Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Hoe lang wandelen met pup?
Moderator: moderatorteam
-
- geregistreerd lid
Hoe lang wandelen met pup?
Hallo!
Ik krijg hier de hele tijd andere informatie over, dus ik hoop dat ik hier een eenduidig antwoord krijg.
Onze pup is 2 maanden, we laten hem 4x per dag uit. Daarnaast laten we hem tussendoor in de achtertuin voor een plasje. Het wandelstuk wat we doen is 350 meter, we doen hier zo'n 10 minuten over omdat hij (logischerwijs) alles nog wat spannend vindt en niet goed doorloopt, al gaat dat wel met grote stappen vooruit! Maar nu krijg ik te horen van de buren dat dit te veel is, en dat het maximaal 10 minuten per dag mag zijn, dus dat zou één wandeling zijn en verder alleen even de deur uit voor de behoeften.
Ik heb zelf niet het idee dat het teveel is, ik heb een tevreden en vrolijke pup die redelijk goed luistert en voldoende slaapt. Hij gaat wel zijn ren in om wat rust te kunnen pakken, maar dat vindt hij geen probleem en dan slaapt hij in enkele minuten of anders gaat hij kauwen op zijn speeltjes.
Hoe zien jullie het? Lopen we te veel?
Ik krijg hier de hele tijd andere informatie over, dus ik hoop dat ik hier een eenduidig antwoord krijg.
Onze pup is 2 maanden, we laten hem 4x per dag uit. Daarnaast laten we hem tussendoor in de achtertuin voor een plasje. Het wandelstuk wat we doen is 350 meter, we doen hier zo'n 10 minuten over omdat hij (logischerwijs) alles nog wat spannend vindt en niet goed doorloopt, al gaat dat wel met grote stappen vooruit! Maar nu krijg ik te horen van de buren dat dit te veel is, en dat het maximaal 10 minuten per dag mag zijn, dus dat zou één wandeling zijn en verder alleen even de deur uit voor de behoeften.
Ik heb zelf niet het idee dat het teveel is, ik heb een tevreden en vrolijke pup die redelijk goed luistert en voldoende slaapt. Hij gaat wel zijn ren in om wat rust te kunnen pakken, maar dat vindt hij geen probleem en dan slaapt hij in enkele minuten of anders gaat hij kauwen op zijn speeltjes.
Hoe zien jullie het? Lopen we te veel?
- ranetje
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Griffon Korthals
- Aantal honden: 1
Re: Hoe lang wandelen met pup?
Ik denk dat je je gewoon niets aan moet trekken van alle mensen die je adviseren.
Iedereen heeft er een mening over en iedereen meent wat anders
Doe wat voor jou goed voelt.
Ik heb ook een mening en die zet ik hier neer voor als je er nieuwsgierig naar bent
Lange wandelingen zouden te veel kunnen zijn als dat betekent dat je pup mee MOET lopen.
Hij zal namelijk ook meelopen als hij eigenlijk te moe is want een pup wil zijn steun en toeverlaat niet kwijt.
Lang samen buiten zijn zonder lange wandelingen te maken kan prima.
Laat de pup bewegen in zijn eigen tempo.
Ga naar plekjes toe waar hij lekkere nieuwe luchtje kan snuiven (eventueel met de auto of fiets of op de arm als het ver weg is?), maar vermijd uitputting.
Als je pup moe is moet hij dat kunnen tonen door te gaan zitten of liggen.
350 meter is echt, echt, echt niet te veel
Dus laat de buren maar kletsen
Iedereen heeft er een mening over en iedereen meent wat anders
Doe wat voor jou goed voelt.
Ik heb ook een mening en die zet ik hier neer voor als je er nieuwsgierig naar bent

Lange wandelingen zouden te veel kunnen zijn als dat betekent dat je pup mee MOET lopen.
Hij zal namelijk ook meelopen als hij eigenlijk te moe is want een pup wil zijn steun en toeverlaat niet kwijt.
Lang samen buiten zijn zonder lange wandelingen te maken kan prima.
Laat de pup bewegen in zijn eigen tempo.
Ga naar plekjes toe waar hij lekkere nieuwe luchtje kan snuiven (eventueel met de auto of fiets of op de arm als het ver weg is?), maar vermijd uitputting.
Als je pup moe is moet hij dat kunnen tonen door te gaan zitten of liggen.
350 meter is echt, echt, echt niet te veel

