Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

wel of geen nieuw vriendje voor Bartje

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Maggiemouse
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Boston Terier
Aantal honden: 1

wel of geen nieuw vriendje voor Bartje

Ongelezen bericht door Maggiemouse »

Hoi allemaal,

Zoals je misschien gelezen hebt, hebben we ons kleine meisje met veel verdriet 4 weken geleden in laten slapen. We gunnen ons andere hondje Bart graag weer een vriendje/vriendinnetje, maar we weten niet of we hem er echt blij mee maken en of we een reu of teefje moeten nemen. Bart is een Boston Terriër van bijna 9 jaar. Het is een wat onzekere lieve gecastreerde reu. Dit weekend hebben we een andere reutje, een Boston Terriër van bijna 5 jaar die we eventueel over mogen nemen als loge gehad. Bart vond hem niet echt leuk en als Buddy (zo heet het andere hondje) te dicht bij mij kwam ging hij wat brommen. Een keer heeft hij hem een knauw gegeven. Buddy gilde even. Verder negeerde ze elkaar. Bij het uit laten liepen ze wel dichtbij elkaar. Ik had wel de indruk dat het logeetje op het moment van logeren een wolf in schaapskleren was, want hij gedroeg zich verder voortreffelijk :lol: terwijl ik van zijn baasje hoorde dat hij best wel heel druk kan zijn. Mijn vraag aan jullie is, kan dit toch een goede combinatie worden of kan ik bij ons oude reu beter een rustig wat ouder teefje zetten? Of misschien helemaal geen andere hond. Bart mist niet echt een hondje. Ik vind hem nu hij alleen nog luier dan dat hij al was. Zelf mis ik de reuring van 2 hondjes en zou graag in de loop van de tijd een herplaatser hebben, want een pup lijkt ons helemaal geen goed idee. Bartje mag van deze keuze in ieder geval niet de dupe worden. Graag jullie advies. De foto hieronder is Bartje.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Re: wel of geen nieuw vriendje voor Bartje

Ongelezen bericht door ranetje »

Of ze het met elkaar gaan uithouden kan je nu nog niet bepalen.
Elke nieuwe hond in huis is altijd eerst aftasten.
Het duurt meestal wel een flink aantal weken voor een hond zijn ware aard laat zien.
Elkaar negeren in de eerste week (weken) is ook heel normaal.

Hoe was het contact tussen Bartje en jullie overleden teefje?
Hoe zou Bartje het vinden als Buddy de door zijn baas voorspelde ondeugendheid gaat laten zien en heel actief wordt?
Is Bartje alleen lui, zoals jij het noemt, of is hij fysiek niet in staat tot dolle boel?
Allemaal factoren die mee kunnen spelen.
iets aanraden kan ik niet.
Maar misschien heb je wat aan mijn vragen om te bekijken wat je beslissing gaat worden.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Heel moeilijk voor ons om zo te weten, een hond die een paar dagen komt logeren laat nog niet zijn eigen ik goed zien.
En soms moeten honden gewoon wennen, maar het kan ook dat alles wat te druk is bv afvalt.
Zelf zou ik kijken met wat voor soort honden in de omgeving hij het meeste klikt.
Of misschien wil hij geen extra hond
Succes met de keuze
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Een nieuwe hond moet je in de eerste plaats voor jezelf doen, niet voor de hond die je nog hebt. Je kunt niet vooraf weten of ze het leuk gaan hebben samen of dat ze niet verder komen dan elkaar tolereren. En ook in dat laatste geval moet jij er plezier in hebben. Ik denk zelf dat de meeste honden echt wel wat hebben aan een tweede hond in huis, zelfs als ze langs elkaar heen lijken te leven.
Ik ken Boston Terriërs absoluut niet als lui (wel rustig in huis als ze hun ei goed kwijt kunnen, maar dat is wat anders), dus als jij een luie hebt, zou ik hem eens goed laten onderzoeken door een dierenarts, omdat de kans behoorlijk aanwezig is dat er een lichamelijke oorzaak voor z'n luiheid is. Die zou ik dan wel eerst aanpakken voor je er een tweede hond weer bij neemt.
Maar nogmaals: neem de tweede hond in de eerste plaats voor jezelf en accepteer het als ze niet meer met elkaar doen dan naast elkaar leven. Wordt het toch meer tussen die twee, is dat een fijne bonus. Als je het echt puur voor Bartje wil doen, doe het dan maar liever niet
Maggiemouse
geregistreerd lid

