2 vragen over 2 honden

Mijn oudste Bearded collie reu (2.5 jaar) is graag bij mij in de buurt. Ik weet niet of er echt sprake is van verlatingsangst in dit geval..als we weggaan is hij de eerste minuten wat onrustig...beetje op en neer lopen...een keertje piepen..maar gaat dan vrij snel slapen. Hij slaapt ook graag boven, ook overdag. Nu hebben wij een deur van de woonkamer naar de gang...waar ik natuurlijk heel vaak doorheen ga...naar boven,naar toilet enz.. Elke keer wil hij mee en hij luistert niet naar mij als ik zeg dat hij moet wachten. Hij wurmt zich er gewoon tussen. Bij mijn man luistert hij wel

Nu wil ik dat hij gewoon in de kamer blijft anders wil mijn pup van 6 maanden er ook achteraan en ik wil dat niet...ook ivm traplopen enz. En het is onhandig om 2 honden tegen te houden als je bv de voordeur open moet maken.
Iemand een tip hoe ik de hond leer om niet steeds achter me aan te rennen en zich door de deur te wurmen?
Vraagje 2 gaat over de pup...teefje, 6 maanden, ook een Bearded collie. Ze wilde buiten altijd naar elke hond toe, heel enthousiast...maar sinds een paar dagen begint ze opeens naar vreemde honden buiten te grommen en blaffen. Angstfase? En hoe kan ik hier het beste op reageren? De andere hond doet dit niet...die vindt alles en iedereen leuk