Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Hond trainen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

cafpow
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Poedel
Aantal honden: 4

Hond trainen

Ongelezen bericht door cafpow »

Hallo Allemaal,

Ben nieuw hier op het forum en heb al aardig wat gelezen over honden trainen hier op het forum en internet. Het is namelijk zo, wij hebben een hond van straat gehaald(noemen haar Lady), ze is maximaal 1,5 jaar oud naar schatting van de dierenarts.
En ik probeer haar nu allerlei dingen aan te leren. Zoals niet de deur uitrennen zodra er één opengaat, zitten en blijven, en hierkomen. We hebben haar nu 3 weken, en ze is enorm speels.
Ik wilde dus kijken of jullie hier tips hebben, hoe het anders aan te pakken, want ik doe het nu voornamelijk op commando en beloning, dus als ik zit zeg en ze gaat zitten krijgt ze iets lekkers. Zo ook met de deur uitrennen i.c.m. blijf.

Vooral het de deur uitrennen kost heel veel moeite,ik ben nu zover dat ik bij de deur kan en deze op een kier kan openen en ze redelijk rustig blijft, maar zodra ze de buitenwereld echt kan zien wordt ze enorm druk en wilt ze gelijk de deuruitlopen.

Dit is mijn eerste hond die ik probeer goed op te voeden. Dus alle tips zijn welkom.
cafpow
Vaste gebruiker

Re: Hond trainen

Cleva schreef:Eerst even de theorie opdoen voor je aan de slag gaat. Niet zomaar in het wilde weg beginnen.

Hondencultuur van Jean Donaldson is een leuk boek. Leest makkelijk weg en als je het na twee avonden uit hebt weet je honderd keer beter wat je wil en wat je gaat doen dan van tevoren.

In godesnaam niet gaan proberen of per casus een totaal andere aanpak. Daar krijg je spijt van.

Ik vermoed dat je denkt dat er haast bij is. Dat is niet zo.
Je kunt rustig over drie weken pas beginnen met een beter resultaat dan wanneer je nu met de verkeerde insteek start.
Ik zal dat boek eens gaan zoeken, het enige nadeel is doordat ik in het buitenland (zuid-amerika) verblijf ik geen toegang heb tot nederlandstalige boeken en zeer zeer beperkt engelstalig, dus als je toevallig een boek kent dat digitaal verkrijgbaar is, zou het enorm fijn zijn :)
~Suzanne~
Zeer actief

Ongelezen bericht door ~Suzanne~ »

DAt met de deur uitrennen zou ik stomweg voorkomen. Dus: een sluis maken van de gang of hal. De voordeur (of achterdeur) pas open als de hond veilig achter de andere deur zit. Een lijn eraan ;-) wil ook wel dingen voorkomen.
Misschien een beetje maf idee maar echt veel boeken zijn als e-book verkrijgbaar. Mogelijk zelfs die van Martin Gaus. Niet meteen de meest nieuwe inzichten maar wel goed bruikbaar denk ik?

Suzanne
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

cafpow schreef:
Cleva schreef:Eerst even de theorie opdoen voor je aan de slag gaat. Niet zomaar in het wilde weg beginnen.

Hondencultuur van Jean Donaldson is een leuk boek. Leest makkelijk weg en als je het na twee avonden uit hebt weet je honderd keer beter wat je wil en wat je gaat doen dan van tevoren.

In godesnaam niet gaan proberen of per casus een totaal andere aanpak. Daar krijg je spijt van.

Ik vermoed dat je denkt dat er haast bij is. Dat is niet zo.
Je kunt rustig over drie weken pas beginnen met een beter resultaat dan wanneer je nu met de verkeerde insteek start.
Ik zal dat boek eens gaan zoeken, het enige nadeel is doordat ik in het buitenland (zuid-amerika) verblijf ik geen toegang heb tot nederlandstalige boeken en zeer zeer beperkt engelstalig, dus als je toevallig een boek kent dat digitaal verkrijgbaar is, zou het enorm fijn zijn :)
Is te koop bij Bol.com
Misschien lukt dat?
https://www.bol.com/nl/p/hondencultuur/ ... oductImage
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
cafpow
Vaste gebruiker

Ik ben inmiddels rond aan het zoeken en een bekende moet binnenkort een klein pakketje sturen en dan komt het boek waarschijnlijk mee.
Verder nog een vraag hoe gaan jullie om met ongewenst gedrag. Want Lady gedraagt zich over het algemeen goed, alleen ze 'woont' buiten het huis in de voortuin(overdag) en slaapt in de kleine achtertuin.Het klimaat staat dat over het algemeen goed toe, het is nooit kouder dan 14 graden 's avonds. En ze hebben een compleet hok voor hun zelf met isolatiemateriaal etc zodat ze daar lekker warm en beschermd slapen.

