Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

ik beperk willem denk ik... + updates

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque
Aantal honden: 1

ik beperk willem denk ik... + updates

Ongelezen bericht door M@scha »

ben benieuwd naar jullie meningen/mogelijke oplossingen.

hiervoor had ik staffords. dat was makkelijk: honden moeten dood dus geen hond-hond contact. easypeasy.

Willem loopt bij vreemde honden eigenlijk niet los. hij speelt soms met bekende honden, maar over het algemeen blijft het bij passeren of een keer snuffelen in het voorbij gaan.

daarin valt op dat teefjes 100% goed gaat. bij reuen, en dan vooral jonge drukke reuen, wil hij nog weleens blaffen/grommen. maar ik heb geen idee hoe serieus dat is want eigenlijk is willem een grote schijtbak. één keer heeft hij in het hondenpension een soort van serieuze knokpartij van 3 seconden (toen zijn ze uit elkaar gehaald) gehad met een duitse staande reu van 2,5. volgens de pensioneigenaar volledig geinitieerd door de andere hond, maar willem deed wel mee.

en omdat ik het dus niet kan peilen hou ik hem bij honden weg... en merk ik dat ik daar erg onzeker over ben, want had ik niet juist willem om "nergens" naar te hoeven kijken?

ik weet niet eens of hij het wel serieus meent of dat het "aan de lijn kijk mij eens stoer zijn" gebral is.

dan lees ik al die verhalen van honden die overal heen stuiven en dat dat eigenlijk altijd goed gaat.. ik vind dat geschift, maar zou best een middenweg willen want ik merk dat ik steeds voorzichtiger wordt en daarvoor is willem te leuk/lief.

hij heeft het goed hoor, maar ik weet hoe leuk hij het vindt om bijvoorbeeld met cooper (reu) van ellabellah te spelen (ivm operatie cooper gaat dat nu niet) en ik heb het idee dat ik hem dat ontneem bij andere honden...
Afbeelding
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Re: ik beperk willem denk ik...

Ongelezen bericht door Machie »

Mijn honden zijn vrij sociaal maar hebben ook geen contact met vreemde honden. Ik vertrouw andere baasjes niet zo. Dus neuh, alleen contact met honden die ik uitkies en verder pech.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

ik beperk mijn honden ook hoor, ik ben ook niet zo goed van vertrouwen
Miezemuis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Miezemuis »

Ik laat mijn honden wel met de meeste loslopende honden kennismaken. Gaat ook altijd goed. Als het niet goed gaat dan heb je ook zo ingegrepen ( en niet goed gaan is meestal te wild spelen) Maar ik heb teven dus misschien is dat anders.
Afbeelding
M@scha
Zeer actief

Machie schreef:Mijn honden zijn vrij sociaal maar hebben ook geen contact met vreemde honden. Ik vertrouw andere baasjes niet zo. Dus neuh, alleen contact met honden die ik uitkies en verder pech.
maar hoe kies je dan? en als je op de hei loopt bij jou en er lopen andere honden, hou je je honden dan aan de lijn?

ik dus wel, want willem luistert echt enorm behoorlijk voor een 2 jarige kijkmijeensleukzijnlabrador, maar ik weet ook dat andere honden nóg leuker zijn, dus ik kan hem niet zomaar andere honden laten negeren.
Afbeelding
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn

Ongelezen bericht door fenneke »

Ik heb hetzelfde met baloe na buster. Dus ik lees graag mee.
Baloe is nu 14 mnd en alles is nog leuk maar overal opaf stuiven is niet mijn ding dus daarin moeten hij en ik nog leren
Fenneke en Baloe
Afbeelding
Stapper
Zeer actief

Ongelezen bericht door Stapper »