Dus laat de buren maar kletsen

-
- geregistreerd lid
Gelukkig, dank voor je snelle reactie. Toch geruststellend, we willen het niet verkeerd doen. 
- twinkeltje
- moderator
- Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
- Aantal honden: 2
- ranetje
- Zeer actief
Je doet het niet zo snel echt verkeerd hoor, relax maar wat.Keizerskroon schreef: ↑12 jul 2023 12:39 Gelukkig, dank voor je snelle reactie. Toch geruststellend, we willen het niet verkeerd doen.![]()
Zoals ik het lees doe je het naar mijn idee gewoon goed.
Maar ja, dat is ook maar één idee

Jij doet het zo ongeveer als ik het doe.
Heb diverse honden op volwassen leeftijd laten röntgenen en er was nooit wat mis.
Ook tot op hoge leeftijd wat dat betreft niks mis.
Nog even een kleine aanvulling
Ik schreef dit:
Wat die fiets betreft bedoel ik uiteraard niet naast de fiets maar in een mandje mee of in een fietskar als je dat leuk vindt.(eventueel met de auto of fiets of op de arm als het ver weg is?)
Uiteraard wel eerst laten wennen zodat je niet met een krijsende pup rondfiets

-
- geregistreerd lid
- Fotogravinnetje
- Technisch beheer
- Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
- Contacteer:
De richtlijn is nooit per dag geweest, maar per wandeling en gaat ook nog eens over het aan de lijn meelopen (gedwongen beweging in feite). Om de spieren, pezen, gewrichten en motoriek te ontwikkelen moet een pup nu eenmaal voldoende bewegen. Als jij je pup vooral zelf laat bepalen (en dus ook zonder het uitnodigende van andere speelmaatjes!) kun je eigenlijk niet verleerd gaan. Blijf alert op tekenen van fysieke of mentale vermoeidheid en probeer die voor te blijven, dan zul je ook je pup niet overbelasten. Blessures in puptijd kunnen enorme gevolgen hebben voor de toekomst, maar het fijne is dat hun lijfjes nog zo soepel zijn dat er best gekke dingen moeten gebeuren om die blessures op te lopen. De kleine foutjes die ze maken, zijn nodig om op latere leeftijd om te kunnen gaan met verschillende situaties en goed te leren inschatten wat wel en niet kan. Uit onderzoek bij mensen blijkt dat mensen die als kind veel buiten speelden en bijvoorbeeld ook in bomen klommen, als (jong)volwassene veel minder risico liepen om een arm of been te breken
- Marion.
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Als je 10 minuten per dag je pup beweging geeft, krijg je gegarandeerd een pup die zich enorm verveelt. Juist nu is de tijd dat je pup overal indrukken op moet doen. Tien minuutjes wandelen, sjokken, stilstaan, geurtjes en indrukken op doen is per keer heel erg prima. En dat hoeft ook niet beperkt te blijven tot 4x per dag hoor. En laat hem thuis gewoon vooral zijn gang gaan. Wil hij de tuin verkennen? Prima! Wil hij slapen, ook heel erg prima. En zodra hij wakker wordt pak je hem op en laat je hem naar buiten voor zijn plasje. Ook net na het eten.
Je doet het wat mij betreft prima, in elk geval net zoals ik al mijn pups heb opgevoed en die zijn allemaal prachtig groot geworden (nou ja, niet allemaal maar dat had andere oorzaken)
Je doet het wat mij betreft prima, in elk geval net zoals ik al mijn pups heb opgevoed en die zijn allemaal prachtig groot geworden (nou ja, niet allemaal maar dat had andere oorzaken)
Groeten Marion en lieve knuffels van Teun en Ted

- Branka
- moderator
- Mijn ras(sen): Golden Retriever
Ik sluit mij bij de voorgaande reacties aan.
10 minuten per dag is veel te kort. Ik denk dat je het prima doet. Gewoon lekker zo doorgaan en rustig een beetje meer per wandeling gaan doen. En vooral genieten van jouw pup want de puppytijd is voorbij voor je erg in hebt.
10 minuten per dag is veel te kort. Ik denk dat je het prima doet. Gewoon lekker zo doorgaan en rustig een beetje meer per wandeling gaan doen. En vooral genieten van jouw pup want de puppytijd is voorbij voor je erg in hebt.

-
- geregistreerd lid
Bedankt voor jullie reacties! Dan gaan we op deze manier door! 

- ranetje
- Zeer actief
GeweldigKeizerskroon schreef: ↑12 jul 2023 16:39Haha, die snapte ik al! We hebben een elektrische bakfiets speciaal voor de pup aangeschaft, dus daaraan is hij nu rustig aan het wennen.
![]()

- yvon
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Bullmastiff
- Contacteer: