Aan Bluf en ook recent aan Aki kon ik goed merken dat ze een andere hond in huis mistten na het overlijden van de andere hond. Minder vrolijk en minder actief.
Finn destijds en ook Jol hadden het dan wel weer prima gevonden om als enige hond in huis te leven.
Bluf en Jol gingen samen een beetje hun eigen weg, het was goed samen maar echt spelen deden ze niet.
Jol en Aki idem.
Nu hebben we Chara erbij en dat is een geweldige match, Aki is helemaal opgebloeid met deze actieve vrolijke teef in huis. Hijzelf heeft ook een vrolijke inborst dus soms dolle pret samen binnen en buiten.
Gezien de lichamelijke klachten van jouw hond, zou ik goed nadenken als je een tweede erbij wilt wat voor type. Een drukke stuiterbal reu, of jonge hond kan dan niet helemaal lekker gaan waardoor de kans dat Bartje zich wat zal terug trekken.
En teefje van een anderhalf of 2 jaar zal dan misschien een prettigere match kunnen zijn, karakter is dan ook al wat gevormd zodat je zelf ook kunt bekijken of het een match kan zijn met jou én Bartje.
Zelf vind ik het namelijk erg belangrijk om met een hond te wonen en te lopen waar je goed mee uit de voeten kunt. Gaat niet altijd even snel of vanzelf (ik had met Bluf en Jol de eerste periode wat twijfels, maar toen we elkaar eenmaal begrepen heb ik er gouden honden aan gehad

)
En onderling moet het prettig gaan, ook dat gaat soms niet vanzelf of vanzelfsprekend, maar hier met nu alweer de 4de samenstelling honden is dat altijd goed gekomen.
Maar zelfde energieniveau en elkaar aan kunnen vullen blijft het mooist om te zien tussen honden onderling. Die balans had ik met de eerste combi (Finn redelijk rustig, Bluf een ietwat druk exemplaar die prima soms op de plek werd gezet door Finn en soms dolle pret) en nu met Chara en Aki ervaar ik weer hetzelfde, als ze té druk doet zet hij haar even terug op de plek en dan is het weer ok en ook samen ontzettend veel lol.. Aki wordt straks 8 jaar en onze Chara is nu ongeveer 2 jaar oud, we hebben haar nu een jaar.