Lastig hoor, ik ken Willem natuurlijk niet en ben niet super ervaren met hondengedrag. Maar ik kan me voorstellen dat Willem die ene keer zichzelf verdedigde. en dat klinkt mij logisch in de oren. Misschien helpt het als je er nogmaals over praat met de persoon die er bij was?
Zelf zou ik er niet voor kiezen om op voorhand je hond geen contact te laten maken met andere honden.
Maar veel contact met andere honden daardoor kunnen ze leren hoe ze met andere honden omgaan.
Boet en Bente worden gecorrigeerd door andere honden als ze over de grenzen van de andere hond heen gaan en ik merk dat ze daardoor op een rustige manier contact maken.
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Daarom wil ik geen 1 hond meer... ze zijn met 2 en komen zo aan hun ren/beuk/lik/machtspositie drang.
Vreemde honden komen ze ook niet mee in contact. Runar kan met alles en iedereen, maar ik zoek dat absoluut niet op, wildvreemde honden sowieso niet. Op wandeling zijn de honden aangelijnd bij het zien van een andere hond.
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

M@scha schreef:
Machie schreef:Mijn honden zijn vrij sociaal maar hebben ook geen contact met vreemde honden. Ik vertrouw andere baasjes niet zo. Dus neuh, alleen contact met honden die ik uitkies en verder pech.
maar hoe kies je dan? en als je op de hei loopt bij jou en er lopen andere honden, hou je je honden dan aan de lijn?

ik dus wel, want willem luistert echt enorm behoorlijk voor een 2 jarige kijkmijeensleukzijnlabrador, maar ik weet ook dat andere honden nóg leuker zijn, dus ik kan hem niet zomaar andere honden laten negeren.
Ik kies alleen honden van mensen die ik ken ;) En ze hebben elkaar he, dat scheelt hier ook.
Bij ons op de hei lopen eigenlijk nooit andere honden, en als ik eens een andere hond passeer dan lijn ik ze aan.
Trouwens, ook met mijn HUS honden ben ik heel voorzichtig. Ook die mogen niet zomaar naar andere honden toe.
Miezemuis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels

Ongelezen bericht door Miezemuis »

M@scha schreef:

Ik neem de honden altijd even bij me bij onbekende honden. Pas in rust mogen ze kennis maken ( bij Keetje is dit nog wel eens lastig maar ze maakt wel beleefd kennis)
Afbeelding
Lizzie.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Poedel

Ongelezen bericht door Lizzie. »

Dan komen die van mij ook te kort, mogen nooit met vreemde honden spelen en ga er met een boog omheen. Te vaak is het verkeerd/lomp gegaan, dus ik bescherm ze daarvoor. Ik heb niet de indruk dat ik ze hiermee te kort doet, in tegendeel ik bewaak dat ze geen negatieve ervaringen opdoen.
Afbeelding
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Ik heb geen oplossing voor je, los van vertrouwen op je hond. Ik laat mijn honden bijna altijd los bij het passeren van andere honden, omdat dat het meest ontspannen is. Lily zoekt dan contact, Alfil wil of heel even snuffelen of negeert de andere hond. Zo hebben ze zelf de keus wat ze ermee willen. Alleen bij bepaalde kleine intacte reutjes lijn ik Alfil aan, want dan kan hij nog wel eens uitvallen.
Misschien scheelt het als je bedenkt dat mócht Willem een keer uitvallen, zonder gaten te maken, dat er dan nog steeds geen man over boord is. Dan lijn je hem bij die hond in het vervolg aan.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
*Skye*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Border Collie

Ongelezen bericht door *Skye* »

Herkenbaar, het is algemeen bekend dat ik moeite heb (gehad) met hond hond contact. Ook vanwegen reu reu gedoetjes. Ik heb onwijs veel gehad aan een gedragsdeskundige die met me mee is gaan wandelen. Niet perse om me te helpen met opvoeden van mijn hond, maar samen analyseren wat er gebeurt. Want hoewel ik het allemaal echt wel weet, voelde het toch anders als het met Skye te maken had :) We zijn gewoon eerst van afstand gaan kijken en het steeds meer op gaan zoeken.

