Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Iarik - oude man

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

EstherK
Zeer actief
Mijn ras(sen): Airedale Terrier, Zwarte Russische Terrier en Foxterrier
Aantal honden: 3
Contacteer:

Iarik - oude man

Ongelezen bericht door EstherK »

Iarik is nu 12 jaar en bezig met zijn laatste levensfase. Zijn spierkracht neemt af (de spieren teren weg) waardoor hij soms moeilijk opstaat. Lopen gaat langzaam. Zijn gewrichten zijn gelukkig wel in orde want soms ligt hij op de grond als Bambi op het ijs. :mrgreen:
Hij heeft geen pijn.

Hij is verder in goede doen. Hij gaat nog graag naar buiten. Hij neemt dat altijd een stuk karton of een (keuken)rol mee. Hij wil nog best een afstand afleggen maar het gaat heel langzaam.

Sinds een tijdje verwen ik hem extra met eten en ook daar geniet hij heel erg van. Hij is wel mager maar dat komt ook omdat zijn spieren wegteren.

Wanneer hij niet meer kan opstaan of incontinent wordt, weet ik dat het tijd is om afscheid te nemen. Maar voorlopig genieten we nog. :I:
Hilly45
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schapendoes
Aantal honden: 1

Re: Iarik - oude man

Ongelezen bericht door Hilly45 »

Geniet nog maar even heel erg van Larik.

Hier met Sam van 't zelfde......
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Fijn dat hij afgezien van de typische ouderdomsverschijnselen nog wel in goeden doen is, hopelijk blijft dat nog een hele tijd zo :ok:
Peter27
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Peter27 »

Bumper heeft het ook. Dat verdwijnen van spieren. Het viel me van de week heel erg op met afdrogen. Waar ze altijd een stevig gespierde kont had voelde ik nu de botten zitten.

Best confronterend, maar het is wat het is.
Uiteindelijk heb je ze maar te leen.
blablabla :)
Floortje
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Floortje »

Ach.
Hopelijk houdt hij het nog lang uit. Ik herken het van Fribbel, die kon dan wel goed opstaan, maar viel wel snel om in bochten of tijdens spelen.
Tiba is nu 13 en ook groot (ambull/rott/herder/staff-kruising) en heeft er ook steeds meer moeite mee.
Ze worden dunner door het verdwijnen van bespiering, zelfs in hun gezicht, de ogen gaan dieper in de kassen liggen. Ruggetje steeds dunner en buik juist uitgezakt.
Geniet nog lekker van die ouwe!
Caro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Caro »

Hier een tervueren van 12.5 jaar en ik moet zeggen dat ik het heel lastig vind die veranderingen. Ik voel nu opeens ook botten die ik eerst niet voelde. Ze begint doof te worden. Dus ben haar nu alvast gebarentaal aan het leren en dat pikt ze gelukkig echt supergoed op. Eigenlijk is ze verder nog wel actief. Vandaag 6 km gelopen en af en toe met de bal gegooid. Ik doseer dat wel want weet dat het niet goed is voor haar artrose maar die bal is haar lievelingsactiviteit en ik vind niet dat je al het leuks moet afnemen omdat de hond oud wordt. Merk wel dat ze nu sneller door haar achterpoten zakt dan vroeger als ze ergens achteraan jaagt. Maar het ouder worden gaat opeens zo snel en ik weet dat ik het moet accepteren maar vind dat zo moeilijk. Anderhalf jaar geleden sprong ze nog bovenop een muur van ruim een meter. Nu kan ze niet eens meer op commando tegen mij op springen.
Afbeelding
Persistence
Zeer actief

Ongelezen bericht door Persistence »