Alleen nu is het probleem dat Lady als we haar naar de voortuin brengen 's ochtends en door het huis wandelt, ze zich meestal loswurmt. We pakken haar meestal bij de halsband en leiden haar zo naar de voortuin.Mar op het moment dat ze zich loswurmt, begint ze als een malle door het hele huis te rennen en op de bank en bedden te springen.
Nu negeer ik dat meestal en loop naar de plek toe waar ik wil dat ze heengaat, en pak haar daar weer bij de halsband en breng haar naar buiten, ze schrikt namelijk van het welkomstcomite van de andere hond(reageert over enthousiast en blaft).
Is dit een goede manier om ermee om te gaan of kan ik dit het beste anders aanpakken, en haar weer terug naar de achtertuin sturen tot ze kalm is en dan weer proberen rustig naar de voortuin te leiden?
Persistence
Zeer actief

Ongelezen bericht door Persistence »

Cleva schreef: Hondencultuur van Jean Donaldson is een leuk boek. Leest makkelijk weg en als je het na twee avonden uit hebt weet je honderd keer beter wat je wil en wat je gaat doen dan van tevoren.
Had nog een boekenbon liggen, meteen besteld :ok:

Verder geen tips, sorry.
Sterre

Ongelezen bericht door Sterre »

cafpow schreef:Ik ben inmiddels rond aan het zoeken en een bekende moet binnenkort een klein pakketje sturen en dan komt het boek waarschijnlijk mee.
Verder nog een vraag hoe gaan jullie om met ongewenst gedrag. Want Lady gedraagt zich over het algemeen goed, alleen ze 'woont' buiten het huis in de voortuin(overdag) en slaapt in de kleine achtertuin.Het klimaat staat dat over het algemeen goed toe, het is nooit kouder dan 14 graden 's avonds. En ze hebben een compleet hok voor hun zelf met isolatiemateriaal etc zodat ze daar lekker warm en beschermd slapen.

Alleen nu is het probleem dat Lady als we haar naar de voortuin brengen 's ochtends en door het huis wandelt, ze zich meestal loswurmt. We pakken haar meestal bij de halsband en leiden haar zo naar de voortuin.Mar op het moment dat ze zich loswurmt, begint ze als een malle door het hele huis te rennen en op de bank en bedden te springen.
Nu negeer ik dat meestal en loop naar de plek toe waar ik wil dat ze heengaat, en pak haar daar weer bij de halsband en breng haar naar buiten, ze schrikt namelijk van het welkomstcomite van de andere hond(reageert over enthousiast en blaft).
Is dit een goede manier om ermee om te gaan of kan ik dit het beste anders aanpakken, en haar weer terug naar de achtertuin sturen tot ze kalm is en dan weer proberen rustig naar de voortuin te leiden?
Gewoon aan de riem doen?
cafpow
Vaste gebruiker

Sterre schreef:
cafpow schreef:Ik ben inmiddels rond aan het zoeken en een bekende moet binnenkort een klein pakketje sturen en dan komt het boek waarschijnlijk mee.

Gewoon aan de riem doen?
Dat is inderdaad de andere optie ik die ik overweeg en dan hou ik de riem wel kort anders springt ze alsnog op de bank en een klein tafeltje in de woonkamer.
En ik probeer haar vaker met de andere 2 oudjes naar de voortuin te leiden want dan wandelt ze wel normaal. Ik denk dat ze dan het voorbeeld van de andere 2 volgt.
cafpow
Vaste gebruiker

Cleva schreef:Gewoon het standaard zit, blijf, voor is genoeg.
Maar nogmaals, ga eerst even de theorie bekijken. Het is zo zonde om met onsamenhangende wartaal allerlei spanningen te creëren.

Een eerste hond blijft altijd een broddellapje en dat is ook niet erg maar het hoeft ook niet slechter dan nodig.
Inmiddels heb ik het boek hondencultuur in het engels, en was gisteren een film over hondentrainen van jean donaldson aan het bekijken, die is namelijk te vinden op youtube.

