En de samenhangende vraag: ik heb een camera met e-mount van Sony, passen daar dan ook lenzen van andere merken op? Ik kom er zelf nog niet uit.
Moderator: moderatorteam
Dank je, voor de vakantie voegt de 50 lens dan niet zo veel toe maar voor de foto's die ik normaal maak (veel hondenfoto'sLongFields schreef:Wat Sandra zegt inderdaad, je wint alleen iets met de vaste 50mm omdat die meestal een groter diafragma heeft (kleiner getal) en dus bij minder licht betere foto's geeft dan je kitlens.
Dat is bij actiefoto's/snelle sluitertijden belangrijker dan bij foto's van stilstaande objecten/landschappen over het algemeen.
Wat je wel zou kunnen overwegen, is een zoomlens met een bereik van bijvoorbeeld 24-105mm. Ik heb die voor mijn Canon (diafragma 4.0) en die vind ik als allround lens best heel fijn. Je kunt iets inzoomen maar hebt ook je 24mm voor een wat meer groothoekachtig beeld wat voor landschappen/overzichtsfoto's fijn is.
Over het algemeen zijn lenzen met een diafragma van 4.0 niet heel zwaar, anders wordt het als je een diafragma van 2.8 of nog kleiner getal aanschaft. De prijs is ongeveer evenredig met het gewicht, hoe lichtsterker hoe kostbaarder en hoe zwaarder.
Chihuahua-paws schreef:OK. Ik heb de a6000. En heb de Sony E 18-200mm f/3.5-6.3 OSS Le.
Dit is wel een fijne allround objectief maar niet heel goedkoop. Voor wat jij wil is deze wel ideaal denk ik.
Het fijne is dat hij, ofwel groothoek als Tele bereik heeft daarmee kun je eigenlijk in elke situatie iets.
Ik heb daar naast een samyang full frame e mount macro objectief maar voor op reis heb je zo iets niet nodig.
Mooie foto's inderdaad! Die lens ligt jammer genoeg zwaar buiten mijn budget voor nu, maar wellicht wel iets voor in de toekomst.Chihuahua-paws schreef:Dit objectief is ook goed ter vervanging van de 50mm maakt mooie portretjes ook
Je zou dan geen lens meer hoeven wisselen.
Met een diafragma 3.5 ook best groot diafragmamaar er hangt wel een klein prijskaartje aan.