Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

VZH/BH leeftijd

Hier kan gesproken worden over de africhting van honden, pakwerk of politiehonden.

Moderator: moderatorteam

Doyaquba
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boxer
Aantal honden: 1

VZH/BH leeftijd

Ongelezen bericht door Doyaquba »

Op welke leeftijd liepen jullie honden het VZH/BH examen?

-heb antwoord-
Laatst gewijzigd door Doyaquba op 28 jul 2020 15:57, 1 keer totaal gewijzigd.
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Re: VZH/BH leeftijd

Ongelezen bericht door crutz »

Ik ben niet zo van de leeftijd. Gewoon als ze er klaar voor zijn. Al heb ik geen VZH/BH ervaring.

Maar waarom zou je UV en ZTP uitstellen als je volgend voorjaar VZH/BH doet?
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Zodra hij er klaar voor is. Voor Xanu was dat met de minimale leeftijd voor t examen al maar toen was er corona. Dus nu wordt t hopenlijk november dit jaar als we nog een keurmeester kunnen regelen
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Doyaquba
Zeer actief

malinois schreef:Zodra hij er klaar voor is. Voor Xanu was dat met de minimale leeftijd voor t examen al maar toen was er corona. Dus nu wordt t hopenlijk november dit jaar als we nog een keurmeester kunnen regelen
Er zijn er in die tijd wel genoeg gepland her en der. Of is het zoveel fijner om op de eigen club te doen? Mijn club doet niet zo vaak examens dus dat wordt dan sws niet meer dit jaar.
crutz schreef:Ik ben niet zo van de leeftijd. Gewoon als ze er klaar voor zijn. Al heb ik geen VZH/BH ervaring.

Maar waarom zou je UV en ZTP uitstellen als je volgend voorjaar VZH/BH doet?
Ik zou normaal ook zeggen 'bij er klaar voor zijn'. Maar ik ben een beginner en ik weet de eisen niet en of ik er klaar voor ben, hoe weet je zoiets überhaupt. Als ik alles perfect wil doen, nee dan niet. Maar ik wil wel graag een doel en ik weet niet of ik op dit moment kan zeggen dat ik het alleen doe als we alles perfect kunnen. Want dan kan ik nog lang wachten denk ik...

Ik heb nog even om erover na te denken, dat wel. Maar de norm is dat je pas VZH doet met 2 jaar of ouder met een boxer. Ik heb daar stiekem niet zo'n zin in, ik wil gewoon door, verder.
Ik mag geen apporteren oefenen op onze club voor ik dat examen heb gehaald :piew: dus ja mijn persoonlijke doelen komen met deze hond toch niet meer uit. Dat is ook wel mijn eigen schuld omdat ik in Duitsland zit zonder hond.

Uitstellen omdat ik vind dat ik anders voor te veel tegelijk zou trainen. Want elke dag fietsen en veel pakwerk proberen te regelen ergens (dus veel reistijd) en dan ook nog voor VZH puntjes op de i. Dat is wel veel in 1 seizoen voor mij persoonlijk
maart
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herders

Ongelezen bericht door maart »

Runar was 12 maanden, Piiri 15 maanden.

Treskor is hopelijk klaar tegen hij een jaar of 30 is :engel:
overigens BH lopen met al het idee dat je gaat falen, zou ik nooit doen.
Doyaquba
Zeer actief

maart schreef:Runar was 12 maanden, Piiri 15 maanden.

Eh falen op 1 onderdeel :wink: als het vandaag zou zijn.
Over 3 trainingsmaanden...of dat haalbaar is, is dan de vraag.

Ik ga niet lopen met het idee dat ik faal. Maar meer, hoe erg is het nou als ik onverhoopt wel zak
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Doyaquba schreef:
Uitstellen omdat ik vind dat ik anders voor te veel tegelijk zou trainen. Want elke dag fietsen en veel pakwerk proberen te regelen ergens (dus veel reistijd) en dan ook nog voor VZH puntjes op de i. Dat is wel veel in 1 seizoen voor mij persoonlijk
Fietsen is cardio, dat kan 3-5x per week, met dagelijks trainen werk je jezelf zelfs tegen, het lichaam heeft herstel nodig.

