Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Zitten... hoevaak per dag?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

mosquito1980
Zeer actief
Mijn ras(sen): Vusi Duitse herder
Aantal honden: 1

Zitten... hoevaak per dag?

Ongelezen bericht door mosquito1980 »

Ik las een interessant artikel op FB

https://www.doggo.nl/artikelen/hondentr ... te-zitten/

Hoe vaak en waarom laten honden baasjes hun honden zitten?

Vusi zit tijdens de training aan de voet, voor en na de wandeling om de riem om en af te doen, verder dagelijks echt zelden....
Ja, nu ik een "klompvoet" (bedankt B&T :wink: ) heb en ze enthousiast van de wandeling komt en me ziet.... dan vraag ik haar even te zitten zodat ze "afkoelt" en niet me nog meer weken in het gips bezorgd :F:
Miezemuis
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedels
Aantal honden: 2

Re: Zitten... hoevaak per dag?

Ongelezen bericht door Miezemuis »

Ik vraag het niet zo vaak( als ik naar het bos ga moeten ze zitten als ik de klep van de auto sluit en voordat ze eruit gaan) Maar keetje zit uit zichzelf heel vaak. De andere dames liggen liever.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Met trainen regelmatig, thuis meestal alleen om de weg over te steken.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Soooof
Zeer actief
Mijn ras(sen): Zwitserse herder

Ongelezen bericht door Soooof »

Rex zit ook uit zichzelf vaak, niet omdat ik dat vraag. En als ie moe is, dan zit ie 'lui'. Dan hangt ie zittend tegen de muur aan. Of de koelkast. Of de bank. :mrgreen:
Pemba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tibetaanse teriër

Ongelezen bericht door Pemba »

Bijna nooit. Heel soms als ze strontvervelend zijn geweest moeten ze zitten voor ik de voerbak neerzet om te kijken of ze nog kunnen luisteren :mrgreen:
In het bos gaan ze altijd uit zichzelf zitten als ze iets lekkers krijgen.
Afbeelding
-Saskia-
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door -Saskia- »

Nooit. Wachten kunnen ze prima staand.
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Finn moet eigenlijk weinig zitten. Die gaat ook niet zitten als je niks lekkers hebt :LOL: Dan kan hij je aankijken alsof je een woord zegt dat hij nog nooit gehoord heeft... Soms moet hij even zitten als ik een foto wil maken, maar verder eigenlijk niet. Met hoopers/agility ben ik er bij hem vanaf gestapt, omdat hij nog wel eens wilde blijven zitten ook al mocht hij allang vertrekken :engel: Dus dat doen we nu vanuit stand.

Tess moet wat vaker zitten. Bij de start van een agility/hoopers rondje, in huis of buiten als ze zich te veel loopt op te winden, voor ze los mag op een wandeling en wanneer ik weer eens een prikkerfoto wil maken.
Hailfall
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hailfall »

Soooof schreef:Rex zit ook uit zichzelf vaak, niet omdat ik dat vraag. En als ie moe is, dan zit ie 'lui'. Dan hangt ie zittend tegen de muur aan. Of de koelkast. Of de bank. :mrgreen:
haha ja Loki ook.. die gaat dan echt zo heel plat op zijn kont zitten met zijn achterpoten naar voren uitgestrekt.

Wij laten Loki eigenlijk niet vaak zitten, in de lift moet hij af en toe zitten omdat hij anders gaat stuiterballen en dat vind ik niet zo grappig in een kleine lift.
Afbeelding
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

Nooit. Oh jawel. Heeeel soms als ze wat lekkers krijgen omdat Guus je vingers meeneemt met het koekje pakken :devil: :jank:
Die grist het weg en schroomt niet daarbij echt keihard in je poten te bijten. Tot bloedens aan toe.

