Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Dominant of onderdanig?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Delana78
nieuw lid
Mijn ras(sen): Cane corso
Aantal honden: 1

Dominant of onderdanig?

Ongelezen bericht door Delana78 »

Hallo allemaal,

Ik zit een beetje met mijn handen in het haar en zou graag wat advies willen. Ik heb een cane corso reu van 10 maanden oud. Voor het gezin en mensen en honden die hij kent, mega lief. Maar nu heeft hij een aantal dingen die ik gewoon niet snap. Ik zal een aantal voorbeelden geven om de situatie zo duidelijk mogelijk te maken. Wij komen vanaf pup dagelijks in een losloopgebied waar veelal dezelfde honden komen. Nu kan hij voor 90% met alle honden goed samen, maar die 10% is problematisch. Hij heeft bijvoorbeeld een old english bulldog vriendinnetje van dezelfde leeftijd, waar hij ook echt mee opgegroeid is, die hij maar ongevraagd blijft beschermen als er ook maar een andere hond naar haat blaft. Hij gaat dan echt tussen haar en de andere hond in staan, en als de andere hond dan niet weggaat of vervelend blijft doen, valt hij uit. Mijn eerste gedachte was, dominantie. Maar het gekke is, er zijn ook honden en zelfs kleinere hondjes, zodra hij die ziet, gaat ie al op z'n rug liggen en is dan heel onderdanig. Dus waarom tegen de ene hond heel onderdanig en tegen andere honden weer dominant en soms zelfs uitvallen? Het is voor mij lastig te begrijpen, en dus vind ik het ook lastig om met dat probleem om te gaan. Zijn er hier mensen die goede tips of adviezen hebben?
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
Aantal honden: 2

Re: Dominant of onderdanig?

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Oei met een hond van zo ras zou ik er een keer een gedragsdeskundige bij halen om eens te laten kijken
Die kan je misschien geruststellen en wat handvaten geven
Afbeelding
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Hij is pas 10 maanden dus van dominant of onderdanig kan je (nog) niet spreken. Met een jaar of 3 zijn ze pas volwassen en dan zie je pas het totale plaatje. Als ik jou zo lees, kan je wel hulp gebruiken om deze puber naar volwassenheid te begeleiden. Ik zou naar een goede hondenschool gaan die ervaring met dit ras heeft.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Delana78 schreef: 25 okt 2022 07:52 Hallo allemaal,

Ik zit een beetje met mijn handen in het haar en zou graag wat advies willen. Ik heb een cane corso reu van 10 maanden oud. Voor het gezin en mensen en honden die hij kent, mega lief. Maar nu heeft hij een aantal dingen die ik gewoon niet snap. Ik zal een aantal voorbeelden geven om de situatie zo duidelijk mogelijk te maken. Wij komen vanaf pup dagelijks in een losloopgebied waar veelal dezelfde honden komen. Nu kan hij voor 90% met alle honden goed samen, maar die 10% is problematisch. Hij heeft bijvoorbeeld een old english bulldog vriendinnetje van dezelfde leeftijd, waar hij ook echt mee opgegroeid is, die hij maar ongevraagd blijft beschermen als er ook maar een andere hond naar haat blaft. Hij gaat dan echt tussen haar en de andere hond in staan, en als de andere hond dan niet weggaat of vervelend blijft doen, valt hij uit. Mijn eerste gedachte was, dominantie. Maar het gekke is, er zijn ook honden en zelfs kleinere hondjes, zodra hij die ziet, gaat ie al op z'n rug liggen en is dan heel onderdanig. Dus waarom tegen de ene hond heel onderdanig en tegen andere honden weer dominant en soms zelfs uitvallen? Het is voor mij lastig te begrijpen, en dus vind ik het ook lastig om met dat probleem om te gaan. Zijn er hier mensen die goede tips of adviezen hebben?
Hij beschermt omdat dat in zijn aard ligt.
Het is dus al een beetje uitkijken hoe hij zich gedraagt t.o.v. zijn vriendinnetje.
Ik denk niet dat je dit "dominant" moet noemen.
Een CC is een werkhond en dat is dus wat hij wil doen.
Hoe lief hij ook is voor eigen mensen, alles daarbuiten hoort er niet bij en dat kan voor problemen zorgen.
Zorg dat je bij een goede trainer terecht komt die je kan adviseren hoe je deze specifieke hond moet begeleiden om te zorgen dat alles goed gaat.
Als ik dit lees:
Zoals je al gelezen hebt wil de Cane Corso graag werken, hier zijn ze dan ook voor gemaakt. De sterkste honden overleefden het alleen maar, en de wat kleinere en minder sterke niet. Dit houdt dus in dat je een erg sterk ras kreeg en honden die graag willen werken. Ook voor nu geldt dit nog steeds. De Cane Corso wil namelijk graag werken voor zijn baas. De Cane Corso anno nu vindt het hartstikke leuk om achter een bal aan te rennen, het erf te bewaken en helpt graag op de boerderij.
Helaas is het niet altijd positief dat een hond zoveel wil werken. Wanneer dit ras zijn energie niet kwijt kan, kan het zijn dat ze ander gedrag gaan vertonen. Dit is dan vooral gedrag wat niet gewenst is. Het is daarom van belang, dat wanneer je een Cane Corso in huis hebt, er goed voor zorgt dat hij zijn energie kwijt kan.
bron
Een goede opvoeding is essentieel, maar kennis van het ras en bedacht blijven op de daarbij behorende acties is net zo belangrijk.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Sassy
moderator
Mijn ras(sen): Border Collie
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Sassy »

Wat Ranetje zegt, weten wat je aan de lijn hebt is een wezenlijk onderdeel van de opvoeding.

Wat zegt je fokker, of als je daar nog geen contact mee had, is dat een idee om daar eens contact mee op te nemen?
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”