Appel heb je ook bij pakwerk nodig en train je dus ook op die momenten.
maart
Zeer actief

Doyaquba schreef:
maart schreef:Runar was 12 maanden, Piiri 15 maanden.

Eh falen op 1 onderdeel :wink: als het vandaag zou zijn.
Over 3 trainingsmaanden...of dat haalbaar is, is dan de vraag.

Ik ga niet lopen met het idee dat ik faal. Maar meer, hoe erg is het nou als ik onverhoopt wel zak
Runar peerde hem op zijn BH :engel: Die moest eerst afliggen en bij het oproepen van de andere hond, vond hij wel dat het nu zijn beurt was en ging vrolijk voor de andere geleider zitten :LOL:
Doyaquba
Zeer actief

crutz schreef:
Doyaquba schreef:
Fietsen is cardio, dat kan 3-5x per week, met dagelijks trainen werk je jezelf zelfs tegen, het lichaam heeft herstel nodig.

Trainschema wat ik heb vanuit de boxerclub is elke dag. Maar goed dat zou ik dan alsnog max 5 keer per week redden. Iig veel.

Mocht ik het ontzettende geluk hebben dat ik mn hond mee kan nemen naar stage volgend jaar, wellicht dan. Maar anders met 3 uur reistijd per dag, full-time studeren en stage, zie ik geen tijd om 2 of 3 keer per week naar een club te gaan. En thuis kan ik dan weer geen pakwerk oefenen. Nouja ik moet misschien ook maar gewoon zien hoe het loopt. Daar ben ik niet goed in, ik heb graag doelen
Laatst gewijzigd door Doyaquba op 28 jul 2020 14:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hippo »

Mijn dober was dacht ik 1,5jr. Zo'n 5 maanden ervoor zijn we overgestapt naar de desbetreffende IPO club en heb toen dus vrij vlot UV (oude stijl met zit vanuit lopen) gedaan.
M.b.t. het weglopen bij het afleggen als een ander roept, zou ik vooral zorgen dat het hem niks oplevert. Bijv. aan een lijn met een grondpin leggen dat als hij er vandoor wil, daar niet succesvol in is.

Ik zou pas opgaan voor het examen, als je er met een gerust hart aan kunt deelnemen. Waarom doe je UV en VZH niet beide in het voorjaar. Fietsen doe je toch thuis? Of moet je in het voorjaar meer pakwerk doen dan nu?
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hippo »

Doyaquba schreef:
crutz schreef:
Doyaquba schreef:

Trainschema wat ik heb vanuit de boxerclub is elke dag.

Voor de ZTP heb je geen appel nodig bij het pakwerk. Bovendien dat lijkt me ook nog echt een brug te ver. Dat ga ik dus ook niet op zo'n moment trainen, die hond heeft 3 keer pakwerk gedaan tot nu toe...eerst maar eens zorgen dat hij op een arm zit en kan springen :schrik:

Dus nee appel zou ik dan nog steeds los moeten trainen, niet met een pakwerker op het veld...dat vind ik echt van later zorg
Elke dag fietsen? Wat raar, ik ken diverse UV opbouwschema's, maar altijd met 3-5x per week. Waarbij ik sommige schema's enorm snel vind gaan in de opbouw van kilometers.

Hier wordt soms ook 5x per week gefietst, maar dan de ene dag een kort stukje en de andere dag weer een lange stuk. Ik vind overigens zelf 20km fietsen met een hond die in januari pas 1,5jr is wel erg ver.
Doyaquba
Zeer actief

