Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Gisteren mazzel gehad.....edelhert.

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Gisteren mazzel gehad.....edelhert.

Ongelezen bericht door laeken »

Ik liep gisteren met de hondjes door het bos. Omdat ik Guus wat jagerig vond had ik hem aan de flex gedaan.
Liep een beetje te dromen en Bas liep een meter of 10 voor me. Ineens voelde ik een ruk aan de flex en werd ik "wakker". Een gigantisch edelhert met een enorm gewei stond op vlak naast Bas. Hij had heerlijk liggen slapen in de varens naast het pad.

Bas stoof er op af en Guus stond op zijn achterpoten te krijsen en wilde er ook achteraan. Wat denken ze wel! Goddank zat Guus vast want die gaat ook echt en is Bas niet zo handig in kreupelhout dus die geeft op na 200 meter. Dat hert was waanzinnig om te zien en ik rook ook heel sterke hertenlucht. Bijzondere ervaring om zo'n enorme bok met ik denk wel een gewei met 10 punten zo dichtbij te zien opstaan en wegdraven.

Maar nu mijn verbazing. Bas en Guus zijn prima met onze kippen. Lopen letterlijk zij aan zij door de tuin. Paarden en koeien in de uiterwaarde worden genegeerd. Maar dan rennen 2 kleine keffers van 6 kilo als wilde wolven achter een gigantisch edelhert aan. Zijn ze gek geworden? Guus moet nu iets vaker vast. Daar waar herten en zwijnen zitten ben ik nu toch iets voorzichtiger.
Afbeelding
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Aantal honden: 2

Re: Gisteren mazzel gehad.....edelhert.

Ongelezen bericht door gonnie »

Dat is een mooi gezicht ineens zo groot edelhert voor je neus.
Maar goed dat Guus vast zat.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

een beetje t zelfde effect als met katten kunnen en buiten uit hun plaat gaan als er een kat loopt.... sommige dingen zijn bekent en dien je met rust te laten anderen zijn dat niet, goed dat je hem dan vast hebt, anders ben je de volgende met een eigen topic, Guus vermist of zo :wink:
laeken
Zeer actief

Ja vraag me af hoe ver hij zou gaan. Want hij was echt onbereikbaar aan de flex en helemaal hysterisch in jachtmodus. Schrok er een beetje van. Ook omdat de prooi dus uitgerust was met minstens 1 sateprikkers waar Guus als een stukje vlees op geregen kon worden. Nu meen ik dat edelherten hun gewei niet snel gebruiken maar lekker vond ik het niet.

Was machtig mooi. Hij kwam eerst achter omhoog en daarna voor. Stond op en had niks door. Ineens keek hij en stoof Bas weg dus ik moest wel brullen. Op dat moment begon hij dus wel te rennen. Als ik zonder honden was geweest en doodstil kon blijven staan denk ik dat hij op zijn gemak weg was gelopen. Echt heel erg mooi die edelherten hier. Beter dan zwijnen die ik normaal vaker tegenkom. Die vind ik enger.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Nanna schreef::LOL: Een beetje dit idee ;-)

Afbeelding

Hahaha, nou dat ja. Bas is echt niks. Een kreupele maltezer/york die achter een edelhert aan stuift. Had ik maar een action cam gehad.....
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Moet een mooi gezicht geweest zijn dat hert zo dichtbij :D

En ja, als een hert de benen neemt gaat elke hond er achteraan.
Met veel trainen kan je een hond leren bij je te blijven, maar die training is behoorlijk pittig.
Honden kunnen heel ver mee rennen.
Elke hond.
Meestal komen ze terug op hun eigen spoor als ze het opgeven.
Normaal gesproken kunnen jouw honden een gezond hert niet bijhouden.
Wanneer ze opgeven hangt af van hun passie en volhardend zijn.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
laeken
Zeer actief

ranetje schreef:Moet een mooi gezicht geweest zijn dat hert zo dichtbij :D

Met veel trainen kan je een hond leren bij je te blijven, maar die training is behoorlijk pittig.
Elke hond.
Guus is erg volhardend en heeft ook nog de neiging heel erg op zijn neus te gaan. Die is constant sporen aan het uitwerken dus hij blijft in het bos even aan de flex. Schutkleur en zo klein dat hij meteen uit het zicht is in de varens. En hij jaagt stil dus tricky.
Misschien ook maar een tracker kopen lol.
Nu zeg ik lol maar als hij weg is....ik zou gek worden.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

laeken schreef:

Elke hond.
Guus is erg volhardend en heeft ook nog de neiging heel erg op zijn neus te gaan. Die is constant sporen aan het uitwerken dus hij blijft in het bos even aan de flex. Schutkleur en zo klein dat hij meteen uit het zicht is in de varens. En hij jaagt stil dus tricky.
Een tracker is misschien niet eens een gek idee.
Toch lijkt het mij ook verstandig om hem aan de lijn te houden :ok:
Opdrijven van wild wordt niet erg gewaardeerd, even afgezien van het risico dat het wild op de weg komt en ongelukken veroorzaakt.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
laeken
Zeer actief

ranetje schreef:
laeken schreef:

