Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Nestkeuze, hoe ging dit bij jullie?

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

dagmar88
Zeer actief

Re: Nestkeuze, hoe ging dit bij jullie?

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Tamara81 schreef: En voor de fokkers op het forum: hoe maken jullie een match met de nieuwe eigenaar? Ik ben wel benieuwd hoe fokkers dit aanpakken.

Dat ging eigenlijk vanzelf. Iedereen koos precies het hondje uit dat wij het beste vonden passen.

Naap heeft mij uitgekozen :D Hij was (en is nog steeds) meteen verliefd op me.
Die rotzak was ook steeds verdwenen bij puppybezoek. Wanneer we "gewoon" bezoek hadden of op bezoek waren, was hij weer haantje de voorste. Alsof hij het voelde en vooral niet leuk wilde zijn :mrgreen:
Door zijn aparte karakter waren we bang dat het een doorschuifhond zou kunnen worden, dat speelde ook wel mee.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

Als fokker kijk ik naar de wensen vd koper, welke sport, hoe leven de honden, wat vind de koper belangrijk in een hond, is het een ervaren eigenaar etc.
Zijn er meerdere geschikt ligt dan de keuze bij de koper tijdens het ophalen. Is er maar 1 echt passend (bv laatste nest 1 die meer dan de rest hond reactief was, meerdere pups paste bij de wensen van de uiteindelijke eigenaar, maar dit was ook de enige eigenaar waar hij enige hond in het huishouden werd) dan is er geen keuze meer voor de eigenaar.

Voor mijzelf uit een nest bij anderen kies ik ook pas bij ophalen of bij ervaren en observatieve fokker laat ik de keuze daar.
Voor mijzelf uit een eigen nest kies is wel vaak vroeg. Herken kleine zaken waarvan ik weet dat het mij past vroeg. Al pin ik me niet vast op een keuze, maar het is wel steeds uitgekomen.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Ik kies altijd zelf... heb nu zolang honden en ik moet er 15 jaar mee doen. Ik vraag de fokker wel om advies en ben er vaak of laat filmpjes opsturen. Ik heb overal 1e keus gehad muv van Xanu. Ik zou geen pup nemen dus als reu eigenaar ook geen 1e keus reu. (Fokker had 1e keus teef)
Ik neem ze apart mee en kijk hoe ze reageren op een vreemde omgeving. Vreemde mensen etc.
Vreemde omgeving kan ook 10 meter verderop zijn waar ze nooit geweest zijn.
In t nest kijk ik hoe ze elk reageren. Hoe hun interactie is. Ik lees hier vaak dat mensen de pup nemen die bij hun komt. Geen enkele van mijn honden heeft als pup bij me gelegen :mrgreen:. Wel broers of zussen maar niet diegene die ik gekozen heb uiteindelijk. Dat is voor mij dus ook geen criteria. Ik kijk naar karakter en gedrag en wat daarin t best bij mn aanwezige honden past. Vaak wordt gezegd dat je dat zo jong niet ziet maar ik vind van wel. Ik haalde uit t nest waar Xygan uit komt ook een 2e Xavi. Die werd t dus zeker niet. Xygan was totaal anders. Die werd t dus wel. En dat was een gouden keus. Idem nu met Xanu. Zoals gezegd geen 1e keus en geen intentie om een pup te nemen. Tot ze week of waren. Toen stak hij er zo tussenuit voor mij. Dat ik gezegd heb als hij niet wordt gekozen is hij voor mij. En hij werd niet gekozen. Een andere reu had ik ook niet hoeven hebben, t was puur zn karakter wat ie liet zien.
Ik kies met een week of 6 meestal.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
dre
Zeer actief

Ongelezen bericht door dre »

Niet, Kenzi was enig pup :mrgreen:
Wel met de afspraak dat als wij haar in verdere ontwikkeling niet meer vonden passen we zouden overslaan, maar dat was gelukkig niet nodig :I:

Met meerdere puppen had de fokker gekozen aan de hand van karakter hond vs wensen pupkoper, wel rekening houdende met de voorkeur als dit passend was.

