Hoi allemaal,
Wij hebben een superlieve labradoodle pup van nu 8 maanden oud.
Hij doet het super goed en is erg braaf over het algemeen.
Er zijn alleen een paar probleempjes waar wij tegenaan lopen, en met een baby op komst maken we ons daar best wel zorgen over. Ik zak de problemen nummeren, mijn vraag is of iemand dit probleem herkent en vooral hoe we naar een oplossing kunnen werken,
1. Liggen als er een andere hond in de buurt is
Dit gebeurt bijna altijd, zelfs midden op een zebrapad en er is dan echt 0,0 beweging in te krijgen.
Met een hoge/positieve stem, koekjes of brokjes op zak blijft de interesse voor de andere hond groter.
Het lijkt ons straks met een kinderwagen niet te doen om in je eentje met hond erbij te gaan wandelen.
2. Opspringen tegen honden en mensen
Bij snuffelen met andere honden springt hij vaak op. Af en toe luistert hij naar het nee commando en gaat dan netjes staan of zitten waarbij ik dan beloon met: goed zo, laag!
Dit geldt ook bij het krijgen van bezoek. Wij willen graag dat hij laag blijft. Met momenten is hij hierin redelijk bij te sturen maar blijft soms ook als een bezetene tegen de mensen opspringen.
Iedereen heeft hier natuurlijk commentaar op dat we dit af moeten leren maar we weten niet zo goed hoe.
De tip die ik al gelezen had is om pas ‘laag’ te zeggen zodra hij met 4 poten op de grond staat zodat hij ‘laag’ niet gaat koppelen aan het opspringen en dit dus als wenselijk gedrag gaat zien.
3. Bezitsagressie?
Waarschijnlijk valt het onder die noemer. Als pup nam hij alles in de bek wat hij maar kon vinden. Als we dit wilden afpakken dan gromde en beet hij. Niet direct richting ons, het leek hem vooral te gaan om hetgene dat wij in de handen hadden en dus hadden afgepakt. Ruiken met een speeltje of koekje hielp niet.
Inmiddels gaat dit gelukkig stukken beter. Vaak kunnen we gewoon zijn bek opendoen zonder grommen of bijten. Soms doet hij dit nog weleens. Daarnaast aks hij bijvoorbeeld op de bank springt wat van ons niet mag, dan krijgen we hem niet meer er vanaf. Commando’s helpen niet en zodra we hem willen optillen of een zetje willen geven begint het grommen en bijten. Straffen voor grommen is niet gewenst omdat hij anders in de toekomst deze waarschuwing gaat ‘overslaan’. Dit probleem baart mij de meeste zorgen met een kleine op komst…
4. Eten staat niet veilig op de salontafel.
Als wij eten aan de eettafel zal hij van ons sowieso nooit iets hiervan krijgen. Meestal gaat hij slapen, komt totaal niet bedelen als wij eten. Maar als wij hapjes op de salontafel hebben staan, gaat dit niet altijd goed.
Het is niet zo dat hij hier altijd of direct op af komt, maar meestal als hij in de buurt is krijgt hij het toch voor elkaar om even snel een stukje worst te pakken. Laatst dronk hij zelfs uit mijn glas frisdrank.
Als wij hem uit onszelf eten van tafel gaven dan snap ik dat we het hadden uitgelokt, maar wij geven hem bewust nooooit eten van tafel. Hoe krijgen we dit nog eruit? Op het moment dat we hem richting de hapjes zien gaan werkt het nee commando niet, maar hij weet wel dondersgoed dat het niet mag.
Alvast heel erg bedankt voor jullie adviezen!
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Labradoodle probleempjes
Moderator: moderatorteam
-
- nieuw lid
- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
- Aantal honden: 3
Re: Labradoodle probleempjes
Hij is nog jong en moet nog veel leren én het is een pubertje. Ben je naar een goede hondenschool geweest? Ik zou daar eens mee beginnen. Ik hoef hier trouwens met 3 teckels ook geen hapjes neer te zetten ondanks dat ze niet bedelen en niks van tafel krijgen. Er is er altijd wel 1 die op slinkse wijze in een onbewaakt ogenblik iets weet te jatten.

-
- nieuw lid
Hihi fijn om te horen dat we niet de enigen zijn.alm@ schreef: ↑22 aug 2022 20:11 Hij is nog jong en moet nog veel leren én het is een pubertje. Ben je naar een goede hondenschool geweest? Ik zou daar eens mee beginnen. Ik hoef hier trouwens met 3 teckels ook geen hapjes neer te zetten ondanks dat ze niet bedelen en niks van tafel krijgen. Er is er altijd wel 1 die op slinkse wijze in een onbewaakt ogenblik iets weet te jatten.