Bedankt voor jullie reacties. Genoeg stof om over na te denken. Bart heeft inderdaad een medische achtergrond. Hij heeft een zenuwpijn vanuit zijn nek. Als hij wat wilder doet (bijvoorbeeld spelen, rennen, trekspelletjes) dan gilt hij even en loopt daarna enkele uren (dagen) mank. Hij kan dus niet echt met het andere hondje ravotten. Ons vorige hondje wist dit en probeerde dat ook niet. Verder heeft Bart omdat hij een platte snuit heeft iets minder uithoudingsvermogen, zeker met warm weer. Hij maakt hierbij dan ook snurkgeluidjes. We gaan vrijdagavond naar de dierenarts om Bart nog eens flink door de molen te halen en te kijken wat hij nu allemaal wel of niet mankeert. Hier vraag ik ook advies aan de dierenarts (Strikkers) of hij het een goed plan vindt om er een 2e hondje bij te nemen.
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Ik zou er in elk geval geen (ongecastreerd) reutje bij nemen. De kans is best aanwezig dat een reutje jouw castraat lekker vindt ruiken en probeert erop te klimmen. Dat is mijn ervaring. Ik heb 2 volle teckelreuen die in het bos van sommige castraten zeer gecharmeerd zijn. Vorig jaar heb ik een 3e teckel erbij genomen (herplaatser van 2 jaar) en gezien mijn ervaring met castraten was wel de voorwaarde dat hij intact moest zijn en dat was hij. Na in het begin wat aftasten gaat het nu prima onderling.
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Aan Bluf en ook recent aan Aki kon ik goed merken dat ze een andere hond in huis mistten na het overlijden van de andere hond. Minder vrolijk en minder actief.

Finn destijds en ook Jol hadden het dan wel weer prima gevonden om als enige hond in huis te leven.

Bluf en Jol gingen samen een beetje hun eigen weg, het was goed samen maar echt spelen deden ze niet.
Jol en Aki idem.
Nu hebben we Chara erbij en dat is een geweldige match, Aki is helemaal opgebloeid met deze actieve vrolijke teef in huis. Hijzelf heeft ook een vrolijke inborst dus soms dolle pret samen binnen en buiten.

Gezien de lichamelijke klachten van jouw hond, zou ik goed nadenken als je een tweede erbij wilt wat voor type. Een drukke stuiterbal reu, of jonge hond kan dan niet helemaal lekker gaan waardoor de kans dat Bartje zich wat zal terug trekken.
En teefje van een anderhalf of 2 jaar zal dan misschien een prettigere match kunnen zijn, karakter is dan ook al wat gevormd zodat je zelf ook kunt bekijken of het een match kan zijn met jou én Bartje.

Zelf vind ik het namelijk erg belangrijk om met een hond te wonen en te lopen waar je goed mee uit de voeten kunt. Gaat niet altijd even snel of vanzelf (ik had met Bluf en Jol de eerste periode wat twijfels, maar toen we elkaar eenmaal begrepen heb ik er gouden honden aan gehad :wink: )
En onderling moet het prettig gaan, ook dat gaat soms niet vanzelf of vanzelfsprekend, maar hier met nu alweer de 4de samenstelling honden is dat altijd goed gekomen.
Maar zelfde energieniveau en elkaar aan kunnen vullen blijft het mooist om te zien tussen honden onderling. Die balans had ik met de eerste combi (Finn redelijk rustig, Bluf een ietwat druk exemplaar die prima soms op de plek werd gezet door Finn en soms dolle pret) en nu met Chara en Aki ervaar ik weer hetzelfde, als ze té druk doet zet hij haar even terug op de plek en dan is het weer ok en ook samen ontzettend veel lol.. Aki wordt straks 8 jaar en onze Chara is nu ongeveer 2 jaar oud, we hebben haar nu een jaar.
Crescent
Zeer actief

Ongelezen bericht door Crescent »

Als zijn roedelgenoot vier weken geleden is geuthanaseerd, dan kan Bart nog heel goed in een rouwperiode zitten. Slomer en afwijkend gedrag hoort hier wel een beetje bij. Ik zou zeker een teefje van zijn leeftijd als nieuwe vriend zoeken. Dit spreekt ook al uit je eigen bericht. Een roedelgenoot kwijt is een grote verandering. Gun ook je Boston de tijd om te wennen aan de nieuwe situatie voordat je er uit de beste bedoelingen iets bijzet.

Bart heeft een mooie kop! Die uitdrukking is zo pittig 🥰
What do you hear, Starbuck?
-Nothing but the rain…
Chihuahua-paws
Zeer actief
Mijn ras(sen): Chihuahua langhaar

Ongelezen bericht door Chihuahua-paws »

Of het leuk voor Bartje is kan alleen jij zelf beoordelen.
Ik denk zelf dat een teefje en dan geen pup of hele jonge drukke teef maar gewoon volwassen een betere optie is over het algemeen bij een reu. Maar soms is er wel echt een goede klik tussen reutjes en dan kan dat alsnog werken. Zelf zou ik zoeken naar een teef als ik een hondje bij een reu wilde plaatsen.

En kijk vooral ook naar wat je zelf leuk vind als er wat met Bartje gebeurd dan zit je nog wel met dat hondje dus het moet naast een match met Bartje, ook een match met jou/jullie zijn.
It's the animal, it's the animal, it's the animal instinct in me..

Toots we zullen je nooit vergeten. Rust zacht.
Maggiemouse
geregistreerd lid

Hoi allemaal,

Bedankt voor jullie reacties. Ondertussen hebben we er een hondje bij. Een fokteefje van bijna 6 jaar. Ze heet Queenie en is heel erg lief en slim. Met Bart samen gaat het redelijk. Het zijn geen soulmates maar ze laten elkaar met rust. Alleen als ik wilde of trekspelletjes doet met Bart dan schiet ze in de stress en valt Bart aan. Weten jullie hier nog een oplossing voor. Ik denk dat dit door haar rugzakje komt als fokteefje. Verder plast ze af en toe kleine beetjes in huis. Vanavond ga ik met haar naar de dierenarts voor een algehele check. Hebben jullie nog iets waar ik op moet letten bij een ex fokteefje?
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Wat leuk. Gefeliciteerd! Ik zou voorlopig wilde of trekspelletjes even laten en zorgen voor rust. Queenie moet nog wennen aan haar leven als huishond en raakt van wilde spelletjes kennelijk overprikkeld. Veel plezier met haar.
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Maggiemouse schreef: 13 mei 2022 06:40 Hoi allemaal,

Bedankt voor jullie reacties. Ondertussen hebben we er een hondje bij. Een fokteefje van bijna 6 jaar. Ze heet Queenie en is heel erg lief en slim. Met Bart samen gaat het redelijk. Het zijn geen soulmates maar ze laten elkaar met rust. Alleen als ik wilde of trekspelletjes doet met Bart dan schiet ze in de stress en valt Bart aan. Weten jullie hier nog een oplossing voor. Ik denk dat dit door haar rugzakje komt als fokteefje. Verder plast ze af en toe kleine beetjes in huis. Vanavond ga ik met haar naar de dierenarts voor een algehele check. Hebben jullie nog iets waar ik op moet letten bij een ex fokteefje?
Ze moet misschien wennen aan de interactie die dat geeft.
Chara vind het ook wat eng als Aki met een van ons een wat heftig spel aan gaat, hij trekt dan soms van leer en gaat grommen en verhappen
Met name zijn geluiden en houding kan zij dan niet plaatsen en dat maakt haar onzeker.
Denk dat bij een herplaatser je iedere dag leert, en zij leren ook iedere dag meer wat de gang van zaken en de verhoudingen tussen dier en mens zijn binnen de groep.

Is het echt aanvallen, of raakt ze ook opgewonden en door tegen hem aan te beuken mee willen doen in de opwinding. Zit wel een verschil in namelijk.

Zelf zou ik dit voor nu even niet stimuleren of op die manier spelen met Bart. Laat ze elkaar en jullie ook haar eerst maar leren kennen, elkaars lichaamstaal en wat ze wel of niet gewend zijn, dat gaat beter in rust dan dat er opwinding bij komt kijken.
ranetje
Zeer actief

Ik zou het spelen met Bart even buiten haar aanwezigheid doen.
Als ze meer vertrouwd is met jullie kan je geleidelijk weer meer met Bart spelen als ze er bij is.
En op den duur mogelijk ook met haar :ok:

Het plassen zou kunnen wijzen op blaasontsteking, dus vang wat urine op om mee te nemen naar de DA (als je dat lukt).
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Maggiemouse
geregistreerd lid

Wederom bedankt voor jullie snelle reacties. Toch wat vervelend nieuws vandaag gehad. Queen heeft Patella Luxatie graad 2. Dierenarts raadt aan om haar over een paar maanden te opereren. Helaas heb ik dit al vaker mee gemaakt en vooral de revalidatie valt me zwaar. Maar we gaan ervoor! Verder mag ik op dit moment niet langer dan 6 tot 8 maal per dag 10 tot 20 minuten met haar wandelen en niet meer omdat ze totaal geen bespiering heeft. Waarschijnlijk omdat ze veel tijd in haar bench heeft doorgebracht.
ranetje
Zeer actief

Patella luxatie is akelig :(:
IK hoop dat ze wel voldoende kan bewegen om haar spieren op niveau te krijgen.
Had je zelf al iets gemerkt van die patella?

Is ze nog gecontroleerd op blaasontsteking?
Afbeelding
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Arme meid, hopelijk gaat het allemaal snel weer goed
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Maggiemouse schreef: 13 mei 2022 19:51 Wederom bedankt voor jullie snelle reacties. Toch wat vervelend nieuws vandaag gehad. Queen heeft Patella Luxatie graad 2. Dierenarts raadt aan om haar over een paar maanden te opereren. Helaas heb ik dit al vaker mee gemaakt en vooral de revalidatie valt me zwaar. Maar we gaan ervoor! Verder mag ik op dit moment niet langer dan 6 tot 8 maal per dag 10 tot 20 minuten met haar wandelen en niet meer omdat ze totaal geen bespiering heeft. Waarschijnlijk omdat ze veel tijd in haar bench heeft doorgebracht.
He wat rot die PL, ik heb er geen ervaring mee maar het lijkt me een nare aandoening.

Wat betreft opbouw spieren en conditie, hopelijk gaat met wat meer beweging dat snel goedkomen. Hierin heb ik met onze dame eigenlijk nooit gelet op tijd qua wandelen. In begin veel in de wijk gelopen aan de lijn zodat ze wat bekender werd, en langzaam aan zijn we toen wat langere stukken gaan afleggen. Moet zeggen dat het hier vrij rap beter ging, maar goed wij hadden een jonge hond.
Maggiemouse
geregistreerd lid

Hoi allemaal,

Dan heb ik nog een brandende vraag. Het nieuwe teefje kan niet tegen spelletjes. Als ik met mijn oude hond speel en dan vooral trekspelletjes, dan valt ze hem een soort aan. Waarna mijn oude hond wat van streek en onzeker is. Wat kan ik hier aan doen? Moet ik haar op haar plaats zetten of is dit rangorde?
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Geen van beide. Zij weet nog niet dat het spel is. Dus je moet het begeleiden in het ontspannen terwijl er met je reu gespeeld wordt. Tenslotte is het voor jullie normaal gedrag en spel, maar zij kent en herkent dat niet zo. Ze heeft dus begeleiding nodig. Geen op haar plaats zetten. En het is zeker geen rangorde-dingetje
ranetje
Zeer actief

Maggiemouse schreef: 15 mei 2022 16:42 Hoi allemaal,

Dan heb ik nog een brandende vraag. Het nieuwe teefje kan niet tegen spelletjes. Als ik met mijn oude hond speel en dan vooral trekspelletjes, dan valt ze hem een soort aan. Waarna mijn oude hond wat van streek en onzeker is. Wat kan ik hier aan doen? Moet ik haar op haar plaats zetten of is dit rangorde?
Dat had ik hierboven ook al neergezet? :denken:
ranetje schreef: 13 mei 2022 13:09 Ik zou het spelen met Bart even buiten haar aanwezigheid doen.
Als ze meer vertrouwd is met jullie kan je geleidelijk weer meer met Bart spelen als ze er bij is.
En op den duur mogelijk ook met haar :ok:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”