Dus als ik het niet in zijn bek gooi maar echt wil geven zeg ik wel ZIT! RUUUSTIG.....en dan maak ik hem onderdanig zodat hij wat minder wild is en dus minder onbeheerst. Maar dat is echt de enige keer in de week zeg maar dat hij moet zitten. Bas hoeft het eigenlijk al helemaal nooit.

Ik snap de hele functie van zit niet en een hond die staand kan wachten en blijven vind ik veel knapper en gaver om te zien. Maargoed. Mijn honden kunnen ook absoluut geen blijf trouwens. :Q: :F:
Afbeelding
sbientje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door sbientje »

Voor een foto moeten ze weleens zitten, en verder op training. In het dagelijkse gang van zaken eigenlijk nooit. Karel komt wel vaak uit zichzelf tegen mij aan zitten.
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Naap moest als pup "rustig" zijn voor hij wat kreeg. Of niet op z'n achterpoten staan springen, gillen en meppen :engel:
Hij heeft toen zichzelf aangeleerd te zitten om zo snel mogelijk wat te krijgen.
Diezelfde functie heeft het voor hem nog steeds. Hij kan even twee seconden zitten voor wat lekkers en daar houdt t echt mee op.
Ik denk dat hij best begrijpt wat je bedoelt (een vriend probeert het wel eens) maar zonder eten peinst hij er niet over.
Dat is niet de afspraak.
Ik vraag het zelden hoor. Alleen als hij als maaltijd iets heel lekkers gaat krijgen en overenthousiast is.
En sinds kort 1 x per dag standaard wanneer we samen de katten hun vleesje gaan voeren. Dan moet hij voor de open deur op z'n kont wachten tot de katten hebben gehad en krijgt hij een beetje kattenvoer. :mrgreen: Positieve associaties en zo.

Sjaak vindt stomme truukjes wel heel leuk. Eigenlijk moet ik daar wat mee :roll:
Desi&Bibi
Zeer actief
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Desi&Bibi »

Nanna schreef:
laeken schreef: Ik snap de hele functie van zit niet
Ik zie het ook niet. Waarom moet een hond gaan zitten voordat je een weg oversteekt? Dat doe je toch zelf ook niet? Ik vind het een beetje heersgedrag.
Hier in het dorp moet een beagle van zijn baasje bij iedere stoeprand gaan zitten, wat het nut is? Geen idee...

Mijn honden hoeven vrijwel nooit op commando te zitten maar kennen het wel. Ik gebruik het wel eens om foto's te maken.
En andere mensen die ze een koekje geven vinden dat er al zitttttt moet worden geroepen :scratch:
dagmar88
Zeer actief

Nanna schreef:
Ik zie het ook niet. Waarom moet een hond gaan zitten voordat je een weg oversteekt? Dat doe je toch zelf ook niet? Ik vind het een beetje heersgedrag.
Met niko omdat ie anders ging lopen zenuwen. Of expres z'n bal liet vallen om eerder over te kunnen steken.
Sommige honden varen (helaas) wel bij wat heerseritus.

Charlie ging zitten om af te dwingen op die plek over te steken :mrgreen:

:mann: Naap snapt stoplichten, dat is wel handig.
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

Soms, voor een foto maar verder nooit eigenlijk
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Desi&Bibi schreef: En andere mensen die ze een koekje geven vinden dat er al zitttttt moet worden geroepen :scratch:
En dan komt onvermijdelijk poot. Als ze dat kunnen andere poot. Nee! Andere poot! En dan is het een brave hond.
Van naap krijg je alleen een poot in je muil. Hiermetdiekoek.
laeken
Zeer actief

