Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

DNA test hond anders dan gekocht

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Weetink
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): Labradoodle x teckel
Vizsla x onbekend
Aantal honden: 2

DNA test hond anders dan gekocht

Ongelezen bericht door Weetink »

Bij het voorstellen had ik ons al even geintroduceerd. Ondertussen hebben we voor onze honden een DNA test laten doen. Voor beiden heel anders dan verwacht...

Roos (16 weken, 12 kilo) hebben we uit een particulier nestje, vader is Vizsla en moeder een rescue waar ze van verwachtte dat het een border collie / kelpie is of in ieder geval erin zit.

Kipp (6 1/2 maand, 12 kilo) hebben we van een "erkende" labradoodel fokker en is gezegd een kruising Teckel met small Labradoodle.

Vinden jullie het leuk om aan de fotos te raden? Ik zal dan later de uitslagen plaatsen. kleine hint.... wij waren verrast om het maar zo te zeggen :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Re: DNA test hond anders dan gekocht

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Welkom op het forum

Roos duitse Staande x Jack Russell
Kipp labradoor x windhond
Afbeelding
blondie
Zeer actief

Ongelezen bericht door blondie »

Bij de ruwhaar zit ik ook nog aan een Griffon te denken.
Afbeelding

De zwarte zou ik ook labrador in verwachten, maar als het een rescue is dan zal er vast wel weer Duitse herder ook doorheen zitten, krijg het idee dat dat bijna bij iedere rescue erin zit namelijk :oeps: Iets dog-achtigs kan ook nog, Duitse dog of zo :engel:
Weetink
geregistreerd lid
Vizsla x onbekend

Was misschien even handig geweest bij te vermelden wie wie is :D. Roos is de zwarte en Kipp de bruine.

Roos. Is 60% Vizsla, 15% Golden retriever en 13% Duitse Herder.

Vader inderdaad Vizsla en moeder Golden Retriever x Duitse herder. Er zitten nog wat andere rassen door maar die waren zo kleine percentages. Wel grappig dat de Duitse herder dus zo vaak bij rescues naar voren komt!

Kipp is een waslijst… 30% small/medium poedel, 15% Parson Russel Terriër, 13% standard poedel, 10% lang harige teckel, 10% mixer breed, 5% komandor, 4% pointer enz…
Weetink
geregistreerd lid
Vizsla x onbekend

We hadden de test vooral gedaan voor Roos omdat we niet wisten wat er in haar zou zitten en maar Kipp mee gedaan waar we vanuit de fokker in eerste instantie geen twijfel over hadden dat er iets anders uit zo komen dan teckel, labrador en poedel….
Wat vinden jullie van zo’n dna uitslag die anders is dan je hebt aangeschaft? Wij schrikken er zelf heel erg van, komt ook een beetje bij kijken dat we niet groot fan zijn van poedels maar wel een paar leuke labradoodles kenden en we beiden hele slechte ervaringen hebben met Russel terriërs, totaal bijna 20% terriër ( zit ook nog Jack Russel en brasiliaanse terriër in). We kennen in dat opzicht de rassen ook niet goed genoeg. Vizsla, teckel, labrador zijn we erg bekend mee maar terriër en poedel heel veel minder.
Weetink
geregistreerd lid
Vizsla x onbekend

twinkeltje schreef: 24 aug 2023 18:33 Welkom op het forum

Roos duitse Staande x Jack Russell
Kipp labradoor x windhond

Russel heel goed gezien!
Weetink
geregistreerd lid
Vizsla x onbekend

blondie schreef: 24 aug 2023 18:49 Bij de ruwhaar zit ik ook nog aan een Griffon te denken.
Afbeelding

De zwarte zou ik ook labrador in verwachten, maar als het een rescue is dan zal er vast wel weer Duitse herder ook doorheen zitten, krijg het idee dat dat bijna bij iedere rescue erin zit namelijk :oeps: Iets dog-achtigs kan ook nog, Duitse dog of zo :engel:
Die lijkt er wel erg op zeg!!! Maar zit er dus niet in. En inderdaad de Duitse herder :D
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Kipp zou zo door kunnen gaan voor een poedelpointer
Afbeelding
De Griffon Korthals (mijn ras) zie ik er wat minder in.

Roos lijkt het meeste meegekregen te hebben van de Viszla (korthaar neem ik aan?)
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Weetink
geregistreerd lid
Vizsla x onbekend

ranetje schreef: 25 aug 2023 15:27 Kipp zou zo door kunnen gaan voor een poedelpointer
Afbeelding
De Griffon Korthals (mijn ras) zie ik er wat minder in.

Roos lijkt het meeste meegekregen te hebben van de Viszla (korthaar neem ik aan?)
Griffon zit er inderdaad zo’n beetje als enige ras niet in 😂, zelfs bij Kipp komt ook nog Vizsla naarvoren.

Roos inderdaad de kortharige Hongaarse Vizsla. We grappig want haar broertjes en zusjes hadden een soort rottweiler tekening in het gezicht, met Google kwam ik een nestje tegen van golden retriever x duitse herder die dat precies hetzelfde hadden.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Die Rottweiler-aftekening komt veel voor, hoor. En dat zit lekker verstopt onder andere kleurtjes, genetisch gezien.
Labradoodle is overigens echt niet puur labrador x poedel geweest. Er zijn meerdere rassen gebruikt voor dat ras.
Nog iets om mee te nemen: ras van honden zijn nooit bepaald door dna, maar door menselijke administratie. Zo'n bedrijf kan dus ook alleen maar uitgaan van een eigen database waarin honden als referentie voor een ras gebruikt worden en dan aan de hand daarvan bepalen hoe groot de kans is dat een bepaald ras in een hond zit. Als je bij een ander bedrijf zou laten testen, krijg je dus mogelijk een andere uitslag
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”