Ach, dat geeft niet, ze weet al dat ik pas de riem voor de wandeling omdoe als ze kalm is en het is een enorm lief knuffelbeest dat niet agresief is en niet bijt, dus als ze dan ook nog wat dingen erbij leert is het prima. Ze hoeft van mij geen trucjes enz te leren.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

cafpow schreef:
Sterre schreef:

Gewoon aan de riem doen?
Dat is inderdaad de andere optie ik die ik overweeg en dan hou ik de riem wel kort anders springt ze alsnog op de bank en een klein tafeltje in de woonkamer.
En ik probeer haar vaker met de andere 2 oudjes naar de voortuin te leiden want dan wandelt ze wel normaal. Ik denk dat ze dan het voorbeeld van de andere 2 volgt.
Aan de halsband breng je veel te veel druk en spanning over.
Je zit de hond als het ware "op de huid".
Aan de riem doen en meenemen, desnoods met iets lekkers voor de neus leiden de eerste tijd, helpt veel beter denk ik?
Blijft een gokje want de situatie heb ik niet helemaal in beeld.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
cafpow
Vaste gebruiker

ranetje schreef:
cafpow schreef:
Sterre schreef:

Gewoon aan de riem doen?
Aan de halsband breng je veel te veel druk en spanning over.
Je zit de hond als het ware "op de huid".
Aan de riem doen en meenemen, desnoods met iets lekkers voor de neus leiden de eerste tijd, helpt veel beter denk ik?
Blijft een gokje want de situatie heb ik niet helemaal in beeld.

Dat van voor de neus leiden met iets lekkers was niet in me opgekomen... :wink:
cafpow
Vaste gebruiker

Cleva schreef:
cafpow schreef: Dat van voor de neus leiden met iets lekkers was niet in me opgekomen... :wink:
Dat gevoel komt nog wel vaker langs. Vandaar ook mijn advies om echt eerst even goed in te lezen voor je begint.
Dat bespaart een hele hoop vergeefse moeite en verwarring.

Ik vind het wel heel fijn dat je kennelijk niet van het type bent die alles over "laten zien wie de baas is" laat gaan.
Dat is vrij vaak wel het geval bij niet-hondenmensen die ineens wel een hond hebben. Dan gaan ze overcompenseren. Erg jammer.

Nettie heeft trouwens wel gelijk. Haarfijn aansturen hoe je het hebben wil en dan belonen dat de hond het doet is de basis van een goede, ontspannen samenwerking.
Dat en vaste rituelen cultiveren.
Ik ben zoweiso niet van het 'laaten zien wie de baas is'. Net als met kinderen ben ik meer van het type doe je iets goed krijg je veel aandacht, maar doe je 'slechte' dingen negeer ik je of stuur je even de kamer uit tot je rustig bent en dan samen praten over hoe het wel moet.

Maar met een hond kan je niet praten dus vooral het positieve benadrukken en slechte zo veel mogelijk negeren behalve wanneer het uit de hand loopt.

En verder probeer ik uit het boek wat ik heb gekregen van Rugaas turid over kalmerende signalen dingen toe te passen. En vandaag of morgen komt een ander boek aan en heb een video over hondentrainen gezien van jeand donaldson die gewoon op youtube staat.

En het is een leerproces voor zowel Lady als ik :wink: ..
Mij filosofie is met liefde, gedult en een duidelijke structuur en routine kan je ver komen :roll:
cafpow
Vaste gebruiker

Cleva schreef:
cafpow schreef: En het is een leerproces voor zowel Lady als ik :wink: ..
Mij filosofie is met liefde, gedult en een duidelijke structuur en routine kan je ver komen :roll:

Precies. En inderdaad, zolang je het als een leerproces ziet waar bij niets moet maar zeker ook niet alles mag kom je een heel eind.
De grootste valkuil is denk ik om te denken dat opvoeding ergens ophoudt en dat kadaverdiscipline het doel is. Het is een blijvende samenwerking.

Je bent allang de baas en dat mag je ook best inzetten maar wel met de wetenschap dat je veel groter, sterker en en intelligenter bent dan je hond. Als je niet in de gaten houdt dat dat je hond kwetsbaar maakt maak je al snel van alles kapot onder het mom van opvoeden.
Inderdaad en je merkt dondersgoed de band, want ze luistert meer naar mij dan naar andere medebewoners, behalve wanneer ze haar '5 minuten van hyperactiviteit heeft' dan luistert ze nergens naar.....en de enige die haar remt is één van onze katten waar ze bang voor is... :hmmm:

Het enige waar we tegenaan lopen is dat ze soms alleen blijft in de achtertuin en ik laat haar met wat kong speeltjes en balletjes enz achter...maar als ze bijvoorbeeld een paar uurtjes(vandaag bijvoorbeeld 2 uren ongeveer) alleen is gebleven en één van ons thuis komt en de deur opent van de tuin zodat ze naar de voortuin kan raakt ze enorm angstig en doet ze zelfs een plasje uit angst.

Er zijn 2 opties, of de eigenaren die haar op straat hebben gegooid sloegen of waren enorm bruut tegen haar of ze ziet alleen blijven als straf..en dat probeer ik af te leren, door haar overdag alleen in de achtertuin te laten terwijl ik mijn gangetje ga in huis..en dan heeft ze dat van het plasje doen niet.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”