dagmar88 schreef:
Desi&Bibi schreef: En andere mensen die ze een koekje geven vinden dat er al zitttttt moet worden geroepen :scratch:
En dan komt onvermijdelijk poot. Als ze dat kunnen andere poot. Nee! Andere poot! En dan is het een brave hond.
Van naap krijg je alleen een poot in je muil. Hiermetdiekoek.
Als andere mensen Guus een koekje willen geven doen ze dat daarna nooit meer :engel: :schrik: Soms bijt hij zo hard dat je een paarse put in je nagel hebt. Hij doet het echt uit onbeheerstheid. Geen idee waarom we dat zo lastig afgeleerd krijgen. :denken: Tom deed het trouwens ook al. Die Spaanse honden en eten is toch een gek dingetje. Dat terwijl Bas uit zichzelf gaat zitten en zaken aanneemt met haar lippen. Boterzacht en super zoet. :I:
Dus ik zeg vaak tegen mensen gooi het snoepje maar. Hij kan vangen. En dat kan hij als de beste dus ik gooi tegenwoordig zelfs varkensoren naar zijn harsens want als daar je fikken tussen komen is hij nog gretiger en onbeheerster. Dat doet echt fucking zeer! :hmmm: :engel:

Het enige dat helpt is hem laten zitten, dan de bovenkant van je hand laten zien, dan zeggen RUSTIG EN ZACHTJES! op een super dominante toon. En dan het snoepje naar buiten draaien uit je hand en tegen zijn lippen aan houden en dan nog hopen dat hij niet hapt. Een keer beet hij me zo hard omdat ik een kippenstaafje in mijn hand had en hij sprong om het uit mijn handen te grissen dat ik echt schreeuwde van de pijn en een paarse duimnagelriem had. Dat deed zo pijn dat ik uit reflex hem een tik gegeven heb. Heeft echt helemaal niks geholpen :engel: Hij is bij snoep zo onbeheerst dat hij het dus ook met een sprong van een meter met hand en al probeert weg te grissen zonder dat je al van plan was het te geven. Zeker bij eenden en kippenborst reepjes.

Ik vind het eigenlijk wel grappig. En hij zal er wel een reden voor hebben. Nu gooi ik zijn snoep en vangt hij het met een sprong uit de lucht. Ook leuk en ook goed. En voor ik het geef handen omhoog en streng toespreken zodat hij het niet uit mijn handen grist voor ik het gooi. :S: :Q: :F:
Laatst gewijzigd door laeken op 11 okt 2018 11:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Nanna schreef: Ik snap wel dat je een hond moet kunnen dwingen te wachten bij het oversteken van een weg :engel: Maar een gewoon 'wacht' lijkt mij volstaan.
Waarom er daarbij op derrières plaatsgenomen moet worden is mij onduidelijk.
:wink: Zitten was duidelijker voor die pannekoek. Met staand wachten werd het dralen, piepen en pushen.
dagmar88
Zeer actief

laeken schreef: Als andere mensen Guus een koekje willen geven doen ze dat daarna nooit meer :engel: :schrik: Soms bijt hij zo hard dat je een paarse put in je nagel hebt. Hij doet het echt uit onbeheerstheid. Geen idee waarom we dat zo lastig afgeleerd krijgen. Tom deed het trouwens ook al. Die Spaanse honden en eten is toch een gek dingetje.
Dus ik zeg vaak tegen mensen gooi het snoepje maar. Hij kan vangen. En dat kan hij als de beste dus ik gooi tegenwoordig zelfs varkensoren naar zijn harsens want als daar je fikken tussen komen is hij nog gretiger en onbeheerster. Dat doet echt fucking zeer! :hmmm: :engel:
:mrgreen: Tibbe ziet het verschil tussen hand en snoep niet, ook handig.

Bij dat soort gulzigaards houd ik mijn hand dicht. Dan happen ze daar vaak wel een paar keer in om te proberen. Als ze rustig zijn gaat m'n hand open, plat als bij een paard. Vingers zitten er nog aan :mann:
laeken
Zeer actief

dagmar88 schreef:
laeken schreef: Als andere mensen Guus een koekje willen geven doen ze dat daarna nooit meer :engel: :schrik: Soms bijt hij zo hard dat je een paarse put in je nagel hebt. Hij doet het echt uit onbeheerstheid. Geen idee waarom we dat zo lastig afgeleerd krijgen. Tom deed het trouwens ook al. Die Spaanse honden en eten is toch een gek dingetje.
:mrgreen: Tibbe ziet het verschil tussen hand en snoep niet, ook handig.