Elke hond.
Een tracker is misschien niet eens een gek idee.
Opdrijven van wild wordt niet erg gewaardeerd, even afgezien van het risico dat het wild op de weg komt en ongelukken veroorzaakt.
I know. Het vervelende is dat ik daar elke dag loop en al jaren. Ineens in 3 maanden tijd twee keer edelherten vlak voor de honden. Dus dan is het de vraag of je er wel of niet allerlei maatregelen om wil nemen. Voor hetzelfde geld hou ik hem nu 2 jaar aan de lijn en kom geen edelhert meer tegen....lastig vind ik.
Afbeelding
Shibby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje

Ongelezen bericht door Shibby »

Machtig zijn ze he. Bij mij vlakbij zitten ze ook (in een omheind gebied wel).

Malou reageert ook niet op kippen, koeien, paarden en zelfs bij wegrennende konijnen en hazen is ze terug te roepen. Ook bij de volwassen vos met jonkies die we een tijd terug tegen kwamen, kwam ze na roepen (oké, brullen) terug naar mij. Maar reeën en herten is een ander verhaal, dan moet ik echt in een halve seconde reageren en anders is ze dus weg.
Zij reageert, net als Guus, ook veel met haar neus. Ze is een kei in sporen uitwerken. Dat is met mantrailen ideaal, maar zo in het bos een stuk lastiger. Ik lijn haar dus ook aan zodra ze begint met sporen zoeken.
Deels jaagt ze ook op zicht en na haar uitstapje van vorige week, ben ik dus hyperalert op hoe zij rondkijkt. Ik heb het inmiddels vrij goed door en roep haar bij 1 verkeerd opgetrokken wenkbrauw terug, beloon haar en laat haar een stukje volgen. Intensief is dat wel, dus ik kies ervoor om haar stukken los te laten en stukken aan te lijnen.
Tracker zit er sinds zondag op en ik vind dat ook echt een geruststellend gevoel. In verhouding tot wat dat ding mij aan rust oplevert, is het nu al z'n geld meer dan waard.
Afbeelding
Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
laeken
Zeer actief

Shibby schreef:Machtig zijn ze he. Bij mij vlakbij zitten ze ook (in een omheind gebied wel).

Malou reageert ook niet op kippen, koeien, paarden en zelfs bij wegrennende konijnen en hazen is ze terug te roepen. Ook bij de volwassen vos met jonkies die we een tijd terug tegen kwamen, kwam ze na roepen (oké, brullen) terug naar mij. Maar reeën en herten is een ander verhaal, dan moet ik echt in een halve seconde reageren en anders is ze dus weg.
Zij reageert, net als Guus, ook veel met haar neus. Ze is een kei in sporen uitwerken. Dat is met mantrailen ideaal, maar zo in het bos een stuk lastiger. Ik lijn haar dus ook aan zodra ze begint met sporen zoeken.
Deels jaagt ze ook op zicht en na haar uitstapje van vorige week, ben ik dus hyperalert op hoe zij rondkijkt. Ik heb het inmiddels vrij goed door en roep haar bij 1 verkeerd opgetrokken wenkbrauw terug, beloon haar en laat haar een stukje volgen. Intensief is dat wel, dus ik kies ervoor om haar stukken los te laten en stukken aan te lijnen.
Tracker zit er sinds zondag op en ik vind dat ook echt een geruststellend gevoel. In verhouding tot wat dat ding mij aan rust oplevert, is het nu al z'n geld meer dan waard.
Ik kan de tracker ook bij mijn partner in de auto leggen dus goed idee.....lol :cheer: :LOL: Ik ga er eens over nadenken.
Afbeelding
Ptje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Franse poedel en een klein Spaans draakje

Ongelezen bericht door Ptje »

Wauw gaaf zeg zo’n machtig dier dicht bij.
Deed me ff denken aan dat filmpje met het roedel herten dat opgejaagd werd door die labrador gevolgd door de hysterisch gillende baas.
Ziggy wordt helemaal hysterisch als we in het parkje lopen langs de geiten, schapen enz lopen.
Rasta jaagt halfslachtig achter loslopend wild aan en besluit dan dat het de moeite niet is.
Van Ziggy weet ik het nog net niet al bleef hij toen tijdens de poedelwandeling op vreemd terrein binnen 20 meter bij mama plakken.
Rasta niet, die had zoveel lol met de andere honden en rondrennen dat ik hem op een gegeven moment kwijt was.
Roepen en roepen, was hij zo’n honderd meter verderop, hij kwam huppelend als een konijn aanhobbelen en de rest van de wandeling hebben we elkaar maar heel goed in de gaten gehouden.
AfbeeldingAardig zijn doet geen pijn en het kost geen cent, alleen wat moeite
Gimmick
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Gimmick »