Ik acht mijzelf ook niet in staat het beter te weten dan de fokker, dus mij prima :wink:
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Tamara81 schreef:
crutz schreef:Als fokker kijk ik naar de wensen vd koper, welke sport, hoe leven de honden, wat vind de koper belangrijk in een hond, is het een ervaren eigenaar etc.
Zijn er meerdere geschikt ligt dan de keuze bij de koper tijdens het ophalen. Is er maar 1 echt passend (bv laatste nest 1 die meer dan de rest hond reactief was, meerdere pups paste bij de wensen van de uiteindelijke eigenaar, maar dit was ook de enige eigenaar waar hij enige hond in het huishouden werd) dan is er geen keuze meer voor de eigenaar.

Voor mijzelf uit een nest bij anderen kies ik ook pas bij ophalen of bij ervaren en observatieve fokker laat ik de keuze daar.
Voor mijzelf uit een eigen nest kies is wel vaak vroeg. Herken kleine zaken waarvan ik weet dat het mij past vroeg. Al pin ik me niet vast op een keuze, maar het is wel steeds uitgekomen.

Heb je ook wel eens een pup meegeven aan een totaal onervaren eigenaar (bijvoorbeeld iemand die een Mechelse herder als eerste hond neemt)? Ik bedoel dan onervaren als dat diegene nog nooit een zelf een hond heeft opgevoed (hij/zij kan dan natuurlijk wel veel kennis hebben over honden).
Jazeker. Iedereen moet ergens beginnen. Mijn eerste hond was ook een mechelse herder ;)

Nu iemand op de lijst die 4 jaar terug een teef als eerste hond ooit gekocht heeft. Binnen 24 uur kwam ze haar brullend en huilend terugbrengen. Het ging niet, ze had het overschat etc.
Prima. Pup terug, geld terug klaar. Maar thuis ging ze twijfelen. Uiteindelijk is de teef in overleg 2 weken bij mij gebleven en daarna alsnog daarheen gegaan. Inmiddels gaat het super. Gaat binnenkort op voor IGP2 en dus eind vd zomer een pup erbij.
joyce83
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer en Engelse Springer Spaniel
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door joyce83 »

Bij Do was het niet eens de bedoeling dat we op dat moment een pup zouden kopen. Ik ging met mijn ouders mee naar hun pup kijken. De bedoeling was als we klaar waren met het huis (bijna klaar met de bouw) en de tuin af hadden gezet dat we dan naar fokkers gingen kijken. Wel al doorgenomen wat we qua uiterlijk mooi zouden vinden. Genoten van de pups, allemaal waren wel leuk maar vond die van mijn ouders het leukste. Moederhond sprak mij wel heel erg aan, mooie dame, goed aan de maat, mooie kop. Tot we gingen helpen ze allemaal naar binnen brengen wist ik dat er eentje lag te slapen in het nachthok.... Die pakte ik eruit en vond haar gelijk leuk, maar ja mocht niks mee nemen blablabla.... Foto's gemaakt. Vriend wat warm gemaakt door de foto's te laten zien. Dag erna mocht ik bellen voor een afspraak zodat hij kon kijken. Nou hij was verkocht toen hij moederhond zag :) dus puppekind mocht een paar weken later mee.

Juul de Engelse Springer hebben we een jaar op de wachtlijst gestaan omdat we perse van deze fokker een pup wilden. Er waren 11 pups geboren waarvan 7 reuen dus keuze genoeg. Wij stonden als tweede voor een pup (fokker eerste keus) en mocht keuze doorgeven aan de hand van foto's en wat we gezien hebben bij het bezoek. Dus op uiterlijk 5 doorgegeven met voorkeursvolgorde. Echter wel met de berichtgeving dat ik hun advies wilde. Ze wisten wat we met de hond wilde gaan doen. Ze hebben mee gedacht en we zijn heel blij met de keuze.

