In 2012 begon het allemaal; toen startte ik met onze Mitch bij de beginners. Hoewel we een vliegende start hadden zijn we door omstandigheden nooit verder gegaan dan de debutanten-wedstrijdjes en trappen we nu nog af en toe 1 keer per week lol op het parcours bij de hondenschool.
En toen kwam daar Falco kijken; de zachtaardige charmante Border Collie van kennissen. Van het een kwam het ander: we begonnen met kleine balans oefeningen en uiteindelijk ging hij met Mitch en mij mee op les. Zonder verwachtingen, gewoon lekker rustig aan, begon zijn zelfvertrouwen in het parcours en onze wederzijdse band flink te groeien. Zodanig dat ik voor het allereerst een startlicentie heb aangevraagd!

18 november zijn we voor het eerst gestart en ik vond het wel leuk om met deze stap ook een volgtopic op het forum aan te maken, voor wie het leuk vindt om ons te volgen. En daarnaast is het ook voor mijzelf handig om zo een overzicht te hebben van onze vorderingen.
Dit is Falco op onze allereerste onderlinge wedstrijd op de hondenclub :
(Foto's door Walter Sterkenburg fotografie)

Net uit de paaltjes, die zijn nog lastig...

Op de voorgrond ligt Mitch
Voor de raakvlakken heb ik de two-on two-off methode gebruikt, dat bood hij uit zichzelf al aan. De wip is zijn favoriete onderdeel, de palen gaan nog lastig en onregelmatig; voor het mooie train ik dat niet voldoende. Falco is ondertussen bijna drie jaar en we zijn nu een jaartje bezig met 1x per week op de hondenschool te trainen, daarvoor deed ik balansoefeningen thuis. Ik heb nog een hoop te leren. Zo mag ik soms echt duidelijker zijn in mijn gebaren / ga ik er te snel vanuit dat hij wel weet wat ik bedoel. En soms vertrouw ik hem niet genoeg waardoor ik twijfel bij een hindernis en dan stopt hij direct. Honden zijn echt fantastische leermeesters en ik vind het waanzinnig dat ik de kans krijg om deze volgende stap met Falco te maken...
Hier een filmpje van onze laatste training afgelopen vrijdag:
En ook wel geinig om het verschil te laten zien, dit is Mitch, waar het allemaal mee begon maar waarmee ik nu nog maar sporadisch loop.
Ik hou jullie graag op de hoogte van hoe onze lessen zich voortzetten!