Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Blaffen / alleen zijn

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Jannie123@
nieuw lid
Mijn ras(sen): Golden retriever
Aantal honden: 1

Blaffen / alleen zijn

Ongelezen bericht door Jannie123@ »

Goedemorgen hondenliefhebbers,

Ik heb weer even een vraag over onze Golden Retriever pup. Hij is inmiddels 5 maanden en op veel vlakken gaat het heel erg goed. Hij is super lief, nagenoeg volledig zindelijk en hij kan inmiddels iets makkelijker zijn rust vinden (voor de mensen die mijn vorige topic nog kunnen herinneren :). Ook trainen we veel met hem dus we zijn trots op wat hij allemaal al kan!

We komen echter maar niet verder met het alleen zijn trainen. Voordat we hem kregen hebben we ons hierin verdiept om te bepalen hoe we dit het beste konden doen (zodat hij uiteindelijk 4 uurtjes o.i.d. alleen kan zijn). We zagen twee stromingen. Mensen die zeiden 'gewoon vanaf jongs af aan al alleen laten en gewoon laten blaffen/joelen, ze wennen er vanzelf aan'. En mensen die zeiden 'heel rustig opbouwen met steeds een paar minuten en eerst de bench een veilige plek laten worden, anders krijgen ze verlatingsangst en paniek'.

Wij kozen voor de tweede optie, omdat we de mogelijkheid hadden om de tijd te nemen (we kunnen thuiswerken) en we wilden voorkomen dat hij verlatingsangst zou krijgen. We hebben veel tijd gestoken in benchtraining. Eerst viel hij alleen in slaap als we ernaast zaten, daarna in het zicht, daarna als we ergens anders in de kamer zaten, vervolgens als we ergens in huis waren en inmiddels kunnen we hem prima in de bench doen en weggaan. Hij gaat dan vrijwel direct slapen.

Hij wordt echter altijd na ongeveer een uur wakker en gaat dan blaffen. Als we thuis zijn wachten we tot hij stil is en laten we hem er daarna uit. Omdat hij natuurlijk niet in de bench hoeft te zitten als hij weer uitgeslapen is en wij thuis zijn. Maar we kunnen dus niet langer dan een uur weg, omdat hij dan keihard gaat zitten blaffen. We zijn nu een keer maximaal 2 uur weggeweest waarvan hij dan 1 uur heeft geslapen en 1 uur heeft geblaft.

We zouden hem nu alsnog 'gewoon' kunnen laten blaffen en toch steeds iets langer wegblijven in de hoop dat hij er uiteindelijk aan went (zoals veel mensen zeggen), maar ik voel me daarbij wel erg bezwaard richting de buren die dan een uur of langer in het (keiharde) geblaf zitten.

Alles wat ik op internet lees helpt me helaas niet verder... Bijvoorbeeld 'begin met 5 minuten'. 5 minuten gaat prima, want hij gaat vrijwel direct slapen als wij weg zijn. Het kantelpunt komt echt pas na een uur, als hij heeft geslapen en het tijd vindt om eruit te gaan. Ook lees ik veel dat mensen hun hond een Kong geven. Dat hebben wij ook geprobeerd, maar werkt bij ons eigenlijk averechts. In plaats van dat hij direct gaat slapen gaat hij met zijn Kong aan de slag en gaat hij daarna blaffen, in plaats van dat hij lekker gaat slapen. Je zou hem eigenlijk ná dat uur slapen een Kong willen geven zodat hij het niet erg vindt om erin te blijven, maarja, dat gaat natuurlijk niet als je weg bent...

Alleen loslaten buiten de bench gaat helaas nog niet. Hij is volop tanden aan het wisselen en knaagt echt alles kapot in de woonkamer als hij de kans krijgt.

Ik hoop dat hier iemand tips heeft? Hoe kunnen we hem leren langer dan een uur alleen te zijn? Toch laten blaffen en steeds iets langer wegblijven?

Ik ben overigens ook steeds bang dat we 'te laat' zijn, als ik op internet lees dat een pup van 5 maanden al 5 uur alleen kan zijn. En als mensen zeggen dat ze hun hond meteen alleen hebben gelaten en het moeilijker wordt hoe ouder hij wordt. Ik hoop natuurlijk dat het nog niet te laat is en we geen enorme steken hebben laten vallen.

Hoor het graag! :flower:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Re: Blaffen / alleen zijn

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik ga er nog even over nadenken.
Maar er is in ieder geval één ding dat je niet moet doen.
En dat is vergelijken met andere pups en wat die "allemaal al kunnen". :wink:
Elke pup is anders.

Heb je de mogelijkheid om je hondje in een ruimte te zetten met de bench open, maar waar hij verder niets kan stukmaken?
Zoals bijv. een goed ontruimde bijkeuken?

Om een voorbeeldje te geven van elke pup is anders ......
Ik had mijn pups altijd heel snel zindelijk.
Mijn laatste pup heeft er een half jaar over gedaan.
Intelligent hondje, niks mis mee, maar zindelijkheid lukte gewoon 6 maanden lang niet.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Emma
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 raslozen, namelijk:1 grote husky maal Am. Bulldog, en 1 kleine jack hussel. Nu geen honden meer.
Aantal honden: 0

Re: Blaffen / alleen zijn

Ongelezen bericht door Emma »

Ik zou inderdaad kijken of je niet een stuk van de kamer af kan zetten, een veilig stuk dus.
Veel honden vinden het gewoon niet tof om opgesloten te zitten. En hoeft het blaffen niet per se zo zijn dat hij niet alleen kan zijn, maar dat hij gewoon zijn beentjes wil strekken.

Onze wijlen buster vond de bench ook niks. Toen we een groot stuk van de kamer af hadden gezet, kon hij ineens heel goed alleen thuisblijven.

En anders moet je het vanuit dat uurtje langzaam opbouwen. Maar het kan dus zijn dat hij een wat groter stuk wilt, i.p.v in de bench te blijven.
En je hebt kans dat na het tandenwisselen, hij niks meer sloopt.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”