Hier laatst in het donker ineens een hert wat op 10 meter afstand het pad overstak.
Gelukkig had ik alleen Taxi bij me we hebben enkele tellen elkaar aan staan kijken gelukkig draafde het hart weer verder en Taxi ging ook weer verder met snuffelen.
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
Alfilillo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising en podenco(kruising)

Ongelezen bericht door Alfilillo »

Oh, dat lijkt me echt prachtig, zo imposant.
Ik denk dat Alfil en Lily ook wel even uit hun dak zouden gaan maar meer uit angst voor het onbekende dan daadwerkelijk willen jagen.
Zo waren we laatst in de Pyreneeën. Prachtige wandelingen hoog in de bergen. Opeens stuift Lily blaffend een heuvel op en Alfil er achteraan. Sensátie! Hahaha... Vervolgens komen ze opgewonden terug. Toen we de bocht omgingen, bleek daar een kudde prachtige lichtbruine koeien te grazen. Koeien kenden mijn honden nog niet, dus dat was spannend. Wel snel aangelijnd, want er was al gewaarschuwd voor de honden die de kuddes beschermen.
Afbeeldingalfillilo (1) by [url=https://www.flickr.com/photos/157306925@N05/]

Alfil & Lily
ranetje
Zeer actief

laeken schreef:
ranetje schreef:Een tracker is misschien niet eens een gek idee.
I know. Het vervelende is dat ik daar elke dag loop en al jaren. Ineens in 3 maanden tijd twee keer edelherten vlak voor de honden. Dus dan is het de vraag of je er wel of niet allerlei maatregelen om wil nemen. Voor hetzelfde geld hou ik hem nu 2 jaar aan de lijn en kom geen edelhert meer tegen....lastig vind ik.
Is het ook.
Voor nu even vasthouden en ondertussen je ogen goed op de grond gericht houden (sporen zoeken).
Als blijkt na een paar weken dat mijnheer hert een andere rustplek heeft opgezocht kan het misschien wel weer.
Met tracker uiteraard :wink:
Afbeelding
laeken
Zeer actief

ranetje schreef:
laeken schreef:
ranetje schreef:Een tracker is misschien niet eens een gek idee.
Is het ook.
Voor nu even vasthouden en ondertussen je ogen goed op de grond gericht houden (sporen zoeken).
Als blijkt na een paar weken dat mijnheer hert een andere rustplek heeft opgezocht kan het misschien wel weer.
Met tracker uiteraard :wink:
Ik ga vandaag het brede pad lopen dan kom je zelden wat tegen. Daar lopen meer mensen hun honden uit te laten. Liever niet maar meneer Guus kwijtraken is geen optie. Ik ben veel te dol op die irritante hond. :piew:
Afbeelding
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

Ongelezen bericht door billy »

Wel een prachtige ontmoeting zeg :I:

Hier kom ik ze niet tegen :mrgreen:
Afbeelding
Ptje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote Franse poedel en een klein Spaans draakje

Ongelezen bericht door Ptje »

Ooit lang geleden pastte ik wel eens op quint de labrador van mijn zwager en zusje, Ziggy was er toen nog niet.
Ze liepen lekker te rauzen en ineens, de HAAS.
Feest voor Quint die er blaffend achteraan ging, Rastastond er bij en keek er verbaasd naar.
Shiiiittttt,als in een ingeving pakte ik het fluitje en floot, tot mijn eigen stomme verbazing ging Quint in de ankers en kwam als een speer naar me toe :O: :cheer: , natuurlijk beloonde ik hem met feestgejoel en snoepjes, pfioeh.
AfbeeldingAardig zijn doet geen pijn en het kost geen cent, alleen wat moeite
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Wat bijzonder om mee te maken, zo dichtbij!