Jitske. Tja Do overleden, had al wat fokkers gevolgd, helaas te weinig bezocht. Toen zag ik een teef bij een fokker in de buurt die mij qua papieren en uiterlijk aan sprak. Daar wilden we op bezoek. Ze hadden echter pups in aantocht van de moeder van de teef die we mooi vonden. Tevens zou dan ook nog een nest bij een ander komen wat ook van diezelfde teef kwam. Ze gaf aan dat we wel op de wachtlijst konden maar zouden dan 5de komen te staan. Eerste teef had al nest gekregen maar had 1 donkere dame erin (wij wilden graag een gestroomde teef) dus had zoiets dan moeten er al 5 teefjes donker gestroomd geboren moeten worden. Maar ja de kans dat er eentje uit zou komen zoals die wij mooi vonden was er dus op de lijst gezet met het idee het zal sterk zijn dat we kans maken. Wij gaan kijken voor kennismaking toen de pups 2 weken oud waren. Oma sprak ons niet aan, erg smalle kop, echter haar dochter wel wel een mooiere dan oma. Oma had wel een heel donker pupje erbij maar deze was al besproken maar had ook een smal kopje. De andere teefjes van dat nest waren wat lichter van kleur en ook smalle kopjes. Enige donkere teef van ander nest was ook nog beschikbaar (we waren schijnbaar tweede geworden op de lijst). Dus aangegeven dat we op haar graag een optie wilden met natuurlijk even kijken hoe het groeide. Tja ze zit dus nu bij ons thuis. Wel wat zorgen gemaakt qua karakter, was echt eentje op zichzelf in het nest. Maar liet niet de kaas van de boterham eten door de anderen. Ging wel zelf op onderzoek uit, snel weer uit schrik en lekker zelfverzekerd. Dacht dat ze niet speelde met de rest maar die momenten stonden schijnbaar nooit op film. Toen ik dat benoemde kreeg ik wel de speelfilmpjes doorgestuurd :).
those we loved don't go away they walk beside us everyday
unseen, unheard, but always there still loved still missed still very dear
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Bij Fiji was mijn eerste keuze haar zusje. Echter had ik geen eerste keuze en de fokker hield dat pupje. Toen heb ik gekeken naar de bouw en ik vond Fiji iets mooier gebouwd dan haar zusje. Maar dit waren 3 heel vergelijkbare pups qua karakter. Ze deden niet zo enorm veel voor elkaar onder...
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Dex was als enige nog over, was weer beschikbaar gekomen en wat een geluk want was de leukste uit het nest.
Met Saartje was het wat anders. Haar zusje Candy daar gingen we voor kijken. Candy was echter bang van ons. In eerste instantie hadden we zo iets van die komt misschien zo nog wel los dus we zaten op de bank. Maar Candy kwam maar niet en Saartje die zat onderhand met ons te tutten en had al tig sprintjes getrokken en alle speeltjes tevoorschijn gehaald om aandacht te trekken. En nouja die vond ons wel leuk en wij haar ook, dat kan niet anders. Dus gevraagt hoe het zat want alleen Candy was beschikbaar. De fokker twijfelde of ze Saartje evt zelf wilde houden vandaar, maar omdat er met ons zo'n mach was mocht Saartje met ons mee. Gelukkig maar.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
nomo
Zeer actief

Ongelezen bericht door nomo »

Morris was de laatste. Dus geen keus. Eigenlijk was er vlak voor mij ook iemand geweest die hem wou hebben, maar daar had de fokster toch niet een heel goed gevoel bij. Ze hebben hem dus afgezegd.
Toen ik ging kijken was er een kamer vol met van die waggelende beertjes die op me afstormden, geweldig :I: maar Morris sprong er al meteen uit voor me. Voordat ik dus wist dat hij ook de overgebleven pup was. Hij deed zo zijn best om bij me te komen, maar als kleinste van het nest moest hij nogal zijn best doen om tussen die bulldozers van broers en zussen door te komen :LOL: Het was van beide kanten wel liefde op het eerste gezicht. Ik was heel blij dat de pup die me meteen opviel het overblijvertje bleek te zijn. Snap nog niet dat niemand hem had gekozen!

Bij Ayla was het heel vaag welke pups nu wel en niet besproken waren. Heel veel keus had ik daar dus eigenlijk ook niet. Ik moest wel een pup gaan kiezen, maar had als tiende keus of zo. Met elf pups schiet dat niet erg op natuurlijk :mrgreen: Er zaten echt superleuke pups in dat nest, sommige sprongen er echt uit, anderen heb ik nauwelijks wakker gezien. Er waren een reu en teef die mijn voorkeur hadden, maar die waren sowieso al besproken (en ik wou ook voor een teefje gaan, dus hoefde ook niet nu dan te gaan twijfelen of ik er toch een reu bij zou nemen). Ik heb toen gezegd dat ik toch echt wilde weten welke teefjes al gekozen waren. Dat kon nog wisselen, maar dan had ik toch iets meer zekerheid. Vond het niet leuk om te moeten kiezen uit de rest van de teefjes zonder dat ik wist wie er eigenlijk nog beschikbaar waren.
Ayla en zusje die heel erg op haar leek bleken nog echt niet gekozen. Ik trok al iets meer naar Ayla en toen is Morris ook nog meegeweest om de pups te ontmoeten. Die vond Ayla ook het allerleukste, dus eigenlijk heeft hij mede gekozen.
pioenroos
Zeer actief
Mijn ras(sen): xteckel Mies, eurasier Diem en schapendoes in deeltijd Flora.

