Hij houdt er ab-so-luut niet van als iemand zomaar een hand naar hem uitsteekt. Dan deinst hij achteruit. Hij heeft even de tijd nodig om (op afstand) te snuffelen en te kijken, voor hij toenadering zoekt. Uiteindelijk wint zijn nieuwsgierigheid wel en komt hij toch kennismaken. Tenminste: als je een vrouw bent. Bij mannen besluit hij al gauw om wat afstand te nemen en vooral niet dichtbij te komen.
Ik vind het geen probleem dat Abel geen allemansvriend is. Dat hoeft ook niet. Maar vanuit de opvang hoor ik nu dat hij zich angstig en onrustig gedraagt als er mannen in of om huis aanwezig zijn. Ze vroeg aan mij of ik het verstandig vind om hiermee verder te gaan.
Ik heb nu besloten om de dagen bij de opvang wat korter te houden. Het lijkt 's ochtends namelijk beter te gaan dan 's middags. Waarschijnlijk zit later op de dag zijn vermoeidheid hem in de weg en lukt het hem (nog) niet om zelf wat rust te pakken. Maar is dit inderdaad een oplossing? Ik hoop dat hij een beetje went aan het (mannelijke) gezelschap om hem heen, maar dat ik hem hier aan bloot stel kan misschien ook averechts gaan werken. Dat is absoluut niet de bedoeling.
Wie herkent deze specifieke "achterdochtigheid" richting mannen en hoe zijn jullie daarmee om gegaan? Wat zouden jullie in mijn situatie doen?