maart schreef: Runar peerde hem op zijn BH :engel: Die moest eerst afliggen en bij het oproepen van de andere hond, vond hij wel dat het nu zijn beurt was en ging vrolijk voor de andere geleider zitten :LOL:
Hippo schreef:Mijn dober was dacht ik 1,5jr. Zo'n 5 maanden ervoor zijn we overgestapt naar de desbetreffende IPO club en heb toen dus vrij vlot UV (oude stijl met zit vanuit lopen) gedaan.
M.b.t. het weglopen bij het afleggen als een ander roept, zou ik vooral zorgen dat het hem niks oplevert. Bijv. aan een lijn met een grondpin leggen dat als hij er vandoor wil, daar niet succesvol in is.
Ja het probleem is dus dat iemand 1 keer vlak onder z'n neus een bal gooide (naar een andere hond er vlakbij grr) en toen was het natuurlijk feest :lol1: maar daardoor ben ik wel het vertrouwen wat verloren. En vrij snel daarna ben ik weggegaan dus ja ik weet niet hoe het er nu voor staat. Kunnen nu deze zomer niet oefenen.
Hippo schreef:
Ik zou pas opgaan voor het examen, als je er met een gerust hart aan kunt deelnemen. Waarom doe je UV en VZH niet beide in het voorjaar. Fietsen doe je toch thuis? Of moet je in het voorjaar meer pakwerk doen dan nu?
Dat zou ik normaal wel doen, als ik geen ZTP zou doen. Maar ik kan de ZTP natuurlijk ook najaar volgend jaar doen. Dan kan ik de zomer gebruiken voor het extra pakwerk, dat is dan wel weer zo...alleen de meeste weekenden zijn UV+ZTP vandaar dat die combi zo in mijn hoofd zit
maart
Zeer actief

Ik zou dan eerst eens trachten een regelmatig trainingsschema te hebben zodat je aan dingen kunt werken. Die BH komt wel als hij klaar staat voor een IPO1, dus daar zou ik naar toe werken.
Doyaquba
Zeer actief

Hippo schreef: Elke dag fietsen? Wat raar, ik ken diverse UV opbouwschema's, maar altijd met 3-5x per week. Waarbij ik sommige schema's enorm snel vind gaan in de opbouw van kilometers.

Hier wordt soms ook 5x per week gefietst, maar dan de ene dag een kort stukje en de andere dag weer een lange stuk. Ik vind overigens zelf 20km fietsen met een hond die in januari pas 1,5jr is wel erg ver.
Die overige keren zijn dan maar een klein rustig stukje hoor...maar ik zal er nog eens naar kijken. Met 2 keer in de week club en 5 keer fietsen vind ik het ook wel mooier uitkomen.
Misschien heb je gelijk over de leeftijd, wil ik te snel zelf. Hij wordt 19 december 1.5 jaar trouwens. Dus in maart/april is hij dan wel 21-22 maanden :wink:
Niet op 1.5 jarige leeftijd het UV examen hoor, dat was niet de bedoeling.

Er wordt een beetje te veel getrokken wanneer ik die hond fokklaar heb, maar ik moet me er wat minder van aantrekken. Als ik alles een half jaar opschuif is het natuurlijk ook vroeg genoeg. Jammer dat ik dan met wat persoonlijke dingen (verhuizing, solliciteren want afstuderen etc) zit maar tijd voor de honden moet er toch zijn
Doyaquba
Zeer actief

maart schreef:Ik zou dan eerst eens trachten een regelmatig trainingsschema te hebben zodat je aan dingen kunt werken. Die BH komt wel als hij klaar staat voor een IPO1, dus daar zou ik naar toe werken.
Hoe bedoel je?
Als ik over 3 weken weer thuis ben kan ik gewoon weer elke dag oefenen en 1-2 keer in de week naar training. Tenminste dat was wel het idee... Alleen hebben wij geen pakwerker dus het enige wat we op de club kunnen doen is appel. Dan duurt klaarstaan voor IGP1 dus langer dan voor een VZH/BH.

Ik doe hartstikke mijn best om regelmatig te trainen ondanks de situatie :ugh:
crutz
Zeer actief
Contacteer:

Doyaquba schreef:
Hippo schreef: Elke dag fietsen? Wat raar, ik ken diverse UV opbouwschema's, maar altijd met 3-5x per week. Waarbij ik sommige schema's enorm snel vind gaan in de opbouw van kilometers.

Die overige keren zijn dan maar een klein rustig stukje hoor...maar ik zal er nog eens naar kijken. Met 2 keer in de week club en 5 keer fietsen vind ik het ook wel mooier uitkomen.
Misschien heb je gelijk over de leeftijd, wil ik te snel zelf. Hij wordt 19 december 1.5 jaar trouwens. Dus in maart/april is hij dan wel 21-22 maanden :wink:
Niet op 1.5 jarige leeftijd het UV examen hoor, dat was niet de bedoeling.

Er wordt een beetje te veel getrokken wanneer ik die hond fokklaar heb, maar ik moet me er wat minder van aantrekken. Als ik alles een half jaar opschuif is het natuurlijk ook vroeg genoeg. Jammer dat ik dan met wat persoonlijke dingen (verhuizing, solliciteren want afstuderen etc) zit maar tijd voor de honden moet er toch zijn
Je hond heeft fysiek en mentaal ook zeker 1 dag rust nodig per week ;)
maart
Zeer actief

Doyaquba schreef:
maart schreef:Ik zou dan eerst eens trachten een regelmatig trainingsschema te hebben zodat je aan dingen kunt werken. Die BH komt wel als hij klaar staat voor een IPO1, dus daar zou ik naar toe werken.
Hoe bedoel je?
Als ik over 3 weken weer thuis ben kan ik gewoon weer elke dag oefenen en 1-2 keer in de week naar training. Tenminste dat was wel het idee... Alleen hebben wij geen pakwerker dus het enige wat we op de club kunnen doen is appel. Dan duurt klaarstaan voor IGP1 dus langer dan voor een VZH/BH.

Ik doe hartstikke mijn best om regelmatig te trainen ondanks de situatie :ugh:
Het komt nogal warrig over allemaal.
Nu heb je geen hond bij je? Dus nu train je niet?
En als je wel je hond hebt, heb je geen pakwerker?

Ik zou dus eerst eens kijken voor én mijn hond bij me te hebben én een club met alle beschikbaarheden :lol1: want virtueel trainen wordt wat lastig.
Al snap ik je enthousiasme uiteraard wel :wink:
** Angela **
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder

Ongelezen bericht door ** Angela ** »

Als ze er klaar voor zijn
De ene hond is dat sneller als de andere

Kyto was 2 , Ziva & Wolfje 15 mnd , Pinky 17 mnd ,
Kono weet ik niet meer , volgens mij 18 mnd , Cayita was net 2 jaar
En Danger is eergisteren 16 mnd geworden , die probeer ik november klaar te hebben
In principe kan die zo op , maar hij kan beter dus we trainen lekker door , t heeft geen haast . En is t niet voor november dan is t voor ergens volgend jaar, we zien t wel

UV is voor hem ook pas voor volgend jaar , dan is hij net 2 jaar geworden ( minimum leeftijd is 18 mnd )
Cayita mag september , vorig jaar ging het niet door want toen was ik de enige deelnemer , afgelopen mei niet door corona dus nu maar weer een poging wagen . Net 3 wkn voor ze 3 jaar word
We staan er iig klaar voor

Fietsen / loopband gebeurd hier maar 3-4x per week , zeker omdat we 5x per week IGP trainen dus dan moeten ze echt wel een paar rustdagen hebben ( overigens niet altijd t volle programma hoor, soms maar 1 of 2 onderdelen )
Nu met de pups is t trainen ff wat minder , maar de 3-4x fietsen / loopband doen we wel gewoon

Ik zou als ik jou was gewoon op het gemakje blijven doortrainen en kijken of hij er tegen t examen klaar voor is, en dan niet alleen kwa oefeningen maar ook in t koppie
Zo'n examen ben je toch altijd wel zenuwachtig en een jonge hond kan daar nog wel eens gevoelig op zijn
Krijg je ineens een hond die hele grote vraagtekens boven zn kop heeft als je commando volg geeft , of ineens de kolder in de kop krijgt en gaat rauzen , of de hele tijd lopen blaffen en gillen. Dat soort ongein :P
Many people walk in and out our lives, but only true friends leave footprints
Doyaquba
Zeer actief

maart schreef:
Het komt nogal warrig over allemaal.
Nu heb je geen hond bij je? Dus nu train je niet?
En als je wel je hond hebt, heb je geen pakwerker?

Ik zou dus eerst eens kijken voor én mijn hond bij me te hebben én een club met alle beschikbaarheden :lol1: want virtueel trainen wordt wat lastig.
Al snap ik je enthousiasme uiteraard wel :wink:
Sorry ik heb niet veel zin om in elke topic alles opnieuw uit te leggen, ik dacht dat je in mijn pakwerkersopleiding topic wel had meegelezen, vandaar dat ik het niet opnieuw uitleg. Maar vooruit.

