Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Agressie vanuit loopsheid

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

RoosAlbers
nieuw lid
Mijn ras(sen): Friese Stabij & Border Collie
Aantal honden: 2

Agressie vanuit loopsheid

Ongelezen bericht door RoosAlbers »

Hallo,

Ik heb een Border Collie (Roxy, 4 jaar) en een Friese stabij (Jitske 5 jaar). Roxy komt uit het asiel met een achtergrond met fysieke mishandeling en emotionele verwaarlozing, ze heeft flinke rehabilitatie gehad vanuit het asiel. Wij hebben Roxy nu 3 jaar in huis. In het begin ging het super goed tussen beide maar sinds Roxy zich meer thuis ging voelen hadden we regelmatig conflicten. We hebben twee gedragstherapeuten in huis gehad en die konden ons met veel ondersteunen, maar sinds 1 jaar wordt Roxy agressief richting Jitske wanneer zij (Jitske) loops is, dit is tot verwondingen aan toe. Ook als Roxy loops is wordt ze agressief. Nu hebben we verschillende opties afgewogen en voor nu is het plan om ze gewoon drie weken uit elkaar te houden.
Echter heeft de dierenarts ook sterilisatie voorgesteld, maar dit is iets waar wij niet achter staan (je snijdt niet in gezond vlees). Daarnaast lees ik ook verschillende berichten over het feit dat het steriliseren van dominante honden, de dominantie versterkt. Maar het steriliseren van de 'zwakkere hond' is misschien ook niet zo handig... Misschien snappen jullie mijn dilemma al..
Ik hoor graag hoe jullie hierover denken en of jullie hier ook ervaring mee hebben.
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Re: Agressie vanuit loopsheid

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Ja 2 teven kan onderling door loopsheid of gewoon al behoorlijk wat strijd opleveren het hoeft niet eens met de achtergrond te maken te hebben hormonen doen gekke dingen
Ik ben ook niet voor snijden in gezonde honden maar als dat het enige is om de honden waar je waarschijnlijk veel om geeft beide aan te kunnen houden dan zou ik er persoonlijk misschien wel voor kiezen
hopelijk heeft iemand een goude tip
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Agressief gedrag en ruzie onderling heeft vaak te maken met de hormoonwisselingen.
Die hormoonschommelingen ben je kwijt als de honden gecastreerd zouden worden.
Je weet alleen van tevoren niet wat er daarna overblijft (aan agressief gedrag).
En dat kan je ook niet even testen.
De honden steeds drie weken uit elkaar houden als er een loops is, kan een mogelijkheid zijn.
Maar aangezien ze elkaar dan veel minder zien kan de acceptatie van de andere hond ook moeilijker worden.
Geen idee wat wijsheid is, daarvoor moet je de honden kennen.
Je schrijft dat dominantie versterkt kan worden door castratie.
Daarbij kan je twee vragen stellen.
Is de betreffende hond inderdaad dominant?
Heeft de agressie misschien een andere oorzaak?
Hebben de gedragsdeskundigen ooit iets gezegd over castratie?

Buiten die gedragsproblemen nog het volgende:
Het zijn allebei langharige honden.
Die vachten kunnen behoorlijk lelijk worden na castratie.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
RoosAlbers
nieuw lid

:help:
Laatst gewijzigd door RoosAlbers op 08 dec 2022 13:30, 1 keer totaal gewijzigd.
RoosAlbers
nieuw lid

twinkeltje schreef: 08 dec 2022 12:46 Ja 2 teven kan onderling door loopsheid of gewoon al behoorlijk wat strijd opleveren het hoeft niet eens met de achtergrond te maken te hebben hormonen doen gekke dingen
Ik ben ook niet voor snijden in gezonde honden maar als dat het enige is om de honden waar je waarschijnlijk veel om geeft beide aan te kunnen houden dan zou ik er persoonlijk misschien wel voor kiezen
hopelijk heeft iemand een goude tip
Dank je voor je reactie. Het is inderdaad sowieso veel strijdt tijdens de loopsheid. En ik begreep laatst dat dit met het ras Border Collie nog erger is helaas..
RoosAlbers
nieuw lid

ranetje schreef: 08 dec 2022 13:02 Agressief gedrag en ruzie onderling heeft vaak te maken met de hormoonwisselingen.
Die hormoonschommelingen ben je kwijt als de honden gecastreerd zouden worden.
Je weet alleen van tevoren niet wat er daarna overblijft (aan agressief gedrag).
En dat kan je ook niet even testen.
De honden steeds drie weken uit elkaar houden als er een loops is, kan een mogelijkheid zijn.
Maar aangezien ze elkaar dan veel minder zien kan de acceptatie van de andere hond ook moeilijker worden.
Geen idee wat wijsheid is, daarvoor moet je de honden kennen.
Je schrijft dat dominantie versterkt kan worden door castratie.
Daarbij kan je twee vragen stellen.
Is de betreffende hond inderdaad dominant?
Heeft de agressie misschien een andere oorzaak?
Hebben de gedragsdeskundigen ooit iets gezegd over castratie?