Bij dat soort gulzigaards houd ik mijn hand dicht. Dan happen ze daar vaak wel een paar keer in om te proberen. Als ze rustig zijn gaat m'n hand open, plat als bij een paard. Vingers zitten er nog aan :mann:
Guus ook niet hoor. Als ik zeg kijk eens! en dan mijn vingers uitsteek dan weet ik zeker dat hij er ook in bijt en aan trekt. :Q:
Afbeelding
Rebble
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rebble »

Charlie laat ik dagelijks een paar keer zitten. Ze vindt 't leuk om samen bezig te zijn als we buiten lopen, en daarvoor een frolicje te krijgen :mrgreen: , dus dan krijgt ze uit het niks een commando en zo doen we een paar trucjes achter elkaar. Ze wordt er helemaal blij van. Maar een 'nuttige' zit zoals voor haar eten of bij oversteken nooit.
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Soms voor foto's, soms om kunstjes te doen, maar verder niet. Wachten kennen ze als commando, blijf kennen ze. Dus ik zie ook geen reden om ze twintig keer op een wandeling te laten zitten. Bij de twee workshops Hoopers die ik met Gait gedaan heb, heb ik hem staand laten wachten, want bij 'zit' ging ie aan de wandel en ontbrak alle focus. Met staan stond hij volledig gefocust te wachten op mijn aanwijzingen. Nou, dan weet ik het wel, hoor. Uit zichzelf gaan ze ook wel regelmatig zitten, meestal als ze iets van ons willen (en dan worden we geacht over telepathische gaven te beschikken ;) )
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
Omdat als ze blijven staan hier gaan smokkelen met als gevolg dat ze uiteindelijk half op de straat staan. Met zit of af wordt er niet gesmokkeld dus vandaar dat ik t zo doe. En ja dan kun je t smokkelen afleren maar daar heb ik dan weer geen zin in zit/af is veel makkelijker.
Ze lopen hier los en voor me uit dus niet aangelijnd.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
laeken
Zeer actief

Nanna schreef:Nee, los de straat oversteken mag hier nooit. Alleen aangelijnd.
Moet er toch niet aan denken dat ze aan de overkant een kat zien of een bekende hond. Of dat ze schrikken van iets achter zich en de weg opstuiven.
In het bos lopen ze altijd los maar bij het oversteken van een weg ga je als hond toch echt bij gebrek aan verkeersinzicht aan de riem. Kleine moeite.
Ik buk en hou het nekvel van Bas vast om die reden. Stel dat? Guus zit aan de riem als er auto's rijden.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

laeken schreef: Ik buk en hou het nekvel van Bas vast om die reden. Stel dat? Guus zit aan de riem als er auto's rijden.
Ik ben veel te bang dat ze sjaak niet zien en net een beetje lullige ruime bocht nemen.
Die gaat met oversteken op de arm.

Laatst stond ik met alleen nog het handvat van de jachtlijn in m'n handen. Gelukkig ergens in de duinen :schrik:
M@rleen
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door M@rleen »

Pepper moet in en bij de lift zitten.
Die is zo zenuwachtig en druk, springt voor je het weet tegen iemand op en dat wil ik niet.