We hebben een puppycursus gevolgd.
Vonden we leuk om te doen echter we merkten ondanks dat het kleine groepjes waren dat we individueel vrij weinig tijd hadden met de trainster. Daarom overweeg ik nu zelfs een gedragstherapeut.
- alm@
- moderator
- Mijn ras(sen): Langhaar teckel
- Aantal honden: 3
Nee hoor, je bent echt niet de enige. Er zijn ook trainers die individueel lesgeven, misschien is dat wat voor jullie en zit het ook in de buurt. Voor wat betreft de bank. Als je niet wil dat je hond op de bank gaat, zou ik dat proberen te voorkomen, desnoods door er tijdelijk stoelen op te zetten. Als hij niet op de bank zit hoef je ook geen strijd te leveren om hem eraf te krijgen.Roos1990 schreef: ↑22 aug 2022 20:15Hihi fijn om te horen dat we niet de enigen zijn.alm@ schreef: ↑22 aug 2022 20:11 Hij is nog jong en moet nog veel leren én het is een pubertje. Ben je naar een goede hondenschool geweest? Ik zou daar eens mee beginnen. Ik hoef hier trouwens met 3 teckels ook geen hapjes neer te zetten ondanks dat ze niet bedelen en niks van tafel krijgen. Er is er altijd wel 1 die op slinkse wijze in een onbewaakt ogenblik iets weet te jatten.
We hebben een puppycursus gevolgd.
Vonden we leuk om te doen echter we merkten ondanks dat het kleine groepjes waren dat we individueel vrij weinig tijd hadden met de trainster. Daarom overweeg ik nu zelfs een gedragstherapeut.

- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Zit je met de hond op een cursus op een hondenschool?
Wat zegt je trainer?
1. Liggen als er een andere hond in de buurt is.
Oefenen met "volgen" met iets heel lekkers (hondenworst of pens) of omkeren en de andere kant oplopen.
Met hond uiteraard
2.Opspringen tegen honden en mensen.
Laat een sleeplijntje meelopen aan de halsband van de hond en ga er op staan als hij wil opspringen.
Dan kan hij niet springen en daarvoor kan je dan weer belonen ("goed zo láág").
(Je verhaal over "laag" zeggen klopt, zeg pas laag als de vier poten op de grond staan
)
3.Bezitsagressie
Van wat je beschrijft vind ik bezitsagressie een groot woord.
Ga zo veel mogelijk oefenen met apporteren.
Dat is dus vastpakken, > naar jou brengen > en weer loslaten.
Oefen dat aangelijnd zodat hij niet weg kan lopen en begin niet met iets dat hij heel verschrikkelijk graag zelf wil hebben.
4, Eten op de salontafel
Maak er een gewoonte van dat hij in zijn mand moet als er eten op de salontafel staat.
Geef hem in die mand een gevulde kong bijvoorbeeld.
Dan heeft hij ook wat.
In het begin zal je hem regelmatig terug in zijn mand moeten sturen.
Als je consequent volhoudt lukt dat wel denk ik.
IK heb het vermoeden dat jullie ook nog moeten wennen aan het hebben van een hond en moeten leren hoe er mee on te haan?
Grommen kan voortkomen uit onzekerheid.
Vaak een gevolg van onduidelijkheid van de baas.
Hij weet niet waar hij aan toe is.
Wat zegt je trainer?
1. Liggen als er een andere hond in de buurt is.
Oefenen met "volgen" met iets heel lekkers (hondenworst of pens) of omkeren en de andere kant oplopen.
Met hond uiteraard

2.Opspringen tegen honden en mensen.
Laat een sleeplijntje meelopen aan de halsband van de hond en ga er op staan als hij wil opspringen.
Dan kan hij niet springen en daarvoor kan je dan weer belonen ("goed zo láág").
(Je verhaal over "laag" zeggen klopt, zeg pas laag als de vier poten op de grond staan

3.Bezitsagressie
Van wat je beschrijft vind ik bezitsagressie een groot woord.
Ga zo veel mogelijk oefenen met apporteren.
Dat is dus vastpakken, > naar jou brengen > en weer loslaten.
Oefen dat aangelijnd zodat hij niet weg kan lopen en begin niet met iets dat hij heel verschrikkelijk graag zelf wil hebben.
4, Eten op de salontafel
Maak er een gewoonte van dat hij in zijn mand moet als er eten op de salontafel staat.
Geef hem in die mand een gevulde kong bijvoorbeeld.
