goed aan nam (de anderen bleven eerst op het eerste weiland hangen) en hij luisterde zo perfect.
We kregen voor onze dirigeerproef iets wat bijna nooit voorkomt, een 10!!!
Jeetje, ik was helemaal lamgeslagen, een 10! dat hebben Jack en Jones nooit gehaald op een dirigeerproef

Nou, dan is er nog maar 1 proef over, het apport van de verre loper over water.
Bij deze opdracht moet je de hond naar de overkant van een water sturen waar ze een spoor hebben getrokken van zo'n 300 meter met 3 haken erin.
Jij blijft zelf natuurlijk achter dus dit moet de hond volledig zelf doen.
Dit vond ik nu toch wel heel spannend.
Wat had hij het keurig gedaan vandaag, het zou toch wat zijn als Fudge gewoon nu al een A zou halen

Sleepsporen was ik nog niet uitgebreid aan toe gekomen bij zijn training, het was ook echt nog niet de bedoeling nu al op te gaan voor de A eigenlijk.
Maar goed, nu stonden we daar, we waren 1 van de 3 combinaties die de zware dirigeerproef hadden gehaald.
Ik had mezelf voorgenomen dat ik hem aan de overkant direct zou stoppen en met een zoek op het spoor zou zetten, om even aan te geven wat ik precies van hem wilde, gezien hij het ook nog helemaal niet kent dat een sleepspoor aan de overkant van het water begint.
Toen was ik aan de beurt en het was een breed water, aan de overkant begon meters van de kant al een enorme rietkraag

Mijn plan ging dus niet werken want ik zou hem met geen mogelijkheid meer kunnen zien aan de overkant.
Ik stuurde hem en hop, hij verdween achter de rietkraag.
Tja, dan kan ik niet meer dan hopen...
Ik wist zeker dat hij enorm zijn best zou doen want dat doet hij altijd, hij wil zo ontzettend graag goed doen en werken voor mij.
Mijn dag was dus al geslaagd, hoe dit ook zou aflopen, ik was supertrots.
Maar het is dan toch nog net wat mooier als een minuut of 5 je hondje weer door die rietkraag verschijnt met een eend

Dat had hij dus keurig zelf opgelost.
Zo ontzettend trots

Misschien nog wel wat trotser als ik bij Jack en Jones was bij hun eerste A diploma gezien Fudge toch een ander type hond is, het werkt allemaal net wat anders bij hem.
Maar wat heeft hij hard voor me gewerkt, het was deze dag bloedheet en ik zag aan hem dat hij het allemaal wat spannend vond maar hij liet alles "los" om zich volledig voor me in te zetten, kanjer is het

En eind van de dag bleken we op Fudge zijn eerste proef gewoon een 1e plaats te hebben in de A (hoogste klasse) met 96 (van de 100) punten!
Dit gaat heel lang nagenieten worden