Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Voedings vraag

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn
Aantal honden: 1

Voedings vraag

Ongelezen bericht door fenneke »

Ook hier een vraag
Hoe weet ik hoeveel ik Baloe moet voeren?

Op papier is Baloe een kruising tervurense herder x bordercollie.
Nu heb ik een foto gezien van zijn moeder en dat is volgens mij al deze kruising . Zijn vader moet iets groters geweest zijn.

Ik heb Baloe laatst gewogen :engel: Optillen en op de weegschaal :mann: en ik dacht zo'n 22 kilo ong
Ik vind hem net te mager voel alle ribben en zijn ruggengraat en heup beenderen.
Hij is actief :mann: zit goed in zijn vacht . Baloe is 13 maanden oud dus nog in de groei
Ik voer hem 2 x daags smuldier en taste of the wild brok s avonds een handje. Verder ben ik begonnen met kippenvleugels wat hij heerlijk vindt . Voor de rest veel kauwspul zoals long, hazenoren, bullepees.

Ik weet dus niet wat hij uiteindelijk moet wegen en hoe ik daar op aan moet voeren.
Ik voer meestal op het oog maar hij is een jonge hond die goed moet opgroeien.

Hij bijt wel af en toe in zijn achterpoten. Groeipijnen?

Morgen naar de da dus dan weet ik precies wat hij weegt :wink:
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Shibby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje

Re: Voedings vraag

Ongelezen bericht door Shibby »

Qua vers hou ik voor een jongere, actieve hond 3-4% van het lichaamsgewicht aan.
Shib kreeg tot aan z'n dood 3% en bleef schraal, maar meer kreeg ik er niet in en Lou zit nu op 1,1% magere kvv want anders verandert ze in een walvis. Tot zover de richtlijnen. :engel:

Ik zou dus met Balou eens starten met 800 gram vers of 400 gram brok. En als blijkt dat hij te dik wordt, voer je wat minder of als hij schraal blijft, wat meer. Maar dat spreekt voor zich denk ik :wink:
Afbeelding
Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
fenneke
Zeer actief

En dan maakt het niet uit dat hij eigenlijk nog in de groei is?

Hij krijgt nu 2 x 400 gr smuldier compleet plus nog de rest dus dan zou dat eerst voldoende moeten zijn
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Als ik je verhaal zo beluister zou hij zo'n 24-25kg moeten wegen en ik zou ook uitgaan van 3-4% lichaamsgewicht, hoewel mijn poedels met 8 maanden bijna 10% lichaamsgewicht aten aan kvv/goed natvoer om op gewicht te blijven/iets aan te komen (als ze weer eens niet gegeten hadden een periode). Van brokken voer je de helft.

Sommige honden doen het beter met een koolhydraatbron erbij, dus wat rijst koken en hem daar een portie van geven. 50g ongekookte rijst is qua energie gelijk aan 50g brokken (of 100g kvv).
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

fenneke schreef:En dan maakt het niet uit dat hij eigenlijk nog in de groei is?

Hij krijgt nu 2 x 400 gr smuldier compleet plus nog de rest dus dan zou dat eerst voldoende moeten zijn
In de groei... zal maar heel weinig zijn hoor, nu zal hij voornamelijk breder worden en meer spieren ontwikkelen.
Naapje heeft er van 16 tot 24 maanden nog een cm of wat bij gekregen. Het toont wel veel groter.

:engel: Ik zou hem lekker verwennen met koekjes, een gevulde kong, schapenvet en zuivel. Napie kreeg op die leeftijd vaak nog een boterham met pindakaas of smeerworst.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Eva kreeg op die leeftijd met 18 kilo anderhalve kilo Carnibest per dag....