Buiten die gedragsproblemen nog het volgende:
Het zijn allebei langharige honden.
Die vachten kunnen behoorlijk lelijk worden na castratie.
Dank je wel voor je reactie. Om even antwoord te geven op de vragen.

Ja Roxy is dominanter dan Jitske. De dominante buiten de loopsheid om heeft alles met onzekerheid te maken, zoals duidelijkheid in de rang orde willen wanneer jitske uitzonderingen opzoekt. Logische reacties naar mijn idee.

Daarnaast heeft de agressie geen andere oorzaak ze is lichamelijk helemaal in orde, alleen in haar koppie heeft ze de nodige trauma's zitten. Deze zijn echter wel aangepakt en goed behandelbaar zonder loopsheid.

De gedragsdeskundigen vinden het ook lastig. Die zeggen hetzelfde als u..
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

De gedragsdeskundigen vinden het ook lastig. Die zeggen hetzelfde als u..
Oh jee dan kom je niet veel verder met onze opmerkingen :(:

Het enige dat ik kan zeggen is dat mijn ervaring met gecastreerde teven nooit problematisch is geweest.
Geen "dominanter" of onzekerder gedrag vergeleken met voor de castratie.
Eerder meer uitgebalanceerd en daardoor stabieler.

Helaas geeft ook dat geen garantie :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

RoosAlbers schreef: 08 dec 2022 11:44 Hallo,

Ik heb een Border Collie (Roxy, 4 jaar) en een Friese stabij (Jitske 5 jaar). Roxy komt uit het asiel met een achtergrond met fysieke mishandeling en emotionele verwaarlozing, ze heeft flinke rehabilitatie gehad vanuit het asiel. Wij hebben Roxy nu 3 jaar in huis. In het begin ging het super goed tussen beide maar sinds Roxy zich meer thuis ging voelen hadden we regelmatig conflicten. We hebben twee gedragstherapeuten in huis gehad en die konden ons met veel ondersteunen, maar sinds 1 jaar wordt Roxy agressief richting Jitske wanneer zij (Jitske) loops is, dit is tot verwondingen aan toe. Ook als Roxy loops is wordt ze agressief. Nu hebben we verschillende opties afgewogen en voor nu is het plan om ze gewoon drie weken uit elkaar te houden.
Echter heeft de dierenarts ook sterilisatie voorgesteld, maar dit is iets waar wij niet achter staan (je snijdt niet in gezond vlees). Daarnaast lees ik ook verschillende berichten over het feit dat het steriliseren van dominante honden, de dominantie versterkt. Maar het steriliseren van de 'zwakkere hond' is misschien ook niet zo handig... Misschien snappen jullie mijn dilemma al..
Ik hoor graag hoe jullie hierover denken en of jullie hier ook ervaring mee hebben.
Ik lees 2 dingen.
Nu tijdens loopsheden van beide teven wordt het heftiger, maar ik lees ook dat er zonder loopsheden conflicten zijn of waren.

Ik had 2 teven die elkaar buiten wel kenden, maar toen ze bij elkaar kwamen te wonen er wel wat frictie was vanuit de ene naar de ander.
Beide teven intact, de hond die conflict zocht was de kruising border collie destijds.
Bij ons was het geen hormonen issue, maar domweg dat de ene teef moeite had om ruimte en bazen te delen met de andere hond. Denk zomaar dat als zij een watje van een reu tegenover zich had staan, dat ze zich hetzelfde had gaan gedragen.

Zeg niet dat het bij jou zo is, daar heb ik te weinig info over. Hier was het wel duidelijk dat er spanning en uitval ontstond als wij als bazen erbij waren. De kruising border ging claimen (mensen, dingen, botjes etc.), en kon dan ook lelijk uitvallen in huis, maar ook buiten met wandelingen naar eigen andere hond toe.
Haar aanspreken op gedrag, en daarin corrigeren werkte hier. Grote vriendinnen zijn het nooit geworden, hun karakters en behoeften waren te verschillend. Maar zomaar uitvallen en claimgedrag de kop in drukken werkte hier prima waardoor ze in balans kwamen en ik ze ook gewoon bij elkaar in huis weer durfde te laten, wat ik eerst dus niet deed omdat de ene echt de ander in de haren kon vliegen.

Tijdens loopsheden ging het hier juist daarna de andere kant op, dat waren de momenten dat de x border juist graag contact had met de andere hond en zelfs uitdaagde tot spel, dat was wel volledig hormoon gerelateerd. Buiten loopsheden om was ze op zichzelf.

Beide teven intact gehouden overigens tot hun dood toe.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”