Ongelezen bericht door pioenroos »

Mijn eerste hond, langhaar teckel, was ze het enige teefje in het nest. Ik was nummer 2 op lijst maar de eersten zagen er vanaf, ze had een zwart dek en ze wilden volledig rood. Maakte mij niks uit, ik had mijn eerste hond :cheer:
Mijn 2de hond, een ruwhaar reutje, was aangehouden van een nest voor dekreu keuze. Maar op moment dat ik belde hadden ze net besloten z'n broer te houden. Ik belde voor nog een langhaar teef erbij maar besloot toch naar dit 15 weken oude reutje te gaan kijken :mrgreen: Hij is gelijk mee naar huis gegaan, het geld kon ik later overmaken.

Flora is door fokker gekozen, ze woont onder fokkersvoorwaarden bij mijn moeder. Maar we hadden alle vertrouwen in de fokker: ik wist dat ze zeker niet alleen voor uiterlijk kiest. Karakter moest zowel passen bij mijn moeder als goed aansluiten bij Mies en Diem omdat ik oppas ben. En dat klopt als een bus, ze past zich fantastisch aan bij mij in huis en is het vrolijke maatje dat mijn moeder zocht :love:
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

Bij Mila was het officieel de fokker die de doorslaggevende keuze maakte, maar de kopers werd wel op week 5 en 7 naar hun voorkeur gevraagd. Dat was bij mij steeds Mila en er was één ander teefje dat me ook wel aansprak. De karakters lagen behoorlijk uiteen, Mila was een stuk pittiger en actiever dan de andere pups en dat was precies wat ik zocht. Ook de fokker vond haar het beste bij mij passen (andere pupkopers waren gezinnen of minder actieve mensen die meer een haardkleedje zochten). Dus bij mij was het in samenspraak met de fokker en gelukkig lagen we helemaal op één lijn wat betreft de keuze.

In het nest waren vijf teefjes en drie reuen, ik wist al dat ik een teefje wilde, dus heb me vooral op de teefjes geconcentreerd. Mila was altijd bezig, steeds aan het spelen, apporteerde ook al uit zichzelf met 7 weken (als enige pup van het nest) en was het kleinste en fijnste teefje uit het nest met de grootste mond. Heel erg knuffelig was ze niet, daarvoor had ze het geduld niet, terwijl haar zusjes gewoon zoet in je armen bleven liggen als je ze oppakte. Ze was wel duidelijk mensgericht en zocht veel contact, maar dan meer met spelen, stoeien, uitdagen en mijn vlecht als flostouw gebruiken :lol1: Er zat duidelijk wat pit in en haar energie sprak me heel erg aan.

Ik heb een aantal van haar zusjes later nog teruggezien en dit heeft mijn keuze alleen maar bevestigd. Mila bleek toen ook duidelijk een stuk actiever en meer werklustig en leergierig dan haar zussen.
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Tamara81 schreef:
crutz schreef:
Tamara81 schreef:
crutz schreef:Als fokker kijk ik naar de wensen vd koper, welke sport, hoe leven de honden, wat vind de koper belangrijk in een hond, is het een ervaren eigenaar etc.

Heb je ook wel eens een pup meegeven aan een totaal onervaren eigenaar (bijvoorbeeld iemand die een Mechelse herder als eerste hond neemt)? Ik bedoel dan onervaren als dat diegene nog nooit een zelf een hond heeft opgevoed (hij/zij kan dan natuurlijk wel veel kennis hebben over honden).
Jazeker. Iedereen moet ergens beginnen. Mijn eerste hond was ook een mechelse herder ;)

Nu iemand op de lijst die 4 jaar terug een teef als eerste hond ooit gekocht heeft. Binnen 24 uur kwam ze haar brullend en huilend terugbrengen. Het ging niet, ze had het overschat etc.
Prima. Pup terug, geld terug klaar. Maar thuis ging ze twijfelen. Uiteindelijk is de teef in overleg 2 weken bij mij gebleven en daarna alsnog daarheen gegaan. Inmiddels gaat het super. Gaat binnenkort op voor IGP2 en dus eind vd zomer een pup erbij.
Wat goed dat ze het toch weer heeft opgepakt. Ik kan me heel goed voorstellen dat je wat overdonderd bent in het begin wanneer je je allereerste mechelpup mee naar huis neemt. Maar straks dus een pup erbij voor haar :ok:
Ik zou het ook doen als fokker hoor, zoals je zegt: iedereen moet ergens beginnen.
Ja een halfbroer ook nog van haar dame. Weer een jonge inno
veertje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Groenendaeler, Markiesje en Roemeentje