Om mijn studie af te maken ben ik nu nog de zomer (moet nog 3 weken) in München. Ik mag hier op mijn flat geen hond dus die is bij m'n ouders in nl. Gedurende de coronacrisis was ik 3.5 maand daar en toen veel training gedaan zelf. Maar nu train ik dus deze 7 weken niet nee, want zonder hond is het inderdaad lastig.

Als ik weer in nederland ben heb ik geen pakwerker want die hebben we niet op onze club. Daarvoor kan ik wel naar andere clubs gaan maar dat is dus wel weer erbovenop, dus dan ben ik al snel 2-3 keer per week op een hondenclub. Tel daarbij op een reistijd van minimaal een uur enkele reis naar welke club dan ook (vaak wel meer als ik een goede pakwerker wil zien) en een reistijd van anderhalf uur enkele reis van mijn stageadres, dan zie je misschien mijn probleem.
Volgend jaar ben ik echt afgestudeerd dus dan zal ik alweer moeten verhuizen en ook solliciteren dus ik had ergens het idee om te vermijden dat ik dan in de voorbereiding zat voor een examen. Maar zal dus wel moeten.

Die combi die je noemt voor én fulltime voor mn hond zorgen én een club hebben met alles gaat sws niet voor die tijd lukken, omdat ik daarvoor dus echt zou moeten verhuizen (en werken). Maar als iemand huurwoningen weet in midden-nederland waar je een hond mag en je niet meer dan 800 euro kale huur betaald, be my guest :LOL:

Ik heb mijn antwoord al, ik wacht rustig nog een jaar of meer tot hij klaar en volwassen is. Ook al denk ik dat ie het kan :wink: het gaat meer om mij inderdaad.
Laatst gewijzigd door Doyaquba op 28 jul 2020 15:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Doyaquba
Zeer actief

crutz schreef:
Je hond heeft fysiek en mentaal ook zeker 1 dag rust nodig per week ;)
Nouja dat komt vanzelf aangezien ik niet elke dag evenveel tijd heb. Een doel stellen van een aantal keer per week en het ook daadwerkelijk halen is bij mij soms een probleem
Doyaquba
Zeer actief

** Angela ** schreef:
Ik zou als ik jou was gewoon op het gemakje blijven doortrainen en kijken of hij er tegen t examen klaar voor is, en dan niet alleen kwa oefeningen maar ook in t koppie
Zo'n examen ben je toch altijd wel zenuwachtig en een jonge hond kan daar nog wel eens gevoelig op zijn
Krijg je ineens een hond die hele grote vraagtekens boven zn kop heeft als je commando volg geeft , of ineens de kolder in de kop krijgt en gaat rauzen , of de hele tijd lopen blaffen en gillen. Dat soort ongein :P
Dat ga ik inderdaad doen. Ik ga in oktober GG A lopen voor de lol en dan zien we wel even hoe het gaat met zenuwen bij zoiets dat niet meetelt :D

Ik vind het alleen jammer omdat ik met doelen en deadlines een stuk fanatieker en serieuzer ben. Maar goed, dat werkt toch m'n hond tegen gok ik...zeker dit ras...die zijn niet zo snel volwassen in t hoofd
Doyaquba
Zeer actief

Ik wil jullie wel bedanken voor de tips enzo hoor. Ik heb meer ambities dan dat ik middelen heb om die te bereiken, dat werkt me nogal eens tegen merk ik.
Ook het feit dat ik net kom kijken in de sport en dat eigenlijk niemand me wil vertellen in welke volgorde en hoe ik dingen moet aanleren stoort me.
Ik heb het in Duitsland daarom prima naar mijn zin omdat ze me hier daarmee wel willen helpen. Als ik gewoon mijn hondje hier had dan was het geen probleem geweest natuurlijk. Maar de situatie is nu even niet beter. Het enige wat ik dus kan aanpassen is mijn doelen en ambities, helaas :wink:
maart
Zeer actief

Ik volg het zeker (en met plezier) maar het staat gewoon allemaal nogal warrig.
2/3 maal per week trainen met oog op een examen, is overigens ook wel gewoon aan te raden. En daarna even alles los laten.
Je wil net iets te snel gaan denk ik. Bh trainen, maar eigenlijk moet hij ook leren springen en moet hij ook pak werk doen... Ik zou met 1 iets beginnen nu wat je écht wil doen. Wil je dus binnen 3 maand je bh halen, dan zou ik daar nu op focussen, maar dan moet je idd wel trainen, ook gaan trainen naar de plaats waar je hem wil afleggen.

