Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Gezocht schapendrijf adressen
Moderator: moderatorteam
- jenn90
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labrador x dalmatier
Peruaanse naakthond x working kelpie 2x
Jack russel - Aantal honden: 4
Gezocht schapendrijf adressen
Ik zoek schapendrijf adres waar ik fijne training kan krijgen met Dakar (x kelpie) ongeveer 45 min vanaf Ermelo. Mijn vaste trainster heeft even tijdelijk geen plek om training te geven en ik wil graag wekelijks verder trainen voor wedstrijden lopen.
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Re: Gezocht schapendrijf adressen
Dat is geloof ik niet zo gemakkelijk te vinden.
Misschien heeft Sassy een idee.
Misschien heeft Sassy een idee.
- jenn90
- Zeer actief
Nee dat besef ik me zeker

- twinkeltje
- moderator
- Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
- Aantal honden: 2
- Sassy
- moderator
- Mijn ras(sen): Border Collie
- Aantal honden: 4
Ga ik even over nadenken, jij zit toch ook al op de FB groep Schapendrijven meen ik?
Veel mensen die ik ken willen vaak alleen les geven aan mensen met border collies.
Veel mensen die ik ken willen vaak alleen les geven aan mensen met border collies.
- jenn90
- Zeer actief
Ja klopt

- Sassy
- moderator
Jij zit net in de verkeerde regio geloof ik, zeker als je wedstrijden wil lopen
Weet Wen ook niemand?

Weet Wen ook niemand?
- jenn90
- Zeer actief
Nee helaas niet de naam die ze doorgaf geeft niet meer aan andere rassen
- Sassy
- moderator
- Hazenrein
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): De hazenreinsoort
- Contacteer:
- Sassy
- moderator
Ja, een deel van de trainers heeft simpelweg geen idee ervan hoe een ander ras als bc te trainen.
Er zijn drijvende rassen, als een border collie en bijvoorbeeld een kelpie.
En dan hoedende rassen, als beauceron of hollandse herders bijvoorbeeld.
Twee totaal andere dingen, een border collie gebruik je om op 400 meter snel en efficient je schapen op te halen, of in een stal te zetten.
Een herder zet je meer in om te hoeden, en bijvoorbeeld grens te lopen, om een akker te beschermen die de schapen niet mogen kaalvreten.
Je kunt met beide rassen aan een kudde werken, maar moet je wel bewust zijn dat ieder andere kwaliteiten meebrengt. Niet beter of slechter als de ander, gewoon anders.
Veelal ontbreekt bij de bc mensen dus de kennis over andere rassen, en weten ze gewoon niet hoe ze die moeten trainen, je hoeft van een herder geen outrun van 400 meter te verwachten.
Ja en dan zijn er nog de mensen die voor alles wat geen raszuivere border collie is de neus optrekken

Mag je niet zeggen, maar ik ken bijvoorbeeld mensen die hebben een leuke hond die geweldig goed werkt, ziet eruit als een border collie, maar is een kruising, komen bij een trainer, vertellen eerlijk dat het een kruising is, en toen mochten ze vertrekken, daar ging die persoon geen tijd aan verdoen, hij gaf alleen les aan border collies.
Gebeurd wel vaker.
- Hazenrein
- Zeer actief
- Contacteer:
Dank voor je toelichting.Sassy schreef: ↑15 feb 2022 20:28Ja, een deel van de trainers heeft simpelweg geen idee ervan hoe een ander ras als bc te trainen.
Er zijn drijvende rassen, als een border collie en bijvoorbeeld een kelpie.
En dan hoedende rassen, als beauceron of hollandse herders bijvoorbeeld.
Twee totaal andere dingen, een border collie gebruik je om op 400 meter snel en efficient je schapen op te halen, of in een stal te zetten.
Een herder zet je meer in om te hoeden, en bijvoorbeeld grens te lopen, om een akker te beschermen die de schapen niet mogen kaalvreten.
Je kunt met beide rassen aan een kudde werken, maar moet je wel bewust zijn dat ieder andere kwaliteiten meebrengt. Niet beter of slechter als de ander, gewoon anders.
Veelal ontbreekt bij de bc mensen dus de kennis over andere rassen, en weten ze gewoon niet hoe ze die moeten trainen, je hoeft van een herder geen outrun van 400 meter te verwachten.
Ja en dan zijn er nog de mensen die voor alles wat geen raszuivere border collie is de neus optrekken![]()
Mag je niet zeggen, maar ik ken bijvoorbeeld mensen die hebben een leuke hond die geweldig goed werkt, ziet eruit als een border collie, maar is een kruising, komen bij een trainer, vertellen eerlijk dat het een kruising is, en toen mochten ze vertrekken, daar ging die persoon geen tijd aan verdoen, hij gaf alleen les aan border collies.
Gebeurd wel vaker.
Ja dat eerste deel snap ik, het verschil tussen drijvers en hoeders. Maar ik las dit topic als gaande over schapendrijven training.
Dus toen vroeg ik me af wat het uit zou maken of het een bc is of niet. Maar schijnbaar is dat dus de smaak van de trainer

