Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Verplichte cursus voor aanschaf hond

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Verplichte cursus voor aanschaf hond

Ongelezen bericht door Branka »

Ik ben benieuwd naar de meningen. We hebben de RAD gehad en die is niet voor niets afgeschaft.
Aan de andere kant denk ik dat veel eigenaren geen sjoege hebben van het gedrag van hun eigen hond. Hoe vaak hoor je "hij doet niets hoor!" als een hond op jouw hond af komt stieren? Maar hoeveel leer je van een online cursus?

Bron: https://nos.nl/artikel/2502063-minister ... n-een-hond
Minister wil verplichte cursus vóór aanschaf van een hond

Iedereen die een hond wil kopen, zou eerst een verplichte (online) theoriecursus moeten volgen over het houden van zo'n dier. Het is één van de maatregelen die demissionair minister Adema (Landbouw) wil uitwerken om het aantal bijtincidenten met honden terug te dringen.

De minister schrijft aan de Tweede Kamer dat veel bijtincidenten ontstaan door onvoldoende hondenkennis bij het baasje. "Signalen waarmee een hond ongenoegen, angst of stress uit worden hierdoor te laat of niet herkend." Dan ziet een hond vaak geen andere mogelijkheid dan te bijten.

Zo'n verplichte cursus vooraf kan ook voorkomen dat iemand de verkeerde hond kiest of een impulsaankoop doet. Sommige rassen, zoals herdershonden, hebben veel uitdaging nodig en zijn minder geschikt als 'gezelschapshond'. Een mismatch kan weer leiden tot frustratie en mogelijk gevaarlijk gedrag van de hond.

Kinderen vaak slachtoffer
Plastisch chirurgen meldden in augustus dat ze in de afgelopen anderhalf jaar honderd ernstige bijtincidenten met honden hebben geregistreerd. Vaak waren kinderen het slachtoffer.

Adema stelt daarom vijf maatregelen voor, die nog wel verder uitgewerkt moeten worden, net als de uitvoerbaarheid en de handhaafbaarheid.

Verbod gevaarlijke honden
Zo liet de minister al eerder weten dat hij het houden en fokken van honden met bepaalde kenmerken, zoals brede kaken, wil verbieden. Zo'n systeem bestaat ook al in Frankrijk. Vooral bij hondenrassen die van oudsher geselecteerd zijn op waakzaamheid en zelfstandigheid ziet Adema risico's. Toch is het volgens hem een mythe dat bepaalde rassen van nature 'vals' of 'bijtgraag' zijn.

Bij honden met een stamboom wordt er door de zogeheten raad van beheer wel toezicht gehouden op zorgvuldige fokkerij en de juiste match tussen hond en baasje. Daarom wordt die groep uitgezonderd van een eventueel fokverbod.

Daarnaast moet er betere registratie komen van gevaarlijk gedrag door honden en bijtincidenten. Iedereen moet bij een landelijk meldpunt signalen kunnen delen, en die komen dan weer terecht bij boa's en de politie.

Soms moet een agressieve hond verplicht een muilkorf dragen of aangelijnd blijven, maar zo'n maatregel geldt nu meestal alleen in de gemeente waar de eigenaar woont. Adema wil dat zo'n muilkorf- of aanlijnplicht landelijk gaat gelden.

Sneller afmaken
Ten slotte gaat de minister kijken of honden die betrokken zijn geweest bij ernstige bijtincidenten sneller afgemaakt kunnen worden, als de officier van justitie dat besloten heeft.

Nu zitten ze vaak nog maanden in de opvang, omdat de eigenaar bezwaar heeft gemaakt tegen het doden van de hond. Zo'n bezwaar wordt bijna nooit gehonoreerd en ondertussen loopt het personeel in de opvang een groot risico om gebeten te worden.
Afbeelding
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan
Aantal honden: 2

Re: Verplichte cursus voor aanschaf hond

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Ik denk dat het niet werkt zeker niet online
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik denk dat een online cursus hiervoor volstrekt onvoldoende is.
Het kan helpen, maar het is niet genoeg.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Ik zie er ook niks in en bovendien wie controleert dat?
Afbeelding
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Emma »

Hangt er ook maar helemaal vanaf welke idioot die cursus gaat maken.

Want alvast van die malloten waar je je eigen oude hondje niet mag oppakken, omdat er een idioot aankomt met een loslopende onstuimige mechelaar, die jou wel even gaat terechtwijzen dat je jouw hond niet mag oppakken omdat dat hun hond triggert om bij jou te gaan neuzen, wat jij opgepakt hebt. . . ( mijn frustratie er even uit gooien),

Laat dan maar zitten, zo'n goedbedoelde cursus.

Maar als het een beetje goede moderne cursus is, waarschijnlijk met signalen die honden afgeven, om een hond wat beter te kunnen lezen, kan het misschien nog wat toevoegen.

Maar dat ouderwetse geneuzel, laat maar zitten.
Hazenrein
Zeer actief
Mijn ras(sen): De hazenreinsoort
Contacteer:

Ongelezen bericht door Hazenrein »

Ik denk dat dit vooral bedoelt is om impuls aankopen ietwat te verminderen. Dat het niet zozeer gaat om de inhoud van de cursus alswel om de remmende werking van het feit dat dat eerst moet.
Lieffie2024
Actief

Ongelezen bericht door Lieffie2024 »

Eens met verplichte cursus, inderdaad om al vaker genoemde remmende werking, in de doorsnee hondenschool heb ik zelf niet echt vertrouwen
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”