Een juiste volgorde bestaat er niet (in examens natuurlijk wel) en je moet roeien met de riemen die je hebt. Maar alles begint dus wel met het trainen zelf. Igp kost heel veel tijd en je legt er heel wat km's voor af eer je iets in handen hebt. Het is aan jezelf om uit te maken waar de prioriteiten liggen. En met een 1ste hond bereik je nu eenmaal meestal niet zoveel als met iedere volgende, net omdat je zelf ook in het leerproces ligt.
Het lijkt allemaal simpel bij een ander, maar iedereen moet er tijd, moeite en geld insteken.

Ik hoop wel dat je je dromen kunt waarmaken hoor, enthousiaste mensen die op netheid willen trainen mogen er altijd bij bij de boxers :lol1:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Ik train eigenlijk altijd voor igp 3 terwijl ik vzh/bh nog moet halen. Dwz ik spring, apporteer, sta/zit/af etc. Alleen de tempowisselingen bij af en sta nog niet. Maar in principe kunnen ze bij wijze van spreken hier er dag na vzh/bh hun igp 1 halen. VZH is voor mij een moetje maar ik wil wel kunnen slagen voor ik examen doe. Dat er wat mis kan gaan calculeer ik in dan moet ik dus nog steeds kunnen slagen. Bij Xygan goot t van de regen en die kwam gezellig naast me zitten met afliggen met afleiding. Shit happens... toch nog ruim geslaagd.
Vwb andere activiteiten, bij Xavi heb ik de 'fout' gemaakt om dagelijks te gaan fietsen. Fysiek geen probleem maar hij had toch ook echt gewoon een dagje niets nodig. Dus nu fiets ik 2 a 3x per week per hond en train daarnaast minstens 2x. Daarnaast wel wat aan zoek/detectiewerk thuis maar geen cursus gewoon voor de leuk.
Overigens doe ik t liefst examen op de eigen club al was t maar omdat ik ook nog veel clubgenoten heb die examen moeten doen. We maken er altijd een leuke dag van.. normaal gesproken proberen we 2 examens per jaar te organiseren
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Doyaquba
Zeer actief

maart schreef:
Een juiste volgorde bestaat er niet (in examens natuurlijk wel) en je moet roeien met de riemen die je hebt. Maar alles begint dus wel met het trainen zelf. Igp kost heel veel tijd en je legt er heel wat km's voor af eer je iets in handen hebt. Het is aan jezelf om uit te maken waar de prioriteiten liggen. En met een 1ste hond bereik je nu eenmaal meestal niet zoveel als met iedere volgende, net omdat je zelf ook in het leerproces ligt.
Het lijkt allemaal simpel bij een ander, maar iedereen moet er tijd, moeite en geld insteken.

Ik hoop wel dat je je dromen kunt waarmaken hoor, enthousiaste mensen die op netheid willen trainen mogen er altijd bij bij de boxers :lol1:
Dat weet ik wel hoor, ik rij met plezier die 5 uur in de week voor 2 trainingen. Maar ik baal soms dat ik niet de tijd en middelen (kuch geld) heb om meer te doen en te kunnen. En de kennis vooral inderdaad. Ach maakt ook niet uit, hij volgt als een zonnetje al, dus daar ben ik al heel blij mee (aangezien ik van de 9 maanden dat hij bij ons is maar 4 daarvan heb kunnen trainen)

Ik moet inderdaad accepteren dat het allemaal wat langer duurt...lastig, als je hoofd meer wil :schrik:

Het staat er misschien wat overdreven ook. Springen doen we 1 keer per week op de club, ik heb zelf helemaal geen sprong in de tuin. Ik vind het fijn om na de zomer wel eens pakwerk met hem te doen want hij vindt het megaleuk en is al 13 maanden...
Het enige wat ik wel elke dag doe is appèl. En dat kan 1 minuut zijn of 10, of 2 keer 10. En vaak op vrijdag doen we niets, dat is relaxavond :wink:

Ik snap dat het er amitieus en warrig staat hoor, maar zo is mijn hoofd ook wel :Q:
Doyaquba
Zeer actief

malinois schreef:Ik train eigenlijk altijd voor igp 3 terwijl ik vzh/bh nog moet halen. Dwz ik spring, apporteer, sta/zit/af etc. Alleen de tempowisselingen bij af en sta nog niet. Maar in principe kunnen ze bij wijze van spreken hier er dag na vzh/bh hun igp 1 halen. VZH is voor mij een moetje maar ik wil wel kunnen slagen voor ik examen doe. Dat er wat mis kan gaan calculeer ik in dan moet ik dus nog steeds kunnen slagen. Bij Xygan goot t van de regen en die kwam gezellig naast me zitten met afliggen met afleiding. Shit happens... toch nog ruim geslaagd.
Vwb andere activiteiten, bij Xavi heb ik de 'fout' gemaakt om dagelijks te gaan fietsen. Fysiek geen probleem maar hij had toch ook echt gewoon een dagje niets nodig. Dus nu fiets ik 2 a 3x per week per hond en train daarnaast minstens 2x. Daarnaast wel wat aan zoek/detectiewerk thuis maar geen cursus gewoon voor de leuk.
Overigens doe ik t liefst examen op de eigen club al was t maar omdat ik ook nog veel clubgenoten heb die examen moeten doen. We maken er altijd een leuke dag van.. normaal gesproken proberen we 2 examens per jaar te organiseren
Dat zou ik ook heel graag doen, maar onze trainster zegt dan 'daar ben je nog niet klaar voor' :S:

Thuis probeer ik het wel wat maar ik mis de hulp, want ik moet zelf ook alles uitvinden. Onze examens zijn 1 keer per jaar of minder en met 5 clubgenoten gaat het hem dit jaar sws niet worden. Maar wellicht kan ik het aanvragen voor voorjaar...doen we dan VZH.

Normaal fiets ik ook 2-3 keer per week, 3 km momenteel. Dus dat valt nog wel mee, mijn vader neemt dat nu over voor me. Maar opbouwschema is wel 4 weken voor het examen elke dag. Zal er nog eens naar kijken, of ik er iets logisch van kan maken met een rustdag of twee.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Doyaquba schreef:
malinois schreef:Ik train eigenlijk altijd voor igp 3 terwijl ik vzh/bh nog moet halen. Dwz ik spring, apporteer, sta/zit/af etc. Alleen de tempowisselingen bij af en sta nog niet. Maar in principe kunnen ze bij wijze van spreken hier er dag na vzh/bh hun igp 1 halen. VZH is voor mij een moetje maar ik wil wel kunnen slagen voor ik examen doe. Dat er wat mis kan gaan calculeer ik in dan moet ik dus nog steeds kunnen slagen. Bij Xygan goot t van de regen en die kwam gezellig naast me zitten met afliggen met afleiding. Shit happens... toch nog ruim geslaagd.
Dat zou ik ook heel graag doen, maar onze trainster zegt dan 'daar ben je nog niet klaar voor' :S:

Thuis probeer ik het wel wat maar ik mis de hulp, want ik moet zelf ook alles uitvinden. Onze examens zijn 1 keer per jaar of minder en met 5 clubgenoten gaat het hem dit jaar sws niet worden. Maar wellicht kan ik het aanvragen voor voorjaar...doen we dan VZH.

Normaal fiets ik ook 2-3 keer per week, 3 km momenteel. Dus dat valt nog wel mee, mijn vader neemt dat nu over voor me. Maar opbouwschema is wel 4 weken voor het examen elke dag. Zal er nog eens naar kijken, of ik er iets logisch van kan maken met een rustdag of twee.
Waar train je nu dan in NL?
Je zegt dat jullie geen pakwerker hebben, hoe train je dan pakwerk? In de zin van nooit, of maar af en toe?
Ik hou me niet aan schematjes, nooit gedaan ook. Ik kijk wanneer de hond (en ik) er aan toe zijn.
Maar je zegt dat je instructrice zegt dat jij er niet klaar voor bent, vraag dan eens waarom niet en wat t probleem zou zijn. Je moet daar toch gewoon over communiceren kunnen? Bij ons willen mensen ook weleens iets wat ik niet zou adviseren, dan vertel ik hoe en waarom ik er zo over denk maar het blijft natuurlijk hun eigen beslissing om iets wel of niet te doen
Afbeelding
Doyaquba
Zeer actief

Zeg ik liever niet zo, voor het geval mensen meelezen, staat in m'n andere topic wel...
Als ik pakwerk wil trainen ga ik dus naar een andere club, maar dat is tot nu toe af en toe geweest. Of m'n hond bijt op mij maar dat vind ik minder omdat ik graag zelf de lijn vastheb.