En gelukkig heb ik nu het vertrouwen echt weer terug gekregen. Skye is geen vechtersbaas, ja als een andere hond echt wilt verdedigt hij zichzelf, maar ondertussen is hij bijna 5 en een heel stuk stabieler. En ik ben zo blij dat ik hem de vrijheid en ruimte weer kan geven.

Het is moeilijk, zeker omdat je zo lang anders hebt gedacht. Maar zo de moeite waard er iets mee te doen. Misschien ken je iemand die mee kan lopen die het iets objectiever kan inschatten?
M@scha
Zeer actief

Alfilillo schreef:Ik heb geen oplossing voor je, los van vertrouwen op je hond. Ik laat mijn honden bijna altijd los bij het passeren van andere honden, omdat dat het meest ontspannen is. Lily zoekt dan contact, Alfil wil of heel even snuffelen of negeert de andere hond. Zo hebben ze zelf de keus wat ze ermee willen. Alleen bij bepaalde kleine intacte reutjes lijn ik Alfil aan, want dan kan hij nog wel eens uitvallen.
Misschien scheelt het als je bedenkt dat mócht Willem een keer uitvallen, zonder gaten te maken, dat er dan nog steeds geen man over boord is. Dan lijn je hem bij die hond in het vervolg aan.
en daar ben ik dus bang voor. ik ben 13 jaar lang gewend dat een grom alarmfase 1 betekent en een grom i.c.m. lichamelijk contact een nucleair risico is en dan schiet ik dus in paniek en ben ik ervan overtuigd dat mijn sullige kalf van 30 kilo dood gaat...
Afbeelding
M@scha
Zeer actief

metav schreef:Ik ben met mijn twee ukkies denk ik als ik het zo lees erg makkelijk
ik laat ze gewoon op een losloopgebied lekker vrij
ik ben na al die jaren nog steeds zo van als jij je hond loslaat lopen dan zal hij betrouwbaar zijn
zie ik iemand met zijn hond aan de riem doe ik ze uiteraard ook even vast
haha jaaaa maaarrr... ik wéét dus niet of willem betrouwbaar is. nog los van al die andere honden die ik niet ken :engel:
Afbeelding
M@scha
Zeer actief

*Skye* schreef:Herkenbaar, het is algemeen bekend dat ik moeite heb (gehad) met hond hond contact. Ook vanwegen reu reu gedoetjes. Ik heb onwijs veel gehad aan een gedragsdeskundige die met me mee is gaan wandelen. Niet perse om me te helpen met opvoeden van mijn hond, maar samen analyseren wat er gebeurt. Want hoewel ik het allemaal echt wel weet, voelde het toch anders als het met Skye te maken had :) We zijn gewoon eerst van afstand gaan kijken en het steeds meer op gaan zoeken.

En gelukkig heb ik nu het vertrouwen echt weer terug gekregen. Skye is geen vechtersbaas, ja als een andere hond echt wilt verdedigt hij zichzelf, maar ondertussen is hij bijna 5 en een heel stuk stabieler. En ik ben zo blij dat ik hem de vrijheid en ruimte weer kan geven.

Het is moeilijk, zeker omdat je zo lang anders hebt gedacht. Maar zo de moeite waard er iets mee te doen. Misschien ken je iemand die mee kan lopen die het iets objectiever kan inschatten?
dat is de volgende stap denk ik. ik denk namelijk dat ikzelf het grootste probleem ben. alleen erover typen geeft al maagkramp zeg maar...

een goede kennis van mij is gedragstherapeut en zij durft mij ook aan te pakken denk ik dus dat is misschien wel een idee.
Afbeelding
*Skye*
Zeer actief

Ik heb mezelf echt in moeten prenten: grommen en snauwen is communiceren. En ja dat is een teken dat Skye het gedrag van de andere hond niet leuk vindt. Dan loop ik door, al dan niet met de afleiding van een balletje.
*Skye*
Zeer actief