Ongelezen bericht door veertje »

Ik heb de fokker verteld wat ik zocht in een hond, de fokker heeft toen 2 of 3 opties aangedragen en over ze verteld, waarom ze dacht dat die zouden passen. Na nog wat meer overleg zijn we beide tot dezelfde conclusie gekomen en dat werd Tess. Ik had alleen foto's gezien van de pups en iemand anders heeft haar voor me opgehaald, dus ik had een beetje een verrassingspuppy :tongue:

Ik zocht een hond die niet haantje de voorste was, beetje rustig en kalm. Wetende dat zowel pa als ma leuke sporthonden zijn, ging ik ervan uit dat er voldoende pit in zou zitten, dus doe me dan degene met wat minder pit maar :tongue: Ze zou tenslotte toch een huishond worden, wel actief, maar voornamelijk huishond. Omdat ik een show op z'n tijd ook wel leuk vind, zou het mooi zijn als ze wat dat betreft ook wat kwaliteiten had.
En dat wat ik wilde, zie ik nu ook zeker terug in Tess. Ze kan zeker kalm en beheerst zijn en gaat niet zomaar van 0 naar 100 in een ogenblik. Dat is met trainen wel eens lastig en ik kan soms ook zeker wel een beetje jaloers zijn als ik haar broers zie gaan, die veel meer drive hebben. Maar dan bedenk ik weer dat dat kalme en nadenkende van Tess grote voordelen heeft op heel veel andere gebieden. Dan maar iets minder hard door het parcours. Er zit nog genoeg pit in, alleen moeten wij wat harder werken om het er op de juiste momenten uit te laten komen. Ook niet erg en uiteindelijk precies wat ik zocht :wink:
Barkley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spinone Italiano
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Barkley »

Ik had geen keuze en kreeg Fred toegewezen. Veruit de zachtste uit het nest. De onderbouwing van de fokker was dat Fred een leuk en zelfstandig hondje leek met aanleg voor jacht en waarmee ik wel kon gaan sporten. De andere reuen zijn wat pittiger in gedrag. Maar gooi ze bij elkaar en het zijn vier broers die het prima met elkaar kunnen vinden.
** Angela **
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Hier mogen ze hun voorkeur uitspreken en wij kijken of die pup bij ze past
Zo niet onderbouwen we dat netjes en dragen onze keuze voor
Of soms laten ze de keuze bij ons
Veel van dit nest hebben dat gedaan

En iedereen is altijd weer blij met zn pup

Zo is het eigenlijk ook gegaan bij de pups die ik zelf bij een fokker haalde
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Ik heb nu twee keer mogen kiezen, uiteraard in overleg met de fokker.
Het nest waar Elco uit komt was een nest van 6, met 4 reuen. Wij wilden per se een reu, dus de beide dames vielen al af. Er zou 1 reu naar een gezin met pubers gaan en er was er ook precies 1 waarvan de fokker inschatte dat die dat zeker aan zou kunnen. Dus wij hadden keuze uit 3. De eerstgeborene was lief, gevoelig, maar dommig. Paste qua energie prima, maar wij leren honden graag dingen en dat zou met hem waarschijnlijk vrij frustrerend worden. Dus de fokker raadde ons die af. Waren er nog twee. Eentje wat rustiger dan de ander, wat mij verstandig leek ivm m'n man. Bovendien wist ik op het moment dat ik de drie kandidaten op m'n schoot had opeens: die hoort bij ons. En de keren daarna was hij ook de enige die constant achter mij aan liep. Dat was dus Elco. Zowel rationeel als emotioneel de beste keuze.