Maar die was niet bij te houden kwa voer. Ik zou denk ik over gaan op 3 pakken smuldier per dag als hij erg actief is. Zit je op 1200 gram per dag wat ik een mooie hoeveelheid voor een hond van zijn gewicht en grootte vind.
Afbeelding
blondie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door blondie »

Je voerde altijd op het oog, waarom zou je dat nu anders gaan doen? Als je denkt dat hij wat te rank is, dan geef je iets meer vers voer.
Bij Aki moest ik ook altijd in de gaten houden dat hij niet te rank werd. Als pup was hij al niet flink, en met 2 1/2 jaar woog hij 32 kg, en nu nog met 4 jaar. Ik let vooral op zijn taille, als ik dat teveel in vind vallen dan voeren we weer wat meer.
Merk ook dat het afhankelijk is van het soort voer. Ik heb hier vlees compleet, maar ook pens compleet, van pens zetten ze niet zo aan, dus moet ik daar wat meer van voeren, ondanks dat het "compleet" is.
Toen hij opgroeide voerde ik overigens kvv, en daarnaast 1x per dag brok.

Zelf vind ik 1200 gram wat Laeken aangeeft behoorlijk veel :80: , als ik dat Jol ga geven wordt ze tonnetje rond. Zij weegt rond de 24 kilo en is een kruising stabij met border collie, wel al 12 jaar oud, maar ze is nog wel actief. En nu ze weer wat is afgevallen merk ik dat ze nog actiever wordt :mrgreen:

Ik ga me trouwens bijna schuldig voelen als ik de hoeveelheden zie die gegeven worden. Ik denkt dat Aki ongeveer 800/900 gram per dag krijgt nu aan vers vlees, en Jol rond de 400 gram. Lotgering dan, lees vaak dat mensen dat wat vetter voer vinden en wellicht dat ik daarom bij Jol wel moet opletten dat ze niet teveel krijgt, ze heeft nogal de neiging om flink aan te zetten.
Daarbij wel een x-aantal verantwoorde tussendoortjes en restjes van avondeten (vaak pasta en rijst en wat groenten dus dat kan ook wel al aanzetten)
En af en toe eenden nekken of lappen pens.

Als je hem nu te mager vindt zou ik dus wat meer gaan geven, is hij op gewicht dan pas je het weer aan naar een beetje minder.
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Noa eet nu geen 8% lichaamsgewicht (800g) meer hoor. Ze kreeg 150g RC medium junior en is nu over op 200g renske (natvoer) met beide maaltijden een handje (ik denk bij elkaar 50g) brok. Straks gaat ze over op 266g (dus 2.5%) renske, dat is hetzelfde als dat ze van kvv zou krijgen.

Maar of dit genoeg/niet te veel is moet ik even uitzoeken, doordat ze ook net gecastreerd is (en allergisch blijkt te zijn op het hechtdraad) is het de komende tijd nog wel zoeken naar wat ze werkelijk nodig heeft.
fenneke
Zeer actief

dagmar88 schreef:
fenneke schreef:En dan maakt het niet uit dat hij eigenlijk nog in de groei is?

In de groei... zal maar heel weinig zijn hoor, nu zal hij voornamelijk breder worden en meer spieren ontwikkelen.
Naapje heeft er van 16 tot 24 maanden nog een cm of wat bij gekregen. Het toont wel veel groter.

:engel: Ik zou hem lekker verwennen met koekjes, een gevulde kong, schapenvet en zuivel. Napie kreeg op die leeftijd vaak nog een boterham met pindakaas of smeerworst.
Dat bedoel ik ook hoor , uitzwaren :mrgreen:

@blondie. Nou ja omdat ik denk dat het nog een jonge hond is en misschien meer behoefte heeft aan specifieke dingen . Geen idee of dat zo is . Hij moet genoeg uit zijn voer kunnen halen .
Ik ga hem ook weer de penslap geven dat vind ik ook nog wel een goed idee :mrgreen:
Buster kreeg dat eerder ook regelmatig en vond het heerlijk als hij uiteindelijk er aan begonnen was :oohja: :mrgreen:
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”