M@scha schreef:
*Skye* schreef:Herkenbaar, het is algemeen bekend dat ik moeite heb (gehad) met hond hond contact. Ook vanwegen reu reu gedoetjes. Ik heb onwijs veel gehad aan een gedragsdeskundige die met me mee is gaan wandelen. Niet perse om me te helpen met opvoeden van mijn hond, maar samen analyseren wat er gebeurt. Want hoewel ik het allemaal echt wel weet, voelde het toch anders als het met Skye te maken had :) We zijn gewoon eerst van afstand gaan kijken en het steeds meer op gaan zoeken.

dat is de volgende stap denk ik. ik denk namelijk dat ikzelf het grootste probleem ben. alleen erover typen geeft al maagkramp zeg maar...

een goede kennis van mij is gedragstherapeut en zij durft mij ook aan te pakken denk ik dus dat is misschien wel een idee.
Heeeeel herkenbaar. Ik wist dat ik de juiste persoon had om mij te begeleiden toen ze mij in een groepsles in een losloopgebied letterlijk vastpakte en dwong te kijken en benoemen wat ik zag. En ze accepteerde het niet als ik zei: ze gaan zometeen vechten en allemaal dood. ;)
Eerder had ik haar zien ingrijpen bij een akkefietje met andere honden. Dit was echt iemand die ik vertrouwde en die door pakte wanneer nodig.
Izzie_Anneke
Zeer actief

Ongelezen bericht door Izzie_Anneke »

Ik ben vrees ik het andere uiterste. Izzie vindt spelen en rennen met andere honden het einde, ik zoek dus regelmatig gebieden op waar ze andere honden tegenkomt. Soms vind ik het eng, sommige honden vind ik zelf spannend, maar Izzie is zo rap dat ze ze er wel uit rent (hoop ik dan maar). Uiteindelijk ga ik dus uit van mijn eigen hond, ze is snel en zo niet dapper, als ze het echt eng vindt dan komt ze schuilen in mijn knieholtes dus is het grootste risico dat ikzelf omver gebeukt word door aanstormend geweld.

En toch heeft Izzie ook één hele keer naar andere honden gegromd. Toen we de auto uitstapten en de honden van Zinodo puur toevallig te dichtbij stonden. Ik was stomverbaasd maar het was op zich geen reden om aan haar betrouwbaarheid te twijfelen. Ik denk eigenlijk dat Willem reuze betrouwbaar is en dat het vooral je eigen conditionering is die je parten speelt.
M@scha
Zeer actief

metav schreef:
M@scha schreef:
metav schreef:Ik ben met mijn twee ukkies denk ik als ik het zo lees erg makkelijk
ik ben na al die jaren nog steeds zo van als jij je hond loslaat lopen dan zal hij betrouwbaar zijn
haha jaaaa maaarrr... ik wéét dus niet of willem betrouwbaar is. nog los van al die andere honden die ik niet ken :engel:
moeten we het maar een keer gaan testen toch ik vertrouw willem wel hoor met mijn ukkies :tongue:
misschien is dat het beste ja. gewoon doen.

het stomme is dat ik dan niet bang ben dat er iets met jouw honden gebeurt, maar dat willem bedenkt dat die enorme herder/rottweiler/bullmastif/stafford die we dan tegenkomen een leuke speelkameraad is en het alsnog mis gaat :oeps:
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

M@scha schreef:
Daar kom je maar op één manier achter.
M'n husky is even oud en begint al een stuk wijzer te worden. Hij weet dat hij met leuke honden mag spelen en herkent steeds welke types niet fijn op hem reageren. Houdt hij zelf geen afstand, dan roep ik hem met molossers/rottweilers, staffords en herders bij me en lijn hem aan. Aussies loopt hij zelf van weg.
Spelen is heel gezellig, maar niet bijzonder, dus hij is ook makkelijk terug te roepen.