Dan heeft hij ook wat.
In het begin zal je hem regelmatig terug in zijn mand moeten sturen.
Als je consequent volhoudt lukt dat wel denk ik.
IK heb het vermoeden dat jullie ook nog moeten wennen aan het hebben van een hond en moeten leren hoe er mee on te haan?
Grommen kan voortkomen uit onzekerheid.
Vaak een gevolg van onduidelijkheid van de baas.
Hij weet niet waar hij aan toe is.
-
- nieuw lid
- Aantal honden: 1
Als je echt tegen deze dingen aan blijft lopen ondanks de tips hier zou je ook altijd kunnen kijken of er een keer een gedragsdeskundige mee kan kijken om je wat handvatten in de praktijk mee te geven. Verder zal je er ook rekening mee moeten houden dat het opvoeden van een hond tijd vergt en dat dat zeker in de puberteit de nodige tijd en energie kost. De dingen waar je tegenaan loopt zijn over het algemeen wel dingen waar meer mensen mee te maken krijgen, maar vaak komt het ook wel goed. Ik snap dat het spannend is nu er een kindje op komst is, maar realiseer je wel dat jullie hond eigenlijk ook nog een kind is en dus opvoeding nodig heeft. Jullie als eigenaren zullen hem moeten leren wat wel en niet wenselijk is, dat zit er niet vanaf de geboorte in en is ook niet in een dag aangeleerd.
1. Gaat de hond liggen omdat hij de andere hond interessant vindt of is dit onzekerheid? Je zou inderdaad het volgen in kunnen zetten of de hond op tijd afleiden, maar timing is daarbij dan wel erg belangrijk. Mijn hond heeft bijvoorbeeld in zijn puberteit een periode aan de lijn geblaft naar andere honden, dit kon ik voorkomen door hem af te leiden voordat hij de andere hond in de smiezen kreeg. Ik deed dit vaak door wat snoepjes te strooien of een oefening van hem te vragen, maar het commando “let op” kan soms ook al voldoende zijn. Mijn hond wist doordat ik hem een opdracht gaf wat er van hem verwacht werd waardoor het niet nodig was te blaffen naar een andere hond.
2. Het opspringen tegen mensen is voor een hond eigenlijk natuurlijk gedrag, want honden willen graag “bek ruiken” omdat dit hen informatie geeft. Dat het natuurlijk gedrag is maakt het nog geen gewenst gedrag, maar ik ben om die reden niet zo’n voorstander van de methode zoals hierboven beschreven omdat je de hond dan straft en tegelijkertijd niet duidelijk maakt wat hij dan wel mag doen als er iemand in z’n buurt komt. Wat ik vaak doe als er mensen bij ons binnenkomen is wat snoepjes strooien. De hond is dan bezig met snuffelen en komt er ook direct wat meer ontspanning bij de hond waardoor de uiteindelijke begroeting rustig verloopt omdat de eerste adrenaline van “Jaaaa, visite!” eruit is. Verder is het handig mensen die de hond willen begroeten te vragen dat te doen als hij rustig is én of ze dat op ooghoogte willen doen. Daarnaast ook vragen of mensen hun handen niet omhoog willen doen als de hond op hen afkomt, dit zorgt vaak ook voor een springreactie bij de hond. Ik heb zelf nooit het commando “laag” aangeleerd en de begroeting verloopt hier zonder opspringen, maar daardoor heb ik met name mijn omgeving moeten trainen, haha.
3. Ik vind bezitsagressie ook een groot woord voor wat je omschrijft. Ik zou vooral focussen op het oefenen van het commando “los” of “ruilen”. Je kunt daar een leuk spelletje van maken door “los” en “vast” op commando te zetten. Het commando “ruilen” betekent bij mij dat ze bijvoorbeeld een speeltje krijgen in ruil voor datgene wat ze in hun bek hebben. Daarnaast kennen ze buiten ook “bah!”, maar dat is er meer per toeval ingeslopen. Ik zou vooral de strijd van dingen los moeten laten wat proberen te vermijden, maar het juist een leuk iets maken. Het oefenen met apporteren kan ook een leuke manier zijn om daarmee aan de slag te gaan, maar dan moet je hond apporteren wel een leuk spelletje vinden.