- jenn90
- Zeer actief
Ja en ik vind het belangrijk dat ze ook het verschil weten tussen de rassen en wat ermee te verwachten en daarbij de training kunnen geven. Dakar zijn outrun zal nooit zo ruim gaan als een border collie en heeft ook geen zin daarop te trainen dat dat wel verwacht wordt.
- Sassy
- moderator
Inderdaad Jenn.
Helaas zie je soms trainers onnodige druk op honden zetten, om de flanken maar ruimer te krijgen, meer afstand tot de schapen of idd een grote outrun.
Jammer, verpest je m.i. de werkwilligheid van een hond mee. Kijk naar de hond en train met wat je ziet.
Als ik een beauceron in de training heb en die loopt op twee meter achter de schapen, en de schapen zijn daar comfortabel in vind ik dat prima.
En heb ik een bc die zoveel druk zet dat ik die op 50 meter van de schapen al af moet leggen omdat de schapen anders beginnen te rennen dan doe ik dat.
Helaas zie je soms trainers onnodige druk op honden zetten, om de flanken maar ruimer te krijgen, meer afstand tot de schapen of idd een grote outrun.
Jammer, verpest je m.i. de werkwilligheid van een hond mee. Kijk naar de hond en train met wat je ziet.
Als ik een beauceron in de training heb en die loopt op twee meter achter de schapen, en de schapen zijn daar comfortabel in vind ik dat prima.
En heb ik een bc die zoveel druk zet dat ik die op 50 meter van de schapen al af moet leggen omdat de schapen anders beginnen te rennen dan doe ik dat.
- lilalila
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): een pippa
- Aantal honden: 1
In Uffelte zit ook een schapen leer bedrijf, https://www.tynyronnen.eu/tarieven
Hij traint wel met andere rassen naast bordercollies. Ik heb geen persoonlijke ervaring met deze trainer. Maar misschien is het wat voor je ?
Hij traint wel met andere rassen naast bordercollies. Ik heb geen persoonlijke ervaring met deze trainer. Maar misschien is het wat voor je ?
- jenn90
- Zeer actief
Dankjewel voor de tip, helaas heeft deze meneer een wachtlijst dus dat wordt hem nietlilalila schreef: ↑16 feb 2022 14:19 In Uffelte zit ook een schapen leer bedrijf, https://www.tynyronnen.eu/tarieven

- jenn90
- Zeer actief
Voor volgende week ga ik samen trainen in Zwolle daar mag je trainen ook met niet bc zijn ook wat vlugge schapen dus een mooie training voor Dakar 

- Hazenrein
- Zeer actief
- Contacteer:
Dit geeft voor mij juist aan dat het wel mogelijk is om verschillende honden met schapen te trainen. Je moet alleen als trainer dus meer in je repertoire hebben dan één manier.Sassy schreef: ↑16 feb 2022 13:36 Inderdaad Jenn.
Als ik dit lees, lijkt het mij een zwaktebod van de trainer(s) die zegt dat ze alleen bc wil trainen.
- Chiki
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): duitse herder, working Kelpie
Beetje late reactie

- jenn90
- Zeer actief