ineens begon ze heel hard te janken alsof ze door een of andere groot beest werd aangevallen

Ik ging maar lezen, mijn slaap was ineens weg

Ik heb al jaaaren honden horen blaffen in hun slaap, maar zo hard janken? dat heb ik nog nooit mee gemaakt

Moderator: moderatorteam
Of het was toeval, of het was een onbewuste reactie/verwerkingsproces. Verder leek Mila niet echt van slag door de afwezigheid van Taartje.Zinodo schreef: ↑25 jun 2021 15:08Agos, wat sneu. En voor jou om dit te zien ook.DeDiana schreef: ↑25 jun 2021 13:40 Ik heb ook een keer meegemaakt dat Mila heel hard ging janken in haar slaap. Piepen, kreunen, binnensmondse blafjes etc. zijn voor haar heel normaal, maar dit was echt heel hard en hartverscheurend gejank en het duurde langer dan een have minuut. Dat gebeurde op de avond nadat Taartje 's ochtends was ingeslapen![]()
![]()
Hier is het vooral Dora die wel eens een nachtmerrie heeft. Gelukkig is het in de loop van jaren veel minder geworden, want dat was echt niet lollig. Echt keihard janken en piepen en “wegrennen”, alles erop en eraan, om vervolgens wakker te worden, overeind te springen en de eerste beste die in de buurt was aan te vliegen, met een compleet hysterische uitval en haarplukkerij.needless to say, als ze al gewoon droomt let ik goed op of wijs ik naar de rest dat ze weg moeten komen. Gelukkig al een hele tijd niet meer gebeurd, want ik vind het echt heel erg.
Denk ik ook. En ik denk dat het ook heel gezond is.GrethavW schreef:Bronco doet dat ook wel eens. Gaat door merg en been.
Bij hem gebeurt het alleen als we in een voor hem onbekend gebied hebben gelopen, of als we veel honden tegengekomen zijn die niet rustig passeerden.
Stress en te veel indrukken verwerken dus.
Dat klinkt meer als een 'terror nocturno' (weet niet hoe het in het Nederlands heet, 'nachtangstaanval' of zo). Kinderen hebben dat wel eens zo tussen de 3 en 6 jaar. Heel akelig om te zien. Meestal aan het begin van de nacht. Ze lijken wakker te zijn, maar slapen eigenlijk nog. Hysterisch schreeuwen, woest, en je kunt ze er niet uithalen. Eigenlijk kun je alleen maar wachten totdat het voorbij is. Ze slapen dan gewoon verder en itt een nachtmerrie herinneren ze zich er niets van. Het heeft te maken met het verwerken van indrukken. Ik zou het niet raar vinden als honden op wie emoties en bepaalde ervaringen een sterkte indruk maken dit ook hebben.Zinodo schreef: ↑25 jun 2021 15:27 Gelukkig dat Mila niet echt van slag was maar idd lijkt mij wel een soort van verwerking van wat er die dag gebeurd is.
En met Doortje, ja ik weet het niet, ze voelt alles zo intens. Zo vrolijk als dat ze is 99% van de tijd, zo verdrietig of boos kan ze worden. Het is gewoon een hele intense hond. Ik vind dat meestal heel leuk, ik hoef nooit te twijfelen wat zij ergens van vindt, maar dit soort dingen zijn natuurlijk absoluut gewoon kut. Er was ook niks wat ik goed kon doen in die situatie. Wakker maken hielp niks, ook al deed ik haar heel zachtjes aaien en fluisteren, dan viel ze alsnog hysterisch uit maar dan vanuit mijn armen want dan hield ik haar uiteraard vast. De rest wegroepen, ja, maar dan heb je kans dat je haar ook wakker maakt. Als ze in de bench lag dan liep ik zachtjes ernaartoe en deed dan de deurtje dicht en hield het dicht tot ze wakker was, dat metalen geluid van het schuifje maakte het uitval alleen maar erger. Ik had het vooral graag van haar overgenomen, zij snapte er helemaal niks van.
Maar goed, met een beetje geluk gebeurt het idd niet meer. Ik hoop het ook heel erg.
Spetter heeft het ook eens gedaan, terwijl ze naast mijn kussen sliep op de campingSterre schreef:Janken ken ik ook niet. Wel een soort wolvenhuil. Dat deed de Golden van vrienden van ons jaren geleden. Dan zat je ook verstijfd van schrik. Dat ging echt keihard. Inclusief zijn kop omhoog en alles in zijn slaap.