Ik kan dat jagen soms ook echt niet volgen hoor - wat wel triggert en wat niet :oeps: Amy jaagt op alles, maar bij haar helpt gewenning wel om haar jachtdrift te beteugelen. In een weide hier achter het huis zitten kippen, kalkoenen en geiten. In eerste instantie werd ze gillend gek als ze bij die weide in de buurt kwamen, maar na een aantal keer langslopen, kijkt ze echt niet meer om naar de geiten; nul opwinding of interesse. Ze reageert alleen nog op de kippen en kalkoenen als die heel dicht bij het hek zitten. Amy is hier in huis natuurlijk katten gewend en hoewel ze wel enigszins reageert op katten buiten, kan ik daar daarvan makkelijk terugroepen (dat zou bij een konijn, eekhoorn of ree nevernooitniet lukken). Blijkbaar leert ze op die manier toch enigszins dat bepaalde dieren niet in de categorie 'prooi' vallen. Een vluchtend dier /beweging triggert haar zeker meer dan een niet bewegend dier, maar ook een stilzittend dier zal zij pakken als ze de kans krijgt.
Amoz kan meestal nog steeds niet zonder gillen langs die weide lopen; hij reageert vooral op de geiten, de kippen interesseren hem weinig. Maar als we reeën of herten in het het bos tegenkomen, zelfs als ze een paar meter voor ons het pad oversteken, reageert Amoz totaal niet, hij gaat er nog niet eens een paar meter achteraan, maar staat alleen maar een beetje dom te kijken van 'wat is dat?' :denken: Zelfs als Amy erbij is en op haar achterpoten staat te gillen, reageert Amoz in zo'n situatie helemaal niet.
Ik kan er af en toe echt geen touw aan vastknopen.
fenneke
Zeer actief
Mijn ras(sen): zwitserse witte herder en nu hûn

Ongelezen bericht door fenneke »

Gimmick schreef:Hier laatst in het donker ineens een hert wat op 10 meter afstand het pad overstak.
Gelukkig had ik alleen Taxi bij me we hebben enkele tellen elkaar aan staan kijken gelukkig draafde het hart weer verder en Taxi ging ook weer verder met snuffelen.
Ree :mrgreen:

In "ons" bos zitten alleen maar reetjes geen herten
Zie ze bijna dagelijks .
Fenneke en Baloe
Afbeelding
laeken
Zeer actief

fenneke schreef:
Gimmick schreef:Hier laatst in het donker ineens een hert wat op 10 meter afstand het pad overstak.

Zie ze bijna dagelijks .
Mijn honden reageren helemaal niet op reeen. Dat is vreemd. Die zie ik ook dagelijks in de polder. Omdat ze op de weilanden staan zien mijn honden dat als geiten oid. Als er een over het pad loopt rennen ze er wel ineens achteraan.
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

laeken schreef:
fenneke schreef:

Zie ze bijna dagelijks .
Mijn honden reageren helemaal niet op reeen. Dat is vreemd. Die zie ik ook dagelijks in de polder. Omdat ze op de weilanden staan zien mijn honden dat als geiten oid. Als er een over het pad loopt rennen ze er wel ineens achteraan.
Het is "anders".
Aki loopt relaxed langs de schapen die bij de watering staan maar laatst in Duitsland een kudde geiten die ineens bij een hek wegstoven.. het is dat ik ze eerder zag en al de aandacht van Aki had.. wat werd verstoord toen de geiten dus toch ineens wegstoven, maar omdat ik al eerder contact met mijn hond had stond hij vertwijfeld in zijn reactie.
Had ik de geiten te laat gezien, dan gok ik dat de hond instinctief erachter aan was gegaan, dat zit namelijk wel een beetje in hem.

In het wildpark zag ik hetzelfde, de herten en geiten die achter een hek stonden werden wel opgemerkt, en naar sommigen die bij het hek stonden ging hij zelf toe en werd er contact gemaakt.
Maar als eenzelfde soort ineens als groep weg stoof nog voor er contact werd gemaakt dan werd hij alert en moesten we verbaal ingrijpen. Zijn hele houding veranderde dan van neutraal en geïnteresseerd naar alert, staart hoog, nekharen hoog en in de startblokken om de achtervolging in te zetten.
Zou ons dat dus in bos gebeuren en we zien het te laat dan weet ik zeker dat hij erachteraan zou gaan.

Al moet ik zeggen dat wij van jongs af aan vrij weinig hebben toegestaan of niet echt dingen hebben laten gebeuren als het om najagen ging, op open velden toen hij jong was zat hij toch regelmatig aan een lange lijn of aan een flex lijn en bij verandering van alertheid hebben we heb continue op die momenten bij ons geroepen en beloond als hij vanuit de alertheid toch naar ons terug kwam.
Uiteindelijk is het 2x gebeurd dat we dus in een situatie kwamen dat hij los liep en er ineens wild omhoog schoot terwijl hij voor ons op open veld liep en dat we toen toch hem konden bereiken om hem terug te fluiten terwijl hij wel al ging.
Het zal niet bij iedere hond lukken, maar zelf denk ik omdat we vanaf zo jong hier zelf op hebben gelet en op hebben geoefend dat het van invloed is (geweest) dat we tot nu toe hem op tijd konden weerhouden om ergens achter aan te gaan.
En het zal nooit 100 % gaan worden, maar ik heb meer vertrouwen dat ik Aki tijdig terug kan fluiten of kan weerhouden om ergens achteraan te gaan dan destijds met mijn andere hond die toch wat meer vrij was gelaten tijdens het opgroeien als het ging om "wild" tijdens uitlaten.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”