:engel: En ja, ik laat hem verder gewoon op loslopende honden afrennen. Hij stopt voor hij daar is, benadert ze met een keurig boogje en is weer weg wanneer hij niet op prijs wordt gesteld.
Moet alleen opletten met kleinere hondjes, omdat sjaak het een leuk spelletje vindt opgejaagd te worden. Napie probeert er dus op dezelfde manier mee te spelen.
Zolang hij zich gedraagt gaat hij zijn gang maar.
kooi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense straatmadelief

Ongelezen bericht door kooi »

Alfilillo schreef: Misschien scheelt het als je bedenkt dat mócht Willem een keer uitvallen, zonder gaten te maken, dat er dan nog steeds geen man over boord is. Dan lijn je hem bij die hond in het vervolg aan.
Daar ben ik het dus niet helemaal mee eens.
Als er een oorzaak is aan te wijzen voor het groeiende angstige gedrag van Yuna tijdens wandelingen, dan is het wel 'de zwarte labrador' die ongeremd op haar af komt stuiven. Soms ook in groepjes van twee, drie of zelfs een keer vijf. Moet kunnen, want het is losloop-gebied en 'Hij doet niks hoor!' Lijkt toch wel een labrador dingetje te zijn. En door de frequentie waarin dit voor komt, is er op een gegeven moment toch wel een ieni-mini mannetje overboord. Ze jagen de kleine hondjes de schrik op het lijf. Als eigenaar van een bange kleine hond, vind ik dat wel lastig.

Ik geloof dat wel, dat hij niks doet en zijn baas weet dat. Maar mijn hondje weet dat niet.
Laatst gewijzigd door kooi op 28 aug 2018 10:17, 1 keer totaal gewijzigd.
*Skye*
Zeer actief

M@scha schreef:
metav schreef:
M@scha schreef:
moeten we het maar een keer gaan testen toch ik vertrouw willem wel hoor met mijn ukkies :tongue:
misschien is dat het beste ja. gewoon doen.

het stomme is dat ik dan niet bang ben dat er iets met jouw honden gebeurt, maar dat willem bedenkt dat die enorme herder/rottweiler/bullmastif/stafford die we dan tegenkomen een leuke speelkameraad is en het alsnog mis gaat :oeps:
Lol, het is eigenlijk helemaal niet grappig maar gedeelde smart is halve smart? Ondanks dat ik echt zoooo veel relaxter rondloop ben ik toch nog bedacht op die herder/ rottweiler/ bullmastif/ stafford. Uit ervaring weet ik wel dat ze dan wel aan mijn stem horen dat ik het nu echt meen en dat ze nu echt moeten komen.
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Ik ben daar ook vrij makkelijk in. Als het losloopt ga ik ze niet aanlijnen, dat geeft alleen maar een hoop onnodig gedoe. Als het leuk gaat blijf ik zelf even staan en als ik zie dat er wat spanning is, dan loop ik gewoon door. Meestal als er inderdaad spanning is zijn de honden alleen maar blij dat de baas verder gaat, want dan hoeven ze alleen maar mee te lopen om het op te lossen :wink:

Helaas vindt Tess andere honden (en mensen) zo vreselijk interessant dat ze dan trossen bananen in haar oren heeft en niet komt voor ze is gaan kijken. Daar moeten we wel aan werken. Kennismaken is prima, maar daar hoef je geen 200 meter voor naar de andere hond te sprinten :hmmm:
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

kooi schreef:
Alfilillo schreef: Misschien scheelt het als je bedenkt dat mócht Willem een keer uitvallen, zonder gaten te maken, dat er dan nog steeds geen man over boord is. Dan lijn je hem bij die hond in het vervolg aan.
Daar ben ik het dus niet helemaal mee eens.
Als er een oorzaak is aan te wijzen voor het groeiende angstige gedrag van Yuna tijdens wandelingen, dan is het wel 'de zwarte labrador' die ongeremd op haar af komt stuiven. Soms ook in groepjes van twee, drie of zelfs een keer vijf. Moet kunnen, want het is losloop-gebied en 'Hij doet niks hoor!' Lijkt toch wel een labrador dingetje te zijn. En door de frequentie waarin dit voor komt, is er op een gegeven moment toch wel een ieni-mini mannetje overboord. Ze jagen de kleine hondjes de schrik op het lijf. Als eigenaar van een bange kleine hond, vind ik dat wel lastig.