Boomer hoeft niet te zitten. Die staat als een huis. Plus dat hij last heeft van zijn rug regelmatig, dus dwing m niet. Zelf gaat hij wel zitten als hij graag ergens heen wil en niet weet of het mag. Ook toen hij nog los kon lopen deed hij dat, was ik m kwijt dan zat hij ergens tot ik zei dat hij daar toch echt wel mocht gaan snuffelen :mrgreen:
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Ik had al eens eerder gelezen dat zitten fysiek niet zo goed is dus ik vraag het niet zo vaak. Voor oversteken zitten heb ik trouwens nooit geduld gehad: als ik niks aankomt wil ik gewoon gelijk doorlopen, desnoods diagonaal over een kruising :pffff:
Mijn huidige stel gaat overigens gek genoeg wel vaak zitten uit zichzelf. Vooral buiten als ik ergens blijf staan of ga zitten maar ook binnen om naar buiten te kijken.
Hier hadden ze geen zin om naar binnen te komen na een te korte wandeling :roll:
Afbeelding
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Als ze iets lekkers of hun eten krijgen (ook om de rust te bewaren, zodat ze niet allemaal door elkaar heen wriemelen), als ik de riem om doe en soms voor foto's. Bij wachten voor oversteken geef ik zelden een commando, ze stoppen gewoon omdat ik ook stilsta, en anders is het 'wacht'. Eigenlijk gaan ze meestal ook gewoon uit zichzelf zitten als er lekkers in het spel is, dus het commando hoef ik nog maar zelden te geven.
Amoz moet zitten voordat hij los mag bij het wandelen, omdat hij anders heel hysterisch gaat doen.
Amy gaat ook uit zichzelf zitten om ergens toestemming voor te vragen, als ze bijvoorbeeld in het water wil of iets ziet waar ze achteraan wil jagen terwijl ze aangelijnd is :lol1:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:Nee, los de straat oversteken mag hier nooit. Alleen aangelijnd.
Moet er toch niet aan denken dat ze aan de overkant een kat zien of een bekende hond. Of dat ze schrikken van iets achter zich en de weg opstuiven.
In het bos lopen ze altijd los maar bij het oversteken van een weg ga je als hond toch echt bij gebrek aan verkeersinzicht aan de riem. Kleine moeite.
Maar ik loop dus niet in de wijk of drukke gebieden maar op het industrieterrein en ja daar doorkruisen ook (doodlopende) wegen mijn wandeling. Op zondag zit de poort dicht dus dan rijdt er op een enkele auto na helemaal geen verkeer. Maar voor die enkele auto wil ik dus wel dat er gewacht wordt. Autos zie je van ver al komen dus gevaar lopen ze niet want dan laat ik ze er niet naar toe lopen maar draai ik me even om....
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Volgens mij is het totale onzin dat dat door iemand 50 keer per dag wordt gevraagd.
Het wordt misschien wel 50 keer gezegd, maar dan 10 keer per zit of zo? :tongue:

Overigens is het verhaal dat wolven niet zouden zitten niet helemaal waar https://www.quora.com/Do-wolves-sit-nat ... aught-dogs

Ik vind zitten nuttig op het moment dat dat een rusthouding wordt.
En daarvoor zal ik het ook graag gebruiken.
Maar 50 keer per dag zo'n houding aannemen is volgens mij niet eens te doen.
Zelfs niet als je de hele dag met je hond bezig zou zijn.
En dat ben ik niet. :wink:

Oh en nog even een citaat van een van mijn vrienden op FB hier welbekend (DA) :wink:
"In één van de wetenschappelijke onderzoeken in dat boek wordt een pup in een hok van 1m3 gezet. De pup moet daarin het grootste deel van de
dag gehurkt (zittend) doorbrengen (in abductie en flexie). Bewezen is,
dat pups met aanleg tot heupdysplasie (HD) geen HD krijgen door deze langdurige houding (Riser, 1975)"
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Lothian
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeen Dalí, Bulgaar Lucca, lurcher Taro

Ongelezen bericht door Lothian »

Ik heb in Yellowstone wolven gezien. Die waren afwisselend aan het zitten en liggen tot ze rond gingen struinen om muizensprongen te doen :cool2:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”