Bij Gait hadden wij eerste keus. Nest van vier, waarvan twee reuen. De teefjes waren al vrij snel te koppelen aan hun toekomstige eigenaar: een pittig ding voor iemand die agility wilde gaan doen met haar en een rustig, heel gevoelig hondje voor een zachte, lieve jongedame. Andersom zouden het echt volledige mismatches zijn geweest :D
Voor de reuen was het minder overduidelijk. Zowel wij als de ander eigenaren zouden in principe met elk karakter onze weg wel vinden. Dus wij hadden echt vrije keuze. De ene was heel fijn gebouwd met mooie lengte staart, iets hoog aangezette oortjes. De ander was een lelijke breedbek vergeleken met de rest, wat korte staart, wel perfecte oortjes. Dus ik neigde naar die eerste vanwege m'n showplannen. Alleen 1 probleem: de eerste negeerde mij vanaf dat ie een week of vier was en de andere kroop bij mij op schoot van 'hier hoor ik' terwijl de fokker op dat moment juist haar zorgen uitspraak dat ze met hem eigenlijk geen contact kon krijgen (was daarna geen enkel probleem mee, hij heeft gewoon op mij gewacht, zeg maar). Daarna hebben we er nog twee weken over gedaan, met steeds hetzelfde beeld dat de eerste mij negeerde of zelfs ontweek, terwijl de tweede ons maar bleef opzoeken, om de knoop door te hakken dat het dan toch maar die tweede moest worden. Ben zelfs nog een keer extra langs gegaan vanwege de twijfel. Nooit verwacht dat hij uiteindelijk de mooiste uit het nest zou worden, maar dat is dus wel gebeurd :D
Laatst gewijzigd door Fotogravinnetje op 23 mei 2019 11:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Shibby
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising slagroomsoesje

Ongelezen bericht door Shibby »

Ik heb alleen 21 jaar geleden mee Leia uitgekozen samen met m'n ouders en broer. Er waren 2 teefjes; de ene echt hyperdepieper en de andere afwachtend en rustig. Mijn broer en ik vonden hyperdepieper erg leuk en mijn ouders vonden afwachtend en rustig een betere match. Dus kwam die ook mee thuis. Dat is zonder twijfel de beste keuze geweest, want een op en top border collie was 'm 20 jaar geleden in ons gezin echt ontspoord. Leia was liever lui dan moe, dat werkte echt beter :mrgreen:
6 jaar later had ik alsnog m'n hyperdepieper in de vorm van Shib :cheer:
Afbeelding
Volg Loutjes avonturen op Instagram via @malou_the_profiterole
Laura84
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hollandse Herder Langhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Laura84 »

Het nest waar Laicka uitkomt werd in samenspraak met de fokker gekozen. Iedereen kon zijn/haar voorkeur uitspreken. Laicka heb ik van alle keren dat ik daar op visite ben geweest, over het hoofd gezien en toch vond de fokker dat zij het beste bij mij vond passen.
Misschien, nu ik meer ervaren ben, ik ooit zelf wel zal durven kiezen maar ik was toen zo groen als gras en was allang blij dat ik eindelijk mijn eerste eigen hondje kreeg
Groetjes Laura, en de streepjes bende, Fix en Laicka
Afbeelding
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Ds was enige hond.
Piiri was maar met 2 en de fokker hield zelf 1, dus de overschot was voor mij
Bij Runar had ik laatste keuze uit 4. Gaan kijken, gezegd 'die vind ik leuk' en die meegekregen ook :F:

Volgende laat ik me wel leiden door de fokker. Ik ga wel eens kijken en zal wel uiteindelijk zelf beslissen, maar ik wil me gerust afstemmen op keuze/advies van de fokker. Het blijft tenslotte een momentopname voor mij.
'Vroeger' was ik ook voor het vele 'testen' van een nest pups. Daar hecht ik niet meer zo veel belang aan. De grootste test vind ik namelijk mezelf. Kan ik me aanpassen aan een pup. Is wat fairder dan te verwachten dat een pup zich schikt. Je hebt zoveel zelf in de hand. Dus als ik me wat kan uitdrukken aan de fokker , vind ik dat bij een goede fokker je de beslissing best grotendeels uit handen zou moeten geven. Denken dat je een nest beter kent omdat je het een paar keer een uur geobserveerd hebt dan een persoon die er wekenlang grotendeels bij zit, is in mijn ogen absoluut niet meer correct :wink:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Tamara81 schreef:
malinois schreef:Idem nu met Xanu. Zoals gezegd geen 1e keus en geen intentie om een pup te nemen. Tot ze week of waren. Toen stak hij er zo tussenuit voor mij. Dat ik gezegd heb als hij niet wordt gekozen is hij voor mij. En hij werd niet gekozen. Een andere reu had ik ook niet hoeven hebben, t was puur zn karakter wat ie liet zien.
Ik kies met een week of 6 meestal.
Alsof het zo gewoon had moeten zijn. Xanu past ook gewoon zo goed in je roedel als ik zo de foto's zie :ok: :I:
Ja inderdaad... dat heeft zo moeten zijn.
Hij past perfect... en dat is altijd toch een gok met 3 intacte reuen. Daarom probeer ik t ook zo goed mogelijk bij elkaar te zoeken. Leuk dat anderen dat ook zien op de foto's!
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Brigitte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Brigitte »