Nouja als ik wil apporteren dan mag dat niet, als ik wil vooruitsturen mag dat niet. Zo is het gewoon daar blijkbaar, maar ik kan er slecht tegen. Ik heb zelf niet het idee dat ik daarmee moet wachten tot die hond drie jaar is maar goed...communiceren heeft geen zin. Vaak doe ik dingen wel gewoon maar ik word constant tegengehouden op het veld...
Tsja als ik kon verhuizen naar Duitsland permanent zou ik het zo doen...ik vind het zo fijn, zeker in Augsburg...zoveel expertise
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Doyaquba schreef:Zeg ik liever niet zo, voor het geval mensen meelezen, staat in m'n andere topic wel...
Als ik pakwerk wil trainen ga ik dus naar een andere club, maar dat is tot nu toe af en toe geweest. Of m'n hond bijt op mij maar dat vind ik minder omdat ik graag zelf de lijn vastheb.

Nouja als ik wil apporteren dan mag dat niet, als ik wil vooruitsturen mag dat niet. Zo is het gewoon daar blijkbaar, maar ik kan er slecht tegen. Ik heb zelf niet het idee dat ik daarmee moet wachten tot die hond drie jaar is maar goed...communiceren heeft geen zin. Vaak doe ik dingen wel gewoon maar ik word constant tegengehouden op het veld...
Tsja als ik kon verhuizen naar Duitsland permanent zou ik het zo doen...ik vind het zo fijn, zeker in Augsburg...zoveel expertise
Snap ik, zo zou ik ook niet kunnen en willen trainen. Maar dat kan in NL ook hoor, zat verenigingen die daar wel open voor staan. Je bent bij ons van harte welkom helaas wat ver ben ik bang...
Maar ik vind t vreemd dat ze dus nooit pakwerk doen. Hoe dan? Ik weet dat pakwerkers niet voor t oprapen liggen, ik heb er zelf genoeg oproepjes voor geplaatst. Maar als dat niet lukt dan ga he toch pakwerkers inhuren? Je moet toch wat. Hebben wij ook al een paar keer moeten doen. Inmiddels weer een pakwerker via een lokake verkoopgroep op facebook gevonden. Helemaal groen dus moet alles nog leren maar hij doet t echt leuk en gaat ook de cursus doen. Ik ga eens zoeken waar je traint...
Afbeelding
Doyaquba
Zeer actief

malinois schreef:Snap ik, zo zou ik ook niet kunnen en willen trainen. Maar dat kan in NL ook hoor, zat verenigingen die daar wel open voor staan. Je bent bij ons van harte welkom helaas wat ver ben ik bang...
Maar ik vind t vreemd dat ze dus nooit pakwerk doen. Hoe dan? Ik weet dat pakwerkers niet voor t oprapen liggen, ik heb er zelf genoeg oproepjes voor geplaatst. Maar als dat niet lukt dan ga he toch pakwerkers inhuren? Je moet toch wat. Hebben wij ook al een paar keer moeten doen. Inmiddels weer een pakwerker via een lokake verkoopgroep op facebook gevonden. Helemaal groen dus moet alles nog leren maar hij doet t echt leuk en gaat ook de cursus doen. Ik ga eens zoeken waar je traint...
Kleine twee jaar terug is de pakwerker vertrokken, toen veel jonge honden. Af en toe komt er iemand langs, dat is echt minder dan 1 keer in de 2 maanden. Dus ja toen ben ik gevraagd. Ik vind het oprecht leuk hoor, ik ga ook de cursus doen en alles, maar ik heb ook eerlijk gezegd, kijk de kans dat ik verhuis in de komende twee jaar is heel groot. Ik blijf wss niet in Noord-Nederland.
Inhuren, tsja, geld zal schaars zijn gok ik zo...onze contributie is zo goed als niets. Ik zou er prima voor betalen maarja, nu maar extra avonden en extra km's.
Plaats reactie

Terug naar “KNPV en IPO”