Ik geloof dat wel, dat hij niks doet en zijn baas weet dat. Maar mijn hondje weet dat niet.
Daar heeft willem niets mee te maken. Het gedrag dat je in je eigen topic omschrijft lokt bij heel veel honden een reactie uit.
M@scha
Zeer actief

veertje schreef:Ik ben daar ook vrij makkelijk in. Als het losloopt ga ik ze niet aanlijnen, dat geeft alleen maar een hoop onnodig gedoe. Als het leuk gaat blijf ik zelf even staan en als ik zie dat er wat spanning is, dan loop ik gewoon door. Meestal als er inderdaad spanning is zijn de honden alleen maar blij dat de baas verder gaat, want dan hoeven ze alleen maar mee te lopen om het op te lossen :wink:

Helaas vindt Tess andere honden (en mensen) zo vreselijk interessant dat ze dan trossen bananen in haar oren heeft en niet komt voor ze is gaan kijken. Daar moeten we wel aan werken. Kennismaken is prima, maar daar hoef je geen 200 meter voor naar de andere hond te sprinten :hmmm:
kunnen we samen wel oefenen. tot nu toe ben ik steeds stomverbaasd dat willem spelen leuk vindt, maar een weglopend vrouwtje is elke keer tóch belangrijker.

op 200 meter verlies ik hem niet, maar vanaf 50 meter zijn er geen garanties meer...
Afbeelding
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

Als Willem goed luistert, kun je hem dan niet bij je roepen i.p.v. meteen aan te lijnen en leren dat hij na toestemming mag gaan kennismaken. Andere hond in het zicht betekent koekje halen bij jou en vervolgens wel of niet rustig erheen. Jij hebt genoeg verstand van hondengedrag om te bepalen of de andere hond wel of niet in is voor een kennismaking lijkt me.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
M@scha
Zeer actief

*Skye* schreef: Lol, het is eigenlijk helemaal niet grappig maar gedeelde smart is halve smart? Ondanks dat ik echt zoooo veel relaxter rondloop ben ik toch nog bedacht op die herder/ rottweiler/ bullmastif/ stafford. Uit ervaring weet ik wel dat ze dan wel aan mijn stem horen dat ik het nu echt meen en dat ze nu echt moeten komen.
ik herken ook heel veel aan wat jij vertelt, dus ik ga voor gedeelde smart :mrgreen:
Afbeelding
M@scha
Zeer actief

Belle schreef:Als Willem goed luistert, kun je hem dan niet bij je roepen i.p.v. meteen aan te lijnen en leren dat hij na toestemming mag gaan kennismaken. Andere hond in het zicht betekent koekje halen bij jou en vervolgens wel of niet rustig erheen. Jij hebt genoeg verstand van hondengedrag om te bepalen of de andere hond wel of niet in is voor een kennismaking lijkt me.
dat zou moeten kunnen. dan wel niet met een koekje, maar met zijn knuffel win ik die uitdaging wel gok ik.
Afbeelding
Barkley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spinone Italiano

Ongelezen bericht door Barkley »

ik deed dat ook. Vriend ging vaak bewust wandelen in losloopgebieden waar veel honden waren zodat Fred af en toe met andere honden kon rennen want daar had hij wel echt behoefte aan.
En daar kwam Fred elke keer weer gewoon netjes mee als vriend doorliep.

En ik ben een paar keer aangehaakt en zachtjesaan ben ik gaan vertrouwen op Fred. Nu loop ik nog wel eens te micromanagen en dan bromt vriend dat ik het met rust moet laten.
Nu loopt hij af en toe (hond, niet vriend) wat te mopperen bij andere reuen maar als hij los is gaat het eigenlijk altijd goed.

Wel heb ik een piepballetje bij (piepballetjes zijn heilig) en als ik een hond tegenkom waarvan ik denk dat Fred dat toch wat minder trekt spelen we een spelletje totdat andere hond voorbij is.
Laatst gewijzigd door Barkley op 28 aug 2018 10:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”