Uhm, nou bij Bunker was het een vriendin die er één oppakte en we zeiden ohh die is leuk die nemen we :mrgreen: Alano, Tank en Phantom waren de enigste viel niets te kiezen en bij Khaleesi waren er 3 teefjes en 2 reutjes maar zij zocht me steeds op, en haar naam toen deed het hem...Britney :LOL:
Lanavandevledders
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler

Ongelezen bericht door Lanavandevledders »

bij Lana hebben we de pups [8 stuks] vanaf de eerste week kunnen volgen, via foto's, filmpjes en bezoeken,
ontzettend veel over en weer gepraat met de fokker, [t'was een eenmalig nestje] vanaf het eerste bezoek, de pups waren toen 4 week oud, de keuze gemaakt voor Lana, we wilden zo wie zo een teef, daar waren er 4 van.
qua uiterlijk was er zeer weinig verschil, dus is de keuze meer op het gedrag en bouw gevallen, daar zat wel verschil in.
Lana was als pup, levendig en heel relaxt in doen en laten, maar erg zelfstandig en ondernemend, en erg nieuwsgierig op een goede manier, ging haar eigen gang, zonder zich aan haar broers of zussen te storen, had er gewoon een heel goed gevoel bij, en dat heeft goed uitgepakt.
daarbij sprak de teef [moeder] mij ontzettend aan qua uiterlijk en karakter.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

maart schreef:Ds was enige hond.
Piiri was maar met 2 en de fokker hield zelf 1, dus de overschot was voor mij
Bij Runar had ik laatste keuze uit 4. Gaan kijken, gezegd 'die vind ik leuk' en die meegekregen ook :F:

Volgende laat ik me wel leiden door de fokker. Ik ga wel eens kijken en zal wel uiteindelijk zelf beslissen, maar ik wil me gerust afstemmen op keuze/advies van de fokker. Het blijft tenslotte een momentopname voor mij.
'Vroeger' was ik ook voor het vele 'testen' van een nest pups. Daar hecht ik niet meer zo veel belang aan. De grootste test vind ik namelijk mezelf. Kan ik me aanpassen aan een pup. Is wat fairder dan te verwachten dat een pup zich schikt. Je hebt zoveel zelf in de hand. Dus als ik me wat kan uitdrukken aan de fokker , vind ik dat bij een goede fokker je de beslissing best grotendeels uit handen zou moeten geven. Denken dat je een nest beter kent omdat je het een paar keer een uur geobserveerd hebt dan een persoon die er wekenlang grotendeels bij zit, is in mijn ogen absoluut niet meer correct :wink:
Dat ik ook absoluut niet zo, natuurlijk kent de fokker ze t best. Daarom laat ik me ook informeren over t gedrag en wat zij denken over t karakter etc. Filmpjes heel graag van bepaalde momenten. Maar uiteindelijk kies ik zelf. Overigens zijn alle pups tot op heden ook overeengekomen met wat de keus welke de fokkers mij zouden adviseren. Overigens test ik niet in de zin hoe er vroeger getest werd zoals in t nekvel pakken en naar t herstel kijken etc. T enige wat ik wel doe is de pup die ik erg leuk vind even meenemen naar een andere plek, kijken wat ie doet. Dat vind ik wel belangrijk. Verder zie ik genoeg in t nest zelf.
Afbeelding
HillieS
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Border Terriër en Schapendoes

Ongelezen bericht door HillieS »