Dat lijkt me ook moeilijk om te zien hoe een sterke hond steeds wat zwakker wordt.
Ik moet zeggen dat ik er vaak aan denk, hoewel Victor nu 6,5 jaar is. Ik kreeg hem met 5 jaar en nu we steeds wat verder komen met agility besef ik me ook dat wij niet net als de anderen de wedstrijden ingaan, het trainen is gewoon voor de 'leuk'.
Caro schreef:Hier een tervueren van 12.5 jaar en ik moet zeggen dat ik het heel lastig vind die veranderingen. Ik voel nu opeens ook botten die ik eerst niet voelde. Ze begint doof te worden. Dus ben haar nu alvast gebarentaal aan het leren en dat pikt ze gelukkig echt supergoed op. Eigenlijk is ze verder nog wel actief. Vandaag 6 km gelopen en af en toe met de bal gegooid. Ik doseer dat wel want weet dat het niet goed is voor haar artrose maar die bal is haar lievelingsactiviteit en ik vind niet dat je al het leuks moet afnemen omdat de hond oud wordt. Merk wel dat ze nu sneller door haar achterpoten zakt dan vroeger als ze ergens achteraan jaagt. Maar het ouder worden gaat opeens zo snel en ik weet dat ik het moet accepteren maar vind dat zo moeilijk. Anderhalf jaar geleden sprong ze nog bovenop een muur van ruim een meter. Nu kan ze niet eens meer op commando tegen mij op springen.
Welke oefeningen ben je nu met gebarentaal aan het leren?
Caro
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tervuerense herder

Ongelezen bericht door Caro »

Welke oefeningen ben je nu met gebarentaal aan het leren?

Niet echt oefeningen maar wat standaard dingen die ik belangrijk vind. Shep wacht bijvoorbeeld altijd bij de voordeur als we thuis komen totdat ik "kom maar" zeg en dan gaat ze pas naar binnen. Nu doe ik een zwaai met mijn arm de gang in en die snapt ze al. Omdat we veel met de bal of knuffels spelen vind ik commando "los" ook belangrijk. Ik hou nu mijn hand omhoog en dan laat ze de bal los. Met loslopen als ze aan de andere kant van het pad loopt en ik wil dat ze aan mijn kant naast me komt lopen, klop ik op mijn been en komt ze naast me lopen. Het is gemakkelijk aan te leren omdat Shep een hond is die tijdens wandelen heel goed op mij let en nooit heel ver uit mijn buurt gaat. Ze kijkt steeds naar mij, daardoor ziet ze het ook direct als ik mijn hand omhoog houd of op mijn been klop.
Commando "achter" kent ze ook, nu maak ik een gebaar naar achteren maar die is nog wat lastig voor haar. Maar ze is nog niet helemaal doof, eerder slechthorend. Dus ik heb tijd om het verder aan te leren. Ik doe het eigenlijk voor het geval ze misschien uiteindelijk helemaal doof gaat worden.
Afbeelding
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Het is fijn als honden gewoon op hun tempo oud kunnen en mogen worden, het ontroerd me altijd als ze gewoon lekker hun dingetje kunnen doen in lage tempo en op hun eigen manier.
Bowie is ook 12, 1 flinke gvs gehad 3 jaar geleden en daarna Leishmania positief een paar week geleden een lichtere gvd maar ook zij doet nog heerlijk haar ding.. van de week kon ik zelfs 2x ruim een uur het vuur uit mijn sloffen lopen buiten.
Het is kijken per dag wat ze wilt, wil ze lopen dan gaan we lekker lopen, wil ze alleen lekker snuffelen en beetje in het gras hangen ook prima.
Nadeel is alleen dat ze zich niet zo goed meer verzorgd, haar nagels moet ik echt knippen die slijten amper en ze vreet ze er ook niet meer af, vieze ogen heeft ze ook dagelijks.. en ze bedelt als een idioot en ze eet ook nog alles, dus van een hond die niks moest nu een hond die zelfs de sla van je bord haalt als het zo uit komt.

Geniet van je oudje, hopelijk mag dat nog een hele lange tijd.
Afbeelding
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Fijn dat jullie nog genieten samen.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”