4. Je hond moet ook leren dat hij dit niet mag pakken. Als niemand hem ooit heeft geleerd dat je geen eten van tafel mag pakken, dan is het best logisch dat hij dat probeert. Als je ziet gebeuren dat hij wat van tafel wil pakken kan je een stemcorrectie geven zoals “Nee” of “Foei”, net wat de hond kent. Op het moment dat hij al iets gepakt heeft ben je eigenlijk al te laat en heeft corrigeren weinig zin. Als je liever hebt dat de hond niet in de buurt van de salontafel komt als jullie daar wat gaan eten, dan moet je de hond dus leren wat je wel van hem verwacht. Wil je dat hij in z’n mand gaat? Dan zal je de hond moeten leren dat hij z’n mand in gaat op het moment dat er eten op tafel komt te staan. Je kunt dit doen door hem hiervoor een commando te geven als hij dat kent, maar je kan het ook makkelijker maken door bijvoorbeeld een lekkere kong of kluif te geven in z’n mand zodat hij wat anders te doen heeft.
Heel veel succes!
1. Gaat de hond liggen omdat hij de andere hond interessant vindt of is dit onzekerheid? Je zou inderdaad het volgen in kunnen zetten of de hond op tijd afleiden, maar timing is daarbij dan wel erg belangrijk. Mijn hond heeft bijvoorbeeld in zijn puberteit een periode aan de lijn geblaft naar andere honden, dit kon ik voorkomen door hem af te leiden voordat hij de andere hond in de smiezen kreeg. Ik deed dit vaak door wat snoepjes te strooien of een oefening van hem te vragen, maar het commando “let op” kan soms ook al voldoende zijn. Mijn hond wist doordat ik hem een opdracht gaf wat er van hem verwacht werd waardoor het niet nodig was te blaffen naar een andere hond.
2. Het opspringen tegen mensen is voor een hond eigenlijk natuurlijk gedrag, want honden willen graag “bek ruiken” omdat dit hen informatie geeft. Dat het natuurlijk gedrag is maakt het nog geen gewenst gedrag, maar ik ben om die reden niet zo’n voorstander van de methode zoals hierboven beschreven omdat je de hond dan straft en tegelijkertijd niet duidelijk maakt wat hij dan wel mag doen als er iemand in z’n buurt komt. Wat ik vaak doe als er mensen bij ons binnenkomen is wat snoepjes strooien. De hond is dan bezig met snuffelen en komt er ook direct wat meer ontspanning bij de hond waardoor de uiteindelijke begroeting rustig verloopt omdat de eerste adrenaline van “Jaaaa, visite!” eruit is. Verder is het handig mensen die de hond willen begroeten te vragen dat te doen als hij rustig is én of ze dat op ooghoogte willen doen. Daarnaast ook vragen of mensen hun handen niet omhoog willen doen als de hond op hen afkomt, dit zorgt vaak ook voor een springreactie bij de hond. Ik heb zelf nooit het commando “laag” aangeleerd en de begroeting verloopt hier zonder opspringen, maar daardoor heb ik met name mijn omgeving moeten trainen, haha.
3. Ik vind bezitsagressie ook een groot woord voor wat je omschrijft. Ik zou vooral focussen op het oefenen van het commando “los” of “ruilen”. Je kunt daar een leuk spelletje van maken door “los” en “vast” op commando te zetten. Het commando “ruilen” betekent bij mij dat ze bijvoorbeeld een speeltje krijgen in ruil voor datgene wat ze in hun bek hebben. Daarnaast kennen ze buiten ook “bah!”, maar dat is er meer per toeval ingeslopen. Ik zou vooral de strijd van dingen los moeten laten wat proberen te vermijden, maar het juist een leuk iets maken. Het oefenen met apporteren kan ook een leuke manier zijn om daarmee aan de slag te gaan, maar dan moet je hond apporteren wel een leuk spelletje vinden.
4. Je hond moet ook leren dat hij dit niet mag pakken. Als niemand hem ooit heeft geleerd dat je geen eten van tafel mag pakken, dan is het best logisch dat hij dat probeert. Als je ziet gebeuren dat hij wat van tafel wil pakken kan je een stemcorrectie geven zoals “Nee” of “Foei”, net wat de hond kent. Op het moment dat hij al iets gepakt heeft ben je eigenlijk al te laat en heeft corrigeren weinig zin. Als je liever hebt dat de hond niet in de buurt van de salontafel komt als jullie daar wat gaan eten, dan moet je de hond dus leren wat je wel van hem verwacht. Wil je dat hij in z’n mand gaat? Dan zal je de hond moeten leren dat hij z’n mand in gaat op het moment dat er eten op tafel komt te staan. Je kunt dit doen door hem hiervoor een commando te geven als hij dat kent, maar je kan het ook makkelijker maken door bijvoorbeeld een lekkere kong of kluif te geven in z’n mand zodat hij wat anders te doen heeft.
Heel veel succes!