Bij Jamie was het dat we het donkere reutje (er was een blonder reutje en een donkere) het mooiste vonden, qua karakter was er geen verschil echt volgens mij.
Bij Yara wilden we een teefje, er werden er 2 geboren. Een zwarte en een blauwkous (dus dat grijze zoals Yara is).
We hadden voorkeur qua kleur voor de blauwkous, maar als de fokker zou vinden dat de zwarte beter bij ons en Jamie zou passen hadden we met hetzelfde gemak die gekozen. We hadden ook afgesproken dat met ons pupje, als alles in orde was uiteraard, bij de fokker een nestje zou komen. Dus dat speelde ook mee.
Nu maakte het vrij weinig uit qua karakter wat beter zou passen en qua fokgeschiktheid. En daarbij had de andere pupkoper die voor een teefje ging voorkeur voor het zwarte teefje. Dus hebben we allebei gekregen wat we wilden. En nog iedere dag gelukkig met onze honden :I:
Afbeelding
maart
Zeer actief

ja tuurlijk, ik kies uiteindelijk ook zelf hoor als in 'ik neem de pup of ik neem hem niet' :lol1:

Ik weet nog dat de fokker van Runar eens vertelde dat er mensen kwamen en vroegen of ze een testje mochten doen.Ja tuurlijk zei hij. Haalden die een 9mm uit hun zak en schoten boven het nest :O: :O: :O: :O: :piew: Sindsdien laat die ook niet meer 'testen' :engel:
Hoe onnozel kun je zijn zeg :U: Die hebben overigens ook geen pup meegekregen :Q:
HillieS
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Border Terriër en Schapendoes

Ongelezen bericht door HillieS »

maart schreef:ja tuurlijk, ik kies uiteindelijk ook zelf hoor als in 'ik neem de pup of ik neem hem niet' :lol1:

Ik weet nog dat de fokker van Runar eens vertelde dat er mensen kwamen en vroegen of ze een testje mochten doen.Ja tuurlijk zei hij. Haalden die een 9mm uit hun zak en schoten boven het nest :O: :O: :O: :O: :piew: Sindsdien laat die ook niet meer 'testen' :engel:
Hoe onnozel kun je zijn zeg :U: Die hebben overigens ook geen pup meegekregen :Q:
:O:
Wow! dat doe je toch niet?! Vraag het dan iig duidelijk met wat voor test je gaat doen...
Afbeelding
smoekie
Zeer actief
Mijn ras(sen): JH

Ongelezen bericht door smoekie »

Voor ons viel er niet veel te "kiezen" want maar 2 teefjes waarvan de fokker er zelf nog niet uit was welke ze aan wilde houden. Ik hoopte persoonlijk op de ander omdat ik als een blok voor Cheff was gevallen. Ze was kleinste van het nest, maar met de (in mijn ogen) meest ondeugende, eigenwijze ogen en houding. Fokker hield ons middels foto's en filmpjes op de hoogte en des te meer ik zag des te "banger" ik werd dat ze voor Cheff zou kiezen maar dat deed ze gelukkig toch niet :cheer: :F:

Bij het volgende nestje heb ik eerste keus :cheer: en zal de keuze hopelijk op eenzelfde soort manier gaan. Ene kant eigen "gevoel" anderzijds naar aanleiding van hoe de fokker de pups ervaart.
Ik heb meer vertrouwen in vier poten en een staart dan in twee benen en een uitgestoken hand.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

maart schreef:ja tuurlijk, ik kies uiteindelijk ook zelf hoor als in 'ik neem de pup of ik neem hem niet' Afbeelding1:

Nee dat snap ik :O:
Ik heb ze vroeger met pannendeksels en al zien lopen Afbeelding, nekvel pakken etc. Testen van rustig 30 minuten.
Maar dan heb ik t wel over 20 jaar geleden.
Ik heb dat zelf eigenlijk nooit gedaan... muv dan even apart nemen van mijn voorkeur.
Afbeelding
maart
Zeer actief

ik zie ze inderdaad ook graag wel even op vreemd terrein. Gewoon observeren en ze hun gang laten gaan.
ellen en de birmanen
Zeer actief
Mijn ras(sen): 4 tollers
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door ellen en de birmanen »

ik wil dat de pupkopers zo vaak mogelijk komen kijken als de pups er zijn. ik kan mij dan een goed beeld vormen van het gezin en zo de match maken welke pup naar wie. uiteraard hou ik rekening met het feit wat de pupkopers willen doen met de hond. als ze willen showen krijgen niet degene met de grote witte nekvlek of de buff kleur.
ik zie de pups 8 weken, laat nog een puppytest doen door een gedragstherapeute en alles bij elkaar maak ik de beslissing. mensen mogen hun voorkeur uitspreken en zeggen welke ze echt niet willen hebben. als ik denk dat een andere pup beter bij hun past leg ik ook uit waarom ik dat denk.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”